Permalänk
Medlem

Vattenkyla 4 grafikkort?

Hej alla glada sweclockare! Funderat ett tag på att ge min arbetsdator jag jobbar vid en behövlig sänkning av ljudnivå, samt ökad prestanda när jag renderar på mina GPUer. Står i valet och kvalet helt enkelt. Jag tippar på att jag förlorar ca 15-20% prestanda när korten börjar gå ner från turbofrekvenserna när det börjar bli varmt, vilket det i regel blir ganska så direkt vid GPU rendering ( de sitter så tätt ihop).

Jag har nog en ganska bra överblick av vad som krävs/behövs på det stora hela rent generellt. Men vid mina överblickar så verkar det bli ganska dyrt, och av vad jag kommit fram till så är det svårt att få det på något annat sätt, mest pga de 4 vattenblocken till korten. Av estetiska skäl så vill man helst ha heltäckande, men i grund och botten så är funktion --> form så att säga.

Nu till korten som skall kylas. Jag kommer riva upp lite bland mina kort jag har nu och fortsatt köra 2 stycken Titan Blacks i burken och då eventuellt 2 nya Titan X alternativ 2x980ti referens. I framtiden så byter jag eventuellt ut mina Titan Blacks också och sätter även dem över nätverket och ersätter med ytterligare 2 Titan X kort, så jag får en homogen 12GB renderingsbuffer i åtminstone i huvuddatorn, anyway, det får framtid/budget avgöra hur det blir nu och då.

Vad rent tekniskt krävs det för att kyla dessa kort, hur många radiatorer, storlek, pumpar(pump med inbyggd reservoar etc) Nu kommer väl block till Titan Black ha sina anslutningar lite annorlunda placerat än blocken till TitanX/980ti förmodligen, men borde väl gå med lite kreativt tänkande tycker man.

Billigaste sättet (tror jag), men dock ej gratis, och något krångligt är att via PCIe extenders montera dem en bit utanför datorn på ett eget rack med mer utrymme mellan sig. Dock är det rörigare och datorn är inget man lätt flyttar på, samt av förklarliga skäl, låter mer plus är känsligare för yttre påverkan (tänk nyfikna katter om man glömmer stänga dörrarna till hemmakontoret)

Tankar och funderingar på det här, hur hade du gjort? Just det, jag antar att jag får byta chassi också, men vore smidigt att kunna bygga en liten powerunit i det chassi jag har för tillfället, Corsair Carbide Air 540. Men har på känns att det är ganska svårt, inte utan modifikationer i alla fall. Annars så kan jag byta chassi, förslag på stilrena bra chassi tages emot tacksamt i så fall.

Sen ska man försöka få det här passera genom nålsögat också, budgetansvarig! Tillräckligt svårt att ens få tillstånd att byta ut hårdvara som det är.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem

Hmmm, utan att kolla på siffror och dylikt så skulle jag gissa att du behöver 2 x 120 mm radiatoryta/kort med fläkt. Vill du köra helt passivt så skulle jag nog förorda minst 1 m^2/kort.

Beroende på hur mycket plats du har inne i chassit kan du sätta pump och reservoar där inne, men eftersom du ändå kommer tvingas ha radiator utanför så finns det ju ingen anledning att inte bygga hela kylsystemet externt från chassit och bara mata in-/ut-flöden.

Att parallellkyla 4 grafikkort skall nog gå, men du kommer nog behöva en lite bättre pump än vad som är annars brukligt.

I övrigt så skall det nog inte vara så knöligt, låter som ett trevligt litet projekt om du frågar mig...

Lycka till med förhandlingarna med "budgetansvarig", jag vet hur det kan vara.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av ZAIZAI:

Hmmm, utan att kolla på siffror och dylikt så skulle jag gissa att du behöver 2 x 120 mm radiatoryta/kort med fläkt. Vill du köra helt passivt så skulle jag nog förorda minst 1 m^2/kort.

Beroende på hur mycket plats du har inne i chassit kan du sätta pump och reservoar där inne, men eftersom du ändå kommer tvingas ha radiator utanför så finns det ju ingen anledning att inte bygga hela kylsystemet externt från chassit och bara mata in-/ut-flöden.

