Note: Using a RAW partition may damage your data

Permalänk

Note: Using a RAW partition may damage your data

Note: Using a RAW partition may damage your data. OP can be set or cleared only for the last accessible partition.

Har en Samsung 850 Pro Series MZ-7KE256 256GB.

Installerat en ren kopia på windows 10.
Ersatt den mekaniska HDD på min bärbara: Asus F550JK-DM252H.

Jag vet inte vad det där innebär, har googlat men inte riktigt förstått. Borde jag vara orolig?

Kan även säga att jag inte har några problem med performance benchmark.

Länk till felmeddelandet: http://i59.tinypic.com/1sgw.png

Länk till Performance benchmark: http://i62.tinypic.com/2mrgshf.png

Permalänk
Medlem

Det låter som en av de dumma varningarna man sätter när man ska göra sk OP område.
Programmet varnar att om du försöker göra detta och du har en för den okänt filsystem (som den betecknar som RAW), så kan den skada informationen.

Over Provisioning "utrymme" är inget mer än opartitionerat utrymme på disken, var som helst på disken. Men deras inbyggda mjukvara kan bara göra detta på slutet på disken och med NTFS partitioner.

Vill du göra detta på något annat sätt så kan du utan problem använda vilket 3:e part partitionsprogram i världen som stöder ditt OS och ditt filsystem du har på disken. Bara lämna lite ledigt utrymme som inte har någon partition...
Finns gratis sådana tom tex MiniTool Partition Wizard.

Du måste inte ha OP utrymme dock, och du behöver normalt inte oroa dig för problem. OP gör bara att om du börjar fylla din SSD så har den nog med utrymme att kunna hålla prestandan uppe och slitaget nere.

Men backup bör du alltid ha... kan ju i värsta fall ske ett strömavbrott mitt i en flytt som skadar något. Oddsen är låga, men finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av farhan-87:

Note: Using a RAW partition may damage your data. OP can be set or cleared only for the last accessible partition.

Har en Samsung 850 Pro Series MZ-7KE256 256GB.

Installerat en ren kopia på windows 10.
Ersatt den mekaniska HDD på min bärbara: Asus F550JK-DM252H.

Jag vet inte vad det där innebär, har googlat men inte riktigt förstått. Borde jag vara orolig?

Kan även säga att jag inte har några problem med performance benchmark.

Länk till felmeddelandet: http://i59.tinypic.com/1sgw.png

Länk till Performance benchmark: http://i62.tinypic.com/2mrgshf.png

Alla SSD har en reservyta som skall täcka upp för celler som dör under den förväntade livslängden. Nu spekulerar jag, men jag tolkar det som att du har valet att använda denna OP-yta till faktisk lagring (expandera partition) men med risken att cellerna inte kan ersättas.
Varningen har i alla fall ingen praktisk betydelse för hastighet eller funktion i ditt fall utan är en allmän varning precis som Paddanx är inne på.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

tack! Då förstår jag lite bättre..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Alla SSD har en reservyta som skall täcka upp för celler som dör under den förväntade livslängden. Nu spekulerar jag, men jag tolkar det som att du har valet att använda denna OP-yta till faktisk lagring (expandera partition) men med risken att cellerna inte kan ersättas.
Varningen har i alla fall ingen praktisk betydelse för hastighet eller funktion i ditt fall utan är en allmän varning precis som Paddanx är inne på.

Det du skriver är fel. Inlägget ovan ditt är rätt (Paddanx), men jag ska förklara vad som är fel i din text.

En SSD har en reservyta, ja. Den ser du inte. Du kan aldrig nå den med några formateringsprogram eller så alls.
Med OP så är det en extrafunktion. Det är ett system som Samsung har för att öka hastigheten på din SSD. Den används för att minska fysisk defrag och liknande. Ja, det går helt enkelt fortare om du låter disken använda yta till annat än filsystem. Men allt detta med OP ska tydligen vara något helt annat än de gömda cellerna som disken använder för att ersätta trasiga celler.

Permalänk
Medlem

@lolight: Ok, tack för förklaringen. Dock förstår jag inte vad du syftar på med: "Den används för att minska fysisk defrag"? Hur blir en SSD defragmenterad när det skriver nya block?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

@lolight: Ok, tack för förklaringen. Dock förstår jag inte vad du syftar på med: "Den används för att minska fysisk defrag"? Hur blir en SSD defragmenterad när det skriver nya block?

Jag vet inte riktigt. Men det är något väldigt tekniskt och knepigt med hur data lagras i en SSD.
Tror det har lite att göra med samma problem som med internminne (ram).
Dvs jag har 16 Gig ram. Sedan måste jag hålla reda på var allt jag har lagrat i minnet finns.
Dvs var lagrade jag program x. I vilken cell och vilken rad.
Då inser man fort att det nästan är så att det åtgår lika mycket ram för att hålla redan på vad du har lagrat i ramet som mängden ram du har.....
Men de har trix för att lösa det problemet. Man lagrar tex data i block. Och därmed minskar du behovet att ram för att hålla reda på allt ram du har används till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Jag vet inte riktigt. Men det är något väldigt tekniskt och knepigt med hur data lagras i en SSD....

En SSD lider inte av fragmenterade block tack vare den korta åtkomsttiden och en defragmentering av SSD ger inga prestadafördelar utan förkortar bara livslängden, så det gör man inte.
Hittar ingen från Samsung om fysisk defrag och liknande så jag utgår tillsvidare från att det är något du missuppfattat.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

En SSD lider inte av fragmenterade block tack vare den korta åtkomsttiden och en defragmentering av SSD ger inga prestadafördelar utan förkortar bara livslängden, så det gör man inte.
Hittar ingen från Samsung om fysisk defrag och liknande så jag utgår tillsvidare från att det är något du missuppfattat.

Du kanske du kan förklara precis vad Samsungs prestanda optimering gör för något.
Det som du kör från Samsungs egna app. Det du pratat om är mjukvarudelen av hur du pratar med en SSD. Visst en SSD internt kan enkelt hämta data från olika platser. Men ändå så tjänar man på att ha filsystem och block av data ordnat på ett visst sätt internt. Normalt så jobbar processorn på SSDn med dessa saker helt på egen hand och i bakgrunden, så det är inte som operativsystemet behöver jobba med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Du kanske du kan förklara precis vad Samsungs prestanda optimering gör för något.
Det som du kör från Samsungs egna app. Det du pratat om är mjukvarudelen av hur du pratar med en SSD. Visst en SSD internt kan enkelt hämta data från olika platser. Men ändå så tjänar man på att ha filsystem och block av data ordnat på ett visst sätt internt. Normalt så jobbar processorn på SSDn med dessa saker helt på egen hand och i bakgrunden, så det är inte som operativsystemet behöver jobba med.

Samsungs prestandaoptimering, Performance Optimization (inte Over Provisioning som diskuteras) ger användare möjlighet att via ett gränssnitt slå på/av funktioner som hibernate, indexing och virtuellt minne. Den hanterar inte någon "fysisk defragmentering" vad jag kan läsa mig till.

Vad gäller OP så verkar det som om jag trots allt hade rätt på sätt och vis när jag spekulerade, fast omvänt.
"OP is a way to set aside a minimum amount of free space, inaccessible to the user or the OS, which the SSD controller can utilize as a kind of “work bench.”.

Källa: Maximize SSD Lifetime and Performance With Over-Provisioning, Samsung Magician Software - OS Optimization Feature Overview

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

En SSD lider inte av fragmenterade block tack vare den korta åtkomsttiden och en defragmentering av SSD ger inga prestadafördelar utan förkortar bara livslängden, så det gör man inte.
Hittar ingen från Samsung om fysisk defrag och liknande så jag utgår tillsvidare från att det är något du missuppfattat.

SSDer lider av fragmentering och de bör defragmenteras för att fungera bra, wins rutiner sköter det automatiskt. >

