Windows 10 når 75 miljoner enheter i 192 länder

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Kan passa på att fråga dig eftersom du verkar ha rätt bra koll på Windows 10.
På sidan är det ett steg:
Om du installerar operativsystemet för första gången behöver du din Windows-produktnyckel (xxxxx-xxxxx-xxxxx-xxxxx-xxxxx). Mer information om produktnycklar och när de krävs finns på sidan

Jag vill minnas att jag läst att man ska hoppa över detta steget i uppgraderingen, trycka skip eller liknande, men att läsa det där gör mig osäker. Ska jag skriva in min produktnyckel för 8.1 när jag kör uppgraderingen därigenom?

Om det är en uppgradering så ska du hoppa över det steget, Ja. Windows aktiveras automatiskt. Det gäller även vid nyinstallation på samma burk.

Den enda gången du behöver produktnyckel är om det är en ren installation på en dator som inte tidigare har Windows 7/8.x

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om det är en uppgradering så ska du hoppa över det steget, Ja. Windows aktiveras automatiskt. Det gäller även vid nyinstallation på samma burk.

Den enda gången du behöver produktnyckel är om det är en ren installation på en dator som inte tidigare har Windows 7/8.x

Tack för snabbt svar!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Annars kan du ju använda Media creation tool så slipper du chansa på att få det om du nu vill ha det.

Testade fungerar ej. Kommer till install sen står det något hände xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonathan82:

Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Berätta hur det gick

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av computergeekzor:

Testade fungerar ej. Kommer till install sen står det något hände xD

Då får du ställa om språk, tangentbordslayout, locale osv till English (US) tillfälligt och prova igen. Det funkade för mig. Jag råkade också ut för det där extremt "hjälpsamma" och "informativa" felmeddelandet.

http://www.askvg.com/fix-something-happened-error-message-in-...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Lite väl fishy för mig att dom ska se allt man gör.
tog även bort KB3035583 uppdateringen så man slipper gnället om att uppgradera.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Windows 10 har redan installerats hos:

Privata konsumenter, säkerhetsexperter, enorma företag med enorm sekretess, miljontals små företag, konkurrenter till Microsoft, regeringar, försvarsmakter, stora fabriker med kritiska system, sjukvården med mera över hela världen. Även i länder som är i krig med USA. Det säger sig själv att det vore omöjligt att genomföra utifall att integriteten vore så värdelös som många internet-troll påstår.

Microsoft har givetvis sett till så att deras armé av jurister har kontrollerat varenda liten detalj i Windows 10 och att det matchar vad som är genomförbart utan att påverka dem ekonomiskt eller möjligheten att rulla ut det till så många som möjligt.

Hahahahahaha. Du är rolig du. MS jobbar med NSA vem tror du kommer stämma de utan att USA hoppar in och hotar allt och alla med vapen? MS kan skriva på vilket skit som helst de är fortfarande deras företag och kommer (frivilligt i MS fall) att ge all denna information till NSA. NSA som i sin tur knappast är förbjuden från att kontakta dina konkurrenter för att skicka över lite data. Det är som att betala för att bli spionerad på.

Du kan häva ur dig vilket skit om advokater som helst men vi vet alla hur mycket dessa avtal är värda. USA helt ignorerar avtal på nivån USA-EU och du tror att de bryr sig minsta lilla om avtal med länder som Sverige eller ännu värre bolag. De avtal är inte värda papper de är skrivna på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127948:

Hahahahahaha. Du är rolig du. MS jobbar med NSA vem tror du kommer stämma de utan att USA hoppar in och hotar allt och alla med vapen? MS kan skriva på vilket skit som helst de är fortfarande deras företag och kommer (frivilligt i MS fall) att ge all denna information till NSA. NSA som i sin tur knappast är förbjuden från att kontakta dina konkurrenter för att skicka över lite data. Det är som att betala för att bli spionerad på.

Du kan häva ur dig vilket skit om advokater som helst men vi vet alla hur mycket dessa avtal är värda. USA helt ignorerar avtal på nivån USA-EU och du tror att de bryr sig minsta lilla om avtal med länder som Sverige eller ännu värre bolag. De avtal är inte värda papper de är skrivna på.

