Märkligt beteende från 290x

Permalänk

Märkligt beteende från 290x

Satt och spelade bc2 i cirka 20minuter idag innan lillan började skrika. Kom tillbaka och kollade sedan afterburner för att se efter hur väl min fläktkurva fungerat och fick då syn på det här

http://imgur.com/fKfyLIv

Fattar inte, ska GPU-usage verkligen vara så här? Tempsen är ju inte så farliga...

Specs:
2500k
290x tri-x
fsp 600w 80+ gold
gigabyte p67-d3-b3

Permalänk
Medlem

@LessGifted:
brukar kurvan vara konstant när du spelar?
Kan det vara så att du satt i en loading screen eller en outfit screen(dvs när man väljer vapen och sånt) i bc2 när du var borta?

Visa signatur

PC : SSUPD Meshiliocious Mesh Edition - 13600k - 32Gb 6200mhz DDR5 - 2x 2tb kingston m.2 - Asus ProArt RTX 4080 Super 16Gb - Asus ROG Strix LC II 280mm

Permalänk
Medlem

Kolla temp med gpu-z ser ut som att det kan vara vrm som blir för varm hade det symptomet på mitt 290 och gpu usage såg likadant ut. mest troligt vrm2 som är till minnescontrollern

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem

har samma "problem". inte så farligt egentligen, gör bara att det inte går att se gpu load. går att lösa i msi afterburner genom att slå på "Enable unified GPU usage monitoring" under "AMD compatibility properties".

utan unified gpu usage monitoring:

med unified gpu usage monitoring:

Permalänk
Skrivet av Pronix:

@LessGifted:
brukar kurvan vara konstant när du spelar?
Kan det vara så att du satt i en loading screen eller en outfit screen(dvs när man väljer vapen och sånt) i bc2 när du var borta?

Första gången jag mäter så det vet jag inte. Nej inge loading screen - grafen visar aktivt spelande

Skrivet av PeNMaX:

Kolla temp med gpu-z ser ut som att det kan vara vrm som blir för varm hade det symptomet på mitt 290 och gpu usage såg likadant ut. mest troligt vrm2 som är till minnescontrollern

Bra tips, ska kika vidare på det. Men det är alltså inget fel på kortet? Utan detta är normalt beteende? Har ju förvisso inga prestandaförluster utan allt tuffar på fint, det enda märkbara är att jag tycker kylaren väsnas ganska mycket

Skrivet av versions:

har samma "problem". inte så farligt egentligen, gör bara att det inte går att se gpu load. går att lösa i msi afterburner genom att slå på "Enable unified GPU usage monitoring" under "AMD compatibility properties".

utan unified gpu usage monitoring:
https://i.gyazo.com/e63132c780e8f50fc9dd8c9074c2016b.png

med unified gpu usage monitoring:
https://i.gyazo.com/9d8a44a90e065f07f4291d0e999a41dd.png

Tjusigt! Ställer samma fråga till dig som till ovanstående - detta indikerar alltså inget fel? Är det snarare så att det är afterburner som får konstiga värden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessGifted:

Första gången jag mäter så det vet jag inte. Nej inge loading screen - grafen visar aktivt spelande

Bra tips, ska kika vidare på det. Men det är alltså inget fel på kortet? Utan detta är normalt beteende? Har ju förvisso inga prestandaförluster utan allt tuffar på fint, det enda märkbara är att jag tycker kylaren väsnas ganska mycket

Tjusigt! Ställer samma fråga till dig som till ovanstående - detta indikerar alltså inget fel? Är det snarare så att det är afterburner som får konstiga värden?

Då jag inte vet varför det blir så så kan jag inte ge dig ett definitivt nej men jag tror inte att det är någon fara. Jag får knasiga värden i t.ex. GPU-Z också, gissar att det helt enkelt har något att göra med hur man läser av.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av versions:

Då jag inte vet varför det blir så så kan jag inte ge dig ett definitivt nej men jag tror inte att det är någon fara. Jag får knasiga värden i t.ex. GPU-Z också, gissar att det helt enkelt har något att göra med hur man läser av.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, check!