Tjurigt Internet (Inget Internet vid uppstart)

Permalänk

Tjurigt Internet (Inget Internet vid uppstart)

Hej!

När jag start datorn så brukar det oftast inte finns Internet.

Jag måste gå till Kontrollpanelen\Nätverk och Internet\Nätverksanslutningar
Och inaktivera det som jag använder och sen aktivera, kan behöva göras flera gånger innan det går igång.
Så vad har hänt?.

Inga andra enheter har dessa problem endast denna datorn.

Moderkort: Gigabyte GA-Z97P-D3.

Har inte haft problemet innan om jag minns rätt.

Kanske har med att göra av något virus, när jag skulle ladda ner ett screen recorder program lite hastigt.
Eftersom jag behövde det ganska fort, och jag kände igen sidan och namnet.
Hade för mig att jag fick virus av det, suck.
Hade för mig att det inte skulle vara något med det programmet. (glömt vad det heter)

Men har scannat med AVG och inte hittat något.

Visa signatur

Dator 1: Processor: Intel Core i7 4790 3,6 GHz, 8MB
Grafikkort: MSI Radeon R9 390 Gaming 8GB GDDR5
16gb ram
Nätaggregat: Corsair CX750
Dator 2: Intel Core i3, Shapphire 6670 GDDR5, 4gb ram.

Permalänk
Medlem

Låter som att du inte får en IP-adress direkt. Prova att skriva in den manuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paw media:

Hej!

När jag start datorn så brukar det oftast inte finns Internet.

Jag måste gå till Kontrollpanelen\Nätverk och Internet\Nätverksanslutningar
Och inaktivera det som jag använder och sen aktivera, kan behöva göras flera gånger innan det går igång.
Så vad har hänt?.

Inga andra enheter har dessa problem endast denna datorn.

Moderkort: Gigabyte GA-Z97P-D3.

Har inte haft problemet innan om jag minns rätt.

Kanske har med att göra av något virus, när jag skulle ladda ner ett screen recorder program lite hastigt.
Eftersom jag behövde det ganska fort, och jag kände igen sidan och namnet.
Hade för mig att jag fick virus av det, suck.
Hade för mig att det inte skulle vara något med det programmet. (glömt vad det heter)

Men har scannat med AVG och inte hittat något.

hadde samma problem med en laptop en gång i tiden... instalera om windows på den så funkar de fin fint sen... kan ha varit ett virus

Visa signatur

Live Long And Prosper

Permalänk
Skrivet av tudz:

Låter som att du inte får en IP-adress direkt. Prova att skriva in den manuellt.

Tack! Dumfråga men vilken ip adress? Den till routern? Och hur hittar jag den och vart skriver jag in den?
Vetinte exakt, men kanske på ett ungefär. Kan inte så mycket om nätverk etc..

Skrivet av bibo_99:

hadde samma problem med en laptop en gång i tiden... instalera om windows på den så funkar de fin fint sen... kan ha varit ett virus

Tack! Får väl göra det i värsta fall, det sista jag vill göra haha.

Visa signatur

Dator 1: Processor: Intel Core i7 4790 3,6 GHz, 8MB
Grafikkort: MSI Radeon R9 390 Gaming 8GB GDDR5
16gb ram
Nätaggregat: Corsair CX750
Dator 2: Intel Core i3, Shapphire 6670 GDDR5, 4gb ram.

Permalänk
Medlem

@Paw media: Här har du en guide.

Uppgifterna som behöver skrivas in hittar du om du startar kommandotolken och skriver ipconfig. Vanligtvis ska gateway och dns vara samma ip-adress.

Permalänk

Gjorde som det stod. Men den klagade på att ip:et redan var upptaget till en annan dator och nu har jag inget Internet alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: Internet fungerar överallt igen. Förutom på min dator.

Visa signatur

Dator 1: Processor: Intel Core i7 4790 3,6 GHz, 8MB
Grafikkort: MSI Radeon R9 390 Gaming 8GB GDDR5
16gb ram
Nätaggregat: Corsair CX750
Dator 2: Intel Core i3, Shapphire 6670 GDDR5, 4gb ram.

Permalänk

@Paw media:

Då har du ju svaret där. Det är IP-konflikt du har. Dvs minst två enheter med samma IP.
Testa detta så får vi se om det vill funka.

1. Starta CMD
2. skriv: ipconfig/release all
3. skriv: renew

Detta gäller bara om du har dynamisk IP (automatisk).

Skulle det inte funka så starta om routern och kör regndansen igen. Vill det fortfarande inte funka så är det antagligen nåt knas i din router. Testa reseta routern och kör regndansen igen. Ha alla enheter startade så routern får läsa av MAC till alla och DHCP får sköta resten. Funkar det fortfarande inte så släng in dynamisk IP (fast ip-adress).

Permalänk
Skrivet av JonkenPonken:

@Paw media:

Då har du ju svaret där. Det är IP-konflikt du har. Dvs minst två enheter med samma IP.
Testa detta så får vi se om det vill funka.

1. Starta CMD
2. skriv: ipconfig/release all
3. skriv: renew

Detta gäller bara om du har dynamisk IP (automatisk).

Skulle det inte funka så starta om routern och kör regndansen igen. Vill det fortfarande inte funka så är det antagligen nåt knas i din router. Testa reseta routern och kör regndansen igen. Ha alla enheter startade så routern får läsa av MAC till alla och DHCP får sköta resten. Funkar det fortfarande inte så släng in dynamisk IP (fast ip-adress).

Tack! Men det fungerade inte. Har sånt ip som är samma hela tiden tror jag (asså den från routern).

Vet inte om det har någon betydelse, men detta är en ny dator som jag använder.
Hade min gamla
med samma kabel också vilket fungerade perfekt.

Om jag inte är helt ute och cyklar.

Felmeddelande:

Microsoft Windows [Version 6.1.7601] Copyright (c) 2009 Microsoft Corporation. Med ensamrätt. C:\Users\D4VV3 BL4CK>ipconfig/release all IP-konfiguration för Windows Åtgärden misslyckades eftersom inget nätverkskort är i ett tillstånd som tillåter åtgärden. C:\Users\D4VV3 BL4CK>

Visa signatur

Dator 1: Processor: Intel Core i7 4790 3,6 GHz, 8MB
Grafikkort: MSI Radeon R9 390 Gaming 8GB GDDR5
16gb ram
Nätaggregat: Corsair CX750
Dator 2: Intel Core i3, Shapphire 6670 GDDR5, 4gb ram.

Permalänk

@Paw media:
Du får ingen IP av DHCP, därför får du denna fellogga.

Det enklaste är nog att köra statisk iP på alla enheter som ansluter.

Permalänk

@JonkenPonken:

Tack! Kan ingenting om sånt här, hur fixar jag det?.

Edit: Eller kanske var det som du nämnde ovan (längre upp)? Är lite ute och cyklar just nu haha.

Visa signatur

Dator 1: Processor: Intel Core i7 4790 3,6 GHz, 8MB
Grafikkort: MSI Radeon R9 390 Gaming 8GB GDDR5
16gb ram
Nätaggregat: Corsair CX750
Dator 2: Intel Core i3, Shapphire 6670 GDDR5, 4gb ram.

Permalänk

@Paw media:
Nu vet jag inte vilket av alternativen du syftar på men är det statisk IP så går du bara in på nätverkskortets inställningar och väljer statisk IP (IPV4).

Då jag missat eller förträngt vilket OS du har så får du googla om hur du ställer in datorn för statisk IP (har haft en jobbig dag och är lite off).

Kör du din router default så har den antagligen 192.168.0.1 eller 192.168.1.1 och då skriver samma IP förutom i den sista oktetten där du väljer nåt annat än 1, tex 15 eller nåt sånt.

Din router brukar heta Gateway i inställningarna i datorn.

Är lite off idag som sagt var så bättre förklaring än så här kan jag inte bjuda på för tillfället (blev anfallen av en idiot med slägga idag).

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad, bump raderad*

Tänk på att vi inte tillåter bumpning. Denna gången har jag inte låst tråden, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Citat:

§4.1 Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Skrivet av Paw media:

Inget svar?. Sorry för bump men jag behöver verkligen hjälp!

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Rekordmedlem

Du bör inte sätta nått statiskt ip på datorn utan använda dhcp just för att undvika adresskonflikter i lanet.
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/change-tcp-ip-sett...
Det låter däremot som om du har nått drivrutinsproblem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ursäkta för segt svar men jag glömde av tråden bland annat.
Har ett annat problem vilket jag tror har ett sammanhang.

När man startar upp datorn så kommer det upp en bild så stor det typ Gigabyte eller typ något sånt. Och knappar till bios och boot etc.

Innan var den "boot bilden" bara där i några sekunder och datorn startade väldigt fort.
Bara på ca en halv minut.

Men nu tar det ungefär 1 min att starta datorn och "boot bilden" är kvar mycket längre!
Tänkte att det kanske har något med det att göra.

Låter väldigt skumt eftersom att inte Internet fugnerar och att den startar upp väldigt segt.

Visa signatur

Dator 1: Processor: Intel Core i7 4790 3,6 GHz, 8MB
Grafikkort: MSI Radeon R9 390 Gaming 8GB GDDR5
16gb ram
Nätaggregat: Corsair CX750
Dator 2: Intel Core i3, Shapphire 6670 GDDR5, 4gb ram.