Ubiquiti produkter - någon som har erfarenhet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacPain:

@PowerNet:
Tack, NU förstår jag helt och hållet

Nu blir det till att beställa grejer! Och även säga upp avtalet med ADSL. Förhoppningsvis behöver jag inte betala för 1 månad, det skulle ju inte börja gälla fören 15 september så jag har ju inte ens börjat bruka de. Men jag misstänker att de kommer bli griniga och vilja ha betalt..

Hur som helst. Kan du rekommendera någon router med bra WiFi? Eller möjligtvis en AP, men känns som att det är lika bra att köpa en router ifall det skulle bli någon ändring i setupen så är det bra att ha. Eller sparar man mycket pengar på att köpa en AP istället?

Klurar på hur man ska lösa dragningen invändigt.
Jag kommer ta emot internet uppe på taket på ena sidan huset.(Fäster Loco'n i tv-antennen) Min stationära kommer stå på andra sidan huset..
Och WiFi vill man ju ha centralt i mitten av huset.
Kanske blir dragning uppe på vinden då. (enplanshus)

Hej!
Ska du ha en med bra WiFi så skulle jag kunna föreslå ASUS RT-N66U ( https://www.dustinhome.se/product/5010856817/asus-rt-n66u-gig... ), Asus brukar få bra recensioner för sina routrar, sen om du stänger av DHCP eller inte beror på hur du väljer att konfiguera Loco enheterna, och hur du vill ha miljön uppbyggd.

Men rent generellt så är det bäst att ha så få brandväggar mellan sin dator och internet som möjligt, speciellt vid spelande på både dator och konsol. Spelar man inte på varken dator eller konsol så spelar det ingen roll egentligen att det är en brandvägg extra emellan.

Skrivet av TheBasicOne:

Jag tänker dock skylla mest på att klockan var såpass sent och att jag varit iväg hela dagen, hehe.
Men om du skulle rekommendera något vilket skulle du ta? (mest för att jag vill veta )

Beror helt på vilken miljö man pratar om, och om man vill att de i andra huset ska komma åt ens enheter i "sitt" nätverk, eller om båda nätverken ska vara helt separata från varandra (1 gemensam router i huset där internet kommer in, sedan olika IP nät internet, och stoppa så att de IP näten inte kan nå varandra, etc.).

Så det är svårt att säga just rent generellt, då det är helt beroende på hur man själv vill ha miljön uppbyggd hos sig.

Skrivet av MacPain:

Jag funderar lite på om man ska köra Ubiquiti hela vägen och även köpa deras AP:
http://www.tradlost.se/shop/UniFi%20Scalable%20Wifi-C332-1/Un...

Mest för att den är ganska diskret så man skulle kunna sätta den i taket mitt i huset.
Åsikter?
Den där har dock ingen ytterligare kontakt för att kunna "skarva/switcha" vidare med kabel till min stationära. Jag har sedd en annan som har det. Men det är väl säkert "ultra-pro modellen" för flera tusen..

Den du tänker på som har dubbla nätverksuttag är exempelvis NanoStation M enheterna, Unifi enheterna drivs med av PoE via en adapter, så där behövs ingen separat el uppe vid själva enheten, utan eladaptern kan sättas centralt vid övrig utrustning (ex router, switch etc) då elen skickas över nätverkskabeln upp till enheten, precis som det är på Loco enheterna.

Unifi enheterna är stabila, ger bra täckning, men jämför man mot andra enheter som stödjer snabbare trådlösa standarder, så är det såklart att Unifi enheten ger lägre hastighet, men det är ju väntat mot en router eller liknande som har AC stöd.

Men du kommer få ut tillräcklig hastighet för det som du kommer behöva trådlöst till ex mobil, eller laptop, så du kommer nog bli nöjd oavsett

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

@PowerNet:
Ja man hör ju mycket bra om ASUS. Och jag har kollat lite på dem tidigare. Så det kan mycket väl bli en sådan som du länkade!

Dåligt med många brandväggar ja. Stänger man av DHCP blir också brandväggen avstängd då? Det blir mer av en AP då?! Eller typ repeater.
Jag har även undrat hur mycket det påverkar om man har många switchar och "skarvdosor(rj45)". Påverkar det något nämnvärt?

Hmm. Jag har funderat ett tag nu och har nog klurat ut ett sätt att dra alltihop. Så jag får kabel till stationära och WiFi källan mitt i huset.

Men isf. blir det nog att köra på UniFi. Det blir alltså en switch efter Loco'n, en kabel därifrån till statio och en kabel till UniFi.

Men kan du hjälpa mig väga upp för- och nackdelar mellan ASUS router VS Ubiquiti UniFi AP.

Ubiquiti:
+Diskret, lätt att gömma bort, installera i taket.
+Lång räckvidd.
+Följer med kontroller mjukvara.
-endast 2.4Ghz
(Visst borde man ändå få sån pass hastighet att man kan streama HD material etc.?)

Asus:
+Dual band AC
+mångsidig, många funktioner
+bra täckning
+Usb portar
-Måste förmodligen placera den i ena hörnet av huset = sämre WiFi täckning

Priset är ungefär detsamma beroende på vilken modell av Ubiquiti jag väljer.

Vad svårt det här blev..

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiklasJ:

Tjena!

Har ni någon erfarenhet av Ubiquitis produkter?
Jag kör med tre st vanliga enkla runda "tefat"s APs på jobbet och är ganska nöjd.

Men nu ska jag täcka upp ett område utomhus med några AP's och jag tänkte köra med Ubiquiti även här. Vad hade ni valt för utrustning då? Tanken är att kunna ha WiFi på den ganska stora tomten runt huset.