Att parallellkyla 4 grafikkort skall nog gå, men du kommer nog behöva en lite bättre pump än vad som är annars brukligt.

I övrigt så skall det nog inte vara så knöligt, låter som ett trevligt litet projekt om du frågar mig...

Lycka till med förhandlingarna med "budgetansvarig", jag vet hur det kan vara.

Behöver ingen bättre pump en D5 klarar av allt du slänger på den.

Kört 4x GPUs och moderkort + CPU + RAM + 3x 480 med 1x D5 så det går utan problem.

Sen behöver du runt 140mm för varje del i datorn.
Så typ 2x 360 / 2x 280.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Självklart ska du köra parallellt, men precis som Zaizai skriver så kanske du bör köra på en lite bättre pump än dom absolut långsammaste. Behöver inte vara något monster men det skadar ju inte att ha lite bättre flås.

Angående radiatorer så beror det lite på ljudnivå. Jag kör med två stycken 2x140 Monsta-radiatorer (80 mm tjocka!) i min burk och har då bara processor och ett grafikkort. Så pass tjocka radiatorer mår dock bäst om man har push-pull, dvs fläktar på båda sidor om radiatorn.
Kör på det största du får plats med och anpassa sedan fläkthastigheten efter tempen, as usual. Snålar du med radiatorerna får du sitta där i allt oväsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Hmmm, utan att kolla på siffror och dylikt så skulle jag gissa att du behöver 2 x 120 mm radiatoryta/kort med fläkt. Vill du köra helt passivt så skulle jag nog förorda minst 1 m^2/kort.

Beroende på hur mycket plats du har inne i chassit kan du sätta pump och reservoar där inne, men eftersom du ändå kommer tvingas ha radiator utanför så finns det ju ingen anledning att inte bygga hela kylsystemet externt från chassit och bara mata in-/ut-flöden.

Att parallellkyla 4 grafikkort skall nog gå, men du kommer nog behöva en lite bättre pump än vad som är annars brukligt.

I övrigt så skall det nog inte vara så knöligt, låter som ett trevligt litet projekt om du frågar mig...

Lycka till med förhandlingarna med "budgetansvarig", jag vet hur det kan vara.

Lite som jag misstänkte (och läst), minst 2x120 mm radiator per kort då (och med 2x120 så menar du en tjock 120mm radiator?) Klurigt om man vill få med allt där inne.

Chassit har ju 2 kammare, en där nätdel och SSDer sitter bla, man hade kanske kunna modifiera lite och fäst pump/reservoar där inne. Går ju sätta en riktigt stor radiator i fronten på insidan annars, typ 380 eller där omkring, och en 120mm på utblåset där bak. Taket är redan upptaget av en AIO cooler som sköter jobbet utmärkt för CPUn. Men man kanske skulle slita ut den och köra all på en stor loop med en tjock 240 i taket också. Men helst skulle jag vilja börja med korten av kostnadsskäl. Man vill ju inte spara in pengar på de viktiga delarna heller, som pump etc. Så blir ju aningen dyrt, och kan man göra det i steg så vore det nice.

Passivt hade varit så häftigt, men inget jag siktar på, allt kommer vara tystare än vad det är nu när 4 kort går på 100% load i några timmar. Hörselskada!

Angående budgetansvarig, japp, min bättre hälft dessutom, så extra tuff förhandlare, kanske tur det

Tack för dina tankar, uppskattas

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Behöver ingen bättre pump en D5 klarar av allt du slänger på den.

Kört 4x GPUs och moderkort + CPU + RAM + 3x 480 med 1x D5 så det går utan problem.

Sen behöver du runt 140mm för varje del i datorn.
Så typ 2x 360 / 2x 280.

Gott, bra att vet, har siktat mig in på D5an eftersom alla som verkar veta något om det här rekommenderar just den.

Tack för info. Det här är ju guld

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Självklart ska du köra parallellt, men precis som Zaizai skriver så kanske du bör köra på en lite bättre pump än dom absolut långsammaste. Behöver inte vara något monster men det skadar ju inte att ha lite bättre flås.

Angående radiatorer så beror det lite på ljudnivå. Jag kör med två stycken 2x140 Monsta-radiatorer (80 mm tjocka!) i min burk och har då bara processor och ett grafikkort. Så pass tjocka radiatorer mår dock bäst om man har push-pull, dvs fläktar på båda sidor om radiatorn.
Kör på det största du får plats med och anpassa sedan fläkthastigheten efter tempen, as usual. Snålar du med radiatorerna får du sitta där i allt oväsen.

Okej, uppfattat!

Angående parallellt, är det ett måste, går det inte köra det i serie? Eller blir skillnaden i temp efter varje kort så pass mycket att det blir en nackdel? Även om man kör med bra fart på pumpen? Inser att det är en del frågetecken som jag får läsa lite om här nu.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem

Med så många kort skulle jag kyla dem parallellt, annars får du ha så jäkla högt flöde om du skall ha vettiga temperaturer på det sista kortet i kedjan.

Höga flödeshastigheter är inte nyttigt för vattenblocken, beror på material förstås.

En D5 pump är rejält overkill för en CPU+GPU loop, men jag har inte sett pumpkurvan för pumpen så jag vågar inte säga bu eller bä om du sätter den på en GPU x 4 loop, det skulle nog fungera, vatten är en lysande värmetransportör...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Med så många kort skulle jag kyla dem parallellt, annars får du ha så jäkla högt flöde om du skall ha vettiga temperaturer på det sista kortet i kedjan.

Höga flödeshastigheter är inte nyttigt för vattenblocken, beror på material förstås.

En D5 pump är rejält overkill för en CPU+GPU loop, men jag har inte sett pumpkurvan för pumpen så jag vågar inte säga bu eller bä om du sätter den på en GPU x 4 loop, det skulle nog fungera, vatten är en lysande värmetransportör...

Ah, sedär, man lär sig hela tiden nya saker. Ja, nog bäst att köra parallellt av flera skäl då Angående pumpen, äsch, lika bra o ta en D5a när man är i farten, plus att det känns bra tillsammans med 4 GPUer iaf. Overkill har ingen dött utav ändå i sådana fall men förstår vad du menar.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem

Så, låt oss säga att vi klarar oss med 2 stycken radiatorer av tillräcklig storlek, som jag fått tips om här i tråden.

Vilket skulle vara det bästa sättet att koppla dem på? Pump(reservoar) -> GPUer -> Radiator -> radiator -> pump(reservoar) Eller dela upp så Pump(reservoar) -> Radiator -> GPUer -> Radiator -> pump(reservoar), eller något annat?

Skriver reservoar inom parentes iom att jag såg att man kunde få pump att sitta direkt på reservoar, vilket verkade smidigt.

Var runt lite på olika GPU-renderarforum där de har byggt diverse sjuka maskiner. När det gäller 4 GPUer så är det lite delade meningar angående parallell och seriekopplingar. Men verkar som att de flesta är överens angående att en något lägre temperatur fås med parallell, iaf om man inte vill köra seriekoppling under högre flöde. Några påpekar att 2 D5or är att föredra också, medans andra menar att det är bara nödvändigt om du har fler än 4 kort under vatten. Många kockar alltså, Yikes!

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk

Att få in tillräckligt med radiatorer i den burken bör inte vara några problem alls om man är lite kreativ och flyttar nätagget till längst fram i chassit (fortfarande i samma kammare) och sätter en extra 3x120 radiator där det suttit.
Går även att dunka dit en riktigt fet radiator som täcker hela sidan, finns väl en byggtråd på en som gjort det här på swec.

Jag har samma burk som du och jag håller just nu på att montera vattenkylning. En 64mm 3x120 i fronten och en 45mm 2x120 i taket. Får utan tvekan in en till 45mm 2x120 i botten när jag gjort om golvet i den. Det är dock extremt tight mellan radiatorerna, om man inte flyttar fästena då givetvis.

Slutsats: Du kan köra med air 540 om du är villig att modifiera en aning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eduenlamer:

Att få in tillräckligt med radiatorer i den burken bör inte vara några problem alls om man är lite kreativ och flyttar nätagget till längst fram i chassit (fortfarande i samma kammare) och sätter en extra 3x120 radiator där det suttit.
Går även att dunka dit en riktigt fet radiator som täcker hela sidan, finns väl en byggtråd på en som gjort det här på swec.

Jag har samma burk som du och jag håller just nu på att montera vattenkylning. En 64mm 3x120 i fronten och en 45mm 2x120 i taket. Får utan tvekan in en till 45mm 2x120 i botten när jag gjort om golvet i den. Det är dock extremt tight mellan radiatorerna, om man inte flyttar fästena då givetvis.

Slutsats: Du kan köra med air 540 om du är villig att modifiera en aning.

Hey, tack för väldigt bra inspiration, då borde det gå finfint

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem

Vilken ordning du kopplar spelar ingen roll, skillnaden i temp före/efter radiator är bara nå'n grad, eftersom flödet är relativt högt. Pumpen ska dock vara den lägsta punkten.

Reservoar är väl egentligen inte nödvändigt, men gör det enklare att fylla systemet.

När det gäller GPU-block så är nog fullcover-block att föredra. De kyler ju även övriga varma komponenter på grafikkortet som annars kommer få usel/obefintlig kylning när du plockar bort fläktarna från korten.

Jag kör själv med endast GPU-block, men jag har bara 1 kort och 3x140mm fläktar som blåser rätt på grafikkortet så då fungerar det.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Vilken ordning du kopplar spelar ingen roll, skillnaden i temp före/efter radiator är bara nå'n grad, eftersom flödet är relativt högt. Pumpen ska dock vara den lägsta punkten.

Reservoar är väl egentligen inte nödvändigt, men gör det enklare att fylla systemet.

När det gäller GPU-block så är nog fullcover-block att föredra. De kyler ju även övriga varma komponenter på grafikkortet som annars kommer få usel/obefintlig kylning när du plockar bort fläktarna från korten.

Jag kör själv med endast GPU-block, men jag har bara 1 kort och 3x140mm fläktar som blåser rätt på grafikkortet så då fungerar det.

Tack för ditt svar, ja, jag har börjat förstå det nu. Så alla sådana här tips är nyttiga, tack tack

Angående block, japp, det blir fullcover block!

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem

Kanske inte så jätte stilrent men men. Här är mitt förslag http://www.aquatuning.se/chassi-und-hrdvara/chassi/12979/phob... med en http://www.aquatuning.se/vattenkylning/radiatorer/radiatorer/.... Sedan så värkar man ju få plats med flera 120x4 rads eller 200mm radiatorer också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denolg:

Kanske inte så jätte stilrent men men. Här är mitt förslag http://www.aquatuning.se/chassi-und-hrdvara/chassi/12979/phob... med en http://www.aquatuning.se/vattenkylning/radiatorer/radiatorer/.... Sedan så värkar man ju få plats med flera 120x4 rads eller 200mm radiatorer också

Jodå, det där ser bra ut...får vi en rapport från budgetförhandlingarna kring det där bara så...?

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Skrivet av Denolg:

Kanske inte så jätte stilrent men men. Här är mitt förslag http://www.aquatuning.se/chassi-und-hrdvara/chassi/12979/phob... med en http://www.aquatuning.se/vattenkylning/radiatorer/radiatorer/.... Sedan så värkar man ju få plats med flera 120x4 rads eller 200mm radiatorer också

Det var nog med den där fetradden han hade byggt externt på locket på psu-sidan på air 540 chassit. Han körde passiv kylning med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denolg:

Kanske inte så jätte stilrent men men. Här är mitt förslag http://www.aquatuning.se/chassi-und-hrdvara/chassi/12979/phob... med en http://www.aquatuning.se/vattenkylning/radiatorer/radiatorer/.... Sedan så värkar man ju få plats med flera 120x4 rads eller 200mm radiatorer också

Tackar så mycket för förslaget, jag är medveten om att smaken är som baken och att funktion -> form, men det vette tusan, tyckte att just denna var riktig... om inte ful, så inget jag vill ha på kontoret

Om man ska bygga stort så kanske man lika gärna kan betala det extra och köra CaseLabs direkt, inte direkt jättesnyggt heller (imo), men då sitter det i detaljerna/materialet. Hmmm, undrar om det hade gått o "lura" till sig ett nytt chassi i utgifterna, att det blev dyrt blev utanför min kontroll!

