Permalänk
Medlem

övre PCI-xpress port bränd

tjenare ! nu har jag lyckats utan nå större besvär bränna den övre pci-xpress porten där grafikkortet satt så jag tänkte höra ifall det spelar nån större roll vart grafikkortet sitter ?
har själv alltid satt det i den övre porten för att få lite mera luft men nu när man bränt den porten så har man ju inte så många alternativ kvar
så min fråga spelar det någon roll i vilken port det sitter ?

PS mb har sli funktion så ingen tror jag försöker få dit kortet på en standard pci port

Visa signatur

MSI 990fxa-gd80 ,16 GB ram, AMD FX 8350, MSI GTX 1070 ,Creative X-fi Fatality edit , Fractal R5

Permalänk
Hedersmedlem

Enligt MSI:s hemsida så har du två stycken PCI-E 2.0 x16-portar på moderkortet, kika på moderkortet så att du hittar den andra och sätt kortet där istället, jag tror det borde funka?
Funkar moderkortet fortfarande alltså?

Permalänk
Medlem

Det ska fungera om du sätter det i någon annan 16/8x port. Men hur lyckades du bränna den?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

jadå allt funkar nu iallafall , problemet började för någon vecka sedan då skärmarna helt plötsligt gick ner i standby läge mitt under körning , men med en omstart var det igång igen , men idag dog dom igen mitt under en hård omgång Mad max , men den här gången starta inte datorn om utan hamna i debug läge d6 efter ett långt bip och två korta bip

Visa signatur

MSI 990fxa-gd80 ,16 GB ram, AMD FX 8350, MSI GTX 1070 ,Creative X-fi Fatality edit , Fractal R5

Permalänk
Medlem

nu börjar jag ana ugglor i datorn ! samma sak händer igen ,skärmen går ner till standby och inget annat händer , jag rebootar via chassit och datorn ställer sig i d6 läge igen och piper 3 gånger , gör en chansning och tog ut kortet blåste rent det flyttar upp kortet till första pci-x porten jag trodde var bränd och allt rullar igång igen .

nu har man ju fått ett stort frågetecken över huvudet , va fan kan det vara för fel ? får den för lite ström helt plötsligt ? håller gf kortet på att dö eller moderkortet ?

Visa signatur

MSI 990fxa-gd80 ,16 GB ram, AMD FX 8350, MSI GTX 1070 ,Creative X-fi Fatality edit , Fractal R5

Permalänk
Medlem

klippt från msi hemsida angånde d6
1: Poorly Seated graphics card - remove it and reseat
2: Poorly seated CPU - remove the cpu and reseat it correctly...
3: Bad Video Card BIOS- your graphics card may be defective or may require its VBIOS to to flashed
4: Defective Graphics card - will require the card to be RMA'd for replacement
5: conflict between the board bios and video card - may require the board to be updated to support the video card
6: Defective board - will require the board being RMA'd for replacement

Visa signatur

MSI 990fxa-gd80 ,16 GB ram, AMD FX 8350, MSI GTX 1070 ,Creative X-fi Fatality edit , Fractal R5

Permalänk
Medlem

nu dog det igen , testar nu med att lägga chassit ned ifall det är så att något hänger snett pga vikt har även försökt skruva fast cpu och gpu ännu lite till .
så nu har man ett väldigt stort antec 1200 liggande på golvet =(

Visa signatur

MSI 990fxa-gd80 ,16 GB ram, AMD FX 8350, MSI GTX 1070 ,Creative X-fi Fatality edit , Fractal R5

Permalänk
Medlem

Detta var skumt.
Har du anslutit alla extra strömkablar till grafikkort, moderkort etc?

Lite fler frågor:
1) Har allt funkat för dig tidigare?
2) Har du gjort någon förändring i ditt system (förutom byta PCIe-slot)

Saker och ting brukar inte börja krångla utan orsak.
Vi behöver hitta orsaken!

Permalänk
Medlem

Det går inte "bränna" en PCIe-port bara sådär medan resten av moderkortet är intakt, det är något annat fel. Det enklaste är ju att testa med andra komponenter men du kanske inte har några andra att testa med?

Permalänk
Medlem

Problemet är fixat , var tydligen grafikkortet som gått åt skogen och då minnena på kortet , vet inte om det berodde på överspänning eller överhettning men nått låg bakom det iallafall så nu vart det ett 970 Gtx istället och allt funkar som det ska och bättre

Visa signatur

MSI 990fxa-gd80 ,16 GB ram, AMD FX 8350, MSI GTX 1070 ,Creative X-fi Fatality edit , Fractal R5