Permalänk
Medlem

Intel G3258 Överklockning

Hej!

Då jag inte är erfaren med överklockning i ASUS UEFI så behöver jag rådfråga er på forumet.

Jag har överklockat en Intel Pentium G3258 på ett ASUS Z97I genom att ändra Core Ratio Limit från "Auto" till "40"

Datorn stresstestas just nu med Prime 95 och ligger runt 60 - 70 grader med en H60 V2. Är detta okej temps? Sedan undrar jag om det är så att UEFI har ändrat volten automatiskt, och därmed kan vara något för hög för en klock på 4,2Ghz.

Volten ligger enligt CPU-Z på 1.227v Under full belastning. Om nu volten är för hög, vilken parameter skall ändras i ASUS UEFI?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Om volten är för hög är inget vi kan svara på, då varje processor är unik.
Tempsen är helt okej, vill du få ner volten så är det helt enkelt bara att ändra på "Vcore"(CPU Core Voltage) i ASUS UEFI. Tar du för lite så kommer antingen få; problem att starta datorn förbi BIOS/UEFI(oftast stänger systemet av sig vid windows-loggan) eller så kommer du få blåskärm vid stresstest/minsta ansträngning på processorn.
Tar du för hög volt så kommer du förmodligen att få för höga temps, tar du i RIKTIGT högt så kan du även döda processorn.
Ett tips är väl att hålla dig under 1.4(Du kommer förmodligen få alldeles för höga temps vid 1.4 eftersom du inte kör custom loop), men helst kring 1.25 - 1.3 (detta bör ge 4.2-4.6GHz, har du tur med din CPU så kan du t.o.m. kanske nå 5GHz.)

Om du inte kommer in i windows/får blåskärmar, öka volten med 0.05 och testa igen, tänk på att inte ta för stora kliv, för då kanske du missar din "sweet spot" och tar för mycket - högre temps.

Kan du inte ändra volten så måste du ändra till "Manuellt"-läge i ASUS UEFI, ska finnas någonstanns ovanför Core Ratio Limit.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Hej!

Tack så hemskt mycket för snabbt svar. Jag har nu ändrat "CPU Core Voltage Overdrive" till 1.15v som verkar fungera för 4,2Ghz. Problemet jag har nu är dock att volten enligt CPU-Z konstant ligger på 1.15v

Vart ändrar jag att volten får minska vid låg belastning?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Hej!

Tack så hemskt mycket för snabbt svar. Jag har nu ändrat "CPU Core Voltage Overdrive" till 1.15v som verkar fungera för 4,2Ghz. Problemet jag har nu är dock att volten enligt CPU-Z konstant ligger på 1.15v

Vart ändrar jag att volten får minska vid låg belastning?

Du ändrar till Adaptive Mode

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Du ändrar till Adaptive Mode

Så, nu är det korrekt! Prime95 rullar i skrivande stund i 4,2Ghz och 1.15 volt. Är det någon mer inställning som jag bör göra i UEFI? Typ PLL Overvoltage eller Spread Spectrum?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Spread Spectrum ska vara off.
LLC kan vara bra att ställa upp lite också.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Så länga man inte jagar en extrem överklockning så är det ju IMO offset voltage som gäller.
På så sätt så bibehåller man ju lägre spänning när processorn idlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Spread Spectrum ska vara off.
LLC kan vara bra att ställa upp lite också.

Spread Spectrum är nu av, men någon LLC finner jag inte Förutom LLC, är det något mer som jag bör ändra innan jag ska stabilitetstesta den ordentligt?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Nu har Prime95 rullat i snart 4 timmar med en klock på 4,2Ghz och 1.18 volt. Temperaturen är strax över 60 grader.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Nu har Prime95 rullat i snart 4 timmar med en klock på 4,2Ghz och 1.18 volt. Temperaturen är strax över 60 grader.

Kan du mäta wattage :P?(ja jag vet att jag alltid tjatar på folk om det xD)

det är en ganska låg volt för att ha 1ghz överklockat vilket är bra!

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

Kan du mäta wattage :P?(ja jag vet att jag alltid tjatar på folk om det xD)

det är en ganska låg volt för att ha 1ghz överklockat vilket är bra!

mvh

Hur mäter jag det?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Hur mäter jag det?

med en watt mätare men har du inte en sådan så behöver du ej lägga ner tid på det om du sjäv inte är intresserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

med en watt mätare men har du inte en sådan så behöver du ej lägga ner tid på det om du sjäv inte är intresserad.

jahaa, nej jag har ingen sådan tyvärr Men då anser du att mina värden jag fått ut är klart godkända då?

