Permalänk
Medlem

Dra fiber i hyreslägenhet

Flyttade under början av sommaren till en nyrenoverad 2:a på 57 m². Är nöjd med boendet som sådant men dock inte de tekniska förutsättningarna, närmare bestämt möjligheten att få till stånd en tillfredsställande nätverkslösning.

Lägenheten är ansluten till Utsikts stadsnät och Bahnhof (min internetleverantör) levererar nätverksuppkopplingar med en hastighet på upp till 1 Gbit/s. Anslutningspunkten är dock belägen precis invid entrédörren och det finns inga övriga nätverksuttag i lägenheten.

Jag vill få ut det mesta av såväl det interna som externa nätverket och ser därför varken trådlös nätverksuppkoppling eller nätverksuppkoppling via elnätet som något annat än en provisorisk lösning. Har dessutom utrustning som kräver större kapacitet och leveranssäkerhet än vad dessa lösningar erbjuder.

Har undersökt diverse möjliga lösningar på mitt problem utan något resultat. Väggarna är av det mer robusta slaget (i huvudsak armerad betong) och det är inte möjligt att dra TP-kablar annat än genom rören för elnätet (något som är otillåtet). Det är heller inte möjligt att dra TP-kablar i självhäftande kabelkanaler.

Det enda tänkbara alternativ som återstår att undersöka är att dra fiber genom rören för elnätet (något som jag förstått är tillåtet).

Det jag har tänkt mig är följande:

  1. Vid punkt nr. 1 (se nedanstående bild) installeras en fiberconverter vid anslutningspunkten för stadsnätet. Från denna punkt dras sedan en 850µ fiberkabel till serverracket med routern (punkt nr. 2).

  2. Fiberkabeln ansluts med kontaktdonet SFP till routern.

  3. Från routern dras en SFP kabel till nätverksswitchen och sedan ytterligare en fiberkabel från switchen till en converter vid punkt nr. 3.

Den mesta utrustning som är nödvändig är redan i min ägo. Två stycken fiberconverters är ingen större utgift MC220L.

Kan detta genomföras utan större åverkan på hyreslägenheten?

Vilken kostnad ska jag räkna med för installationsarbetet (inkl. arbetsmaterial)?

Kommer jag bli nöjd om jag gör på detta sätt?

Permalänk
Medlem

Finns inga uttag för telefon? Alltså gamla hederliga analoga jack?

Permalänk
Medlem

@Dunde:

Det finns. Dock tyvärr endast vid entrédörren. Har redan funderat över den lösningen själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oshe:

@Dunde:

Det finns. Dock tyvärr endast vid entrédörren. Har redan funderat över den lösningen själv.

Du skrev att den är nyrenoverad.
Är du säker på att det är enda stället?
Efter att jag själv tittade runt i min lägenhet (som va renoverad) hittade jag ytterligare 2 st.
De va överlockade och övertapetserade.
Jag har svårt att tro att de bara fanns 1 utag från början nämligen.

Titta på äldre ritningar ifall du har tillgång, och sedan knacka vägg där de är markerat.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av oshe:

@Dunde:

Det finns. Dock tyvärr endast vid entrédörren. Har redan funderat över den lösningen själv.

Tänk också på att SFPer kan kosta en del.. samt en Fiberswitch (som kostar ännu mer).

Du kan inte dra Fiberpatchar i väggen. Kanske om du kör LC, men även där kommer det bli trångt.

Jag skulle nog räkna på minst 15.000 för en Switch för SFPer, sen behöver du alltså 4 SFPer á 1000 kr(10gbs). Fibern kostar några kronor per meter, så det är väl ganska trivialt. Sen ska du ha någon som svetsar fiber, dessa (jag) tar runt 1500 kr timmen + runt 200kr i material.

Timlön för dragning (beroende på hur lätt/svårt) 2 timmar á 500 kr

Totalt:
runt 22.000kr ex moms

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Efter att tele nätet är uteslutet och tv nätet är nog svår åtkommet så undrar jag till vad dilemmat är med att ha kabel lister?

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Det jag inte riktigt förstår är varför inte TP kabel är ett alternativ... Hyresrätt eller inte, borrmaskiner gör hål i väggar, och, beroende på hur man väljer att göra, personligen hade jag satt vägguttag, samt dragit kabeln i / bakom golvlister. Det värsta som kan hända är att man får köpa / låna en handöverfräs, och göra ett spår på baksidan av listen. Många gånger snålas det och man använder plastlister, dessa är ihåliga redan från början.
Sätter man sen ett ordentligt uttag på väggen där kabeln börjar och slutar, gärna i anslutning till andra befintliga uttag, är det aldrig någon som frågar i ett senare läge. Och vill de att man ska "återställa" så är det lite spackel i hålet där kabeln kommer ut ur listen, samt i skruvhålen efter nätverksuttaget... Inte et dugg värre än efter en hylla, eller ett par tavlor. Definitivt inget hyresvärden kan bråka om.

Blåsa glasfiber genom befintliga VP-rör är inte så kul alla gånger... Det är inte ovanligt att närmsta väg mellan två rum är ut via elcentralen, och tillbaka. Det går, så klart, men det är inte fullt så enkelt, eller självklart som man kunde hoppas på alla gånger...
B!

Edit
Mest spännande blir det att dra kabel / fiber mellan 1 och 2. Enligt ritningen är de två vägarna man "borde" gå, båda försedda med ett dörrhål utan varken dörrkarm, eller tröskel... Fräsa ett spår i valvet / taket, lägga rör, spackla, och måla, är nog hur jag hade gjort det, om jag planerade att bo där en längre tid, och det spelar ingen roll om jag tänkte använda fiber, eller koppar...
/Edit

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Utanpåliggande bör gå hur fint som helst. Annars får du ju lov att köra HomePlug/G.hn över elnätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Tänk också på att SFPer kan kosta en del.. samt en Fiberswitch (som kostar ännu mer).

Du kan inte dra Fiberpatchar i väggen. Kanske om du kör LC, men även där kommer det bli trångt.

Jag skulle nog räkna på minst 15.000 för en Switch för SFPer, sen behöver du alltså 4 SFPer á 1000 kr(10gbs). Fibern kostar några kronor per meter, så det är väl ganska trivialt. Sen ska du ha någon som svetsar fiber, dessa (jag) tar runt 1500 kr timmen + runt 200kr i material.

Timlön för dragning (beroende på hur lätt/svårt) 2 timmar á 500 kr

Totalt:
runt 22.000kr ex moms

Vad ska han med 10Gbps till när han vill hålla sig till 1Gbps rakt igenom? Han länkar ju dessutom 1Gbps mediakonverterare.
1Gbps SFP-moduler finns att få tag på billigt, om inte TS redan har dem.

Det blir rejält billigare än 22 000 SEK för TS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Vad ska han med 10Gbps till när han vill hålla sig till 1Gbps rakt igenom? Han länkar ju dessutom 1Gbps mediakonverterare.
1Gbps SFP-moduler finns att få tag på billigt, om inte TS redan har dem.

Det blir rejält billigare än 22 000 SEK för TS.

Du måste fortfarande svetsa fibern, du får inte igenom LC-kontakterna genom TP-rören.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oshe:

Väggarna är av det mer robusta slaget (i huvudsak armerad betong) och det är inte möjligt att dra TP-kablar annat än genom rören för elnätet (något som är otillåtet). Det är heller inte möjligt att dra TP-kablar i självhäftande kabelkanaler.

Jag bor i en stor lägenhet som har väggar av det robusta slaget. I den så har jag dubbla uttag i varje rum och installationen är gjord med hjälp av utanpåliggande kabelkanaler och borrade genomföringar mellan rummen.

Permalänk
Medlem

Jag har också varit tvungen att dra i utanpåliggande, i alla lägenheter en 2'a och tre 1'or då det har suttit i hallen. Har gjord ful lösning och dragit dom ovanpå listen, eller nu i senare fallet rakt över golvet.

Permalänk
Hedersmedlem

Från 1 till 2 bör ju inte vara något problem att dra kabel. Finns säkert flera alternativ beroende på om man vill dra längs golv eller i taket samt vad det finns lister.

3'an är värre. Man vill inte dra kabeln genom badrummet. Men det går ju det med även om det blir lite knixigare.

Vill man ha enhetligt utseende så köper man några snygga lister och sätter tex längs taket i hela tamburen så att det blir enhetligt. Finns dels lister som innehåller färdig kabelkanal, men man kan också tänka sig trekantslist som brukar ha en avfasning i hörnet eller att helt enkelt fräsa ur en kabelkanal själv ur den list man väljer. Det kommer att vara lite jobb för dig, men det är det värt.

