Skall inköpa en SSD-disk men har ett dilemma

Permalänk
Medlem

Skall inköpa en SSD-disk men har ett dilemma

God kväll!

Tänkte införskaffa mig en Samsung 850 Evo 250gb, men har ett eventuellt problem.
Mitt moderkort stöder inte en SATA-3 men en SATA-2 så som jag uppfattar det. Kommer det bli stor skillnad om jag inte uppgraderar mitt moderkort som stöder SATA-3? Behövs det ett nytt moderkort eller är det bara att köra på?

Tack på förhand och ursäktar eventuella fel, har inte den bästa datorvanan

Permalänk
Medlem

SATA 2 levererar ju bara 300MB/s och SATA 3 är ju 600MB/s. Så skriver din disk i 500MB/s så kan du inte riktigt nyttja det.

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kör på! Den stora skillnaden man upplever är när man går från HD till SSD. Om ditt befintliga moderkort stöder SATA-2 så finns det ingen anledning att uppgradera det bara för att få SATA-3 till din SSD.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

@xamber: Okej, så långt har jag förstått.
Frågan jag försöker att ställa är om det är värt pengarna och hastigheten, att köpa ett nytt moderkort?

Permalänk
Medlem

@Hurtigbullen: Jaså, okej! Ser ut som att jag inhandlar disken då!
Tack för hjälpen förresten!

Permalänk
Medlem

@Eliasqt: Du lär ju absolut märka en skillnad, bara så du vet att du kan inte nyttja den till 100% Men det är ju en sjuk uppgradering från mekanisk.

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Eliasqt: Jag vet inte vilken budget du har, men bara så att du inte missat det; NoN har Crucial BX100 500GB för 1500:- Jag tror det är rätt bra köp.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Du kommer märka en gigantisk skillnad.

Jag har själv satt in SSD:s i flera gamla laptops med SATA 2 och herrejösses vilken skillnad det blir.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB