Behöver hjälp med konfigurering av RAID-1 i Windows 10

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med konfigurering av RAID-1 i Windows 10

Hej alla Sweclockare!

Jag har byggt en ny dator, och installerade då Windows 10 på SSD'n. So far so good. Nu har jag pluggat i mina två mekaniska diskar som jag ska spegla med RAID 1, men jag stöter på patrull. I diskhanteraren ser jag bara tre alternativ när jag högerklickar på hårddiskarna i fråga (simple, spanned och striped), jag saknar alltså mirror.

När jag ändrade SATA mode i BIOS från AHCI --> RAID så hittades inte SSD'n, och Windows kunde följaktligen inte boota korrekt. Har ni några tips på vad jag ska göra? Det känns spontant som att mjukvaru-RAID via Windows vore det enklaste, men jag kanske borde kika på att försöka använda Intel Rapid Storage Technology när jag bootar istället? Eller tänker jag fel som försöker kombinera en SSD + två speglade mekaniska? Går det inte?

Förlåt mig om jag ställer dumma frågor, det är första gången jag försöker mig på en RAID-konfiguration. Alla tips mottages tacksamt

Permalänk
Medlem

Det borde gå vilket som då SSD borde köras som single i hårdvaru-RAID:en Men du behöver antagligen konfigurera om i bios och även installera om Windows.

Dina diskar är även exakt lika? Det är vanligt att olika diskar både i parameter och storlek inte accepteras i RAID 1 och 10.

Denna sida har instruktioner om hur du ska gå till väga om du skulle ha missat något.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon