Permalänk

Hjälp mig överbevisa min chef

Vi ska uppgradera datorerna på jobbet, och min chef vill påstå att det är nån slags regel att man aldrig ska fylla upp alla 8 minnesplatser, utan lämna en slot fri i varje set av fyra, eftersom man "förlorar bandbredd" annars. Jag skakar på huvudet och himlar med ögonen varje gång vi pratar om det, MEN, finns det någon som helst sanning i detta påstående?

Det gäller Mac Pro, typ från 2010 2x4 kärnor (Tror jag)

Hjälp mig reda ut detta!

Visa signatur

going for the gusto

Permalänk
Medlem

Låter konstigt .. men är det någon tillverkare som (törs\har råd att) gör(a) udda lösningar är det Apple.

Kolla upp vilket modellnummer så slipper vi spekulera.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Du menar typ att du har 4 slots till minnen och du sätter bara i 3 för att få mer bandbred till minnena?

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk

vet inte hundra hur det fungerar men generellt så är väl dual channel dubbel bandbredd än single channel dvs att iaf köra jämnt antal stickor är att föredra

dvs 2 stickor per kanal

har du 2 kanaler och 2 minnen en sticka på varje kanal har du 4 stickor så sätter man 2 på varje kanal.

samma sak med tripple channel osv dvs minst en sticka på varje kanal för maximal bandbredd

Citat:

"https://en.wikipedia.org/wiki/Multi-channel_memory_architectu..."

Performance

Theoretically, dual-channel configurations double the memory bandwidth when compared to single-channel configurations. This should not be confused with double data rate (DDR) memory, which doubles the usage of DRAM bus by transferring data both on the rising and falling edges of the memory bus clock signals.

Tom's Hardware found little significant difference between single-channel and dual-channel configurations in synthetic and gaming benchmarks (using a "modern (2007)" system setup). In its tests, dual channel gave at best a 5% speed increase in memory-intensive tasks.[7] Another comparison by Laptop logic resulted in a similar conclusion for integrated graphics.[8] The test results published by Tom's Hardware had a discrete graphics comparison.

Another benchmark performed by TweakTown, using SiSoftware Sandra, measured around 70% increase in performance of a quadruple-channel configuration, when compared to a dual-channel configuration.[9]:p. 5 Other tests performed by TweakTown on the same subject shown no significant differences in performance, leading to a conclusion that not all benchmark software is up to the task of exploiting increased parallelism offered by the multi-channel memory configurations.[9]:p. 6

inga bamseskilnader men lite gör det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av HenKenny:

Låter konstigt .. men är det någon tillverkare som (törs\har råd att) gör(a) udda lösningar är det Apple.

Kolla upp vilket modellnummer så slipper vi spekulera.

Får göra det imorgon. Har gjort lite resarch själv och verkar vara om det är trippel channel och man har 4 sticker blir det antingen att den går ner till dual channel eller kör 3 stickor på tripple och den fjärde på singel och därför drar det ned hastigheten, men allt är väldigt oklart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

going for the gusto

Permalänk
Skrivet av fredde89:

Du menar typ att du har 4 slots till minnen och du sätter bara i 3 för att få mer bandbred till minnena?

Precis, eller ja, inte jag, min chef

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

going for the gusto

Permalänk
Medlem

4 stickor (per CPU) ger dual-channel istället för triple-channel. Behöver man mer minnesmängd fyll då alla. Minnesmängden själv hjälper i många applikationer.

Permalänk
Medlem

Jag har sett moderkort där man sänker MAX MHz eller inte kan OC om man har alla portar, men tror inte påverkar i detta fall då det är kontorsapparater. Bandbredden är väl bussens bitar x minnets Hz vilket är något helt annat än bandbredd. Antar att din chef blandar ihop MAX/OC MHz och bandbredden.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Jag har sett moderkort där man sänker MAX MHz eller inte kan OC om man har alla portar, men tror inte påverkar i detta fall då det är kontorsapparater. Bandbredden är väl bussens bitar x minnets Hz vilket är något helt annat än bandbredd. Antar att din chef blandar ihop MAX/OC MHz och bandbredden.

Nja det är arbetsstationer. Det handlar om 48 eller 64 gig ram, frågan är då om det skulle bli en sänkning i MHz är det tillräckligt skäl att ha 48 GB eller är det ändå bättre med 64 GB trots sämre hastigheter

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

going for the gusto

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laymachine:

Nja det är arbetsstationer. Det handlar om 48 eller 64 gig ram, frågan är då om det skulle bli en sänkning i MHz är det tillräckligt skäl att ha 48 GB eller är det ändå bättre med 64 GB trots sämre hastigheter

Skickades från m.sweclockers.com

Det enklaste vore om du postar vad CPUn heter. Kolla i Mactracker vad CPUn i era Mac Pro heter. Så kan vi enkelt kolla
upp vad som gäller.

OBS mhz har inget med tripple channel och dual channel att göra.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Kolla processor, antingen har CPU stöd för Dual channel, då skall 2 eller 4 stickor användas, anrnars ligger stickorna i single channel och du får effektivt halva minnesbandbredden mot minnet.

Eller så har processorn stöd för quad channel, dvs LGA 2011(-3) och då stödjer CPU allt mellan Single till Quad channel, och då skall så många platser som möjligt användas. Varje sticka ger mer bandbredd då.

Det finns inga moderkort med 4 minnesslots för CPU:er med endast stöd för tripple channel, då har moderkortet antingen 3 eller 6 minnesslots.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Om det är mac pro från 2010 så är det xeon 56xx och den har kostnad för multipla dimmar per minneskanal dock gäller det inte på e-processorer vilket den troligen är bestyckad med så jag skulle fullbestycka..
E56xx går alltid på 1066(5.8GT) medans x56 kan nå 1333(6.4GT) med bara 1 krets/Kanal

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det finns inga moderkort med 4 minnesslots för CPU:er med endast stöd för tripple channel, då har moderkortet antingen 3 eller 6 minnesslots.

Det finns, kanske inte på konsumentprodukter men det finns i vissa server/workstations.

Permalänk
Skrivet av AkUs:

Det enklaste vore om du postar vad CPUn heter.....

Skrivet av DavidtheDoom:

Kolla processor, antingen har CPU stöd för Dual channel....

Skrivet av aluser:

Om det är mac pro från 2010....

Skrivet av b1ghen:

Det finns, kanske inte på konsumentprodukter men det finns i vissa server/workstations.

Här är specifikationen från systemrapport:
Modellnamn: Mac Pro
Modellidentifierare: MacPro5,1
Processornamn: Quad-Core Intel Xeon (får det till två 2,4 GHz Quad-Core Intel Xeon E5620 ”Westmere”-processorer vid jämnförelse av konfigs för mid 2010)
Processorhastighet: 2,4 GHz
Antal processorer: 2
Totalt antal kärnor: 8
L2-cache (per kärna): 256 K
L3-cache (per processor): 12 MB
Minne: 48 GB
Anslutningshastighet mellan processorer: 5.86 GT/s
Boot ROM-version: MP51.007F.B01
SMC-version (system): 1.39f11
SMC-version (processorbricka): 1.39f11
Serienummer (system): CK04206SH2P
Serienummer (processorbricka): J503703NZBH8B
Maskinvaru-UUID: 387C398D-941B-5846-BD68-9943BC4115E6

Visa signatur

going for the gusto

Permalänk
Medlem

Din chef har delvis rätt, du får mindre minnesbandbredd om du fyller alla 4 slottarna per CPU då minneskontrollern är triple channel. Det ger utslag i benchmarks men vid normal användning är det inget man märker av i 99% av fallen. Fördelen av att ha mer/tillräckligt med minne överväger i de allra flesta fall ökningen av minnesbandbredd.

Så om ni inte har ett väldigt specifikt behov så är mer minne alltid bättre än mer minnesbandbredd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Kolla processor, antingen har CPU stöd för Dual channel, då skall 2 eller 4 stickor användas, anrnars ligger stickorna i single channel och du får effektivt halva minnesbandbredden mot minnet.

Eller så har processorn stöd för quad channel, dvs LGA 2011(-3) och då stödjer CPU allt mellan Single till Quad channel, och då skall så många platser som möjligt användas. Varje sticka ger mer bandbredd då.

Det finns inga moderkort med 4 minnesslots för CPU:er med endast stöd för tripple channel, då har moderkortet antingen 3 eller 6 minnesslots.

Det finns moderkort för CPUer med tripple-channel som har 4 resp 8 minnes platser jo. Använder du 3 eller 6 plattser får du max prestanda. Använder du 4 eller 8 platser får du sänkt prestanda.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Sedan finns det specialfall när man måste sänka hastigheten på minnena om man ska använda alla platser på MK. Vet inte om det gäller just denna dator men generellt sett är det så vid över 4 minnen.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Värt att tillägga är att en minnesmodul kan variera i densitet, vilket innebär att den tar upp olika många ranks. Antalet logiska ranks är ungefär antalet minneskanaler multiplicerat med 2. Kör man t.ex. quadrankminnen kommer minnena att köras långsammare redan innan man fyllt alla slottar, rent generellt. Vanligast är Dual Rank och också det som rekommenderas då det finns prestandaoptimeringar för just dual rank.

Se nadanstående artiklar för mer info. Grävde ner mig i ämnet i våras och kontentan var att rent generellt vinner man mest på att fylla alla slottar under förutsättning att man har nytta av minnet.

https://deinoscloud.wordpress.com/2011/07/20/dimms-and-the-in...

http://frankdenneman.nl/2015/02/20/memory-deep-dive/

http://www.supermicro.com.tw/support/resources/memory/X10_mem...

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Avstängd

Du kan skaka på huvudet och himla med ögonen hur mycket du vill men din chef har rätt. Sen är ju frågan vad det är för arbete ni gör med datorerna. Det är väl knappast kontorsporrsurf och excel eftersom att ni sitter med Mac Pro's.

Är minnesbandbredden av högre prio än totalmängden minne så gör du nog bäst i att lyssna på chefen.

Permalänk

Tack för svaren, verkar som det faktiskt är bäst att köra 6 stickor istället för 8. I de flesta fall används nog mindre än 48 GB ram och då borde det vara bättre att nyttja tripple channel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

going for the gusto

Permalänk
Medlem

Man lär sig något nytt varje dag

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Laymachine:

Tack för svaren, verkar som det faktiskt är bäst att köra 6 stickor istället för 8. I de flesta fall används nog mindre än 48 GB ram och då borde det vara bättre att nyttja tripple channel.

Skickades från m.sweclockers.com

Vänta lite nu, om det är X58 hur fan kan datorn ha 8 platseR?
Det är ju mer än 8 platser eller måste va 9 eller 12.

Googlade och jävlar va idiotiskt byggt av Apple.

Ja du förlorar prestanda men det är typ ingenting du märker av så fyll bankarna.

"kör 4 platser med X58 #appleärsmarta.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Hjälpsam

Om du får rota i maskinen så kan du alltid göra praktiskt test med 2 vs 3 moduler för att se skillnaden i hastighet (med en arbetsbatch som inte fyller minnet såklart). Faktiska skillnaden mellan dual och tripel channel är nästan helt försumbar i praktiska applikationer och man bortser från syntetiska tester.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Vänta lite nu, om det är X58 hur fan kan datorn ha 8 platseR?
Det är ju mer än 8 platser eller måste va 9 eller 12.

Googlade och jävlar va idiotiskt byggt av Apple.

Ja du förlorar prestanda men det är typ ingenting du märker av så fyll bankarna.

"kör 4 platser med X58 #appleärsmarta.

Det lär nog vara ett server chipset och inte X58, förmodligen Intel® 5520
Har varit med om liknande setup med 8 platser per CPU i både HP/Intel servrar med socket 1366 Xeon fast de bara är triple channel.
I de flesta serverapplikationer som virtualisering etc. så är mer minne ALLTID värt mer än den lilla teoretiska prestandaökningen av att köra triple channel mot dual channel. Så de trycker in så mycket minnesplatser de får plats med i stort sett.

Sen vet jag inte hur de gjorde, men har för mig att en del gick i triple channel ändå och bara requests till det "udda" 4:e minnet gick långsammare.

Permalänk
Skrivet av Barren Wuffet:

Du kan skaka på huvudet och himla med ögonen hur mycket du vill men din chef har rätt. Sen är ju frågan vad det är för arbete ni gör med datorerna. Det är väl knappast kontorsporrsurf och excel eftersom att ni sitter med Mac Pro's.

Är minnesbandbredden av högre prio än totalmängden minne så gör du nog bäst i att lyssna på chefen.

Mja, nu var det nog mest tur eftersom han bara läst det på nåt forum men han kunde inte visa var eller hitta det igen, inte heller förklara varför det är bättre. Så du kanske kan förstå min skepcism. Dom flesta verkar ju vara överens här om att 16GB mer ram väger över förlusten av att inte köra triple channel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

going for the gusto

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av b1ghen:

Det lär nog vara ett server chipset och inte X58, förmodligen Intel® 5520
Har varit med om liknande setup med 8 platser per CPU i både HP/Intel servrar med socket 1366 Xeon fast de bara är triple channel.
I de flesta serverapplikationer som virtualisering etc. så är mer minne ALLTID värt mer än den lilla teoretiska prestandaökningen av att köra triple channel mot dual channel. Så de trycker in så mycket minnesplatser de får plats med i stort sett.

Sen vet jag inte hur de gjorde, men har för mig att en del gick i triple channel ändå och bara requests till det "udda" 4:e minnet gick långsammare.

X58 menar jag 5520 asså, mest att configen är lite mongo.

Kunde gå 6 bankar varje sida istället.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240