Stämma? Jag har inte sagt något om att någon kommer försöka stämma MS eller NSA. Jag säger att alla som jag pratade om frivilligt installerar Windows 10, det hade de inte gjort om de trodde att Microsoft/USA/NSA spionerade på dem.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag säger att alla som jag pratade om frivilligt installerar Windows 10, det hade de inte gjort om de trodde att Microsoft/USA/NSA spionerade på dem.

Det kanske beror på att de inte suttit för länge på sina pojkrum och tittat på spion-serier på nätterna?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Stämma? Jag har inte sagt något om att någon kommer försöka stämma MS eller NSA. Jag säger att alla som jag pratade om frivilligt installerar Windows 10, det hade de inte gjort om de trodde att Microsoft/USA/NSA spionerade på dem.

Du menar att de är omedvetna om hur win10 fungerar. Spion funktioner är inte gömda utan helt öppna bara att MS inte säger vi spionerar på dig och dina filer utan säger ladda upp dina filer till onedrive där de är säkra (och övervakade vilket inte nämns). Samma med använd cortana (ingen nämner att de keyloggar allt du skriver).

Att folk är inte medvetna om att de blir spionerade på ändrar inte saken att de blir spionerade på och övervakade.

PS: Det finns ingen snack om att MS och NSA spionerar på allt som win10 skickar hem. Vi vet att de gör det. Frågan är bara om allmänheten är informerad (vilken den inte är) och om de föll för idiot förklaringar av typen "den som inte har något att dölja" utan att fråga sig varför staten/FRA/Rika/whatever håller så hårt på sekretessen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127948:

Du menar att de är omedvetna om hur win10 fungerar. Spion funktioner är inte gömda utan helt öppna bara att MS inte säger vi spionerar på dig och dina filer utan säger ladda upp dina filer till onedrive där de är säkra (och övervakade vilket inte nämns). Samma med använd cortana (ingen nämner att de keyloggar allt du skriver).

Att folk är inte medvetna om att de blir spionerade på ändrar inte saken att de blir spionerade på och övervakade.

PS: Det finns ingen snack om att MS och NSA spionerar på allt som win10 skickar hem. Vi vet att de gör det. Frågan är bara om allmänheten är informerad (vilken den inte är) och om de föll för idiot förklaringar av typen "den som inte har något att dölja" utan att fråga sig varför staten/FRA/Rika/whatever håller så hårt på sekretessen.

Windows 10/Microsoft spionerar inte på någon.

http://www.zdnet.com/article/no-microsoft-is-not-spying-on-yo...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Man ska dock vara medveten om att Ed Bott har jobbat för Microsoft. Jag säger inte att han eller du har fel, men han är så lång ifrån en oberoende och pålitlig källa man kan komma.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Man ska dock vara medveten om att Ed Bott har jobbat för Microsoft. Jag säger inte att han eller du har fel, men han är så lång ifrån en oberoende och pålitlig källa man kan komma.

Jobbat för Microsoft kanske ja, haft utbildningar, skrivit böcker och så som konsult men aldrig som anställd på Microsoft vad jag vet.

Från wikipedia:

Ed Bott is an American technology journalist and author, known for his books and articles on Microsoft Windows.[1] He has over twenty years of experience writing about a variety of tech-related topics and has written for some well-known media outlets, such as PC World and PC/Computing. He has been the editor for the U.S. version of PC/Computing and the managing editor for PC World in the past. In addition, Ed Bott has written more than 25 books over the course of his career. The topics of his books include Microsoft Windows and Microsoft Office. A few of his works include Windows 7 Inside Out, which was written in 2009, and Office 2013 Inside Out, which was written in 2013.[2] Ed Bott is currently writing for a website called ZDNet. Bott is the awardee of eight MVP awards,[3] and, according to TIME, had one of the best Twitter feeds of 2013.[4] Bott is also a three-time winner of the CPA award,[5] won an international award of merit from the STC, and won two Jesse H. Neal Awards together with Woody Leonhard.[5]

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jobbat för Microsoft kanske ja, haft utbildningar, skrivit böcker och så som konsult men aldrig som anställd på Microsoft vad jag vet.

Från wikipedia:

Ed Bott is an American technology journalist and author, known for his books and articles on Microsoft Windows.[1] He has over twenty years of experience writing about a variety of tech-related topics and has written for some well-known media outlets, such as PC World and PC/Computing. He has been the editor for the U.S. version of PC/Computing and the managing editor for PC World in the past. In addition, Ed Bott has written more than 25 books over the course of his career. The topics of his books include Microsoft Windows and Microsoft Office. A few of his works include Windows 7 Inside Out, which was written in 2009, and Office 2013 Inside Out, which was written in 2013.[2] Ed Bott is currently writing for a website called ZDNet. Bott is the awardee of eight MVP awards,[3] and, according to TIME, had one of the best Twitter feeds of 2013.[4] Bott is also a three-time winner of the CPA award,[5] won an international award of merit from the STC, and won two Jesse H. Neal Awards together with Woody Leonhard.[5]

Och så dethär då. http://techrights.org/2008/11/09/ed-bott-laptop-bribe/

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Zdnet är PR inte nyheter men även de lyckas inte gömma det hela:

Citat:

That narrow list of conditions includes legal demands, like search warrants and subpoenas and (presumably) National Security Letters, as well as actions necessary to "help prevent the loss of life or serious injury of anyone" or to stop attacks on Microsoft's services.

And those terms only apply to content stored online using Microsoft's services. Here's the earlier part of that agreement, the one that defines the content covered by that clause. This section of the agreement is apparently blocked by tinfoil and invisible to the Microsoft-is-spying brigade:

We collect content of your files and communications when necessary to provide you with the services you use. This includes: the content of your documents, photos, music or video you upload to a Microsoft service such as OneDrive. It also includes the content of your communications sent or received using Microsoft services...

Min bold. Med andra ord går allt till NSA då de har laglig stöd att spionera på alla icke amerikaner (för amerikaner har de inte stöd i lagen men verkar inte bry sig om det hursomhelst).

I och med spionerande är "feature" så kallar zdnet det för "provide you services". Spelar ingen jävla roll hur NSA och resten får tag på allt om dig, de får tag på det. Vi vet att win10 loggar allt du skriver på tangentbordet och skickar till deras servrar, att alla filer på onecloud (som är default) kollas, de lysnar i mikrofonen, skype övervakas fullständigt, skype for busniess också då företag inte kan ha egna nycklar, osv. Win10 är spion OS och inget annat även om MS kallar det för services och features så är slut resultatet att de och deras partners (av typen NSA och förmodligen av typen reklam) vet i princip allt om användaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

imo är Windows 10 flera steg bakåt snarare än framåt, Microsoft ger användarna mindre kontroll över sitt OS än någonsin. Det är min PC, inte en terminal för Microsoft.

Hur menar du med mindre kontroll? Jag arbetar som it-konsult och har använt win10 sen tech previewn kom ut förra året i augusti. Jag har då inte märkt något jag inte kan göra nu som jag kunde tidigare. Snarare tvärt om.

Intressant att veta vad du syftar på

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 3770K | 16GB Vengeance | R9 290X | 2x840 EVO - Raid0 | Mionix Naos 3200 | Mionix Zibal 60 | Astro A40

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Zdnet är PR inte nyheter men även de lyckas inte gömma det hela:

Min bold. Med andra ord går allt till NSA då de har laglig stöd att spionera på alla icke amerikaner (för amerikaner har de inte stöd i lagen men verkar inte bry sig om det hursomhelst).

I och med spionerande är "feature" så kallar zdnet det för "provide you services". Spelar ingen jävla roll hur NSA och resten får tag på allt om dig, de får tag på det. Vi vet att win10 loggar allt du skriver på tangentbordet och skickar till deras servrar, att alla filer på onecloud (som är default) kollas, de lysnar i mikrofonen, skype övervakas fullständigt, skype for busniess också då företag inte kan ha egna nycklar, osv. Win10 är spion OS och inget annat även om MS kallar det för services och features så är slut resultatet att de och deras partners (av typen NSA och förmodligen av typen reklam) vet i princip allt om användaren.

Herregud.

Jag har haft den här diskussionen med vissa kollegor som är övertygade om att jag/företaget analyserar materialet från våra CCTV-system i syfte att upptäcka vem som snodde en penna, inte städade mikron, petade i näsan osv. Problemet är bara att det varje dygn spelas in över 2 500 timmar material från alla kameror, och även om man hittade på ett sätt att effektivt titta igenom filmerna i 10 gångers hastighet så skulle det behövas drygt 30 st heltidsanställda som bara satt och kollade på film dagarna i ända, eller ca 10% av personalen.

Den här idén om att "allt skickas till NSA" är precis lika befängd, antagligen sprungen ur vanföreställningar om att de bryr sig om någon svensk privatperson sitter och laddar hem suspekt videomaterial eller köper illegalt rökverke på nätet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Herregud.

Jag har haft den här diskussionen med vissa kollegor som är övertygade om att jag/företaget analyserar materialet från våra CCTV-system i syfte att upptäcka vem som snodde en penna, inte städade mikron, petade i näsan osv. Problemet är bara att det varje dygn spelas in över 2 500 timmar material från alla kameror, och även om man hittade på ett sätt att effektivt titta igenom filmerna i 10 gångers hastighet så skulle det behövas drygt 30 st heltidsanställda som bara satt och kollade på film dagarna i ända, eller ca 10% av personalen.

Den här idén om att "allt skickas till NSA" är precis lika befängd, antagligen sprungen ur vanföreställningar om att de bryr sig om någon svensk privatperson sitter och laddar hem suspekt videomaterial eller köper illegalt rökverke på nätet.

Försök komma med något vettigare argument än "om du har inget att gömma" och möjligtvis "men ingen bryr sig om mig". Övervakning ändrar människors beteende oberoende om någon kollar eller inte. Vi vet redan hur psykologi ändras och samhället bryter ner då ingen litar på någon och alla måste tänka på vad de säger hela tiden.

NSA kanske inte bryr sig om dig men de kanske bryr sig om de som stödjer piratpartiet eller Snowden eller någon annan som USAs regering inte gillar, eller våran kära regering inte gillar då FRA är i sängen med NSA som vi alla redan vet. För att inte tala om industriell spionage då företag använder win10 och resten av MS moln "tjänster".

Läs lite upp på östtyska STASI och liknande organisationer och se hur folk tyckte om det hela och de var inte i närheten av övervakning som händer idag och som blir bara starkare om man använder win10 och molntjänster (speciellt amerikanska).

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Herregud.

Jag har haft den här diskussionen med vissa kollegor som är övertygade om att jag/företaget analyserar materialet från våra CCTV-system i syfte att upptäcka vem som snodde en penna, inte städade mikron, petade i näsan osv. Problemet är bara att det varje dygn spelas in över 2 500 timmar material från alla kameror, och även om man hittade på ett sätt att effektivt titta igenom filmerna i 10 gångers hastighet så skulle det behövas drygt 30 st heltidsanställda som bara satt och kollade på film dagarna i ända, eller ca 10% av personalen.

Den här idén om att "allt skickas till NSA" är precis lika befängd, antagligen sprungen ur vanföreställningar om att de bryr sig om någon svensk privatperson sitter och laddar hem suspekt videomaterial eller köper illegalt rökverke på nätet.

Det roligaste i det hela är Big data Ligger enorma pengar att kunna använda detta (inte bara mot en person utan hela folkgrupper).

Både häftigt och skrämmande Det hela går ut på att en dator tar emot infon och sorterar den efter relevans.

vetenskapens värd tog t.ex upp det hela, riktigt intresant hur den kan användas.

Men det värsta med övervakning är när den används fel/av fel personer. STASI tog en upp här, men KGB är annan organdonation som du inte vill ge makten att övervaka varje steg du tar eller vad din åsikt är.

Har inget att dölja vist, men räcker ju man håller på fel parti/fel umgänge eller vad som helst. Så kan du råka illa ut.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Herregud.

Jag har haft den här diskussionen med vissa kollegor som är övertygade om att jag/företaget analyserar materialet från våra CCTV-system i syfte att upptäcka vem som snodde en penna, inte städade mikron, petade i näsan osv. Problemet är bara att det varje dygn spelas in över 2 500 timmar material från alla kameror, och även om man hittade på ett sätt att effektivt titta igenom filmerna i 10 gångers hastighet så skulle det behövas drygt 30 st heltidsanställda som bara satt och kollade på film dagarna i ända, eller ca 10% av personalen.

