SSD+HDD eller bara HDD?

Permalänk
Medlem

SSD+HDD eller bara HDD?

Tja! Min HDD gick sönder idag och jag tänkte nu prova en SSD eller SSD/HDD blandning, då jag inte är en person som använder mycket lagring (Använde 200 GB under 2år med min förra)

Budget ligger på 2000kr och kommer inte behövas mer än 500GB lagring sammanlagt, undantag kan göras om du kan motivera varför!

Förslag på en bra SSD/SSD+HDD runt budget skulle uppskatas, även motiveringar skulle uppskattas!

Permalänk
Medlem

Passa på och köp en BX100 500GB för 1490:-.
https://www.netonnet.se/art/komponenter/harddisk/ssdsata2a5tu...

Permalänk

De kombinerade SSD+HDD enheterna är en kompromiss som varken är bra på ena eller andra sättet. Du borde satsa på en ren SSD och vid sidan eller externt ha en HDD för säkerhetskopiering.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

De kombinerade SSD+HDD enheterna är en kompromiss som varken är bra på ena eller andra sättet. Du borde satsa på en ren SSD och vid sidan eller externt ha en HDD för säkerhetskopiering.

Hmmm, vad skulle ditt tips vara? Vad är det avgör att en SSD är bra/dålig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Vad är det som avgör om en SSD är bra eller dålig? Har inte riktigt fattat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscaaar:

Vad är det som avgör om en SSD är bra eller dålig? Har inte riktigt fattat

Responstid och stabilitet är det viktiga. Titta inte så mycket på hastigheter, det säger inte alls mycket för vardaglig användning.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscaaar:

Vad är det som avgör om en SSD är bra eller dålig? Har inte riktigt fattat

Läs och skrivhastigheter, livslängd, kvalié brukar man vanligt (jag iaf) gå efter.
Jag kan rekommendera OCZ SSDer då de funkar riktigt bra men tror att Samsung EVO 840/850 serien är "the shit".

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFerz:

Läs och skrivhastigheter, livslängd, kvalié brukar man vanligt (jag iaf) gå efter.
Jag kan rekommendera OCZ SSDer då de funkar riktigt bra men tror att Samsung EVO 840/850 serien är "the shit".

Samsung 840 EVO ska man hålla sig borta ifrån, gäller inte 850 däremot.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av Oscaaar:

Hmmm, vad skulle ditt tips vara? Vad är det avgör att en SSD är bra/dålig?

Precis som med hårddiskar finns SSD enheter som ser bra ut i specen "Upp till..." men som aldrig visar denna topprestanda. Den viktigaste aspekten är nog accesstiden som avgör hur ofta man kan hämta data från enheten. Min personliga smak faller på Samsung 850 Pro. 256GB. Den har programvara som kan snabba upp SSD ännu mer genom att låna lite RAM minne.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Samsung pro eller en Intel SSD om du föredrar kvalitet före budget, BX100 SSD som nämns tidigare är en budget disk till ett bra pris.
T.ex. denna med 10 års garanti https://www.netonnet.se/art/komponenter/harddisk/ssdsata2a5tu...
Sen tar du valfri HDD för lagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Samsung 840 EVO ska man hålla sig borta ifrån, gäller inte 850 däremot.

Trodde att alla problemen med 840 var lösta, därför jag lade till den!

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFerz:

Trodde att alla problemen med 840 var lösta, därför jag lade till den!

Inte ordentligt då det inte går. Det är ett hårdvaru problem som kompenseras med mjukvara. Den lösningen sliter rätt mycket mer på SSD'n och kräver att du regelbundet har inkopplat enheten under längre perioder, även om det inte behöver vara i sträck. Det finns bättre alternativ helt enkelt då som inte har samma problem.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Responstid och stabilitet är det viktiga. Titta inte så mycket på hastigheter, det säger inte alls mycket för vardaglig användning.

Skrivet av iFerz:

Läs och skrivhastigheter, livslängd, kvalié brukar man vanligt (jag iaf) gå efter.
Jag kan rekommendera OCZ SSDer då de funkar riktigt bra men tror att Samsung EVO 840/850 serien är "the shit".

Skrivet av philipborg:

Inte ordentligt då det inte går. Det är ett hårdvaru problem som kompenseras med mjukvara. Den lösningen sliter rätt mycket mer på SSD'n och kräver att du regelbundet har inkopplat enheten under längre perioder, även om det inte behöver vara i sträck. Det finns bättre alternativ helt enkelt då som inte har samma problem.

Då jag har en hårddisk som är paj atm, ska skicka in den till Komplett då jag fortf har garanti kvar. Disken ligger på 1 TB, vad skulle ni skaffa då? Om vi säger att jag får tillbaka en ny, vad skulle ni köpa?

Permalänk
Medlem

behöver hjälp att förstå skillnad på ssd och hdd vilken är bättre än den andra osv

Skrivet av Waxinator:

De kombinerade SSD+HDD enheterna är en kompromiss som varken är bra på ena eller andra sättet. Du borde satsa på en ren SSD och vid sidan eller externt ha en HDD för säkerhetskopiering.

vet inte om jag är på rätt tråd eller inte är ny här men kan du förklara varför köper man en hdd istället för ssd? vad är skillnaden igentligen?
är de mer värt att köpa en hybrid va de nu är för nånting jag såg nån från seagate
som du ser har jag inte så mycket kunskaper om datorer men jag försöker allt jag kan för att lära mig så mycket som möjligt för jag vill bygga en egen dator till nästa år så jag vill ha kunskaperna att veta vad som är bäst för mig igentligen
har jag hamnat på fel tråd så säg till så tar jag bort inlägget eller någonting jag vill bara lära mig

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheStudent:

vet inte om jag är på rätt tråd eller inte är ny här men kan du förklara varför köper man en hdd istället för ssd? vad är skillnaden igentligen?
är de mer värt att köpa en hybrid va de nu är för nånting jag såg nån från seagate
som du ser har jag inte så mycket kunskaper om datorer men jag försöker allt jag kan för att lära mig så mycket som möjligt för jag vill bygga en egen dator till nästa år så jag vill ha kunskaperna att veta vad som är bäst för mig igentligen
har jag hamnat på fel tråd så säg till så tar jag bort inlägget eller någonting jag vill bara lära mig

HDD = Billigare per GB samt håller data bättre under längre perioder utan att behöva el försörjning.
SSD = Väldigt väldigt mycket snabbare, i dem flesta fallen. (Finns en del riktigt skitiga SSD's.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscaaar:

Då jag har en hårddisk som är paj atm, ska skicka in den till Komplett då jag fortf har garanti kvar. Disken ligger på 1 TB, vad skulle ni skaffa då? Om vi säger att jag får tillbaka en ny, vad skulle ni köpa?

Tycker första svaret i tråden gav dig det bästa tipset du kan få.

Någon nämnde att BX100 är en budgetdisk, det tycker jag är lite att ta i. Crucial är i min mening den tillverkare som lyckats bäst vad gäller stabilitet på sina diskar. BX100 kanske inte är den snabbaste disken (långt ifrån den långsamaste) på marknaden, men den är helt klart snabb nog för gemene man. Att den sedan finns till priset den finns, och att du inte använder mer än ~200gb, gör valet ganska lätt enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

HDD = Billigare per GB samt håller data bättre under längre perioder utan att behöva el försörjning.
SSD = Väldigt väldigt mycket snabbare, i dem flesta fallen. (Finns en del riktigt skitiga SSD's.)

vad menar du?
vad händer om jag inte har datorn ikoppad på t.ex 1månad med ett ssd jämfört med hdd?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Tycker första svaret i tråden gav dig det bästa tipset du kan få.

Någon nämnde att BX100 är en budgetdisk, det tycker jag är lite att ta i. Crucial är i min mening den tillverkare som lyckats bäst vad gäller stabilitet på sina diskar. BX100 kanske inte är den snabbaste disken (långt ifrån den långsamaste) på marknaden, men den är helt klart snabb nog för gemene man. Att den sedan finns till priset den finns, och att du inte använder mer än ~200gb, gör valet ganska lätt enligt mig.

Det är inte alls att ta i, BX modellen är t.o.m. ett snäpp ner från deras MX serie, sen att det är en bra budget disk är en annan sak.
http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/mx200-och-bx100-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Det är inte alls att ta i, BX modellen är t.o.m. ett snäpp ner från deras MX serie, sen att det är en bra budget disk är en annan sak.
http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/mx200-och-bx100-...

