Roliga saker vi har hört från okunniga om teknik

Permalänk
Medlem

Min flickvän är helt övertygad om att hennes dator blir långsam med tiden för att hårddisken på den blir full med uppdateringar och annat onödigt.

Permalänk
Medlem

b3h4ppyn0w: "OT byt till ett bättre nätagg i din burk då ditt lepa agg är riktigt dåligt byggt och en potentiell brandrisk då det bl.a. saknar överspänningsskydd."

campttex - "Brandrisk? haha nonsens, som om det skulle börja ta eld i datorn xD"

Permalänk
Skrivet av vrmlnd:

b3h4ppyn0w: "OT byt till ett bättre nätagg i din burk då ditt lepa agg är riktigt dåligt byggt och en potentiell brandrisk då det bl.a. saknar överspänningsskydd."

campttex - "Brandrisk? haha nonsens, som om det skulle börja ta eld i datorn xD"

Hahah såg den för Några minuter sen, så jävla bra

Edit: #15638350

Permalänk
Medlem
Skrivet av vrmlnd:

b3h4ppyn0w: "OT byt till ett bättre nätagg i din burk då ditt lepa agg är riktigt dåligt byggt och en potentiell brandrisk då det bl.a. saknar överspänningsskydd."

campttex - "Brandrisk? haha nonsens, som om det skulle börja ta eld i datorn xD"

Famous last words.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

Tekniksnacks trådar på FB kan vara roliga ibland ( gissa vem som är den gröna rutan)
den här gången var det ju inget som kunde gå sönder men dom mest idiotiska saker har man sett att nån lagt upp som tips hur fixar jag XYZ ?

fick inte med alla kommentarer men vissa trodde det var en bomb osv "herre gud ring polisen"

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pixzie:

"Fläkt till CPU'n." eller liknande hör man ofta, när det egentligen handlar om en CPU-kylare.

Hatar det något så grovt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vrmlnd:

b3h4ppyn0w: "OT byt till ett bättre nätagg i din burk då ditt lepa agg är riktigt dåligt byggt och en potentiell brandrisk då det bl.a. saknar överspänningsskydd."

campttex - "Brandrisk? haha nonsens, som om det skulle börja ta eld i datorn xD"

Skrivet av Alligatorn:

Hahah såg den för Några minuter sen, så jävla bra

Edit: #15638350

Är inte lepa agg bra?

Permalänk
Medlem

En bekant till mig köpte skidor till sin då kring 10-åriga son för ett antal år sen.
Grabben tar på sig pjäxorna och farsan spänner på honom skidorna.

Så står han frågande ute på gården med skidorna på fötterna en stund och ropar sen:
"Men pappa - vart sätter man batterierna i dom här?!"

Generationsskiftet är ett faktum

Permalänk
Medlem
Skrivet av fufuheo:

Är inte lepa agg bra?

Med tanke på ovanstående citat borde du veta svaret på den frågan själv.
Några sekunder på Google borde också ge dig svaret.
Recensioner borde ge dig svaret.
Att ingen någonsin rekommenderar ett aggregat från Lepa, vilka jag inte själv någonsin hört talas om innan ovan nämnda tråd, borde också ge dig svaret.
(Så; nej, är svaret på din fråga.)

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

En bekant till mig köpte skidor till sin då kring 10-åriga son för ett antal år sen.
Grabben tar på sig pjäxorna och farsan spänner på honom skidorna.

Så står han frågande ute på gården med skidorna på fötterna en stund och ropar sen:
"Men pappa - vart sätter man batterierna i dom här?!"

Generationsskiftet är ett faktum

Blir nästan ledsen när jag läser sånt

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Skrivet av fufuheo:

Är inte lepa agg bra?

Lepa gör fler än ett agg och dom har bättre serier än det skärmet TS i den tråden hade. Precis som corsair gör tre dåliga budget serier med.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Lepa gör fler än ett agg och dom har bättre serier än det skärmet TS i den tråden hade. Precis som corsair gör tre dåliga budget serier med.

LEPA G700-MB 700W kostar lite över 1000kr i butik om man inte räknar med netonnet
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2433776 kan dom verkligen vara så dåliga ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Med tanke på ovanstående citat borde du veta svaret på den frågan själv.
Några sekunder på Google borde också ge dig svaret.
Recensioner borde ge dig svaret.
Att ingen någonsin rekommenderar ett aggregat från Lepa, vilka jag inte själv någonsin hört talas om innan ovan nämnda tråd, borde också ge dig svaret.
(Så; nej, är svaret på din fråga.)

Ja, fast om man gör det så får man inte intrycket att det är helt okej agg. Finns flera recensioner som är ganska positiva.
http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story5...
http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story5...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Lepa gör fler än ett agg och dom har bättre serier än det skärmet TS i den tråden hade. Precis som corsair gör tre dåliga budget serier med.

Okej, tack för upplysningen.

Permalänk
Medlem

Strosade runt på Media Markt och gick förbi avdelningen med bärbara datorer. Gillade skärmen på en av dem så jag frågade på skoj en kille i personalen vilken typ av panel den hade, om det var IPS. Det stod inte utskrivet på infobladet och jag kunde ganska lite om panelteknik och sånt då. Han tvekade länge och verkade inte förstå frågan. Jag hjälpte honom på traven och pekade på en dator bredvid som var betydligt billigare:
- Men du ser ju att den första har helt annan svärta, färgåtergivning, kontrast, osv.
- Jaha, ja det är nog för att det är olika glas på skärmarna.
- Fast det är ju inte det det beror på.
Han börjar skumma igenom infobladet.
- Aaah ok, det är för att den här har bättre grafikkort (vilket fö inte stämde).

Aaah Media Markt...

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem

Det är ingenting som hon faktist sa men min farmor har en iphone och jag måste säga att hon är ganska duktig med den.. Kan läsa facebook osv osv MEN när hon skall bläddra bilder så slickar hon först på fingret innan.. Som att hon skall vända blad i en bok. Ganska underhållande att beskåda må jag säga

Permalänk
Medlem

För var bestod ju frågespalten av folk som ville ha support med "zip-versionen" av spel i diverse datortidningar..

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Skrivet av Henrixon:

Det är ingenting som hon faktist sa men min farmor har en iphone och jag måste säga att hon är ganska duktig med den.. Kan läsa facebook osv osv MEN när hon skall bläddra bilder så slickar hon först på fingret innan.. Som att hon skall vända blad i en bok. Ganska underhållande att beskåda må jag säga

skulle hon gå på denna ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

hahahah best thing yet!

Skrivet av Grönahunden:
Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

LEPA G700-MB 700W kostar lite över 1000kr i butik om man inte räknar med netonnet
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2433776 kan dom verkligen vara så dåliga ?

Skrivet av fufuheo:

Ja, fast om man gör det så får man inte intrycket att det är helt okej agg. Finns flera recensioner som är ganska positiva.
http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story5...
http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story5...

Nu tog dom upp ett annat agg i tråden än dom tre ni referat till.

Sa just det i den tråden inte är bra, sen sa jag att dom gör bra agg, men det gör inte alla deras agg bra bara för dom ha 5 stycken bra och 20 dåliga.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Lavaguden:

Jag vet inte hur många gånger jag försökt prata med hi/fi mäniskor om kablar. Är själv lite av en audiofil men att lägga 10 000 Kr på en coax-kabel som det kommuniceras digitalt över är ren idioti,dock är det väldigt svårt att få denna målgruppen att förstå skillnaden mellan analogt och digitalt som din ethernet kabel du refererar till.

En annan rolig kabel är ju Toslink med guldpleterade kontakter, vad ska ljuset med guld till?

att sälja denna kabel tycker jag borde klassas som bedrägeri.

Jag funderar helt seriöst på hur man ska kunna anmäla detta. Förmodligen är det helt omöjligt, men att lyfta upp det på något sätt måste ju gå. Förmodligen går det inte att föra det vidare på något sätt eftersom många okunniga inte skulle förstå att det inte gör någon skillnad när det är digitala signaler.

Hur som helst, riktigt trött blir man. Har själv en pappa till id... (ska försöka vara snäll) som bland annat köpt en digital kabel mellan dvd-spelare och receiver för flera tusen. Självklart är ljudet mycket bättre för beviset är att det låter bättre. Är så sugen på att i smyg byta ut det mot något man lött ihop hemma med ett par kontakter och vanlig elsladd till elinstallation, och efter några veckor säga att man gjort det.

Edit: Ursäkta för off topic. Kan tillägga något min mamma undrade över för 4-5 år sedan (hon var då omkring 36år): "Jag vill inte ha en för snabb dator, då kommer jag inte själv hänga med".
Fick lugnt förklara att datorn inte kör igång och gör saker själv utan att man själv istället får den att göra saker. Ju snabbare dator man har desto mindre måste man vänta efter att ha klickat på någonting, ungefär något sånt förklarade jag. Och hon förstod ju faktiskt direkt hur det då fungerade och använder idag flitigt datorn.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Utopolitan:

Strosade runt på Media Markt och gick förbi avdelningen med bärbara datorer. Gillade skärmen på en av dem så jag frågade på skoj en kille i personalen vilken typ av panel den hade, om det var IPS. Det stod inte utskrivet på infobladet och jag kunde ganska lite om panelteknik och sånt då. Han tvekade länge och verkade inte förstå frågan. Jag hjälpte honom på traven och pekade på en dator bredvid som var betydligt billigare:
- Men du ser ju att den första har helt annan svärta, färgåtergivning, kontrast, osv.
- Jaha, ja det är nog för att det är olika glas på skärmarna.
- Fast det är ju inte det det beror på.
Han börjar skumma igenom infobladet.
- Aaah ok, det är för att den här har bättre grafikkort (vilket fö inte stämde).

Aaah Media Markt...

Jag har faktiskt stött på riktigt kunniga personer på Mediamarkt. Inte inom IT dock men till exempel när jag skulle köpa en kaffemaskin så stötte jag på en säljare som faktiskt kunde allt om kaffemaskiner och som kunde rekommendera en väldigt bra modell. Jag hade ganska bra koll innan men jag brukar spela lite dum i sådana situationer av flera anledningar, men hon rekommenderade en modell som hade fått väldigt bra betyg och som inte var lyxig på något sätt typ som jag redan hade sett ut. Moccamaster.

Skrivet av klasvonklas:

Jag funderar helt seriöst på hur man ska kunna anmäla detta. Förmodligen är det helt omöjligt, men att lyfta upp det på något sätt måste ju gå. Förmodligen går det inte att föra det vidare på något sätt eftersom många okunniga inte skulle förstå att det inte gör någon skillnad när det är digitala signaler.

Hur som helst, riktigt trött blir man. Har själv en pappa till id... (ska försöka vara snäll) som bland annat köpt en digital kabel mellan dvd-spelare och receiver för flera tusen. Självklart är ljudet mycket bättre för beviset är att det låter bättre. Är så sugen på att i smyg byta ut det mot något man lött ihop hemma med ett par kontakter och vanlig elsladd till elinstallation, och efter några veckor säga att man gjort det.

Edit: Ursäkta för off topic. Kan tillägga något min mamma undrade över för 4-5 år sedan (hon var då omkring 36år): "Jag vill inte ha en för snabb dator, då kommer jag inte själv hänga med".
Fick lugnt förklara att datorn inte kör igång och gör saker själv utan att man själv istället får den att göra saker. Ju snabbare dator man har desto mindre måste man vänta efter att ha klickat på någonting, ungefär något sånt förklarade jag. Och hon förstod ju faktiskt direkt hur det då fungerade och använder idag flitigt datorn.

Jo absolut. De har säkert vägt sina ord på guldvåg tillsammans med en jurist eller så, men i mina ögon är det falsk marknadsföring att exempelvis påstå att en digitalkabel har bra ljudkvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag har faktiskt stött på riktigt kunniga personer på Mediamarkt. Inte inom IT dock men till exempel när jag skulle köpa en kaffemaskin så stötte jag på en säljare som faktiskt kunde allt om kaffemaskiner och som kunde rekommendera en väldigt bra modell. Jag hade ganska bra koll innan men jag brukar spela lite dum i sådana situationer av flera anledningar, men hon rekommenderade en modell som hade fått väldigt bra betyg och som inte var lyxig på något sätt typ som jag redan hade sett ut. Moccamaster.

Självklart kan det finnas duktiga försäljare på Media Markt och liknande ställen också, men när så är fallet känns det mer som en tillfällighet att en kunnig person råkat hamna där. Jag hävdar alltså inte att alla på Media Markt osv är okunniga utan häpnar mest över att de (MM) verkar tillämpa 0 kontroll av kunskapsnivå hos de personer de anställer.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem

"Det är ingen skillnad mellan 60 och 120 fps" - Storm, chefsdesigner för world of tanks.

Permalänk
Medlem

Kanske inte teknik relaterat.
Ett barn gick på 3D bio och med en SF Företagsbiljett, som gäller som en ordinare biobiljett (detta står även på företagsbiljetten om man läser vad som står på den).
Barnet fick betala 30kr utöver *presentkortet* eftersom det endast gäller som ordinarie biljett (läs 2D film).

Detta är inget problem, utan allt var som det skulle ända tills en förälder får reda på att barnet fick betala extra. Först ringer hon och tjafsar, det är inte jag utan chefen som svarar och förklarar läget.
Men sedan kommer barnets mamma ner till biografen och tjafsar i säkert 30min med chefen som försöker förklara att jo ditt barn har fått rätt antal pengar tillbaka.
Men nej enligt henne så lurar vi barn och vi tar olika biljettpris för alla etc

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jag har faktiskt stött på riktigt kunniga personer på Mediamarkt. Inte inom IT dock men till exempel när jag skulle köpa en kaffemaskin så stötte jag på en säljare som faktiskt kunde allt om kaffemaskiner och som kunde rekommendera en väldigt bra modell. Jag hade ganska bra koll innan men jag brukar spela lite dum i sådana situationer av flera anledningar, men hon rekommenderade en modell som hade fått väldigt bra betyg och som inte var lyxig på något sätt typ som jag redan hade sett ut. Moccamaster.
Jo absolut. De har säkert vägt sina ord på guldvåg tillsammans med en jurist eller så, men i mina ögon är det falsk marknadsföring att exempelvis påstå att en digitalkabel har bra ljudkvalitet.

Det bevisar ju inte om denne är kunnig många vet om att Moccamaster är bra, speciellt kaffe drinkare. Skulle det vara en som bara druckit saft hela livet så hade du inte fått lika kompetent svar DEt jag menar är att man får ha tur om man ska få tag i en bra försäljare

Hur som finns även konkurrenter till Moccamaster, frågan är om dom är lika bra/bättre (sett i tester att dom fått okej resultat med).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Samtidigt som ju mindre skärmen är ju färre totalt antal pixlar krävs. Helt ok med att en telefon har 1080p, som min. Har Google Cardboard och det ser inte snyggt ut ens med över 400ppi. Men nu är det ju inte något mer än en sak jag ville ha för att få veta hur VR känns. Tycker inte mer än 1080p krävs på min lurs storlek, kan inte urskilja enstaka pixlar så det är bara onödigt med fler. Medan jag gärna skulle vilja att min 23" och 42" skulle vara 4K båda två. Med större skärm och längre avstånd så krävs färre ppi, men fortfarande mer totalt antal pixlar.

Du har säkert fått den här frågan innan men du vet väl att ppi står för Pixel per inch, alltså antalet pixlar per tum. Ju fler pixlar du har desto högre ppi får du. Det som skiljer mellan en tv på 1080p och en tv med 4k (oavsett skärmstorlek) är antalet pixlar. Det som skiljer mellan en 20" tv och en 30" tv med samma upplösning är storleken på pixlarna eller hur tätt packade dem är.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Du har säkert fått den här frågan innan men du vet väl att ppi står för Pixel per inch, alltså antalet pixlar per tum. Ju fler pixlar du har desto högre ppi får du. Det som skiljer mellan en tv på 1080p och en tv med 4k (oavsett skärmstorlek) är antalet pixlar. Det som skiljer mellan en 20" tv och en 30" tv med samma upplösning är storleken på pixlarna eller hur tätt packade dem är.

Självklart står det för pixels per inch, vad får dig att tro att jag inte skulle veta det? Eller att jag inte skulle veta att det är olika antal pixlar beroende på upplösning och inte skärmstorlek?

Edit: Nej det är inte antalet pixlar som är = ppi oavsett skärmstorlek, utan ju mindre pixlarna är, desto fler ppi, min 1080p HTC One har mycket mer ppi än vad min 23" 1080p monitor har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av llxt:

En polare trodde att molntjänster bestod av datorer placerade i omloppsbana runt jorden

Helvete... den förlängningskabeln...

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk

Fick in en som ringde in på en kundtjänst där jag jobbade.
Undrade vad hennes adhd bredband kostade.
Jag undrade "är det adsl du menar". jaaaaa så heter det.

förvirrad 50 årig kvinna.