När det gäller genomföringarna så låna/hyr en Hilti borrhammare så tar du dig igenom betongen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Från 1 till 2 bör ju inte vara något problem att dra kabel. Finns säkert flera alternativ beroende på om man vill dra längs golv eller i taket samt vad det finns lister.

Fast det är ju det som är problemet, Där är ett dörr hål, oavsett vilken väg man väljer att gå, som det INTE finns några lister att lägga sladden i, och han var helt anti synlig kabel, eller utanpåliggande kabelkanaler. Lösningen blir så klart att följa golvlisten in om köket eller storarummet, men det blir lååångt.

Skrivet av giplet:

3'an är värre. Man vill inte dra kabeln genom badrummet. Men det går ju det med även om det blir lite knixigare.

Den är ju skitenkel. Bakom golv-lister, och under trösklar, det är i det närmsta raka spåret mellan punkterna. Och vad viktigare är, man ska inte ta sig "förbi" öppna valv, utan kan följa golvlisten runt hörnet.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Vad ska han med 10Gbps till när han vill hålla sig till 1Gbps rakt igenom? Han länkar ju dessutom 1Gbps mediakonverterare.
1Gbps SFP-moduler finns att få tag på billigt, om inte TS redan har dem.

Det blir rejält billigare än 22 000 SEK för TS.

Visst han kan köpa 1Gbps sfper (jag länkade 10Gbps, då jag vet att det inte är superstor skillnad på priserna på det stora hela och det är vad vi använder, så jag har priset i huvudet)

Det blir inte "rejält billigare" vi snackar en tusenlapp hit eller dit.

Han måste fortfarande få fram en SFP switch, vilket kostar skjortan, alt använder Konvertrar och en vanlig switch.. men Fiber -> tp -> Fiber ->tp känns jävligt onödigt och konstigt.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Visst han kan köpa 1Gbps sfper (jag länkade 10Gbps, då jag vet att det inte är superstor skillnad på priserna på det stora hela och det är vad vi använder, så jag har priset i huvudet)

Det blir inte "rejält billigare" vi snackar en tusenlapp hit eller dit.

Han måste fortfarande få fram en SFP switch, vilket kostar skjortan, alt använder Konvertrar och en vanlig switch.. men Fiber -> tp -> Fiber ->tp känns jävligt onödigt och konstigt.

Borde inte bara svetsning, kontaktdon, skarvbox, patch till mediaomvandlarna osv bli en hel del i kostnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Borde inte bara svetsning, kontaktdon, skarvbox, patch till mediaomvandlarna osv bli en hel del i kostnad?

Jag skrev det i min förra post.

Svetsning 1500kr + 200kr material exkl moms.

Kan svetsa LC direkt på fibern, så behövs inga patchar. Självklart kan man köra mellanstycken och en liten ODF + patchar, men då får man lägga till runt 1500kr ytterligare i material.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Jag skrev det i min förra post.

Svetsning 1500kr + 200kr material exkl moms.

Kan svetsa LC direkt på fibern, så behövs inga patchar. Självklart kan man köra mellanstycken och en liten ODF + patchar, men då får man lägga till runt 1500kr ytterligare i material.

Kontaktdonen kostar väl betydligt mer än 200kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Tänk också på att SFPer kan kosta en del.. samt en Fiberswitch (som kostar ännu mer).

Du kan inte dra Fiberpatchar i väggen. Kanske om du kör LC, men även där kommer det bli trångt.

Jag skulle nog räkna på minst 15.000 för en Switch för SFPer, sen behöver du alltså 4 SFPer á 1000 kr(10gbs). Fibern kostar några kronor per meter, så det är väl ganska trivialt. Sen ska du ha någon som svetsar fiber, dessa (jag) tar runt 1500 kr timmen + runt 200kr i material.

Timlön för dragning (beroende på hur lätt/svårt) 2 timmar á 500 kr

Totalt:
runt 22.000kr ex moms

Ja för det första säger TS att han har den mesta utrustningen redan, sen räcker det med 1500-2000 för en vettig 1g-switch med sfp. detta är en av mina favoriter, även om den nog är overkill i sammanhanget.
http://www.ebay.com/itm/Cisco-Catalyst-WS-C3750G-12S-E-12-Por...
Lite billigare, färre 1g-portar:
http://www.ebay.com/itm/CISCO-WS-C3750-48TS-S-48-Ethernet-10-...
Vanliga generiska sfp 1gig kostar runt 150 kr /st

Det dyraste i detta projekt är nog helt klart att få dit någon med fibersvets om det inte går att dra färgigkontakterade patchar väggarna, hör med den lokala fiber-installatören vad det skulle kosta.

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Medlem

Alcadon har något som heter HotMelt SC SM. Man ska inte behöva svetsa fiber med detta.
Hur bra det fungerar eller om det fungerar vet jag inte. Någon här som har testat?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Tänk på att du kanske inte får göra vilka ingrepp som helst då det är en hyreslägenhet, det kan bli dyrt i efterhand om inte hyresrätten har sagt ok till detta.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oshe:

Flyttade under början av sommaren till en nyrenoverad 2:a på 57 m². Är nöjd med boendet som sådant men dock inte de tekniska förutsättningarna, närmare bestämt möjligheten att få till stånd en tillfredsställande nätverkslösning.

Lägenheten är ansluten till Utsikts stadsnät och Bahnhof (min internetleverantör) levererar nätverksuppkopplingar med en hastighet på upp till 1 Gbit/s. Anslutningspunkten är dock belägen precis invid entrédörren och det finns inga övriga nätverksuttag i lägenheten.

Jag vill få ut det mesta av såväl det interna som externa nätverket och ser därför varken trådlös nätverksuppkoppling eller nätverksuppkoppling via elnätet som något annat än en provisorisk lösning. Har dessutom utrustning som kräver större kapacitet och leveranssäkerhet än vad dessa lösningar erbjuder.

Har undersökt diverse möjliga lösningar på mitt problem utan något resultat. Väggarna är av det mer robusta slaget (i huvudsak armerad betong) och det är inte möjligt att dra TP-kablar annat än genom rören för elnätet (något som är otillåtet). Det är heller inte möjligt att dra TP-kablar i självhäftande kabelkanaler.

Det enda tänkbara alternativ som återstår att undersöka är att dra fiber genom rören för elnätet (något som jag förstått är tillåtet).

Det jag har tänkt mig är följande:

  1. Vid punkt nr. 1 (se nedanstående bild) installeras en fiberconverter vid anslutningspunkten för stadsnätet. Från denna punkt dras sedan en 850µ fiberkabel till serverracket med routern (punkt nr. 2).

  2. Fiberkabeln ansluts med kontaktdonet SFP till routern.

  3. Från routern dras en SFP kabel till nätverksswitchen och sedan ytterligare en fiberkabel från switchen till en converter vid punkt nr. 3.

http://forumbilder.se/EC9GC/lgh.PNG

Den mesta utrustning som är nödvändig är redan i min ägo. Två stycken fiberconverters är ingen större utgift MC220L.

Kan detta genomföras utan större åverkan på hyreslägenheten?

Vilken kostnad ska jag räkna med för installationsarbetet (inkl. arbetsmaterial)?

Kommer jag bli nöjd om jag gör på detta sätt?

Du får göra som alla andra, dra TP-kablar snyggt och använda dig av kabelkanaler där det behövs, så får jag göra i lägenheten här och sen en router på det.

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Alcadon har något som heter HotMelt SC SM. Man ska inte behöva svetsa fiber med detta.
Hur bra det fungerar eller om det fungerar vet jag inte. Någon här som har testat?

Inget jag sysslar med, men har hört att det ska finnas sådana förr (däremot inte förväntat mig att det är produkter folk kan använda utan kunskap osv, eller prismässigt hamnar i DIY-segmentet) och en snabb googling på produktnamnet du gav ger mig länk till 3Ms produktsida för dito. Den gör också klart att det behövs ett kitt som kostar en hel del för att montera dessa, hos Amazon kostar det runt 1900 USD. Det är nästan lika mycket som en billigare fibersvets. Produkten du nämnde ska finnas för LC också. Vet inte om det hjälper TS däremot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Du skrev att den är nyrenoverad.
Är du säker på att det är enda stället?
Efter att jag själv tittade runt i min lägenhet (som va renoverad) hittade jag ytterligare 2 st.
De va överlockade och övertapetserade.
Jag har svårt att tro att de bara fanns 1 utag från början nämligen.

