Vad skiljer processorer med samma specifikationer åt?

Permalänk
Inaktiv

Vad skiljer processorer med samma specifikationer åt?

De uppenbara skillnaderna mellan processorer är klock, kärnor och om de är strömsnåla, upplåsta eller liknande.

Men vad är det för skillnad på två valfria Pentium, Celeron, i5, i7 eller Xeon processorer med lika många kärnor och samma klockning?

Varför är en Xeon en "serverprocessor", varför köper vi på Swec mestadels i3-i7, varför kör vi inte alla på Celerons?

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

De uppenbara skillnaderna mellan processorer är klock, kärnor och om de är strömsnåla, upplåsta eller liknande.

Men vad är det för skillnad på två valfria Pentium, Celeron, i5, i7 eller Xeon processorer med lika många kärnor och samma klockning?

Varför är en Xeon en "serverprocessor", varför köper vi på Swec mestadels i3-i7, varför kör vi inte alla på Celerons?

För att i och xeon har högre ipc värden än celeron om pentium. det betyder att att de kan utföra fler operationer med samma klockcykel.
Skillnaden mellan xeon och i7 är att xeon inte kan överklockas och att de har fler kärnor i sig.

Permalänk
Avstängd

Inget pro svar. Men jag tror att det är som när man köper en bil exempelvis.. Att vi tar volvo som exempel, Så "vet" folk att en V40 med T3 motor inte är lika snabb och hurtig som en T5:a och att dieseln används mer för långkörare då det är billigare och mer ekonomiskt.

Tror det är samma visa med cpuer, dvs att en i7:a är snabbare och mer för highend medans i5 Celeron är för mer normalt bruk och inte lika "sjysta" dvs byggda på samma sätt men annorlunda under huven.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden lite. Suffixet "K" betyder ju att cpu'n är olåst och överklockningsbar. Vad betyder dessa nya med "C" som suffix? Och står det för något speciellt eller är det bara en bokstav för att beskriva vad det är?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Avstängd

Simplifierat. Exempel nedan är för 1150.

i7 är 4-kärniga processorer med hyperthreading, mycket cache samt (överklockningsbara med K-suffix)

Xeon är samma som ovan fast kan ej överklockas och har stöd för betydligt fler funktioner som är viktiga för vissa användare och företag. (ECC, VT-d etc)

i5 är fyrkärniga och något mindre cache än i7 (överklockningsbara med K-suffix)

i3 är tvåkärniga med hyperthreading och mindre mängd cache än i5 samt ingen turbo

Celeron och Pentium är två kärniga och har ännu mindre cache och ingen turbo.

Processorer utan suffixet K, går inte att klocka och har stöd för lite extra funktioner än K-modellerna.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xcluzive:

Jag lånar tråden lite. Suffixet "K" betyder ju att cpu'n är olåst och överklockningsbar. Vad betyder dessa nya med "C" som suffix? Och står det för något speciellt eller är det bara en bokstav för att beskriva vad det är?

Här kan du läsa lite: http://www.intel.com/content/www/us/en/processors/processor-n...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xcluzive:

Jag lånar tråden lite. Suffixet "K" betyder ju att cpu'n är olåst och överklockningsbar. Vad betyder dessa nya med "C" som suffix? Och står det för något speciellt eller är det bara en bokstav för att beskriva vad det är?

C är både överklockningsbar och har Iris Pro.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SeF.Typh00n:

Simplifierat. Exempel nedan är för 1150.

i7 är 4-kärniga processorer med hyperthreading, mycket cache samt (överklockningsbara med K-suffix)

Xeon är samma som ovan fast kan ej överklockas och har stöd för betydligt fler funktioner som är viktiga för vissa användare och företag. (ECC, VT-d etc)

i5 är fyrkärniga och något mindre cache än i7 (överklockningsbara med K-suffix)

i3 är tvåkärniga och mindre mängd cache än i5 samt ingen turbo

Celeron och Pentium är två kärniga och har ännu mindre cache och ingen turbo.

Processorer utan suffixet K, går inte att klocka och har stöd för lite extra funktioner än K-modellerna.

Lysande, tack.

Vad skiljer Celeron från Pentium?

Permalänk
Medlem

Tack!

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

E

Skrivet av SeF.Typh00n:

Simplifierat. Exempel nedan är för 1150.

i7 är 4-kärniga processorer med hyperthreading, mycket cache samt (överklockningsbara med K-suffix)

Xeon är samma som ovan fast kan ej överklockas och har stöd för betydligt fler funktioner som är viktiga för vissa användare och företag. (ECC, VT-d etc)

i5 är fyrkärniga och något mindre cache än i7 (överklockningsbara med K-suffix)

i3 är tvåkärniga och mindre mängd cache än i5 samt ingen turbo

Celeron och Pentium är två kärniga och har ännu mindre cache och ingen turbo.

Processorer utan suffixet K, går inte att klocka och har stöd för lite extra funktioner än K-modellerna.

Glöm dock inte att i3an har HT också:)

Till ts: hyperthreading betyder om jag inte har fel att en cpu som har kärnor med HT kan pumpas in med 2 instructioner per clock per core så den uppför sig "nästan" som två kärnor, det behövs en riktigt hög ipc för att det skall kunnas utnyttjas dvs hög ipc och det är inget problem hos intel. Hoppas jag inte skrev fel nu:p annars får någon rätta mig

Permalänk
Medlem

Finns flera saker som Xeon och "i" varianterna åt.
Men framförallt så har Xeon cpuern SMP stöd vilket inte i varianterna har.
De har mer L3 cache mot sina motsvariga i familjen.
De kan ha flera kärnor än i varianterna.
stöd för ECC ram.
Sedan har jag läst någonstans att de skall klara av hög load under längre tid bättre än dekstop varianterna. Dvs de slits inte lika snabbt vid hög belastning.
Hurvida detta stämmer vet jag dock inte.
Detta är nog inte alla.
Det är också olika vilka cpuer du jämför emot.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Axel95:

För att i och xeon har högre ipc värden än celeron om pentium. det betyder att att de kan utföra fler operationer med samma klockcykel.
Skillnaden mellan xeon och i7 är att xeon inte kan överklockas och att de har fler kärnor i sig.

Xeon har samma IPC som Celeron och pentium förutsatt att de kommer från samma generation.

Skrivet av El_Raspberry:

Lysande, tack.

Vad skiljer Celeron från Pentium?

Inte mycket, primärt Cache-storlek och "prestandaklassifiering". Dvs Celerons generellt är lägre klockade än Pentiums ur samma generation.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av criscros:

EGlöm dock inte att i3an har HT också:)

Till ts: hyperthreading betyder om jag inte har fel att en cpu som har kärnor med HT kan pumpas in med 2 instructioner per clock per core så den uppför sig "nästan" som två kärnor, det behövs en riktigt hög ipc för att det skall kunnas utnyttjas dvs hög ipc och det är inget problem hos intel. Hoppas jag inte skrev fel nu:p annars får någon rätta mig

Något skulle man såklart glömma

Du behöver inte hög IPC för att få nytta av HT. Det är konstant nytta.

Enkelt förklarat innebär det är processorn har två register istället för ett, där instruktioner kan snabblagras och tas från ifall program stallar eller håller på. Det innebär att processorn kan skifta mellan trådar mycket, mycket snabbare än utan HT. HT gör även så processorn kan exekvera ett flyttal och en integer samtidigt.

Det är även de dubbla registerna som gör så att det ser ut som två kärnor i Windows.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Något skulle man såklart glömma

Du behöver inte hög IPC för att få nytta av HT. Det är konstant nytta.

Enkelt förklarat innebär det är processorn har två register istället för ett, där instruktioner kan snabblagras och tas från ifall program stallar eller håller på. Det innebär att processorn kan skifta mellan trådar mycket, mycket snabbare än utan HT. HT gör även så processorn kan exekvera ett flyttal och en integer samtidigt.

Det är även de dubbla registerna som gör så att det ser ut som två kärnor i Windows.

När ja skrev "hög ipc" så tänkte jag på den första p4an med ht och den va en flopp för att ipcen var inte bättre föregående arkitetur därmed ingen prestanda vinst onödigt tänkt utav mig kanske:/