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtprobe:

Okej, uppfattat!

Angående parallellt, är det ett måste, går det inte köra det i serie? Eller blir skillnaden i temp efter varje kort så pass mycket att det blir en nackdel? Även om man kör med bra fart på pumpen? Inser att det är en del frågetecken som jag får läsa lite om här nu.

Kör man parallellt på ALLT så blir det väldigt lågt motstånd i slingan och flödet blir totalt sett mycket högre. Kör man allt i serie så blir det väldigt högt motstånd och pumpen måste jobba hårt för att ens orka knuffa runt allt i någon vettig fart. I början av min vattenkylningskarriär körde jag med en fet Eheim-pump (230V) och allt i serie, men iom att det blev så högt motstånd och den ville skyffla vattnet så jävla fort så blev det jättejobbigt för den så det blev bara massa oväsen. Nu kör jag med nån fjöspump på 12V, en EK-DCP 4.0, och det funkar klockrent iom att jag kör parallellt.

Har du flera radiatorer så gäller det samma även där, det blir dessutom bättre kylning när man kopplar parallellt iom att man får högre temperaturskillnad (dT) mellan vattentemp och lufttemp. Kör man radiatorer i serie så är det första radiatorn som gör det mesta av jobbet eftersom temperaturskillnaden är störst där och radiatorn efter gör kanske bara en fjärdedel av jobbet iom att tempskillnaden är mycket mindre.

Så: kör ALLT parallellt inkl cpu'n och även radiatorerna om du har flera. Tänk på att koppla pumpen efter radiatorerna, så den får så svalt vatten som möjligt (det förlänger livslängden).

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Kör man parallellt på ALLT så blir det väldigt lågt motstånd i slingan och flödet blir totalt sett mycket högre. Kör man allt i serie så blir det väldigt högt motstånd och pumpen måste jobba hårt för att ens orka knuffa runt allt i någon vettig fart. I början av min vattenkylningskarriär körde jag med en fet Eheim-pump (230V) och allt i serie, men iom att det blev så högt motstånd och den ville skyffla vattnet så jävla fort så blev det jättejobbigt för den så det blev bara massa oväsen. Nu kör jag med nån fjöspump på 12V, en EK-DCP 4.0, och det funkar klockrent iom att jag kör parallellt.

Har du flera radiatorer så gäller det samma även där, det blir dessutom bättre kylning när man kopplar parallellt iom att man får högre temperaturskillnad (dT) mellan vattentemp och lufttemp. Kör man radiatorer i serie så är det första radiatorn som gör det mesta av jobbet eftersom temperaturskillnaden är störst där och radiatorn efter gör kanske bara en fjärdedel av jobbet iom att tempskillnaden är mycket mindre.

Så: kör ALLT parallellt inkl cpu'n och även radiatorerna om du har flera. Tänk på att koppla pumpen efter radiatorerna, så den får så svalt vatten som möjligt (det förlänger livslängden).

Oj, missat detta inlägg. Tack för mycket nyttig input! Angående att köra Radiatorer parallellt känns dock lite knepigt, speciellt om man har dem på olika ställen, men det kanske inte gör något. Grafikkorten är ju så klart en baggis, de sitter ju 4 stycken efter varandra med lika mellanrum, men känner att det blir en massa slangar om man parallellkopplar även Radiatorerna. Men efter ditt inlägg så känns det som det är en väg att utforska.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem

Kan passa på att meddela att det verkar OK för regerin... ,menar budgetansvarig, att köra på med det jag behöver för vattenkylning. Hon orkar inte med oljudet med luftkylda kort när jag renderar.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem

Räcker det inte att sätta på fler men större och tystare fläktar till datorn, så att du pumpar in mer kall luft och kanske pumpar ut mer varm luft?

Permalänk
Medlem

Förresten, vad är det du renderar med alla dessa kort, något man kan se online?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trixtr:

Räcker det inte att sätta på fler men större och tystare fläktar till datorn, så att du pumpar in mer kall luft och kanske pumpar ut mer varm luft?