EDIT: Vad jag dock funderar på är varför Aktivitetshanteraren fortfarande rapporterar "maximum speed: 3,2Ghz"

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

jahaa, nej jag har ingen sådan tyvärr Men då anser du att mina värden jag fått ut är klart godkända då?

http://s12.postimg.org/hzntg1kkp/Untitled.jpg

EDIT: Vad jag dock funderar på är varför Aktivitetshanteraren fortfarande rapporterar "maximum speed: 3,2Ghz"

har du tänkt nöja dig med 4.2ghz? då kan du alltid testa att undervolta mer till precis gränsen innan den blir ostabil? helt klart godkända värden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

har du tänkt nöja dig med 4.2ghz? då kan du alltid testa att undervolta mer till precis gränsen innan den blir ostabil? helt klart godkända värden.

Det är min bror som ska få den här datorn. Och då han spelar CS just nu så behöver man ju inte fläska på med "5 Ghz" så att säga Så jag känner att 4,2Ghz är ett trevligt värde och borde ge en bump upp från 3,2Ghz

Jag har inte suttit och kollat exakt var gränsen går i stabilitet, men jag vet däremot att både 1.15 v och 1.175v var lite ostabilt. I skrivande stund har Prime95 precis passerat 23h med 1.18v, så jag har väl hittat en volt som verkar riktigt stabil

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Det är min bror som ska få den här datorn. Och då han spelar CS just nu så behöver man ju inte fläska på med "5 Ghz" så att säga Så jag känner att 4,2Ghz är ett trevligt värde och borde ge en bump upp från 3,2Ghz

Jag har inte suttit och kollat exakt var gränsen går i stabilitet, men jag vet däremot att både 1.15 v och 1.175v var lite ostabilt. I skrivande stund har Prime95 precis passerat 23h med 1.18v, så jag har väl hittat en volt som verkar riktigt stabil

Aa tror att 4-4.2 är sweet spot för dessa cpuer:)

mvh

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Nu har Prime95 rullat i snart 4 timmar med en klock på 4,2Ghz och 1.18 volt. Temperaturen är strax över 60 grader.

Jag har tänkt att överklocka min lite grann, men kör med Intels stock-kylare. Vad kör du med för lösning?

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Jag har tänkt att överklocka min lite grann, men kör med Intels stock-kylare. Vad kör du med för lösning?

borde inte stock kylarn räcka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Jag har tänkt att överklocka min lite grann, men kör med Intels stock-kylare. Vad kör du med för lösning?

Men Intel stock fick jag upp cpu'n till 3,8Ghz sedan blev det alldeles för varmt. Just nu kör jag en H60 v2

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Men Intel stock fick jag upp cpu'n till 3,8Ghz sedan blev det alldeles för varmt. Just nu kör jag en H60 v2

hur varm blev den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

hur varm blev den?

Lite över 70 grader vill jag minnas.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Lite över 70 grader vill jag minnas.

inte så värst varm så med stock kylarn klarar man sig till 4ghz typ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

inte så värst varm så med stock kylarn klarar man sig till 4ghz typ?

Nja, kan väl inte påstå att det är särskilt svalt för en så låg klock som 3,8Ghz 4,0Ghz tvivlar jag att du får stabilt med en stockkylare tyvärr, men prova kan man alltid

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av criscros:

borde inte stock kylarn räcka?

Det beror väl helt och hållet på vilken strömstyrka man matar till CPU:n + vilken hastighet man kör i.

Skrivet av YamahaDGX630:

Men Intel stock fick jag upp cpu'n till 3,8Ghz sedan blev det alldeles för varmt. Just nu kör jag en H60 v2

Jag ska inte köra något tyngre med min CPU, men tänkt att sätta den till 3,5 Ghz - borde fungera väl med stock-kylaren.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av YamahaDGX630:

Hej!

Då jag inte är erfaren med överklockning i ASUS UEFI så behöver jag rådfråga er på forumet.