Vad hade ni kört med för produkter då? Som dessutom klarar att sitta utomhus.
NanoStation M5 ?

Tja, har lite erfarenhet av Ubiquitis produkter då vi använde dem under O-Ringen 2015 som hölls i Borås. Saxar lite från den rapport vi skrev om eventet så kanske du får ett hum om vad du behöver. Kan säga att vi som var vana vid Cisco blev positivt överraskade av Ubiquiti's olika AP's samt deras controller.

Saxat från rapporten:

"Det trådlösa nätverkets huvudfunktion var att erbjuda en möjlighet till fri internetaccess för gemene man som var på plats i såväl O-Ringenstaden samt ute på de olika arenorna.

I O-Ringenstaden hade vi tillgång till 19 Ubiquiti AP Pro, 6 Ubiquiti AP Outdoor och 6 Ubiquiti AirMax Riktantenner. Alla accesspunkter och olika WLAN-inställningar styrdes från en Ubiquiti Unifi Controller som var installerad på en virtuell debianmaskin på en ESXi-kluster.

Ubiquiti AP Outdoor använder bara 2,4 GHz-bandet men kan som namnet avslöjar användas utomhus, dessa kopplades samman med varsin riktantenn för ännu bättre signalstyrka och sattes sedan upp i kiosker och riktades ut mot campingplatserna."

Kan även tillägga att på campingarna där riktantenner användes hade vi väldigt få klagomål om dålig täckning, och de som kom in var från de som var allra längst bort ifrån antennen.

Outdoor Ap's som användes.
https://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap-outdoor/

Riktantenner.
https://www.ubnt.com/airmax/airmax-sector-antenna/

Hoppas detta ger dig lite klarhet. Mvh André

Visa signatur

Dator: Lian Li Q58 White | Seasonic Focus SGX 650W | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING | AMD Ryzen 7 5700X | Gigabyte GeForce RTX 2080Ti 11GB Windforce 3 | EK-AIO 240 D-RGB | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB M.2 | Kingston A2000 1TB M.2|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacPain:

@PowerNet:
Ja man hör ju mycket bra om ASUS. Och jag har kollat lite på dem tidigare. Så det kan mycket väl bli en sådan som du länkade!

Dåligt med många brandväggar ja. Stänger man av DHCP blir också brandväggen avstängd då? Det blir mer av en AP då?! Eller typ repeater.
Jag har även undrat hur mycket det påverkar om man har många switchar och "skarvdosor(rj45)". Påverkar det något nämnvärt?

Hmm. Jag har funderat ett tag nu och har nog klurat ut ett sätt att dra alltihop. Så jag får kabel till stationära och WiFi källan mitt i huset.

Men isf. blir det nog att köra på UniFi. Det blir alltså en switch efter Loco'n, en kabel därifrån till statio och en kabel till UniFi.

Men kan du hjälpa mig väga upp för- och nackdelar mellan ASUS router VS Ubiquiti UniFi AP.

Ubiquiti:
+Diskret, lätt att gömma bort, installera i taket.
+Lång räckvidd.
+Följer med kontroller mjukvara.
-endast 2.4Ghz
(Visst borde man ändå få sån pass hastighet att man kan streama HD material etc.?)

Asus:
+Dual band AC
+mångsidig, många funktioner
+bra täckning
+Usb portar
-Måste förmodligen placera den i ena hörnet av huset = sämre WiFi täckning

Priset är ungefär detsamma beroende på vilken modell av Ubiquiti jag väljer.

Vad svårt det här blev..

Stänger du av DHCP på en hemmarouter så kopplar du bara in den till din switch, eller mot Loco enhetens PoE adapter på LAN porten på den routern du väljer att använda, och helt struntar i att använda WAN porten på din router (Majoriteten av hemmaroutrarna kan inte lägga in WAN porten som en switchport och därmed få 5 LAN portar).

Och för / backdelarna är väl rätt "på spiken" ungefär som det är, och ja, det ska inte vara några problem att streama HD material via AP´n, det är mer beroende vad du har för utrustning på mottagarsidan (vilket chipset som sitter i WLAN kortet).

Och blir du inte nöjd med Unifi enheten så kan du ju alltid returnera den på öppet köp, brukar gå rätt smidigt om man köper från en mer välkänd butik (ex dustinhome, Komplett, Webhallen, Inet mfl), så får du en chans att testa enheten ordentligt och se om du blir nöjd eller inte, och kunna rådfråga om hjälp med konfiguration mm :).

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

@PowerNet:
Jag kör Ubiquiti hela vägen då!
Antingen standard https://www.dustinhome.se/product/5010586938/unifi-ap
Eller Long range https://www.dustinhome.se/product/5010603880/unifi-ap-long-range

Det ska va 122m vs 183m i täckning. Kanske inte värt prisskillnaden egentligen. Men jag tror jag kostar på mig long range ändå.
Blir jag inte nöjd får jag väl kosta på mig PRO versionen för en ~1200kr mer som även har 5Ghz.

Men du powernet, en sista sak. Ubiquiti rekommenderar att man köper deras fiberkablar, speciellt för dragningen utomhus.
Då de är skärmade mot ESD och allt möjligt.
TOUGHCABLE UBIQUITI

Är det värt det eller är det pengar i sjön?
Jag har inte ett i övrigt jordat hus.

EDIT: Jag hittade en annan tråd där du svarat på ungefär samma fråga @powernet
Dvs. att man INTE ska/behöver köra med skärmad kabel.
Så då är det väl bara att tacka ödmjukast för all hjälp. Hade jag kunnat hade jag gett dig en guldstjärna i kanten ^^

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90