Storage Optimizer will defrag an SSD once a month if volume snapshots are enabled. This is by design and necessary due to slow volsnap copy on write performance on fragmented SSD volumes. It’s also somewhat of a misconception that fragmentation is not a problem on SSDs. If an SSD gets too fragmented you can hit maximum file fragmentation (when the metadata can’t represent any more file fragments) which will result in errors when you try to write/extend a file. Furthermore, more file fragments means more metadata to process while reading/writing a file, which can lead to slower performance.
As far as Retrim is concerned, this command should run on the schedule specified in the dfrgui UI. Retrim is necessary because of the way TRIM is processed in the file systems. Due to the varying performance of hardware responding to TRIM, TRIM is processed asynchronously by the file system. When a file is deleted or space is otherwise freed, the file system queues the trim request to be processed. To limit the peek resource usage this queue may only grow to a maximum number of trim requests. If the queue is of max size, incoming TRIM requests may be dropped. This is okay because we will periodically come through and do a Retrim with Storage Optimizer. The Retrim is done at a granularity that should avoid hitting the maximum TRIM request queue size where TRIMs are dropped.

http://www.hanselman.com/blog/TheRealAndCompleteStoryDoesWind...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Ok, så vad gör en SSD internt? Jo den jobbar med celler som är problem. Dvs börjar tappa data eller har skrivits till för många gånger.
Med TRIM så kör funktioner för att ordna till allt detta.

"Fleshing out the design sketched by Birrell et al. [2], we use flash blocks as the natural allocation unit within an allocation pool. At any given time, a pool can have one or more active blocks available to hold incoming writes. To support the continued allocation of fresh active blocks, we need a garbage collector to enumerate previously-used blocks that must be erased and recycled. If the logical page granularity is smaller than the flash block size, then flash blocks must be cleaned prior to erasure. Cleaning can be summarized as follows. When a page write is complete, the previously mapped page location is superseded since its contents are now out-of-date. When recycling a candidate block, all non-superseded pages in the candidate must be written elsewhere prior to erasure. "

Med OP så använder man helt enkelt med utrymme för detta arbete.
Läs mer https://www.usenix.org/legacy/events/usenix08/tech/full_paper...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

SSDer lider av fragmentering och de bör defragmenteras för att fungera bra...

Du får nog hitta en mer pålitlig källa än Scott Hanselmann om du ska övertyga mig. Jag kan lätt skaka fram betydligt fler källor som hävdar det direkt motsatta och dessa personer har som jobb att skriva operativ- och filsystem, inte som hobbytyckare!

Förtydligande
Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Ok, så vad gör en SSD internt? Jo den jobbar med celler som är problem. Dvs börjar tappa data eller har skrivits till för många gånger.
Med TRIM så kör funktioner för att ordna till allt detta.

"Fleshing out the design sketched by Birrell et al. [2], we use flash blocks as the natural allocation unit within an allocation pool. At any given time, a pool can have one or more active blocks available to hold incoming writes. To support the continued allocation of fresh active blocks, we need a garbage collector to enumerate previously-used blocks that must be erased and recycled. If the logical page granularity is smaller than the flash block size, then flash blocks must be cleaned prior to erasure. Cleaning can be summarized as follows. When a page write is complete, the previously mapped page location is superseded since its contents are now out-of-date. When recycling a candidate block, all non-superseded pages in the candidate must be written elsewhere prior to erasure. "

Med OP så använder man helt enkelt med utrymme för detta arbete.
Läs mer https://www.usenix.org/legacy/events/usenix08/tech/full_paper...

Vet inte vem du riktar detta till, vad du vill ha sagt eller vad det har med denna tråd och diskussion att göra. Ditt språkbruk är tämligen förvirrande i sammanhanget.
Här kan du läsa om vad TRIM är och vad den gör. Eller kortfattat; TRIM i sig gör inget. Det är ett kommando som operativsystemet skickar till en SSD-enhet för att aktivera Garbage Collection som frigör block som inte längre används.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vet inte vem du riktar detta till, vad du vill ha sagt eller vad det har med denna tråd och diskussion att göra. Ditt språkbruk är tämligen förvirrande i sammanhanget.
Här kan du läsa om vad TRIM är och vad den gör. Eller kortfattat; TRIM i sig gör inget. Det är ett kommando som operativsystemet skickar till en SSD-enhet för att aktivera Garbage Collection som frigör block som inte längre används.

Jag tycker du borde ha vett att lämna denna tråden, då du har gjort bort dig tillräckligt. Det är inget fel att inte veta saker, men då man envist hävdar saker, fast du har fått bra länkar att läsa, både från mig, samt två andra personer till. Ja, då är man obildbar, eller kanske är det så att problemet är brist på ödmjukhet?