Den här idén om att "allt skickas till NSA" är precis lika befängd, antagligen sprungen ur vanföreställningar om att de bryr sig om någon svensk privatperson sitter och laddar hem suspekt videomaterial eller köper illegalt rökverke på nätet.

Nu är det nog inte till de nivåerna att de tittar igenom all film, men du tänker lite fel.

De använder system för att automatiskt tagga innehållet. De försöker knyta all info som har dig med på något sätt samman.
Men de går inte igenom det "bara för att". Utan de sparar det som anses användbart, och försöker identifiera allt och alla i allt innehåll. Är det av intresse på något sätt, så sparas det.

Om de upptäcker att du är "någon av intresse" så tas all denna info fram, om just dig. Allt från vad postar på Sweclockers, vad du tittar på på youtube, ev facebook, ev mobilspår data, kortanvändning och ev videor och vem du umgås med. Sen kan de pussla ihop mer eller mindre hela ditt liv, dina vanor och vad du gör, gjort och kanske kommer att göra. Detta har redan visats lite skrämmande info om detta, så tro vad du vill, men detta sker och är väldigt enkelt för dem att göra, då de kan få info om "dig" från så många håll. Var för sig säger infon inte mycket, men tillsammans utgör den hela ditt liv, mer eller mindre.

Det sagt, gör du inget fel, någonsin, så kommer de troligen alltid "studera dig". Men om din vän tex begår något större brott (så att de får intresse av honom/henne), så kommer även du att granskas i minsta detalj, tills de anser att du inte är intressant, då du är en del av dennas värld.

De kommer dock inte jaga dina kollegor för att ta några penn-tjuvar

.

Btw, sen när blev strejf avstängd!?

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Framförallt så fungerar underrättelseverksamhet över nationsgränser så att man "byter" information, d.v.s. har du ingen att ge så får du ingen heller. Om vi t.ex. vill veta vad skäggiga typer gör på "semester" i krigszoner så får vi själva se till att ha sådan info som andra kan vilja ha. Därför sparas en hel del information undan, som potentiellt kan ha ett bytesvärde, men som sannolikt aldrig kommer att användas.

Kort sammanfattat, vanliga hederliga medborgare har väldigt lite att bekymra sig över.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Nu är det nog inte till de nivåerna att de tittar igenom all film, men du tänker lite fel.

De använder system för att automatiskt tagga innehållet. De försöker knyta all info som har dig med på något sätt samman.
Men de går inte igenom det "bara för att". Utan de sparar det som anses användbart, och försöker identifiera allt och alla i allt innehåll. Är det av intresse på något sätt, så sparas det.

Om de upptäcker att du är "någon av intresse" så tas all denna info fram, om just dig. Allt från vad postar på Sweclockers, vad du tittar på på youtube, ev facebook, ev mobilspår data, kortanvändning och ev videor och vem du umgås med. Sen kan de pussla ihop mer eller mindre hela ditt liv, dina vanor och vad du gör, gjort och kanske kommer att göra. Detta har redan visats lite skrämmande info om detta, så tro vad du vill, men detta sker och är väldigt enkelt för dem att göra, då de kan få info om "dig" från så många håll. Var för sig säger infon inte mycket, men tillsammans utgör den hela ditt liv, mer eller mindre.

Det sagt, gör du inget fel, någonsin, så kommer de troligen alltid "studera dig". Men om din vän tex begår något större brott (så att de får intresse av honom/henne), så kommer även du att granskas i minsta detalj, tills de anser att du inte är intressant, då du är en del av dennas värld.

De kommer dock inte jaga dina kollegor för att ta några penn-tjuvar

.

Btw, sen när blev strejf avstängd!?

Det du skriver om någon av dina vänner/släkt gör brott, så har polisen gjort detta under längre tid än internet fanns, t.ex om du är inblandat i brottet, gömmer den dom letar efter och kollar om du har kriminell bakgrund.

Den biten med övervakning är okej, men att våra liv sak samlas på en server och godtyckligt myndighet bara ska hämta infon för nöjets skull är mindre bra.

Ett problem för företag är att internet är gratis och svårt att göra pengar på, så reklam behövs (sen lönar dig sig att skapa en bakgrund på vad denne söker på och intresserad av), något som företag gärna säljer till reklam branschen för att få inkomst.

Att hålla servers igång är inte billigt. Frågan är hur detta ska skötas i framtiden, idag är nästan alla sårbara som använder internet (går ju få fram allt om dom vill).

Här är troligen orsaken #15633974 (tror jag sett det borttagna inlägget, men enligt mig var det inte fog för avstängning, men tror att någon länk han tog med som möjligen orsaka det hela).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

@Paddanx: Framförallt så fungerar underrättelseverksamhet över nationsgränser så att man "byter" information, d.v.s. har du ingen att ge så får du ingen heller. Om vi t.ex. vill veta vad skäggiga typer gör på "semester" i krigszoner så får vi själva se till att ha sådan info som andra kan vilja ha. Därför sparas en hel del information undan, som potentiellt kan ha ett bytesvärde, men som sannolikt aldrig kommer att användas.

Kort sammanfattat, vanliga hederliga medborgare har väldigt lite att bekymra sig över.

Hur vet vi att det är så?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Windows 7 fungerar bra imo

Windows 2000 fungerar bra imo

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Hur vet vi att det är så?

Det är där krutet ska läggas, på att försäkra sig om att ändamålsglidningen inte sker.

Nu är vi ju dock ganska offtopic eftersom massövervakningens vara eller icke vara inte har ett jota med existensen av finesser i Windows 10, som konstruerats för att ge användarna ökade möjligheter med sina datorer, att göra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Det är där krutet ska läggas, på att försäkra sig om att ändamålsglidningen inte sker.

Nu är vi ju dock ganska offtopic eftersom massövervakningens vara eller icke vara inte har ett jota med existensen av finesser i Windows 10, som konstruerats för att ge användarna ökade möjligheter med sina datorer, att göra.

Bara att dessa möjligheter handlar om att spionera på användaren. Konstigt nog så trycker inte MS på denna aspekt av deras features och tjänster. Undrar varför om informerade personer inte har något emot att bli spionerade på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Hur vet vi att det är så?

Vi har bla info från Snowden NSA läckan. Det visar något otroligt hur mycket även säkrade politiska telefoner blir övervakade, och inspelade. Varför skulle då någon "undgå det".

Visst är det dock som @Sveklockarn säger, hederliga medborgare har lite att oroa sig för. När träffade vi dock en sådan senast?
Jag själv körde 45 på 40 vägen hem i fredags. Jag slängde lite metall i elektronikåtervinning igår trots att man inte får det, och jag av misstag korsade en heldragen linje lite grann igår när vi hade svårt att hålla svängen.

Tror inte något kommer åtala mig för detta direkt...
Men är jag hederlig? Njae, inte 100% iaf.

Min poäng är, 99,99% av folket är INTE 100% hederliga.
Det är våran rätt att göra lite fel då och då, och då länge det inte skadar någon annan så brukar det inte vara ett problem.
Men om jag söker på orden "bomb", "reaktor" och "terrorist", så är jag tydligen en terrorist som ska bomba en reaktor? För de tar in mig och ska analysera mig direkt. (Troligen även redan nu, då jag skrivit detta på Windows 10 och publicerat det på en öppen sida).
Snacka om att de kommer bli nervösa när de ser att jag faktiskt tittat på dokumentärer och info om just reaktorer, strålning och så... nu har de bevis, jag måste vara farlig.

Problemet jag anser med detta och det syftat med svar till er båda, vad fan hände med oskyldig till bevisad skyldig!?!?!?

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Vi har bla info från Snowden NSA läckan. Det visar något otroligt hur mycket även säkrade politiska telefoner blir övervakade, och inspelade. Varför skulle då någon "undgå det".

Visst är det dock som @Sveklockarn säger, hederliga medborgare har lite att oroa sig för. När träffade vi dock en sådan senast?
Jag själv körde 45 på 40 vägen hem i fredags. Jag slängde lite metall i elektronikåtervinning igår trots att man inte får det, och jag av misstag korsade en heldragen linje lite grann igår när vi hade svårt att hålla svängen.

Tror inte något kommer åtala mig för detta direkt...
Men är jag hederlig? Njae, inte 100% iaf.

Min poäng är, 99,99% av folket är INTE 100% hederliga.
Det är våran rätt att göra lite fel då och då, och då länge det inte skadar någon annan så brukar det inte vara ett problem.
Men om jag söker på orden "bomb", "reaktor" och "terrorist", så är jag tydligen en terrorist som ska bomba en reaktor? För de tar in mig och ska analysera mig direkt. (Troligen även redan nu, då jag skrivit detta på Windows 10 och publicerat det på en öppen sida).
Snacka om att de kommer bli nervösa när de ser att jag faktiskt tittat på dokumentärer och info om just reaktorer, strålning och så... nu har de bevis, jag måste vara farlig.

Problemet jag anser med detta och det syftat med svar till er båda, vad fan hände med oskyldig till bevisad skyldig!?!?!?

Antar du inte kan svara på forumet på ett tag (insatsstyrkan har väl redan bankat in dörren) Sry för skämtet i fall detta faktiskt hänt(kommer hända för dig blir ju inget roligt skämt längre för dig).

Men se t.ex på första transformers filmen, vist den typen av övervakning kan låta som Sci-Fi. Men tror ärligt att det kommer gå, om inte redan idag att övervaka folk mer eller mindre på detta sätt. Även eagle eye påvisar ju övervakningen vi redan har och hur den kan missbrukas (för att sätta dit oskyldiga som exempel i denna filmen). NU är det ju rätt kraftig inblandat med fantasi också.

Men oftast så vill företag använda bigdata för riktad reklam, tjänar ju inte på att förstöra livet på oskyldiga precis (blir ju rätt negativ reklam då).

Men en sak som bigdata kan också göra, är för kriminella som vill få tag i högt uppsatta personer för olika former av utpressning t.ex eller vanligt folk, veta när dom kan göra inbrott osv.

Men oftast är Svenssons bara brus på nätet, tills det lönar sig att även använda infon (som Facebook).

Bigdata för regeringar kan ju kontrollera vad vi sysslar med och hindra folk med fel åsikt eller spärra in dom som exempel. Men även till nyttiga saker som veta rörelsemönster och bygga infrastruktur som fungerar för allmänheten (idag är den inte så bra skick, utan behöver fixas).

Vi skulle ha börjat klagat redan för 10 år sen, se bara när en privatperson i USA i början av internets tidsålder samlade info på hårddiskar från internet (polis och styrande regering gillade inte det).

Jäkligt sevärd dokumentär (sen hur mycket som är sant och vad som är förskönat vet jag inte exakt).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

För de tar in mig och ska analysera mig direkt.

När då? Kan du nämna något fall där någon hämtats in under gryningsräd p.g.a. att ha googlat på "fel saker"?

Skrivet av Paddanx:

Problemet jag anser med detta och det syftat med svar till er båda, vad fan hände med oskyldig till bevisad skyldig!?!?!?

Att någon är oskyldig är inte lika med att spaning inte får bedrivas mot dem. Hur skulle man annars upptäcka någon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vi skulle ha börjat klagat redan för 10 år sen, se bara när en privatperson i USA i början av internets tidsålder samlade info på hårddiskar från internet (polis och styrande regering gillade inte det).

Enligt artikeln på Wikipedia så hade han krokat upp en bärbar dator i ett rum med switchar dit allmänheten inte hade tillträde, för att tanka hem dokument från MITs servrar. Det hade ju inte sett annorlunda ut i Sverige, om jag t.ex. ställde in en dator i serverrummet på mitt jobb som tankade hem grejer från vårt intranät. Även om det inte är några kvalificerade hemligheter så hade jag antagligen fått sparken med omedelbar verkan m.m.

Det som tog livet av Aaron Schwartz var nog snarare insikten om att hans serie av små hyss kunde leda till 50 år i fängelse och $1M i böter. Sen kan man ju alltid diskutera om många små brott ska leda till multiplikation av straffet. Det är ju inte svårt att konstatera att det svenska systemet med massiva straffrabatter till återfallsförbrytare inte fungerar, åtminstone.