Titta på äldre ritningar ifall du har tillgång, och sedan knacka vägg där de är markerat.

Jag ska höra med hyresvärden om det möjligtvis kan finnas ytterligare "dolda" telefonuttag. Tvivlar dock på att något uttag är tillgängligt i min walk-in-closet där jag ska ha mina servrar.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Det jag inte riktigt förstår är varför inte TP kabel är ett alternativ...

Förutsättningarna är inte särskilt goda för denna lösning. Det skulle helt enkelt medföra för stor åverkan på lägenheten.

Jag äger sedan tidigare en switch med utrymme för SFP moduler (Dell 5224). Kommer framöver införskaffa en Mikrotik Cloud Core med utrymme för SFP moduler för användning som router.

SFP modulerna är en mindre kostnad i sammanhanget.

Jag undrar framförallt om denna fiberlösning är praktiskt genomförbar och vad detta i så fall skulle kosta (sett till installationsarbetet och den utrustning jag inte tidigare planerat att införskaffa).

Rör det sig om en kostnad på uppskattningsvis 5 000 - 10 000 kronor för SFP moduler, fiberconverters och installationsarbetet så har jag inget problem att göra denna investering utan någon närmare eftertanke. Därutöver, då får jag ta mig en funderare.

När jag har fått tag på ritningar för elektroniken i lägenheten så kommer jag ta kontakt med samma elektriker som utförde renoveringsarbetet, alternativt Vallacom som kan tänkas ha mer erfarenhet med fiberlösningen.

Vilka praktiska problem kommer jag ställas inför om jag väljer att gå vidare med denna lösning?

Kommer fiberkabelns begränsade böjradie innebära problem om jag väljer att använda de befintliga vp-rören?

Hur får jag det att se snyggt ut på de platser där jag behöver fiberconverters (hallen och vardagsrummet)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Inget jag sysslar med, men har hört att det ska finnas sådana förr (däremot inte förväntat mig att det är produkter folk kan använda utan kunskap osv, eller prismässigt hamnar i DIY-segmentet) och en snabb googling på produktnamnet du gav ger mig länk till 3Ms produktsida för dito. Den gör också klart att det behövs ett kitt som kostar en hel del för att montera dessa, hos Amazon kostar det runt 1900 USD. Det är nästan lika mycket som en billigare fibersvets. Produkten du nämnde ska finnas för LC också. Vet inte om det hjälper TS däremot.

Frågan hur svårt det är att använda? Man kanske kan hyra utrustning och fixa själv om de visar hur man ska göra.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Frågan hur svårt det är att använda? Man kanske kan hyra utrustning och fixa själv om de visar hur man ska göra.

Något man inte behöver limma, så som 3Ms Crimplok hade nog varit enklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oshe:

Förutsättningarna är inte särskilt goda för denna lösning. Det skulle helt enkelt medföra för stor åverkan på lägenheten.

Jag tror inte riktigt det är sant, men det är du som ska bo där, och genomföra det hela, så det är bara att lycka till.

Skrivet av oshe:

Hur får jag det att se snyggt ut på de platser där jag behöver fiberconverters (hallen och vardagsrummet)?

Lyft tapeten, hacka ut utrymme, installera konvertorn i väggen, och avsluta med ett infällt kopparuttag. Det andra alternativet är att dra fiberkabeln till en konvertor som antingen är fritt parkerad i en hyla / på ett föremål, eller fast monterad på väggen, och dra koppar kabeln därifrån. Klart mindre "snyggt" men mer i linje med "så små ingrepp som möjligt i bostaden".
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av oshe:

Det enda tänkbara alternativ som återstår att undersöka är att dra fiber genom rören för elnätet (något som jag förstått är tillåtet).

Nej det är inte tillåter att du förlägger fiberkabel i installationsrören för elen. Så med det som utgångspunkt så får du nog fundera på alternativet med kabelkanalisation i form av lister.

Med vänlig hälsning

Andréas Öhr
Epradius

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Med tanke på kostnaderna du verkar vara beredd att ta, kolla med en elektriker som kan dra TP-kabel åt dig, de är ofta duktiga på att få det snyggt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."