Jag har överklockat en Intel Pentium G3258 på ett ASUS Z97I genom att ändra Core Ratio Limit från "Auto" till "40"

Datorn stresstestas just nu med Prime 95 och ligger runt 60 - 70 grader med en H60 V2. Är detta okej temps? Sedan undrar jag om det är så att UEFI har ändrat volten automatiskt, och därmed kan vara något för hög för en klock på 4,2Ghz.

Volten ligger enligt CPU-Z på 1.227v Under full belastning. Om nu volten är för hög, vilken parameter skall ändras i ASUS UEFI?

Processorn throttlar @ 105 °C stänger av sig vid 130 °C så gott om utrymme kvar.

Skrivet av YamahaDGX630:

jahaa, nej jag har ingen sådan tyvärr Men då anser du att mina värden jag fått ut är klart godkända då?

http://s12.postimg.org/hzntg1kkp/Untitled.jpg

EDIT: Vad jag dock funderar på är varför Aktivitetshanteraren fortfarande rapporterar "maximum speed: 3,2Ghz"

Min aktivitetshanterare rapporterar 5.9GHz Fast jag egentligen snurrar i 4.5GHz så inte direkt mycket att bry sig om.

Skrivet av Najk:

Det beror väl helt och hållet på vilken strömstyrka man matar till CPU:n + vilken hastighet man kör i.

Jag ska inte köra något tyngre med min CPU, men tänkt att sätta den till 3,5 Ghz - borde fungera väl med stock-kylaren.

10% högre klock? Lär knappast påverka temperaturerna, 4GHz är nog fullt möjligt det med på stockkylaren men då med lite mer ljud.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Processorn throttlar @ 105 °C stänger av sig vid 130 °C så gott om utrymme kvar.
Min aktivitetshanterare rapporterar 5.9GHz Fast jag egentligen snurrar i 4.5GHz så inte direkt mycket att bry sig om.
10% högre klock? Lär knappast påverka temperaturerna, 4GHz är nog fullt möjligt det med på stockkylaren men då med lite mer ljud.

Ok.
Jag börjar med den nivån.
Har inget behov av högre clock med tanke på datorns (i nuläget) primära användningsområde.

Jisses, 130 grader. Haha

Jag har förstått det att denna CPU är en jäkel på att överklocka till rätt brutala hastigheter, vilket din CPU uppenbarligen är ett bevis på.

Edit: Vad har du för kylningslösning?

Lade till en fråga
Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Najk: Har inte försökt överklocka min G3258 än. Syftade på att min 3570k ligger i 4.5GHz men att windows task manager visar fel.

Jag kommer köra med ett Z97i-Plus (mITX) och en Scythe Big Shuriken 2 Rev B. (Dat name yo).
Saknar i dagsläget ett nätagg och tid att lägga ner på det.

Min 3570k har en Cooler Master Evo 412S med en Gentle Typhoon 1850RPM körd @ ca 900RPM.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@Najk: Har inte försökt överklocka min G3258 än. Syftade på att min 3570k ligger i 4.5GHz men att windows task manager visar fel.

Jag kommer köra med ett Z97i-Plus (mITX) och en Scythe Big Shuriken 2 Rev B. (Dat name yo).
Saknar i dagsläget ett nätagg och tid att lägga ner på det.

Då kör vi på samma mobo då. Ska kontrollera om det går att trycka in någon mer maffig kylare i mitt lilla Node 304-chassi.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Najk:

Då kör vi på samma mobo då. Ska kontrollera om det går att trycka in någon mer maffig kylare i mitt lilla Node 304-chassi.

Bör vara 180mm eller så.

Körde en 2500k + P8Z77I-Deluxe i Node 304 ett tag, det går att klocka ganska bra där med.
Just nu sitter jag och väntar på Node 202 alternativt så blir det ett Dan Case om jag kan motivera priset. (Måste laga bilen snart misstänker jag, besiktning i oktober).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Nu har Prime95 rullat i snart 4 timmar med en klock på 4,2Ghz och 1.18 volt. Temperaturen är strax över 60 grader.

du ska vara helt nöjd med dina temmps. har själv 4.4 på 1.133. ändrade endast dessa 2 värde i bios + ram + fläktkurvan.
har ställt in fläktkurvan så att den ökar först vid 60...så mina max temps är 72-74 dock för de mesta runt 68-70 me p95.
då snurrar ena cpufläkten 1000-1300 varv... normalt 600rpm