Nej, det går inte. Tempen i själva lådan är sval, det är korten som är varma, alla är referensdesign, så de dumpar luften ut ur lådan, men iom att de sitter så tätt ihop så värmer de upp varandra, och vid 100% load (vilket de ligger på i flera timmar när man renderar) så klockar de ner sig fort för att hålla temp-target. Med Vatten så får jag ner dem till ca 50 grader vilket möjliggör att de kan ligga på konstant "turbo" och jag får ca 15-20% bättre prestanda, i synnerhet om man överklockar lite, vilket är omöjligt nu när de inte ens klarar hålla originalhastighet. Plus att det låter som fasen. Däremot så kan man med PCIe extenders montera korten utanför lådan i speciella riggar, men det är en klumpig lösning, främst för min huvuddator som jag ibland har fått ta med mig och sitta hos klient och jobba med. Hade varit ett jäkla strul som du kan förstå, men det är ett smart och billigare sätt, speciellt om man har väldigt många GPUer att rendera på. Funkar bäst på datorerna över nätverket som är mer som rena render-truckar.

I en öppen rigg, typ med PCIe Extenders, så kan man med fördel köra med kort som har eftermarknadskylare dock, då de kan kylas bättre och oftast körs med högre frekvenser än vad som varit möjligt inne i datorn. Har man massa kort inuti datorn och kör luft, så är referenskylare att föredra dock, men ej optimalt heller.

Jag har inte mycket online som jag kan visa som jag renderat på GPUerna, det mesta är hos klienter och inget jag får ha på min sida, inte än iaf. Jag borde uppdatera hemsidan i övrigt, för har en hel del annat material som jag kan visa dock, men brist på tid/massa jobb och ork.. well

http://edgeloop.se/

Edit/

Så här kan det se ut i realtid på 3 kort. Körs i native upplösning @2560x1440, dock inspelat i 1920x1080. Path tracing med fysikaliska korrekta inställningar (detta är dock något konfunderande för vissa, renderaren som sådan är Unbiased, men trots det så går det påverka, som exempelvis så kör jag med Coherent-mode på GPUern, vilket egentligen är att introducera Bias i rendern, eller som att jag för testet inte prioriterade direktskuggor etc. Coherent-mode gör så att det blinkar lite när man snurrar runt på grejorna, men snabbar upp renderingen en hel del). Inget märkvärdigt, spela in för att visa några kompisar för ett tag sedan.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtprobe:

Oj, missat detta inlägg. Tack för mycket nyttig input! Angående att köra Radiatorer parallellt känns dock lite knepigt, speciellt om man har dem på olika ställen, men det kanske inte gör något. Grafikkorten är ju så klart en baggis, de sitter ju 4 stycken efter varandra med lika mellanrum, men känner att det blir en massa slangar om man parallellkopplar även Radiatorerna. Men efter ditt inlägg så känns det som det är en väg att utforska.

Jag har två radiatorer på var sin ände om burken, alltså så långt ifrån varandra som möjligt, funkar klockrent, men jag har det lite lättare för jag trycker ut varma vattnet från CPU'n rätt in i ena radiatorn och sen varma vattnet från GPU'n i andra radiatorn, inte helt 100% optimalt men försumbart i mitt fall då jag bara har en enda GPU.
Om du kan koppla ihop dina två radiatorer med en Y-koppling så är det ju absolut bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Jag har två radiatorer på var sin ände om burken, alltså så långt ifrån varandra som möjligt, funkar klockrent, men jag har det lite lättare för jag trycker ut varma vattnet från CPU'n rätt in i ena radiatorn och sen varma vattnet från GPU'n i andra radiatorn, inte helt 100% optimalt men försumbart i mitt fall då jag bara har en enda GPU.
Om du kan koppla ihop dina två radiatorer med en Y-koppling så är det ju absolut bäst.

Aight! Jag förstår Satt och funderade på hur jag skulle koppla radiatorerna i så fall och satte och tänkte på T-kopplingar, alt Y-kopplingar. Anyway, har på känn att jag kommer posta eventuell inköpslista på forumet framöver, så ni med kunskap kan ta er en titt så jag inte gör något galet.

Tackar för all input

Visa signatur

Ride more, Work less!