Håller med om att MX100 är snäppet vassare, håller inte med om att definera BX100 som en budgetdisk (utan att kalla nästintill hela konsumentutbudet av sata ssd för budgetdiskar), men det är ju helt klart en subjektiv definitionsfråga.

Permalänk

SSD för OS och installationer.

Mekanisk för lagring

Permalänk
Skrivet av TheStudent:

vad menar du?
vad händer om jag inte har datorn ikoppad på t.ex 1månad med ett ssd jämfört med hdd?

Har du den inte ikopplad blir det ingen skillnad what so ever.

HDD: Mekaniskt. Menat: rörande delar, några dB och bättre för lagring av data under längre tid (se philipborgs förklaring på sida 2). Bra för lagring av data pga. billigt/GB och säkrare lagring.

SSD: Ickemekaniskt. Inga rörande delar, ljudlös och låg energiförbrukning. Gör allt som en HDD gör, menat: bootar ditt system, lagrar dina applikationer och personliga filer, startar program och skickar/tar emot data, fast mycket mycket snabbare. Men på en bekostnad av priset.

Visa signatur

Phantek p500a || i7-6700k OC + nh-D15s chromax || Gigabyte 980Ti G1 || DDR4 3000mhz || Big disk

Permalänk
Skrivet av Oscaaar:

Då jag har en hårddisk som är paj atm, ska skicka in den till Komplett då jag fortf har garanti kvar. Disken ligger på 1 TB, vad skulle ni skaffa då? Om vi säger att jag får tillbaka en ny, vad skulle ni köpa?

SSD ger helt ny upplevelse. Gör trött dator till en helt ny dator

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheStudent:

vad menar du?
vad händer om jag inte har datorn ikoppad på t.ex 1månad med ett ssd jämfört med hdd?

Skrivet av E.Erlandsson:

Har du den inte ikopplad blir det ingen skillnad what so ever.

Under en månad så hinner inte så mycket ske under normala förhållanden. Däremot under längre tid så tappar flash minne laddningarna, alltså data. Detta är som värst under värme. Dem flesta media lagringarna vi har idag förlorar data med tiden, eller snarare riskerar att läsa dess data inkorrekt. SSD's är däremot rätt känsliga.

Har man den däremot inkopplad så har dem flesta SSD firmwares (mjukvaran) stöd för att uppdatera celler med svagare laddning.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Under en månad så hinner inte så mycket ske under normala förhållanden. Däremot under längre tid så tappar flash minne laddningarna, alltså data. Detta är som värst under värme. Dem flesta media lagringarna vi har idag förlorar data med tiden, eller snarare riskerar att läsa dess data inkorrekt. SSD's är däremot rätt känsliga.

Har man den däremot inkopplad så har dem flesta SSD firmwares (mjukvaran) stöd för att uppdatera celler med svagare laddning.

aha så om jag t.ex flyttar eller åker på semester så är de inga problem då
vad händer med mina saker om t.ex ssd crashar? ska man ha 2 stycken för att vara säker eller hur ska man göra?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Skrivet av TheStudent:

aha så om jag t.ex flyttar eller åker på semester så är de inga problem då
vad händer med mina saker om t.ex ssd crashar? ska man ha 2 stycken för att vara säker eller hur ska man göra?

Normalt går en SSD betydligt stabilare än HDD. HDD vet du aldrig när den rasar , SSD har du större möjlighet till varning. Råkade ut för att en ssd gick sönder på 6 månader, men varnade i förväg genom att vara instabil (datorn var svårstartad och windows krascha vid kallstart). Var sandforce kontrollen och just den ihop med corsair var ingen bra combo (var många som fick problem med diskar som inte orkade med speciellt med FW uppdateringar som kunde döda disken).

Sämsta disken idag är 840 evo, klarar på 19 nm TLC hålla prestandan på datan i 1/2månader (men försvinner inte utan blir extremt långsam), troligen 3/4 månader du möjligen kan börja förlora data.

Är både låga nm och TLC som är boven , även MLC på 16nm är på bristningsgränsen.

Nya 850 evo och pro har 3d nand på 40nm så är betydligt stabilare (pro på MLC och evo kör vidare på TLC).

Skulle säga med 3d nand är TLC mogen för marknaden.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Håller med om att MX100 är snäppet vassare, håller inte med om att definera BX100 som en budgetdisk (utan att kalla nästintill hela konsumentutbudet av sata ssd för budgetdiskar), men det är ju helt klart en subjektiv definitionsfråga.

Visst är det subjektivt, men när en av de största löpande testerna klassificerar det som en budget disk pga avsaknaden av en hel del funktioner samt att den inte presterar i toppklass så är nog jag beredd att hålla med.
Lägg därtill att det gäller 500GB disken som är det bäst presterande disken i BX serien.
Tror inte Crucial själv klassar den som något annat heller med den prissättningen.
Med ditt resonemang är ju i princip ingen SSD i konsumentutbudet någon budget disk.

Hade varit intressant att veta vad det är som gör att du tycker den ligger över budget klassen?

Permalänk
Skrivet av TheStudent:

aha så om jag t.ex flyttar eller åker på semester så är de inga problem då
vad händer med mina saker om t.ex ssd crashar? ska man ha 2 stycken för att vara säker eller hur ska man göra?

Oavsett om du har en SSD eller HDD så skall du ha en separat kopia av innehållet.
Windows har funktion för regelbunden Säkerhetskopiering av systemdisken till annan plats.
(Kontrollpanelen\Alla objekt på Kontrollpanelen\Säkerhetskopiera och återställ (Windows 7))

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFerz:

Läs och skrivhastigheter, livslängd, kvalié brukar man vanligt (jag iaf) gå efter.
Jag kan rekommendera OCZ SSDer då de funkar riktigt bra men tror att Samsung EVO 840/850 serien är "the shit".

Evo 840 är kass, har en sån som är seg som smör.
OCZ-n jag har i andra burken är jag däremot supernöjd med. Inte supersnabb med SSD mått men stabil och HERREGUD vad mycket snabbare det går med SSD jämfört med HDD oavsett märke (förutom 840n då som har fel från fabrik)

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Visst är det subjektivt, men när en av de största löpande testerna klassificerar det som en budget disk pga avsaknaden av en hel del funktioner samt att den inte presterar i toppklass så är nog jag beredd att hålla med.
Lägg därtill att det gäller 500GB disken som är det bäst presterande disken i BX serien.
Tror inte Crucial själv klassar den som något annat heller med den prissättningen.
Med ditt resonemang är ju i princip ingen SSD i konsumentutbudet någon budget disk.

Hade varit intressant att veta vad det är som gör att du tycker den ligger över budget klassen?

Deras MX 200 som ska ersätta MX 100 är sämre än BX (om man ska titta på siffor):D

Skrivet av DanneLiu:

Evo 840 är kass, har en sån som är seg som smör.
OCZ-n jag har i andra burken är jag däremot supernöjd med. Inte supersnabb med SSD mått men stabil och HERREGUD vad mycket snabbare det går med SSD jämfört med HDD oavsett märke (förutom 840n då som har fel från fabrik)

Installerat båda fixen? Då bör det inte vara "långsam"

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Visst är det subjektivt, men när en av de största löpande testerna klassificerar det som en budget disk pga avsaknaden av en hel del funktioner samt att den inte presterar i toppklass så är nog jag beredd att hålla med.
Lägg därtill att det gäller 500GB disken som är det bäst presterande disken i BX serien.
Tror inte Crucial själv klassar den som något annat heller med den prissättningen.
Med ditt resonemang är ju i princip ingen SSD i konsumentutbudet någon budget disk.

Hade varit intressant att veta vad det är som gör att du tycker den ligger över budget klassen?

Budgetsegmentet reserverar jag till vad jag anser vara ssd-diskar med relativt stora brister, prestanda- eller stabilitetsmässigt, t ex V300, tror kingston har någon mer halvfloppande modell, OCZ har haft en del. Budget för mig är helt enkelt en produkt med lite större brister. Definerar hellre BX100 som prisvärd, finns dyrare diskar som är sämre.

Att man sedan kallar MX200 för "mellansegmentet", vad finns då kvar för toppsegmentet bland konsumentdiskar förutom Samsung pro-serien? Till ganska stor del beror problemet om hur man ska klassificera diskar på de begränsningar SATA3 sätter prestandamässigt.

Jag var själv lite besviken på BX100 när den lanserades, med tanke på föregångaren MX100 hade man ju hoppats på en liten uppgradering över den, men den har trots allt visat sig vara ett av de bättre alternativen på marknaden av allt att döma.