Är denna mängd backlight bleed/IPS-glow normalt? (Acer K242HQK IPS 4K)

Permalänk
Avstängd

Är denna mängd backlight bleed/IPS-glow normalt? (Acer K242HQK IPS 4K)

Hej folks. Blev nyfiken på Acers nya billiga 24" 4K IPS skärm som finns hos CDON. Så jag köpte plastet. Problemet är att mitt exemplar verkar lida av stora mängder backlight bleed eller IPS-glow som det också heter.

Eftersom jag inte ägt någon IPS skärm förut så undrar jag om detta är normala mängder:

https://www.youtube.com/watch?v=oTPr6KQxDbM

Stora frågan är, bör jag returnera denna och få en ny? Köpte den för ett par dagar sedan. Jag menar, spelar jag spel med mörka scener så påverkas svärtan en hel del på grund av blödningen, speciellt om man inte sitter EXAKT i rätt vinkel framifrån. Såg kommentarer från två andra personer (från två helt olika forum) som hade köpt skärmen och ingen nämnde något om backlight bleed. Undrar om jag precis fått måndagsexet? Med tanke på att CDON är den enda som har tagit in skärmen för försäljning i Sverige så ställer ju det också ett par frågetecken.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Bildexpert 📺

Det blir alltid lite mellan tumme och pekfinger när man filmar och lägger upp baserat på hur kameran exponerar. Det ser i alla fall inte onormalt utan är ganska typiskt för enkla IPS-paneler.

En TN-panel är för övrigt inte bättre, bara annorlunda i hur den skiftar med vinkeln. Där kommer istället bildinnehållet påverkas mycket mer. Så det blir mest en fråga om vad man stör sig på.

Annars, anpassa ljusstyrkan på skärmen mot en nivå som bättre passar ett helt mörkt rum (kring 80 cd/m2) och du har inte lika mycket ljus som ska pressas ut och skapa blödningar och glow-effekt.

Permalänk
Hedersmedlem

Du har justerat ljus och kontrast så att den är behaglig att titta på? Jag behöver nästan alltid skruva ner grundinställningarna för att de inte är behagliga att titta på, och då blir så klart problemet mindre också.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Hej folks. Blev nyfiken på Acers nya billiga 24" 4K IPS skärm som finns hos CDON. Så jag köpte plastet. Problemet är att mitt exemplar verkar lida av stora mängder backlight bleed eller IPS-glow som det också heter.

Eftersom jag inte ägt någon IPS skärm förut så undrar jag om detta är normala mängder:

https://www.youtube.com/watch?v=oTPr6KQxDbM

Stora frågan är, bör jag returnera denna och få en ny? Köpte den för ett par dagar sedan. Jag menar, spelar jag spel med mörka scener så påverkas svärtan en hel del på grund av blödningen, speciellt om man inte sitter EXAKT i rätt vinkel framifrån. Såg kommentarer från två andra personer (från två helt olika forum) som hade köpt skärmen och ingen nämnde något om backlight bleed. Undrar om jag precis fått måndagsexet? Med tanke på att CDON är den enda som har tagit in skärmen för försäljning i Sverige så ställer ju det också ett par frågetecken.

de där är helt normalt på billiga skärmar och inget dom kommer godta som en defekt, om du vill ha bättre skärmpaneler får man köpa dyrare billiga IPS paneler brukar förövrigt blöda så mycket

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd

Tack för svaren. Jag har brightness på max, och contrast på 50%. Antar att jag bör sänka brightness när jag kör mörka spel osv. Ni har nog rätt I att billiga IPS paneler beter sig såhär. Det är antagligen en tradeoff när man köper billiga IPS paneler.

Finns det något annat man kan göra för att minimera backlight-bleed? Minskar det med tiden osv?

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk

Nej nej nej, du bör inte sänka ljusstyrkan när du kör mörka spel.

Du bör köra en betydligt lägre ljusstyrka för jämnan.
Skärmen har en angiven maxljusstyrka på 300 candela per kvadratmeter.
Detta är något som varierar från exemplar till exemplar, ibland kan skärmar avvika ganska kraftigt från specifikationen faktiskt.

Men om vi antar att 100% ligger kring 300 cd/m2 och att regleringen är helt linjär (inte så troligt kanske, du kan se i recensioner på skärmar vad olika procentinställningar resulterar i för verkliga procentsatser) så ska du ner under 50% om man vill vara i nivå med det som är rekommenderat för normalt upplysta rum (120cd/m2 är ett vanligt riktvärde).
Nån annan kan förhoppningsvis utveckla detta bättre.

Sitter du i ett helt mörkt rum, så ska du egentligen ner mycket, mycket lägre.

Glowen kommer givetvis inte att elimineras för detta, men borde tonas ner rätt mycket.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Bildexpert 📺

Acer K242HQK är specad till 300 cd/m2 vilket är på gränsen till bländade starkt såvida du inte sitter på ett kontor med fullt dagsljus. Brightnessreglaget ska därför nedåt och ganska rejält nedåt ifall du är i en mörkare lokal. Med max belysning igång sitter du också med maximalt ljusflödet i det svarta vilket förvärrar alla glow-effekter och blödningar. Jonte[YoT] prickar in det bra.