Att du inte kan läsa det jag skriver tyder nog mest på brist på läsförståelse. Varför du länkar till TRIM vet jag inte. Vad ska det visa, då det redan har postats mycket bättre länkar, med långa texter som på djupet förklara hela kedjan.
Ta och sätt dig ner och läs detta, före du påstår att andra har fel. Sedan får du inse att det är väldigt ofta är så att man kan säga något, med det stämmer inte till 100%. Defragmentering kan vara en sådan grej. Det kan ske på andra sätt osv. Att bara kategoriskt säga att "Nej, det sker inte", är brist på insikt och ödmjukhet inför det komplexa med datorer.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Du får nog hitta en mer pålitlig källa än Scott Hanselmann om du ska övertyga mig. Jag kan lätt skaka fram betydligt fler källor som hävdar det direkt motsatta och dessa personer har som jobb att skriva operativ- och filsystem, inte som hobbytyckare!

En hobbytyckare som jobbar med mjukvaran på Microsoft

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Jag tycker du borde ha vett att lämna denna tråden, då du har gjort bort dig tillräckligt. Det är inget fel att inte veta saker, men då man envist hävdar saker, fast du har fått bra länkar att läsa, både från mig, samt två andra personer till. Ja, då är man obildbar, eller kanske är det så att problemet är brist på ödmjukhet?

Att du inte kan läsa det jag skriver tyder nog mest på brist på läsförståelse. Varför du länkar till TRIM vet jag inte. Vad ska det visa, då det redan har postats mycket bättre länkar, med långa texter som på djupet förklara hela kedjan.
Ta och sätt dig ner och läs detta, före du påstår att andra har fel. Sedan får du inse att det är väldigt ofta är så att man kan säga något, med det stämmer inte till 100%. Defragmentering kan vara en sådan grej. Det kan ske på andra sätt osv. Att bara kategoriskt säga att "Nej, det sker inte", är brist på insikt och ödmjukhet inför det komplexa med datorer.

Problemet som jag ser det med din länk är att du inte redogör vad det är som jag skall lägga vikt på och hur eller om det står i kontrast till vad jag skriver. Att skriva att jag saknar läsförståelse underlättar inte.

Jag länkade till TRIM eftersom din förklaring av dess funktion inte stämmer överens med ATA specifikationerna, trodde det skulle intressera dig. Det är inte detsamma som att säga att du har fel.

Anledning till att jag skrev "det sker inte" är inte för att jag saknar insikt eller ödmjukhet utan för de officiella dokument som finns att tillgå hävdar att defragmenteringen stängs av (från Engineering Windows 7, Support and Q&A for Solid-State Drives):
"Windows 7 will disable disk defragmentation on SSD system drives. Because SSDs perform extremely well on random read operations, defragmenting files isn’t helpful enough to warrant the added disk writing defragmentation produces.".

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En hobbytyckare som jobbar med mjukvaran på Microsoft

Jo, alla som jobbar på MS är involverade i utvecklingen av operativ- och filsystemet. Varenda en!
Nä, mina OCZ Vertex 4 är efter över två år nästan lika snabba som när de var nya, enligt AS SSD Benchmark, och jag har aldrig kört defrag. Söktiden har ökat med 0,005ms (men det är kanske inom felmarginalen? ).

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jo, alla som jobbar på MS är involverade i utvecklingen av operativ- och filsystemet. Varenda en!
Nä, mina OCZ Vertex 4 är efter över två år nästan lika snabba som när de var nya, enligt AS SSD Benchmark, och jag har aldrig kört defrag. Söktiden har ökat med 0,005ms (men det är kanske inom felmarginalen? ).

Du ska inte köra defrag, du bör däremot inte stänga av diskoptimeringen i win, det är skillnad på det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En RAW-partition kan inte användas av Windows, så jag förstår inte heller vitsen med att varna för det.

Samsung har lämnat öppet för användaren att ställa in Overprovisioning, åtminstone på 850 Pro. Jag har inte brytt mig om att laborera med det, utan kör min 512 GB 850 Pro som ~480 GB (standard). Man får ju förmoda att ändringen sparas någonstans i diskens firmware, så att den förblir permanent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du ska inte köra defrag, du bör däremot inte stänga av diskoptimeringen i win, det är skillnad på det.

yes it is!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net