Permalänk

Temperatur vid gaming i7 4790K 4.4 Ghz

Hejsan, som rubriken lyder så har jag en fundering kring temperaturen vid gaming på i7 4790K.

Min utrustning består av

Processor: Intel core i7 4790K överklockad till 4.4 Ghz, vattenkylning från coolermaster (Seidon 120v) samt så har jag monterat 3 st 140mm corsair fläktar.
Moderkort: Gigabyte GA-z97X-Gaming 3
GPU: Nvidia Geforce GTX 980 Ti (referenskort)
Nätaggregat: Coolermaster 700W 80+

min Idle temperatur ligger kring 34-41 C enligt HWmonitor och intel extreme tuning utility
Och stresstest gjort med intel extreme tuning utility landade kring 67-75 C max. Men när jag kör Gta 5 (allting på ultra) så lägger jag märke till att temperaturen kommit upp till 77 C på CPUn (dock aldrig över 77C), vilket jag iofs har fått höra inte är så farligt med tanke på att den är överklockad.
jag länkar en bild från HWmonitor

4790K börjar väl inte throttla förrän kring 90-100 C har jag för mig? Men eftersom jag själv inte är alltför kunnig om datorer så hoppas jag någon här på forumet har lite mer koll på det här, är det något jag bör vara orolig för? eller är det bara tuta och köra?

/ Tacksam för alla svar!

Permalänk
Medlem

klart det blir lite varmare när du matar 1,3v. tvivlar på att din 4790k kräver 1,3v för 4,4ghz. inga farliga temperaturer du behöver vara rädd för, dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeforceBaymax:

Hejsan, som rubriken lyder så har jag en fundering kring temperaturen vid gaming på i7 4790K.

Min utrustning består av

Processor: Intel core i7 4790K överklockad till 4.4 Ghz, vattenkylning från coolermaster (Seidon 120v) samt så har jag monterat 3 st 140mm corsair fläktar.
Moderkort: Gigabyte GA-z97X-Gaming 3
GPU: Nvidia Geforce GTX 980 Ti (referenskort)
Nätaggregat: Coolermaster 700W 80+

min Idle temperatur ligger kring 34-41 C enligt HWmonitor och intel extreme tuning utility
Och stresstest gjort med intel extreme tuning utility landade kring 67-75 C max. Men när jag kör Gta 5 (allting på ultra) så lägger jag märke till att temperaturen kommit upp till 77 C på CPUn (dock aldrig över 77C), vilket jag iofs har fått höra inte är så farligt med tanke på att den är överklockad.
jag länkar en bild från HWmonitor http://i.imgur.com/yDCYrfm.png

4790K börjar väl inte throttla förrän kring 90-100 C har jag för mig? Men eftersom jag själv inte är alltför kunnig om datorer så hoppas jag någon här på forumet har lite mer koll på det här, är det något jag bör vara orolig för? eller är det bara tuta och köra?

/ Tacksam för alla svar!

Skrivet av versions:

klart det blir lite varmare när du matar 1,3v. tvivlar på att din 4790k kräver 1,3v för 4,4ghz. inga farliga temperaturer du behöver vara rädd för, dock.

Problemet är att när man kör Auto i bios på Vcore och har Turbo igång så matar den på med rätt mkt volt, min mata på 1,7v med turbo igång (4,4Ghz) . Enda du kan göra är att skriva in manuellt

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk

@hznn:
vad skulle hända om jag stänger av Turbo i bios då? då återgår man väl till normalt klockfrekvensläge 4.0 Ghz?

just nu så är som sagt Vcore på auto, några förslag på vad man ska manuellt mata på med för volt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeforceBaymax:

@hznn:
vad skulle hända om jag stänger av Turbo i bios då? då återgår man väl till normalt klockfrekvensläge 4.0 Ghz?

just nu så är som sagt Vcore på auto, några förslag på vad man ska manuellt mata på med för volt?

http://i.imgur.com/nVhe5y0.jpg

Jag kika fel, 1,7v kan den ju inte mata på.. var trött o tänkte fel sry

Testa Adaptive mode annars, eller offset.. finns massa guider på nätet. Turbo vill du la ha igång? Annars får du överklocka manuellt

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |