Funkar M.2 ssd med pcie x16 2.0?

Permalänk
Medlem

Funkar M.2 ssd med pcie x16 2.0?

Har en Dell Optiplex 760 som har en pci-e x16 2.0 slot. Som jag har förstått så kräver M.2 ssd x4 pci-e, men x16 är väl bakåtkompatibel? Innebär det att det kommer att fungera, eller behöver jag någon slags adapter?

Dessutom undrar jag om jag riskerar att inte kunna utnyttja hastigheten maximalt. (Jag har bara en pci-e plats så ingen konkurrens med andra kort t.ex. gpu).

Permalänk
Medlem

@cepheid: Det borde fungera fint, men du måste vara säker på att enheten verkligen kommunicerar över PCIe och inte SATA som också är en del av M.2 standarden. För övrigt kommer inte att kunna boota på enheten eftersom den inte har något inbyggt boot rom utan kräver nyare UEFI för boot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

@cepheid: Det borde fungera fint, men du måste vara säker på att enheten verkligen kommunicerar över PCIe och inte SATA som också är en del av M.2 standarden. För övrigt kommer inte att kunna boota på enheten eftersom den inte har något inbyggt boot rom utan kräver nyare UEFI för boot.

Å fasiken. Jag hade missat det där med UEFI. Ja då går denna lösning bort eftersom jag hade tänkt ha M.2-ssd:n som systemdisk. Tur jag frågade innan jag köpte! Tack för bra svar.

Permalänk
Medlem

Har datorn Sata2 eller 3? Om det är sata 3 finns alternativet att satsa på en ganska fet Samsung 850 Evo 250gb. Det finns också en version med 120gb, men kollar man priserna på prisjakt så är det en sämre deal då det endast skiljer runt 300kr i pris.
840 Evo 250gb finns det en på sweclockers marknad. Men då 850 evo 250gb går att köpa för 1049kr inkl frakt så är 840 Evon definitivt inte värd 990kr som den killen vill ha. Men du kan ju alltid påtala det för honom och försöka få ner priset till 700 eller 800kr. Då är det en rimlig affär.
Evo 840 må haft en del problem med senaste firmwaren ska den vara helt okej. Men undvik Basic och msata-Evo 840 då Samsung har vägrat att åtgärda problemet med dessa två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av schaki:

Har datorn Sata2 eller 3? Om det är sata 3 finns alternativet att satsa på en ganska fet Samsung 850 Evo 250gb. ...

Jag glömde säga det i första inlägget men datorn har bara sata 2 så vassa ssd:er är uteslutet, via sata i alla fall. Men för sata 3 håller jag absolut med om Samsung 850, jag har en sån i en annan burk och är supernöjd.

Kanske jag bestämmer mig för att skaffa nytt moderkort som klarar M.2 (och skylark så får man rejäl fart >:-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cepheid:

Jag glömde säga det i första inlägget men datorn har bara sata 2 så vassa ssd:er är uteslutet, via sata i alla fall.

Bör kanske rätta mig själv och tillägga att även på en sata 2 så blir ju en ssd betydligt snabbare än en vanlig disk så nog är det värt att byta. Det jag menade ovan var att man går miste om ssd:ns fulla potential.