Permalänk
Medlem

Trasig hårddisk?

Hej
stoppade in en seagate hdd 500gb som en släkting hade liggandes och inte behövde.
Den fungerade senast den använde den men det var nått år sen. sen har den bara legat löst i en låda med lite andra hårddiskar och datordelar.

Iaf när jag sätter in hårddisken så syns den i bios men windows stannade i uppstart vid windows loggan så jag fick starta om.
Då startade windows normalt men hårddisken syns inte där och den syns inte i diskhanteraren heller.

är det fel på hårddisken eller finns det nå annat man kan göra?
nått vidare info från den jag fick disken av kan jag inte få, det är min släktings bortgångna partner som haft och använt den.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av [Molotov]:

Hej
stoppade in en seagate hdd 500gb som en släkting hade liggandes och inte behövde.
Den fungerade senast den använde den men det var nått år sen. sen har den bara legat löst i en låda med lite andra hårddiskar och datordelar.

Iaf när jag sätter in hårddisken så syns den i bios men windows stannade i uppstart vid windows loggan så jag fick starta om.
Då startade windows normalt men hårddisken syns inte där och den syns inte i diskhanteraren heller.

är det fel på hårddisken eller finns det nå annat man kan göra?
nått vidare info från den jag fick disken av kan jag inte få, det är min släktings bortgångna partner som haft och använt den.

Det låter ju som att allt inte står rätt till, anledningen till att den inte startade upp första gången kanske kan bero på att det ligger ett annat OS på den "nya" 500Gb disken.
Disken kan mycket väl ha tagit skada över att legat i en låda och inte hanterats på rätt sätt.

Med tanke på hur billigt det är med Hdd i dag, speciellt diskar runt 1Tb så hade jag nog skrotat den du fick å köpt mig en ny. Med tanke på att den inte ser ut att fungera korrekt så hade iaf inte jag vågat lägga någon mer eller mindre viktig data på disken med risk att förlora den.

Om det skulle finnas något annat att testa låter jag vara osagt och lämnar över de till folk med större erfarenhet inom ämnet.

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Skrivet av [Molotov]:

Hej
stoppade in en seagate hdd 500gb som en släkting hade liggandes och inte behövde.
Den fungerade senast den använde den men det var nått år sen. sen har den bara legat löst i en låda med lite andra hårddiskar och datordelar.

Iaf när jag sätter in hårddisken så syns den i bios men windows stannade i uppstart vid windows loggan så jag fick starta om.
Då startade windows normalt men hårddisken syns inte där och den syns inte i diskhanteraren heller.

är det fel på hårddisken eller finns det nå annat man kan göra?
nått vidare info från den jag fick disken av kan jag inte få, det är min släktings bortgångna partner som haft och använt den.

att sätta in ett helt annat windows som inte är installerat på din dator gör att det behöver inte starta.
det du ska testa är att ha den som sekundär hdd och sen söka igenom den det finns både program och det går göra en den redan i Windows.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

att sätta in ett helt annat windows som inte är installerat på din dator gör att det behöver inte starta.
det du ska testa är att ha den som sekundär hdd och sen söka igenom den det finns både program och det går göra en den redan i Windows.

Nu förstog jag inte hur du menar riktigt.
Hur gör jag den sekundär när jag inte ser den i Windows?
Jag har redan 2 diskar SSD och hdd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av [Molotov]:

Nu förstog jag inte hur du menar riktigt.
Hur gör jag den sekundär när jag inte ser den i Windows?
Jag har redan 2 diskar SSD och hdd.

Skickades från m.sweclockers.com

den SSD som du har ditt Windows på är ju inte den disk som du fått av din kompis ?
dom andra två diskarna du har är så kallade Sekundära (antar att du har spel, filmer, dokument, bilder, program, etc.)
ska du då testa en annan disk så pluggar du ju in den som vanligt men startar datorn från SSD´n sen söker du igenom hårddisken med Checkdisk eller program som Crystalinfo eller liknande.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

den SSD som du har ditt Windows på är ju inte den disk som du fått av din kompis ?
dom andra två diskarna du har är så kallade Sekundära (antar att du har spel, filmer, dokument, bilder, program, etc.)
ska du då testa en annan disk så pluggar du ju in den som vanligt men startar datorn från SSD´n sen söker du igenom hårddisken med Checkdisk eller program som Crystalinfo eller liknande.

Ja då är jag med
Får försöka igen då men det är so. Sekundär disk jag satt in den tidigare också och den fanns inte alls i Windows eller nått endast såg man den i bios.
Men får kolla med det du föreslog ja trodde det skulle räcka i diskhanteraren i windows

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av [Molotov]:

Ja då är jag med
Får försöka igen då men det är so. Sekundär disk jag satt in den tidigare också och den fanns inte alls i Windows eller nått endast såg man den i bios.
Men får kolla med det du föreslog ja trodde det skulle räcka i diskhanteraren i windows

Skickades från m.sweclockers.com

om du söker i Windows efter programmet CMD och startar den som admin (kolla vad den disk du ska testa har för bokstavs namn)
är det då E: så skriver du Chkdsk E: och trycker enter.. det kommer att ta ett bra tag.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Ok men problemet är att disken inte kommit upp med nån enhetsbokstav eller nått.
Den syns inte alls är puts väck när man är inne i Windows

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av [Molotov]:

Ok men problemet är att disken inte kommit upp med nån enhetsbokstav eller nått.
Den syns inte alls är puts väck när man är inne i Windows

Skickades från m.sweclockers.com

Kontrollpanelen\System och säkerhet\Administrationsverktyg\Datorhantering klicka på "lagring" sen diskhantering.

hur ser det ut ? kommer den upp ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

Kontrollpanelen\System och säkerhet\Administrationsverktyg\Datorhantering klicka på "lagring" sen diskhantering.

hur ser det ut ? kommer den upp ?

Nej inte i diskhanteraren eller enhetshanteraren.
Den syns bara i bios

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av [Molotov]:

Nej inte i diskhanteraren eller enhetshanteraren.
Den syns bara i bios

Skickades från m.sweclockers.com

då är det troligen fel på den.. syns den inte i diskhanteraren så kan du ju varken läsa/skriva till den.
på skoj kan du ju testa i en Mac eller linux ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden:

Jo jag misstänker också att det är fel på den.

nej inte linux eller mac har jag tillgång till så där.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc