Permalänk
Medlem

Letar en billig SSD

Hej!

Är i letandet efter en billig SSD på iallafall 120GB som man kan lagra OS, något spel och ett par program jag använder ofta. Hittade en Kingston SSD men har läst om att den ska var dålig. Har dock sett att Samsung 850 EVO ska vara bra men vill gärna betala så lite som möjligt så om någon kan svara på om det verkligen är värt det att betala pengen för en Samsung-disk eller om det finns billigare alternativ.

Undrar också hur man får över operativsystemet från min HDD till den nya SSDn.

Visa signatur

Specs: Chassi: Corsair 230t CPU: FX 6300 GPU: MSI R9 280 MB: MSI 970 Gaming ATX Ram: Crucial 8gb 1600mhz PSU: 600w HDD: 1tb Seagate 7200rpm

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/art/komponenter/harddisk/ssdsata2a5tu...

billigaste en 500gb ssd legat på (?).
har kört både samsung och crucial och märker ingen skillnad på dom

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk

Tänkte precis också föreslå en crucial mx100/bx100 eller mx200. All de ska vara bra och prisvärda.

Visa signatur

AMD Ryzen 3600, Aorus x570 elite, Asrock rx 5700 challenger, Corsair 32GB 3200MHz (2x16), asus strix, Be qiet dark base pro, 1000GB MX500, Be quiet dark Power pro 11 550W, UGST ultrastar 1000GB, Samsung s27a850t, Windows 10 pro 64bit.

Permalänk
Medlem

Satsa på 250/500GB minst. En 120GB fylls på snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

https://www.netonnet.se/art/komponenter/harddisk/ssdsata2a5tu...

billigaste en 500gb ssd legat på (?).
har kört både samsung och crucial och märker ingen skillnad på dom

Skrivet av TheRobban:

Tänkte precis också föreslå en crucial mx100/bx100 eller mx200. All de ska vara bra och prisvärda.

Har kollat på 120gb modellen och den kostade ju ca 800 från Inet vilket jag anser som den första trovärdiga butiken på Prisjakt.
Hur är det med dessa diskar då?
HyperX Fury: http://www.inet.se/produkt/5316383/hyperx-fury-ssd-120gb#/spe...
OCZ Trion 100: http://www.inet.se/produkt/4305074/ssd-120gb-ocz-trion-100#/s...
ADATA SSD Premier SP550: http://www.inet.se/produkt/4308274/adata-ssd-premier-sp550-12...

Visa signatur

Specs: Chassi: Corsair 230t CPU: FX 6300 GPU: MSI R9 280 MB: MSI 970 Gaming ATX Ram: Crucial 8gb 1600mhz PSU: 600w HDD: 1tb Seagate 7200rpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Satsa på 250/500GB minst. En 120GB fylls på snabbt.

Jag har inte dem pengarna just nu och jag är medveten om att den fylls snabbt men jag har också en 1tb HDD på sidan om.

Visa signatur

Specs: Chassi: Corsair 230t CPU: FX 6300 GPU: MSI R9 280 MB: MSI 970 Gaming ATX Ram: Crucial 8gb 1600mhz PSU: 600w HDD: 1tb Seagate 7200rpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rygeert:

Jag har inte dem pengarna just nu och jag är medveten om att den fylls snabbt men jag har också en 1tb HDD på sidan om.

Köp iaf en ~250gb. Du kommer ångra dig annars....man vill ha allt på den efter att man skaffat en.

https://www.netonnet.se/art/komponenter/harddisk/ssdsata2a5tu...

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 2x Samsung 128GB | GeForce GTX 1080TI | Gigabyte P850-GM | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

250 har varit ganska lagom för mig, med ett helt gäng spel installerade med de viktigaste programmen och systemet. Har en samsung 850 evo vilket har shysst prestanda, bra byggkvalitet och påstådd bra livslängd (har liksom inte hunnit testa detta ännu, som tur är). Men vill du inte betala så mycket så kör på nåt billigt, det kommer kännas snabbare än HDD oavsett. Men den där Crucial-ssdn på 500gb som Christley var ett väldigt bra pris och inte ett allt för stort hopp från 250gb 850 evo med liknande prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dulingen:

Köp iaf en ~250gb. Du kommer ångra dig annars....man vill ha allt på den efter att man skaffat en.

https://www.netonnet.se/art/komponenter/harddisk/ssdsata2a5tu...

Skrivet av NobSWiX:

250 har varit ganska lagom för mig, med ett helt gäng spel installerade med de viktigaste programmen och systemet. Har en samsung 850 evo vilket har shysst prestanda, bra byggkvalitet och påstådd bra livslängd (har liksom inte hunnit testa detta ännu, som tur är). Men vill du inte betala så mycket så kör på nåt billigt, det kommer kännas snabbare än HDD oavsett. Men den där Crucial-ssdn på 500gb som Christley var ett väldigt bra pris och inte ett allt för stort hopp från 250gb 850 evo med liknande prestanda.

Hmm, hur många GB tar ett operativsystem? Har Windows 8.1 Pro. Om det inte tar speciellt mycket kanske jag inte behöver mer då jag inte kommer lägga mycket stora filer på den.

Visa signatur

Specs: Chassi: Corsair 230t CPU: FX 6300 GPU: MSI R9 280 MB: MSI 970 Gaming ATX Ram: Crucial 8gb 1600mhz PSU: 600w HDD: 1tb Seagate 7200rpm

Permalänk
Medlem

Kolla på OCZ Arc, fått bra omdömen samt en grym garanti.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelzzor:

Kolla på OCZ Arc, fått bra omdömen samt en grym garanti.

Mvh

Den var ju ganska billig också :). Men om OS tar mycket minne får jag väl ta en 200-ish version då.

Visa signatur

Specs: Chassi: Corsair 230t CPU: FX 6300 GPU: MSI R9 280 MB: MSI 970 Gaming ATX Ram: Crucial 8gb 1600mhz PSU: 600w HDD: 1tb Seagate 7200rpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rygeert:

Hmm, hur många GB tar ett operativsystem? Har Windows 8.1 Pro. Om det inte tar speciellt mycket kanske jag inte behöver mer då jag inte kommer lägga mycket stora filer på den.

Ungefär 30GB tror jag, 20 säger systemkraven men det brukar alltid bli mer. Vad ville du lägga för spel på den, om inga stora filer ska dit?

Rea på samsung 850 EVO nu, lite lägligt https://www.dustinhome.se/product/5010810112/850-evo?ssel=fal...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rygeert:

Den var ju ganska billig också :). Men om OS tar mycket minne får jag väl ta en 200-ish version då.

Lika bra, 120 gb tar slut alldeles för fort och Arc låg på 899 kr på inet sist jag kollade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NobSWiX:

Ungefär 30GB tror jag, 20 säger systemkraven men det brukar alltid bli mer. Vad ville du lägga för spel på den, om inga stora filer ska dit?

Rea på samsung 850 EVO nu, lite lägligt https://www.dustinhome.se/product/5010810112/850-evo?ssel=fal...

Ändå väldigt dyr tycker jag :/. Kanske inte för en SSD i sig men för min budget.

Egentligen var det bara t. ex Skype, Spotify, OS och typ BF4 som egentligen är den enda stora filen. Den enda anledningen till BF4 är att det är så sjukt långa väntetider när man laddar en map på en hårddisk.

Visa signatur

Specs: Chassi: Corsair 230t CPU: FX 6300 GPU: MSI R9 280 MB: MSI 970 Gaming ATX Ram: Crucial 8gb 1600mhz PSU: 600w HDD: 1tb Seagate 7200rpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rygeert:

Den var ju ganska billig också :). Men om OS tar mycket minne får jag väl ta en 200-ish version då.

Du kan ju också tänka på att moderna 120/128 GB-SSDer har för få minnesmoduler för att prestera riktigt bra. Se t.ex. detta test med BX100, där även 850 EVO finns med. 120/128 GB är ju oftast väldigt dyra sett till kr/GB också.

Permalänk
Medlem

Crucial BX100 250GB för 999kr på Inet. Klart bästa budget-SSD:n!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk

Jag har en 120 Gb SSD. Har installerat CS:GO, The Witcher och Metro 2033 Redux, samt diverse program, såsom office, spotify etc och har 24 Gb ledigt.

@Rygeert: Har du inte råd just nu, så skulle jag ha sparat ett tag och köpt en 250/500 Gb. De fylls upp snabbare än man tror. Sen måste man ju inte ha alla spel på sin SSD visserligen, men jag tycker det är värt att ha det

Mvh

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rygeert:

Ändå väldigt dyr tycker jag :/. Kanske inte för en SSD i sig men för min budget.

Egentligen var det bara t. ex Skype, Spotify, OS och typ BF4 som egentligen är den enda stora filen. Den enda anledningen till BF4 är att det är så sjukt långa väntetider när man laddar en map på en hårddisk.

I så fall tror jag du klarar dig på 120 gb, om du inte vill känna dig framtidssäker. Lycka till med köpet!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Superlight:

Satsa på 250/500GB minst. En 120GB fylls på snabbt.

För att bara köra OS (som TS säger att han ska ha den till) så räcker 120GB gott och väl, kör själv en 120GB för det och en del program på och jag har fortfarande 31GB ledigt.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rygeert:

Hmm, hur många GB tar ett operativsystem? Har Windows 8.1 Pro. Om det inte tar speciellt mycket kanske jag inte behöver mer då jag inte kommer lägga mycket stora filer på den.

Det skiljer väl lite drygt 200-250:- max mellan 120-240GB

Jag har testat en del diskar, Intel, OCZ, Corsair, Samsung, Pny, Sandisk och alla har fungerat utan problem.
Så köp nått prisvärt men 240 rekommenderar jag allafall.

Windows med swap och ev hibernate fil tar ju efter ett gäng uppdateringar m.m iallafall någonstans mellan 20-30GB så hälften av en SSD är inga problem att fylla om den är på 120GB.

Jag har själv 120GB för OS, webläsare, Office och lite småprogram och en 480GB för övriga program/spel samt FS för lagring av allt annat.
Min 120GB ligger väl på runt 50% usage.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

Enklast är ju faktiskt om du bara berättar vad du sitter på för budget och låter oss utgå från priset! Inte jätte enkelt att förslå grejer om du bara säger billig. Allt är relativt och du vill ju självklart ha det bästa för dem pengarna du har och röra dig med

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangarooster:

Jag har en 120 Gb SSD. Har installerat CS:GO, The Witcher och Metro 2033 Redux, samt diverse program, såsom office, spotify etc och har 24 Gb ledigt.

@Rygeert: Har du inte råd just nu, så skulle jag ha sparat ett tag och köpt en 250/500 Gb. De fylls upp snabbare än man tror. Sen måste man ju inte ha alla spel på sin SSD visserligen, men jag tycker det är värt att ha det

Mvh

Skrivet av Simonbhehe:

Enklast är ju faktiskt om du bara berättar vad du sitter på för budget och låter oss utgå från priset! Inte jätte enkelt att förslå grejer om du bara säger billig. Allt är relativt och du vill ju självklart ha det bästa för dem pengarna du har och röra dig med

Skrivet av GaMeR2K5:

Vänta då lite så du får råd att skaffa en 250GB direkt istället för att behöva köpa två diskar, vilket blir ännu dyrare.

Tycker själv 250GB är lite väl snålt tilltaget... och då har jag ändå inte installerat så mycket.

@simonbhehe Jo det har du rätt i, har 1100kr liggandes som jag planerar att spendera på något spel som släpps nu under hösten och gärna någonting till min dator (SSD till exempel). Har ingen inkomst just nu bortsett från min månadspeng på 200kr då jag går i skolan fortfarande och är bara 14 så jag vet inte om jag borde gå för en SSD eller om det verkligen behövs just nu då.

@GaMeR2K5 @kangarooster
Är det värt det att vänta till kanske julen då med att skaffa SSD kanske?

Mitt Steelseries Sibera V2s mikrofon har slutat fungera så kanske borde vänta med SSD till julafton och skaffa ett headset + spel istället. Är HyperX Cloud 1/2 bra headset för gaming som ändå har bra ljud och mikrofonkvalité?

Visa signatur

Specs: Chassi: Corsair 230t CPU: FX 6300 GPU: MSI R9 280 MB: MSI 970 Gaming ATX Ram: Crucial 8gb 1600mhz PSU: 600w HDD: 1tb Seagate 7200rpm

Permalänk

@Rygeert: Jag skulle säga att det är värt att vänta och skaffa en större SSD. För visserligen är en 120 GB SSD billigare, men när den väl är full kommer du nog ångra dig att du inte tog en större.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangarooster:

@Rygeert: Jag skulle säga att det är värt att vänta och skaffa en större SSD. För visserligen är en 120 GB SSD billigare, men när den väl är full kommer du nog ångra dig att du inte tog en större.

Mvh

Får väl vänta med det till jul i såfall då antar jag. Tack för hjälpen allihopa!

Visa signatur

Specs: Chassi: Corsair 230t CPU: FX 6300 GPU: MSI R9 280 MB: MSI 970 Gaming ATX Ram: Crucial 8gb 1600mhz PSU: 600w HDD: 1tb Seagate 7200rpm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _niko_:

Det skiljer väl lite drygt 200-250:- max mellan 120-240GB

Jag har testat en del diskar, Intel, OCZ, Corsair, Samsung, Pny, Sandisk och alla har fungerat utan problem.
Så köp nått prisvärt men 240 rekommenderar jag allafall.

Windows med swap och ev hibernate fil tar ju efter ett gäng uppdateringar m.m iallafall någonstans mellan 20-30GB så hälften av en SSD är inga problem att fylla om den är på 120GB.

Jag har själv 120GB för OS, webläsare, Office och lite småprogram och en 480GB för övriga program/spel samt FS för lagring av allt annat.
Min 120GB ligger väl på runt 50% usage.

Så varför rekommenderar du då TS att skaffa en större när han endast ska ha OS på den?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Mitt Win10 på SSD tar 60GB inkl. 70+ installerade program (ej spel) inkl. 2GB swapfil (resten (8GB) på annan disk). Därtill 40GB ledigt, sammanlagt alltså 100GB.

Så en 128GB SSD duger alldeles utmärkt som OS disk, givet man inte lägger alltför mycket annat skit på den.

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Mitt Win10 på SSD tar 60GB inkl. 70+ installerade program (ej spel) inkl. 2GB swapfil (resten (8GB) på annan disk). Därtill 40GB ledigt, sammanlagt alltså 100GB.

Så en 128GB SSD duger alldeles utmärkt som OS disk, givet man inte lägger alltför mycket annat skit på den.

kanske lite offtopic men jag har liknande situation (även om jag har redan en disk 250Gb Evo)
jag har dessutom en 3Tb Wd Green så jag har inte brist på utrymme precis....
mitt problem är detta:

jag har windows på C: 60/120Gb.... sen har jag två patritioner på 50Gb på Sdd till annat. Men jag har Steam katalogen på Wd Green...

Är det möjligt att installera spel på olika partitioner??? ":Steam/" Dvs spel som jag spelar ofta skulle jag vilja ha på sdd...
Har många spel, dock så skulle alla inte rymmas på sdd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

kanske lite offtopic men jag har liknande situation (även om jag har redan en disk 250Gb Evo)
jag har dessutom en 3Tb Wd Green så jag har inte brist på utrymme precis....
mitt problem är detta:

jag har windows på C: 60/120Gb.... sen har jag två patritioner på 50Gb på Sdd till annat. Men jag har Steam katalogen på Wd Green...

Är det möjligt att installera spel på olika partitioner??? ":Steam/" Dvs spel som jag spelar ofta skulle jag vilja ha på sdd...
Har många spel, dock så skulle alla inte rymmas på sdd.

Du kan i inställningarna ställa in vilka mappar den ska fråga om när du installerar ett spel, mycket enkelt faktiskt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rygeert:

Jag har inte dem pengarna just nu och jag är medveten om att den fylls snabbt men jag har också en 1tb HDD på sidan om.

köp absolut inte en 120gb i dagsläget, minst 250gb och uppåt för prisskillnaden där emellan finns knappt längre..

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.