Permalänk
Medlem

Bäst är väl att handla vad som är bäst -idag-.
Att drömma om en spelvärld som kommer att ge 6+ kärniga CPUer ett stort övertag är ju ganska så menlöst.
Vi har fantiserat om dessa spel sedan den första 4 kärniga CPU'n släpptes

Så låt oss sammanfatta:
Haswell-E:
"Gammal" platform som saknar en massa trevliga strömsparfunktioner (140w TDP O.o)
Ger däremot flera PCI-e kanaler som får de med flera grafikkort att sova lite bättre även om det inte ger någon skillnad i verkligheten.
5820K har dock "bara" 28 lanes mot de dyrare modellernas 40.
Överklockar förhållandevis bra om man gillar ett extra element i rummet.
Möjlighet att uppgradera till riktiga värstingprocessorer om man nu helt plötsligt badar i cash.
(västingar i allt utom spel vill säga)

Köp Haswell-E om du har en massa cash liggande och inte vill ha samma saker som grannens unge

Broadwell:
"Gammal" platform, som inte saknar nåt direkt viktigt jämfört med skylake.
5775C är den snabbaste CPU'n för spel idag, utan tvivel.
Väldigt strömsnål.
Överklockar inte speciellt bra men ser man procentuellt så är det inte så illa som många verkar tro.
+15-20% är normalt.
Billig platform, DDR3 är snorbilligt idag, samma sak med moderkorten.
Även om man bör välja just moderkort med omsorg då många har tvivelaktigt stöd för just Broadwell.

Köp Broadwell om du sitter på ett bra z-97 system och kan bränna lite cash för att få den där varma "jag är värst" känslan.

Skylake:
Intels senaste storsatsning som stöder "allt".
Verkar överklocka till 4.6-4.8 utan att ta till extrema metoder (= +10-15%, se broadwell ovan...)
Kräver DDR4, minnesbandbredd är ingen flaskhals ens med förra generationens DDR3 så DDR4 är just nu enbart en extra kostnad (även om priser snabbt kommer att dyka).
Inte snabbast i spel, men bra nära.

Köp skylake om du skall handla ett helt nytt system.

Att kalla skylake framtidssäkert är ju att ta i.
Men å andra sidan så duger ju en 2600K bra idag, så 6700K kommer garanterat att klara sig bra i många år.
Men försök inte ens att lura i dig själv att köplusten inte kommer igen när nästa generation lanseras

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Bäst är väl att handla vad som är bäst -idag-.
Att drömma om en spelvärld som kommer att ge 6+ kärniga CPUer ett stort övertag är ju ganska så menlöst.
Vi har fantiserat om dessa spel sedan den första 4 kärniga CPU'n släpptes

Så låt oss sammanfatta:
Haswell-E:
"Gammal" platform som saknar en massa trevliga strömsparfunktioner (140w TDP O.o)
Ger däremot flera PCI-e kanaler som får de med flera grafikkort att sova lite bättre även om det inte ger någon skillnad i verkligheten.
5820K har dock "bara" 28 lanes mot de dyrare modellernas 40.
Överklockar förhållandevis bra om man gillar ett extra element i rummet.
Möjlighet att uppgradera till riktiga värstingprocessorer om man nu helt plötsligt badar i cash.
(västingar i allt utom spel vill säga)

Köp Haswell-E om du har en massa cash liggande och inte vill ha samma saker som grannens unge

Broadwell:
"Gammal" platform, som inte saknar nåt direkt viktigt jämfört med skylake.
5775C är den snabbaste CPU'n för spel idag, utan tvivel.
Väldigt strömsnål.
Överklockar inte speciellt bra men ser man procentuellt så är det inte så illa som många verkar tro.
+15-20% är normalt.
Billig platform, DDR3 är snorbilligt idag, samma sak med moderkorten.
Även om man bör välja just moderkort med omsorg då många har tvivelaktigt stöd för just Broadwell.

Köp Broadwell om du sitter på ett bra z-97 system och kan bränna lite cash för att få den där varma "jag är värst" känslan.

Skylake:
Intels senaste storsatsning som stöder "allt".
Verkar överklocka till 4.6-4.8 utan att ta till extrema metoder (= +10-15%, se broadwell ovan...)
Kräver DDR4, minnesbandbredd är ingen flaskhals ens med förra generationens DDR3 så DDR4 är just nu enbart en extra kostnad (även om priser snabbt kommer att dyka).
Inte snabbast i spel, men bra nära.

Köp skylake om du skall handla ett helt nytt system.

Att kalla skylake framtidssäkert är ju att ta i.
Men å andra sidan så duger ju en 2600K bra idag, så 6700K kommer garanterat att klara sig bra i många år.
Men försök inte ens att lura i dig själv att köplusten inte kommer igen när nästa generation lanseras

Ganska uppenbart att du inte vet riktigt vad du pratar om när du säger att Haswell-E fungerar som ett extra element i rummet vid överklockning. Betydligt bättre värmeavledning i de chippen gör att skillnaden blir väldigt liten.

INGET av alternativen är ett dåligt alternativ. Allt handlar om vad man behöver och vad man är villig att betala för. Dock kan jag tycka att om TS håller på med musikredigering osv så kommer ett par extra kärnor att göra ganska mycket. När det gäller spel tror jag inte att vi kommer att få se den monumentala skillnaden som många hoppas på gällande DX12, men det står ju helt klart att DX12 kommer att nyttja systemets resurser bättre och vad vi sett hittills kommer fler kärnor att stödjas.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Eftersom trådar är bäst på att göra flera saker samtidigt ska man väl väga hur man använder spel och avancerade program och ha en processor som arbetar där efter.

Sedan är det väl frågan vilket OS som är bäst på att dela ut det också. När jag gick över till linux så går det att göra betydligt mer än vad Windows klarar innan processorn är överbelastad. I princip krävs det hårdvarufel för att en linuxburk ska bli onåbar. I Windows räcker det med att köra en loop (som för övrigt är lätt att avsluta) i Visual Studio för att processorn och ram ska skena så att tangentbord och mus hänger sig.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Ganska uppenbart att du inte vet riktigt vad du pratar om när du säger att Haswell-E fungerar som ett extra element i rummet vid överklockning. Betydligt bättre värmeavledning i de chippen gör att skillnaden blir väldigt liten.

Att det går lättare att leda bort värmen har ju ingenting med strömförbrukningen att göra.
Tvärtom så blir dom bättre på att flytta sin värme till rummet där du troligen sitter.
Missförstå mig rätt nu, det är absolut ingen nackdel med bra värmeöverföring från CPU till kylare.
Men man kan inte ignorera Haswell-E's extrema strömförbrukning när den överklockas.

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/core-i7-5960x-59...
Notera hur en 20% överklock (3.6->4-3) ger en 120w ökning i strömförbrukning (+85% effekt om man skall tro dess 140w TDP).

Noterbart citat:
"We should also note that even modest overclocking provokes a serious increase in the power draw of the Haswell-E CPUs – by up to 200 watts in our tests. So if you’re planning to overclock your LGA2011-v3 platform, you should pay special attention to choosing an appropriate PSU and cooling system."

Nu är det ju många som inte bryr sig i hur mycket deras system drar.
Men högre förbrukning gör ju att man måste flytta mer värme vilket i sin tur ger en bullrigare dator.
Och mer/bättre kylning = dyrare och mer komplicerad (om man går vatten vägen).

Som en entusiast så har jag såklart full förståelse för de som trots dess nackdelar väljer -E vägen.
Det är ju kul med datorer !
Men när man måste överklocka dom rejält för att hänga med en standard skylake/broadwell i spel så är det ju svårt att rekommendera dom.

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha tagit 5820k alla dagar, men då drar jag nytta av den utoöver vad jag skulle göra med en 6700k. Sen lär ju 5820k vara en stor fördel i dx12.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yeah_Right:

Sen lär ju 5820k vara en stor fördel i dx12.

Det återstår ju faktiskt att se.
I "Ashes" så minskar ju faktiskt prestandan med 6 kärnor och HT vs 4 kärnor utan HT:

Inte heller "tung last" ger fler kärnor någon fördel:

Så kanske DX12 kommer att föredra fler kärnor, men å andra sidan kanske inte.

Bilder knyckta från:
http://arstechnica.com/gaming/2015/08/directx-12-tested-an-ea...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Att det går lättare att leda bort värmen har ju ingenting med strömförbrukningen att göra.
Tvärtom så blir dom bättre på att flytta sin värme till rummet där du troligen sitter.
Missförstå mig rätt nu, det är absolut ingen nackdel med bra värmeöverföring från CPU till kylare.
Men man kan inte ignorera Haswell-E's extrema strömförbrukning när den överklockas.

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/core-i7-5960x-59...
Notera hur en 20% överklock (3.6->4-3) ger en 120w ökning i strömförbrukning (+85% effekt om man skall tro dess 140w TDP).

Noterbart citat:
"We should also note that even modest overclocking provokes a serious increase in the power draw of the Haswell-E CPUs – by up to 200 watts in our tests. So if you’re planning to overclock your LGA2011-v3 platform, you should pay special attention to choosing an appropriate PSU and cooling system."

Nu är det ju många som inte bryr sig i hur mycket deras system drar.
Men högre förbrukning gör ju att man måste flytta mer värme vilket i sin tur ger en bullrigare dator.
Och mer/bättre kylning = dyrare och mer komplicerad (om man går vatten vägen).

Som en entusiast så har jag såklart full förståelse för de som trots dess nackdelar väljer -E vägen.
Det är ju kul med datorer !
Men när man måste överklocka dom rejält för att hänga med en standard skylake/broadwell i spel så är det ju svårt att rekommendera dom.

FPS-mässigt hänger de med bra redan vid standardklock. Märker ingen som helst skillnad i värmeutveckling när jag jämför min förra 4790K mot min nuvarande 5930K och då har det ändå varit sommar.
Kör 5930K på 4,4GHz nu och körde min 4790K på 4,7GHz, ingen som helst skillnad i spel. Däremot kommer det nog att hända lite med DX12, även om jag som tidigare nämnt inte tror på några extremheter.

När man betalar 4000kr+ för bara processorn tycker inte jag att det är speciellt relevant att prata om vilken processor man kommer spara in nån hundralapp på om året i strömförbrukning. Men en del använder ju det som argument. Dagens chassin och fläktar samt komponentkylare klarar utan problem att på ett tyst vis transportera ut värmen ur lådan även när det gäller Haswell-E. Min kylning är knäpptyst (H110i GT med egen kurva på fläktarna) och går aldrig över 60-65 grader i full load vid överklockning. Så jag tycker som sagt inte att den där värme- eller strömförbrukningspoängen har speciellt stor genomslagskraft i en sån här diskussion.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

I spel med ett fett grafikkort lär det skilja ytterst få fps mellan skylake och 5820. Dock kan det ju teoretiskt bli en jävla skillnad i tung musikproduktion om programvaran sköter sig. Jag hade valt 5820 då den förmodligen gör jobbet längre innan nästa uppgradering.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

I spel med ett fett grafikkort lär det skilja ytterst få fps mellan skylake och 5820. Dock kan det ju teoretiskt bli en jävla skillnad i tung musikproduktion om programvaran sköter sig. Jag hade valt 5820 då den förmodligen gör jobbet längre innan nästa uppgradering.

precis, förstår inte att det ens kan bli någon diskussion om det här. ts sitter med ett 660 ti och en överklockad 3570k. varken 6700k eller 5820k blir en märkbar uppgradering i spel för ts. 5820k blir en klart större uppgradering vid flertrådade arbetsuppgifter. det är ett enkelt val.

Permalänk

jag har inte en Skylake men jag har haft X99 själv(burken såldes till en kille här på swec) och min röst ligger helt klart på X99

Känslan av att ha x79/x99 har för min del känts som att det har mer att ge. Min gamla i7 3820 lämnade lite att önska men det var en 4 kärnig.

5820n som jag hade nu innan denna var ett riktigt kraft hus när man multitaska. Jag kunde har en virtuell maskin igång, webbläsare, min Daw och till och med spel som låg igång utan att processorn gick på knäna, detta var oklockat!

När det gällde spel så kunde inte mitt 6950 2GB hänga med men körde jag spel på min CRt skärm så var FPSn löjlig i vissa scenarion.

Kostar dom lika mycket och du inte skall köra 4 vägs SLI/CF så hade jag helt klart gått på X99

Dom klockar rätt högt också! (inte i Sandybridge klass men det ger en väldigt fin skjuts)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Står också i valet och kvalet mellan x99 och z170

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baemz:

Tjena!
Har lite funderingar kring att uppgradera mitt system lite.
Sitter just nu på ett z77 system med en 3570k @ 4.2GHz med 8Gb 1600MHz minne.

Då jag både spelar väldigt mycket samt sysslar aktivt med musikproduktion så hade jag velat ha ett system som klarar lite mer.
Har funderat på att skaffa skylake, men insåg att ett skylake system kostar ungefär lika mycket som ett x99 system idag. Båda systemen stödjer ju DDR4 minnen vilket jag kommer att skaffa.
Så det jag undrar nu är vilket ni hade föredragit? (Självklart är det ju så att fler kärnor presterar bättre, men frågan är om det kommer vara värt det. Inom spelens värld är det minimal skillnad, det vet jag, men inom produktionen då? Där har jag ingen koll)

Fördelar med Skylake?
Fördelar med X99?
Nackdelar?

Tackar för era åsikter.

5820k och x99 plattformen är inte för gaming och inom musikproduktion kommer du verkligen inte känna någon skillnad på en i7 6700k eller 5820k så kör på de du får ut mest prestanda när du spelar helt enkelt vilket är i7 6700k

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Stoff3th3m4n:
för att göra det enkelt för dig, 5820K är mycket sämre i dagligt bruk, betydligt svagare per kärna, den har två extra som nästintill aldrig används i vardagligt bruk. i7 6700K har dessutom byggts med DX12 i åtanke, troligen kommer den utnyttja DX12 bättre. För en vanlig användare är valet solklart, 5820 är ett mycket dåligt val.

Plockar du ofta från r*ven? Verkar vara en oändlig källa av visdom... :0)

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem

6700K är något billigare än 5820K ifall priset är en faktor.
6700K kommer ge dig fler totalt antal MHz vid överklockning.
5820K har dock 2 extra kärnor som kanske kommer till användning beroende på vad du gör (misstänker att det inte ger någon fördel i spel idag?).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

6700K är något billigare än 5820K ifall priset är en faktor.
6700K kommer ge dig fler totalt antal MHz vid överklockning.
5820K har dock 2 extra kärnor som kanske kommer till användning beroende på vad du gör (misstänker att det inte ger någon fördel i spel idag?).

Om jag ska köra tung kod (inte aktuellt nu men kan bli i framtiden) i ex. Matlab (stora matriser för ex. diffekvationer, har jag någon nytta av 6 kärnor 5820k vs 4 kärnor 6700k?
Planerar att placera arslet på processorn jag köper i ca 5 (så har jag gjort innan vid nyköp) år så det är ett framtidsköp så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpLar:

Om jag ska köra tung kod (inte aktuellt nu men kan bli i framtiden) i ex. Matlab (stora matriser för ex. diffekvationer, har jag någon nytta av 6 kärnor 5820k vs 4 kärnor 6700k?
Planerar att placera arslet på processorn jag köper i ca 5 (så har jag gjort innan vid nyköp) år så det är ett framtidsköp så att säga.

Det låter jag någon annan svara på då jag aldrig sysslat med annat än spel/surf på mina burkar. Dock gissar jag att om den applikationen stödjer multicore så lär du tjäna på det.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpLar:

Om jag ska köra tung kod (inte aktuellt nu men kan bli i framtiden) i ex. Matlab (stora matriser för ex. diffekvationer, har jag någon nytta av 6 kärnor 5820k vs 4 kärnor 6700k?
Planerar att placera arslet på processorn jag köper i ca 5 (så har jag gjort innan vid nyköp) år så det är ett framtidsköp så att säga.

Svårt att sia i om vad som är framtidssäkert eller inte. Skylake är ju nyast arkitektur men Haswell-E är det nyaste du kan få just nu med +6 kärnor.

Om utvecklingen för flertrådad mjukvara står still skulle jag säga Skylake pga ngt högre IPC. Skulle däremot utvecklingen inom flertrådad mjukvara ta fart så att mer mjukvara börjar använda fler kärnor så finns där ju vinning i att välja en 5820K

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem

Socket 1151 som plattform känns rätt framtidssäker, då den ska hålla för Skylake + Kaby Lake + Cannonlake, vilket betyder att den håller t.o.m. 2017, möjligtvis halvvägs in i 2018.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

X99 > Z170
6C > 4C

Windows driver ALLTID runt bakgrundsprocesser och tasks, samtidigt som man spelar och det är då bra att ha ett par extra kärnor tillgängliga för detta!

Permalänk
Medlem

Det berors ju på vilka spel som ska liras. Det finns ingen standard för hur många kärnor spel kommer använda, omöjligt att veta.

Permalänk
Medlem

Tipsar om detta jämförande test, de använder visserligen Espresso, men är ändå representativt för cpuns prestanda... http://www.guru3d.com/articles-pages/core-i7-6700k-processor-...

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Avstängd

Den här tråden är lite intressant. Man kan se tendenserna till vad man vill ha, vad man nyttjar och vad man önskar. Svår kombo när man är osäker.
Jag är en förespråkare för att att välja en plattform som har de man behöver och tänker/skall nyttja. Så om valet är svårt, åsidosätt då spelen och se på vad plattformarna har för expansions alternativ och finesser som kan tänkas va till nytta.
Nu vart jag tjatig ser jag

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Medlem

Det förnuftiga svaret är att kör på Z170. Ny plattform. Den passar bättre för gaming. Lite billiagre, lite svalare och presterat till och med bättre i vissa spel.

Men ibland vill man bara ha nånting så jag har just nu 3 paket väntades på posten innehållande ett X99 system med 5820K istället för Skylake... Bara för att man kan...

Valet skall igentligen göras beroende på hur många GPU'er man tänkt köra.

1-3 st Z170
4 st X99 5820K (vissa Z170 skall även klara av det)
5 st X99 5930K

Permalänk
Medlem

Valet ska göras beroende på spel och upplösning så klart. I spel som använder upp till 8 kärnor kommer kanske en 6 core prestera bättre på 1080p, vid 1440p spelar det mindre roll.