Permalänk

Världens dyraste dator delar!!

Hej allesammans,

Jag fick ett uppdrag av min lärare att bygga världens dyraste dator o så skulle vi se vad prislappen hamnade på.
kom med förslag här behöver inte grafikkort det fixar jag själv..

Permalänk
Hedersmedlem

Och vad är din del i att göra skoluppgiften? Det är väl bara att sätta sig med Prisjakt?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adamhansson:

Hej allesammans,

Jag fick ett uppdrag av min lärare att bygga världens dyraste dator o så skulle vi se vad prislappen hamnade på.
kom med förslag här behöver inte grafikkort det fixar jag själv..

Skulle basera datorn på en intel 5960x isf.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt. Typ En Titan Cray med Stackade Nvidia Telsa GPUs?
för en så där 800,000,000sek?
Ditt spann e ganska stort det vet du va??

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av Adamhansson:

Hej allesammans,

Jag fick ett uppdrag av min lärare att bygga världens dyraste dator o så skulle vi se vad prislappen hamnade på.
kom med förslag här behöver inte grafikkort det fixar jag själv..

Vad för sorts dator? Gaming eller beräkningsdator?

Permalänk
Medlem

ecc-minnen, pci-e-ssd, in-win-chassi, nätagg i guld mm

För övrigt en märklig uppgift samt särskriven rubrik.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

https://en.wikipedia.org/wiki/Tianhe-2

Kostar ca 3 177 217 536.00 kr

Kanske slänga på några schyssta skärmar till det?

Permalänk
Medlem

http://www.therichest.com/luxury/most-expensive/the-10-most-e...

1. Fujitsu K (Japan) – $1.2 billion

En sådan i guld kanske..?

Permalänk

@giplet: nej du missförstod mig asså jag menar en dator som kostar flera miljoner

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Adamhansson:

@giplet: nej du missförstod mig asså jag menar en dator som kostar flera miljoner

Om du ska bygga datorn så lär det ju inte vara en så stor dator som avses. Du bygger ju inte precis en Cray, den köps färdig enligt vilken prestanda du vill ha.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

@jaqob: det är delar jag är ute efter

Permalänk
Medlem

NUDT Tianhe-2 som idag är den snabbaste superdatorn (AFAIK) kostade 3300 miljoner kronor i dagens växlingskurs. Kan finnas dyrare datorer, men du kan ju ha det som någon slags utgångspunkt i alla fall.

Egentligen finns det ingen övre gräns för vad en dator kan kosta. Delarna kommer ju inte vara oändligt dyra, men du kan stacka i oändlighet.

Sedan gällande själva delarna, köper du serverprocessorer och sådant som ej är riktat mot privatpersoner så går priserna upp.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem

Mycket konstig uppgift med tanke på att begränsningen på hur dyr en dator kan bli bara har med din plånbok och fantasi att göra.

Antingen förstår inte jag din uppgift eller så förstår inte din lärare vilka typer av datorer det finns samt deras kostnader.
Samt att datorer i miljonklassen är inget du bygger. Det är något som du beställer efter hur mycket beräkningskraft du behöver så.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Adamhansson:

@jaqob: det är delar jag är ute efter

Vad är det för lösa delar som skulle kosta flera miljoner? Vem skulle köpa sådant?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adamhansson:

@giplet: nej du missförstod mig asså jag menar en dator som kostar flera miljoner

Och vad är vinningen i denna övning för er elever?

Permalänk
Medlem

ENIAC tex var nog inte gratis? men vad den kostade då och vad den hade varit värd idag är nog inte så mycket som dem andra förslagen. Hur gammal ska en dator vara för att öka i värde igen liksom?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasloow:

Och vad är vinningen i denna övning för er elever?

Att få drömma stort

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Skulle basera datorn på en intel 5960x isf.

Finns betydligt dyrare xeon proppar, och en? Två finns det ju moderkort till

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om det är en skoluppgift du har fått att göra så bör du inte be sweclockers att göra den åt dig.
Sen bör du be din lärare att specificera uppgiften vilken typ av dator det är du ska bygga.

Permalänk
Medlem

Strök ut namnen då du allt ska få jobba lite själv.
Men där kan du se priser på Grafikkort, chassi, moderkort, ram och processer (Tror ej ramen funkar med moderkortet men men)

Permalänk

Vad är det för skola du går i egentligen? Vad exakt lär man sig av att bygga världens dyraste dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Finns betydligt dyrare xeon proppar, och en? Två finns det ju moderkort till

Skickades från m.sweclockers.com

Iofs sant.
Och ska man ha upp minnesbandbredden, så varför inte?
Då finns det ju stöd för RAID också. Så några fläskiga SSDs i RAID0 eller nåt.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasloow:

Strök ut namnen då du allt ska få jobba lite själv.
Men där kan du se priser på Grafikkort, chassi, moderkort, ram och processer (Tror ej ramen funkar med moderkortet men men)
http://i.imgur.com/k4FDBX9.png

Om det är CPUn jag tror det är så bör ECC minnen användas, gärna ett par hundra GB!

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Nostalgi historia, kommer själv ihåg när man gick IT på johnbauer första året skulle vi plocka ihop delar till bygga en dator hälften av klassen valde fel cpu med fel sockel på moderkortet och laptop ram minne.

Sen när de väl blev tredje året gjordes samma test igen och det var fan fortfarande mer än halva klassen som fallerade, glömde nätdelar fel minnen fel cpu till moderkort osv ibland undrar man....

Men för att återgå så tror jag att TS pratar om en dator med lösa delar man kan bygga och inte något superdator eller klustersystem.

Och som ovanstående sa sen kan man ju fråga sig vad det är för uppgift och vad TS kan lära sig av det.

Men somsagt det e bara ut på prisjakt och hitta dyra komponenter som är kompatibla med varandra, det är inte våran skoluppgift det är din.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Känns som en totalt värdelös uppgift utan att specificera typen av dator.

Hade varit mycket mer intressant att exempelvis se vad det kostar att hamna på toppen av Futuremarks lista:
http://www.futuremark.com/assembly2015

Som de andra varit inne på, så kan en dator kosta precis hur mycket som helst. Det intressanta är istället att hitta den bästa datorn för en specifik uppgift enligt mig.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av BaZZe:

Men för att återgå så tror jag att TS pratar om en dator med lösa delar man kan bygga och inte något superdator eller klustersystem.

Det har ju TS redan specificerat också.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det har ju TS redan specificerat också.

Det TS har sagt är en dator i delar, som kostar flera miljoner.
Allt är relativt, Bara att börja stacka!!!

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Zyces:

Det TS har sagt är en dator i delar, som kostar flera miljoner.
Allt är relativt, Bara att börja stacka!!!

Inte särskilt relativt i det här fallet:

Skrivet av Adamhansson:

@jaqob: det är delar jag är ute efter

Finns inte så många sätt att tolka det på

Väldigt konstig skoluppgift är det i alla fall, vet inte vad det är för delar han skulle kunna få tag i som kostar flera miljoner.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Någon som minns prislappen på den 10TB SSDn som något företag gjort, den tror jag hade passat in bra här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adamhansson:

Hej allesammans,

Jag fick ett uppdrag av min lärare att bygga världens dyraste dator o så skulle vi se vad prislappen hamnade på.
kom med förslag här behöver inte grafikkort det fixar jag själv..

Man kan börja med att ringa Intel och be dem att utveckla ett helt ny GPU med väldigt många transistorer på, då kommer man få betala hela utvecklingskostnaden för chippet (bra va?!). Man upprepar samma procedur för AMD, fast man ber dem att utveckla en CPU istället. Sedan så ber du företagen att samarbeta och utveckla ett gränssnitt för att kommunicera mellan CPU och GPU med en bandbredd på minst 5TB/s (för att undvika risken att de har ett delvis utvecklat gränssnitt som kan bli billigare än att utveckla helt nytt).

Ännu dyrare blir det om man väljer att starta ett företag där man anställer lågutbildade flodhästar med väldigt hög lön för att utveckla och tillverka nya chip, dels kommer de misslyckas väldigt många gånger (så de måste försöka igen), och dels kommer det bli svårt vid tillverkningen i dammfri miljö, så när utvecklingen är färdig (detta kan ta ett tag), så behöver man inte oroa sig för att det inte ska finnas mer pengar att slösa.

Första alternativet går nog fortare att genomföra (bra om skolarbetet måste bli klart snart), men det kommer tyvärr bli betydligt billigare, så alternativ två är nog en bättre ide, i alla fall i effektivitetssynpunkt.

Det finns nog ännu dyrare sätt att göra detta, ville bara förtydliga detta med tanke på hur många det är som tror att det är bäst att använda färdiga delar.
Jag blir mörkrädd och undrar vart vårt Sverige är på väg när jag ser att till synes helt vanliga medborgare kommer med sådana förslag, man får helt enkelt hoppas att det bara är en extremgrupp på SweClockers som besitter dessa tankar och åsikter...