livslängd DVD-R/W spelare

Permalänk
Medlem

livslängd DVD-R/W spelare

Hej. Försökte titta på film på en köp-DVD skiva. Fick felmeddelandet "Insert disk..." och diskluckan öppnades, Win7. Testade i min andra dator xp och inget hände. Testade 3-4 köpDVD:n och samma resultat. Petade in en vanlig CD som kan läsas. Petade in DVD:n i hustruns dator och den hittade DVD:n direkt, så DVD-skivan är OK.
Eftersom mina datorer hittar CD:n kan inte lasern vara bränd. Kan det vara damm som löses med luft på burk?
Försökt uppdatera drivare men har de senaste.
Utforskaren, VLC, mm. hittar inget.
DVD1: Super writemonster. TSSTcorp CDDVDw SH SH-s223L ATA Device (Sata DVD)
DVD2: OPARTIC DVD RW AD7173A
Båda är ungefär 6 år och DVD1 har inte varit inkopplad på >3 år. DVD2-datorn används minimalt.
Något tips?

Edit: inget fel i kontrollpanelen.

Permalänk
Medlem

Det är separat laser för CD och DVD. Eftersom du kan läsa CDs utan problem är det troligtvis DVD-lasern som inte fungerar.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

AHA, hade ingen aning om separata. Hittade en gammal ATA-DVD och får testa.
Tack.

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan ev även bero på att spelare och skiva har olika regionskod.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lassep1l1s:

Hej. Försökte titta på film på en köp-DVD skiva. Fick felmeddelandet "Insert disk..." och diskluckan öppnades, Win7. Testade i min andra dator xp och inget hände. Testade 3-4 köpDVD:n och samma resultat. Petade in en vanlig CD som kan läsas. Petade in DVD:n i hustruns dator och den hittade DVD:n direkt, så DVD-skivan är OK.
Eftersom mina datorer hittar CD:n kan inte lasern vara bränd. Kan det vara damm som löses med luft på burk?
Försökt uppdatera drivare men har de senaste.
Utforskaren, VLC, mm. hittar inget.
DVD1: Super writemonster. TSSTcorp CDDVDw SH SH-s223L ATA Device (Sata DVD)
DVD2: OPARTIC DVD RW AD7173A
Båda är ungefär 6 år och DVD1 har inte varit inkopplad på >3 år. DVD2-datorn används minimalt.
Något tips?

Edit: inget fel i kontrollpanelen.

Hur gammal är brännaren? Men den kan lägga av när man minst anar så det är inget konstigt, tyvärr. Det man kan säga är att det inte är alltför dyrt med en ersättare.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Regionskoden ska vara OK eftersom de har fungerat förut. Min närmaste leverantör har ingen i lager så jag får testa en gamla ATA-DVD:n om jag jag hittar en kabel. Finns ATA på MB.
Brännaren/na är gamla men har inte varit inkopplad så mycket eftersom jag vet de har en förmåga att plötsligt lägga av även om de inte används
Tack för tipset.

Permalänk
Avstängd

Kan både vara laser eller damm som ger problem sen är vissa dvd brännare cp med vissa skivor så måste inte vara kass och har även varit något kopieringsskydd som krånglat med vissa spelare och kan hjälpa med t,e,x en firmware update

Men är som sagts inte ovanligt att dom dör och många är av rätt dålig kvalitet och livslängden på mina har varit väldigt varierande från 1 år till 10 när jag använde dom mycket och idag använder jag dvd kanske 5 gånger om året när jag vill ha in något retro spel

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Skivorna, 4st, jag testade har fungerat förut, inget kopieringsskydd. Jag håller med, spelarna har väldigt varierande kvalitet.

Permalänk
Medlem

LÖST, petade in en gammal (oanvänd? helt ren) ATA-DVD och med lite pyssel i BIOS (enable ATA) och trycka in kablarna helt så gick det igång. Två SATA-DVD:er går till elektronikåtervinningen.
Thanks for input.

Permalänk
Medlem

De nya DVD enheterna verkar bli sämre och sämre. Har gamla DVD brännare på ATA som fungerar klockrent än, men alla Sata DVD (utom 1 än) har havererat.

Det som ofta sker är att linsen i dem blir difus, vilket gör att lasern inte kan tyda sin stråle och informationen. Precis som flera ovan säger, det är en laser för varje typ, CD - DVD - BR.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Paddanx:

De nya DVD enheterna verkar bli sämre och sämre. Har gamla DVD brännare på ATA som fungerar klockrent än, men alla Sata DVD (utom 1 än) har havererat.

Det som ofta sker är att linsen i dem blir difus, vilket gör att lasern inte kan tyda sin stråle och informationen. Precis som flera ovan säger, det är en laser för varje typ, CD - DVD - BR.

Ja sedan Plextor slutade göra enheter själva har det bara gått utför med både kvalitet och funktioner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

De nya DVD enheterna verkar bli sämre och sämre. Har gamla DVD brännare på ATA som fungerar klockrent än, men alla Sata DVD (utom 1 än) har havererat.

Denna är förhoppningsvis av något högre kvalitet.
Pioneer BDR-2209 riktpris verkar vara $100 så kanske någon tusenlapp i Sverige.

Men verkar bli mindre och mindre optiska enheter som tillverkas.
Är ju inget man använder varje dag, men föredrar ju att ha dom i min stationära dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja sedan Plextor slutade göra enheter själva har det bara gått utför med både kvalitet och funktioner.

Tycker själv det gick utför efter min NEC 1300
Du kunde lägga in en Wellpapp skiva i den, från kina... och fick ut en perfekt DVD som höll mååånga år.

Allt efter det var bara skit :=/

Har kvar nån gammal Plextor brännare och några Nec brännare dock...
Är kanske antikt samlar värde man har på vinden?

Skrivet av Alpha77:

Denna är förhoppningsvis av något högre kvalitet.
Pioneer BDR-2209 riktpris verkar vara $100 så kanske någon tusenlapp i Sverige.

Men verkar bli mindre och mindre optiska enheter som tillverkas.
Är ju inget man använder varje dag, men föredrar ju att ha dom i min stationära dator

De kanske blir mer populära nu med skylake igen.
För vill du installera Windows 7 på 100 plattformen så är det DVD skiva som gäller, då de tagit bort USB 2 stödet helt.

Det jag förvånar mig över är att man fortfarande får en sabla massa skivor när man köper moderna skrivere mm.
Liksom... HP designar en ny skrivare, april 2015... den är extremt kompakt, snabbt start tid, bra driftkostnad mm. Kunde de inte lagt in en sabla USB minne med drivare och manual då? Neee... Det lägger vi på skiva, som ingen kan använda ändå

Permalänk
Medlem

Den optiska enheten från Pioneer jag länkade klarar ju BD XL (100GB / 128GB).
Det vore intressant att veta om optiska enheter med BD XL klarar av att läsa dom nya UHD Blu-Ray filmerna på 66GB och 100GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Den optiska enheten från Pioneer jag länkade klarar ju BD XL (100GB / 128GB).
Det vore intressant att veta om optiska enheter med BD XL klarar av att läsa dom nya UHD Blu-Ray filmerna på 66GB och 100GB.

Är det bara samma våglängd på lasern så finns det inga fysiska anledningar till varför det inte ska gå. Det kan dock kräva ny FW, som de organiska BR skivorna, eller likt DVD+R vs DVD-R.

Permalänk
Avstängd

Nec 1300 kan jag med gå i god för för dom var grymt bra billiga brännare som tog typ alla skivor och hade en dyrare plextor som var finsmakare på skivor och krånglade som fan med typ alla utom ett par märken trots firmware update så kastade ur den och körde nec i stället och skulle jag utnämna bästa jag haft är det dom .... erfarenheten jag haft av plextor är att dom varit skit dryga med skivor på flera modeller och även om dom alltid lovordats så har jag inte gillat dom p.g.a den biten

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lord_vasagos:

Nec 1300 kan jag med gå i god för för dom var grymt bra billiga brännare som tog typ alla skivor och hade en dyrare plextor som var finsmakare på skivor och krånglade som fan med typ alla utom ett par märken trots firmware update så kastade ur den och körde nec i stället och skulle jag utnämna bästa jag haft är det dom .... erfarenheten jag haft av plextor är att dom varit skit dryga med skivor på flera modeller och även om dom alltid lovordats så har jag inte gillat dom p.g.a den biten

Det finns ( fanns ?) bara ett par olika skivor som var så pass bra att det gick att bränna felfritt, Tayo Yuden och Verbatim/Fuji och Plextor var i stort sett ensam om att kunna bränna nollfels skivor i den kombinationen, alla övriga kombinationer av brännare och skivor har så vitt jag vet gett fel redan vid bränningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja, ja. Spelarna är ju billiga idag. Min första NEC trpple-player CD-läsare (inte skrivare) krävde ett SCSI-kort. CD-caddie där skivan skulle stoppas i innan caddien stoppades i läsaren. Kostade 4,5k i början -mitten av 90-talet.
Viss skillnad mot idag.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lassep1l1s:

Ja, ja. Spelarna är ju billiga idag. Min första NEC trpple-player CD-läsare (inte skrivare) krävde ett SCSI-kort. CD-caddie där skivan skulle stoppas i innan caddien stoppades i läsaren. Kostade 4,5k i början -mitten av 90-talet.
Viss skillnad mot idag.

Ungefär som min första egna cd brännare, jag har bränt på den första brännaren som kom ut kommersiellt, en Marantz/Philips för ca 100000 kr och med tomskivor som kostade 250kr styck.
Har även stött på en Pioneer LD brännare, de var/är mycket ovanliga men de är väl egentligen dvdbrännarens föregångare funktionsmässigt även om LD skivor lagrar data analogt och inte digitalt, tomskivorna kostade över 2000kr styck

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns ( fanns ?) bara ett par olika skivor som var så pass bra att det gick att bränna felfritt, Tayo Yuden och Verbatim/Fuji och Plextor var i stort sett ensam om att kunna bränna nollfels skivor i den kombinationen, alla övriga kombinationer av brännare och skivor har så vitt jag vet gett fel redan vid bränningen.

Jo visst var det så.
Men den Nec 1300 kunde faktiskt bränna funktionella skivor från de flesta skräpskivor också. De hade fel, utan tvekan, men var fullt användbara. Och satte du bra skivor i denna brännaren så kom de ut typ perfekta varje gång, så länge du kalibrerade det iaf.

Ångrar verkligen att jag gav bort min...

Permalänk
Medlem

En blu-ray i LD storlek undrar vad mycket data som skulle få plats

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Alpha77:

En blu-ray i LD storlek undrar vad mycket data som skulle få plats

Det borde i princip skala linjärt mot arean men det kanske blir en del mekaniska problem tex att LDskivan vibrerar mera i ytterkant pga att den har större diameter.
Du kan ju räkna ut lagringsarean och så lägga till rätt antal lager för man kan ju köra med flera även på en "LDstor" skiva och troligen även dubbelsidigt för de är ju rätt tjocka så det borde inte vara nått problem med 4 lager och dubbelsidigt

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det finns ( fanns ?) bara ett par olika skivor som var så pass bra att det gick att bränna felfritt, Tayo Yuden och Verbatim/Fuji och Plextor var i stort sett ensam om att kunna bränna nollfels skivor i den kombinationen, alla övriga kombinationer av brännare och skivor har så vitt jag vet gett fel redan vid bränningen.

stämmer nog bra verbatin funkade bra på den jag hade men dom kostade ganska mycket och testade lite blandat med dåligt resultat så någon billig spindel på wesellcd eller så var bara att glömma på plextor men var nec1300s styrka och den tog allt ...min mormor skrev böcker om bygden med släkter och d.i.v skulle ge ut skivor gratis så körde ut 200st med the chepest skit man kunde hitta på spindel och pajade ingen men dom är ju olika men jag föredrog 1300 p.g.a att dom var flexibel ...sen om man bygger datorer så vet inte alla om skillnaden och blev mindre tjat med 1300an

Det är nog hemskaste brännaren jag haft även om jag var mest glad över köpet då det var första "endast 3500kr på rea" och maskinellt var kvaliteten bra men tog 40 minuter att bränna en skiva och hade man över 100filer fick man packa dom annars pajade man skivan och höll man sig på sub 100 filer så funkade 2/3 skivor som var ganska dyra när 2x brännare släptes

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w