Intel Kaby Lake med trådlös laddning för bärbara datorer

Permalänk
Melding Plague

Intel Kaby Lake med trådlös laddning för bärbara datorer

Den som är sugen på att klippa kabeln får hålla ut till Intels nya processorarkitektur Kaby Lake, som tar trådlös laddning till bärbara datorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Trådlös" Jag förstår inte meningen med det när räckvidden är någon CM enbart. Blir ungefär samma som att docka datorn. Jag kanske är gammal och gammelmodig

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

"Trådlös" Jag förstår inte meningen med det när räckvidden är någon CM enbart. Blir ungefär samma som att docka datorn. Jag kanske är gammal och gammelmodig

Håller med delvis, borde väl kalla den "kontaktdonslös" istället då det man besparar sig är att koppla in en sladd. Smidigt verkar det iallafall.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

"Trådlös" Jag förstår inte meningen med det när räckvidden är någon CM enbart. Blir ungefär samma som att docka datorn. Jag kanske är gammal och gammelmodig

Om 20 år kanske det finns i dom flesta skrivbord, nerfällbara bord på tåg, på caféer osv.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vaun:

Om 20 år kanske det finns i dom flesta skrivbord, nerfällbara bord på tåg, på caféer osv.

Visst lär det vara så - men det är förmodligen fortfarande så att dom flesta anknyter trådlöst - med något som ger möjlighet att röra på sig lite, likt wifi idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

Om 20 år kanske det finns i dom flesta skrivbord, nerfällbara bord på tåg, på caféer osv.

IKEA har ju redan lite möbler med inbyggda laddare för trådlös laddning.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

dum fråga: varför krävs en ny CPU för detta? Borde väl kunna komplettera existerande plattformar redan dag med Rezence? Någon får gärna förtydliga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Håller med delvis, borde väl kalla den "kontaktdonslös" istället då det man besparar sig är att koppla in en sladd. Smidigt verkar det iallafall.

Jo, it makes more sence på allmäna platser osv, håller helt med där. Men jag ser inte på vilket sätt det skulle vara lättare för mig hemma att lägga datorn/telefonen på en laddplatta vs att koppla in laddaren/ställa telfonen i en docka. Kanske en estisk skillnad om man kan gömma sladdar bättre i så fall, men då kan man heller inte flytta "laddaren" runt i lägenheten, utan måste ha en laddplatta på varje möbel där man kan tänka sig behöva ladda sin dator/telefon.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av brolle:

dum fråga: varför krävs en ny CPU för detta? Borde väl kunna komplettera existerande plattformar redan dag med Rezence? Någon får gärna förtydliga

Som jag förstår det kan Rezence inte ge mer än 5 W i dagsläget (med 10 W senare i år). Jag tror inte det specifikt är själva processorn, utan framtida plattformar som får inbyggt stöd för Rezence - eller för den delen via tredje part. Nästa år ska 20 W komma (Kaby Lake och nog för en laptop) och vad jag såg fanns planer på att gå ända upp till 50 W.

Jag kan tänka mig att en 50-wattare i skrivbordet hade täckt det mesta man normalt sett använder.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem

Men tänk på alla elallergiker! *host* Nocebo *host*

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epple:

Som jag förstår det kan Rezence inte ge mer än 5 W i dagsläget (med 10 W senare i år). Jag tror inte det specifikt är själva processorn, utan framtida plattformar som får inbyggt stöd för Rezence - eller för den delen via tredje part. Nästa år ska 20 W komma (Kaby Lake och nog för en laptop) och vad jag såg fanns planer på att gå ända upp till 50 W.

Jag kan tänka mig att en 50-wattare i skrivbordet hade täckt det mesta man normalt sett använder.

ah tänker effektmässigt. I see

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

"Trådlös" Jag förstår inte meningen med det när räckvidden är någon CM enbart. Blir ungefär samma som att docka datorn. Jag kanske är gammal och gammelmodig

5 cm (enligt artikeln). Mer än tillräckligt avstånd för att ha det infällt i alla stolryggsborden på flyg och på tåg.

Rätt meckigt att leta fram adaptrar i väskan för att koppla upp i tid och otid. Dessutom inte alla tågplatser som har 230V.

På flygplan så måste man ha med sig speciell lågvoltsadapter, och dessutom ofta bara långflyg till Amerika och Asien som typiskt har det vid varje stol (ofta som inte ens de dyrare klasserna/sätena inom Europa-distanser som normalt har det).

Hemma och på kontor så håller jag med om att det kanske inte tillför lika mycket.

Men för att vara på resande fot ibland så hoppas jag att detta verkligen slår. Hade varit en grymt smidig lösning för många.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Tekniken ska i ett första skede integreras i tangentborden på traditionella bärbara datorer och i tangentbordsdockorna för hybrider.

Att integrera i en docka känns väl som definitionen av onödigt, då har man ju ändå enheten dockad mot något annat som man bara hade kunnat sätta en smart utformad kontakt på..

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

Att integrera i en docka känns väl som definitionen av onödigt, då har man ju ändå enheten dockad mot något annat som man bara hade kunnat sätta en smart utformad kontakt på..

Det fina i kråksången är just att man slipper kontaktdon som är känsliga för mekanisk åverkan, blir fulla av skräp på sikt, och är fippliga att koppla in.

Qi är en motsvarande teknik för lite mindre energihungriga enheter, som faktiskt är jäkligt bekväm. Perfekt när man ligger i kojen och inte pallar klabba runt med att tända lampan och koppla in laddsladd när det blir dags att sova. Lägg enheten på laddstationen någotsånär rätt, så blir det bra. Man gör det med ena handen, utan att behöva se vad man gör. Samma sak vid skrivbordet, man lägger telefonen på laddstationen reflexmässigt när man sätter sig, istället för att inte orka leta fram sladdjäkeln som ramlat ner bakom bordet och pillra med den.

Man kan väl hoppas att det här blir någon slags motsvarighet för grejer med lite större batterier - typ datorer - som skulle ta sju svåra år att ladda via Qi. Minns inga exakta siffror, men Qi-specen är dimensionerad för telefoner/surfplattor, den maximala laddströmmen är inte sådär superstor om jag inte missminner mig totalt. Ingen tänkte väl på att trådlös laddning kunde vara användbar till datorer också, eller så var det helt enkelt orimligt med tanke på tidigare generationer datorers strömförbrukning.

Det finns vidare en hel del prylar med inbyggd Qi-laddare, typ väckarklockor, skrivbordslampor, etc. Kanon att slippa blockera eluttag med laddare, och framförallt kanske bli av med en kabel. Det är nog inte vansinnigt att tro att vi kommer få se sådant med Intels variant på konceptet integrerad också.

----

Jag ställer mig dock samma fråga som någon gjorde tidigare i tråden, varför i helskotta behövs stöd för det på processor- eller chipsetnivå? Det kan väl skötas av en extern krets, eller?

Hursom, bra att det är just Intel som försöker lansera den här grejen, inte någon enskild datortillverkare, och dessutom som en integrerad del i en arkitektur, som motsats till en option för tillverkarna. Det känns som det ger bästa möjliga förutsättningar för ett snabbt genomslag.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Varför satsar man inte på det här på en gång? Kommer så jävla skönt när det finns överallt!

http://www.engadget.com/2015/01/05/energous-wattup-wireless-c...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd

Ointressant för mig.

Jag vill bara ha svalare, mindre värme utveckling, mindre strömförbrukning, energieffektivare, strömsnålare och passivt kyld samt längre batteritid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det fina i kråksången är just att man slipper kontaktdon som är känsliga för mekanisk åverkan, blir fulla av skräp på sikt, och är fippliga att koppla in.

Jag förstår ditt argument och kan köpa att det finns vissa som skulle tycka att det var bra, men över lag (och för mina preferenser specifikt) tycker jag fortfarande att det verkar onödigt, om man bara hade typ två platta magneter som strömförsörjning så känns det ju lika lättanvänt men utan nackdelarna som extra strålning/störningar, effektförluster osv.
Sedan syftade jag till artikelns "Tekniken ska i ett första skede integreras /.../ i tangentbordsdockorna för hybrider.", då måste man ju fortfarande ansluta tangentbordsdockan till ett eluttag med en sladd, varför inte sätta kontakten i datorn/plattan direkt? Känns som att gå över ån efter vatten.

Skrivet av kaput:

Qi är en motsvarande teknik för lite mindre energihungriga enheter, som faktiskt är jäkligt bekväm. Perfekt när man ligger i kojen och inte pallar klabba runt med att tända lampan och koppla in laddsladd när det blir dags att sova. Lägg enheten på laddstationen någotsånär rätt, så blir det bra. Man gör det med ena handen, utan att behöva se vad man gör. Samma sak vid skrivbordet, man lägger telefonen på laddstationen reflexmässigt när man sätter sig, istället för att inte orka leta fram sladdjäkeln som ramlat ner bakom bordet och pillra med den.

Det håller jag med om, låter jättesmidigt men som du skriver för telefoner och mindre enheter.
Utom möjligtvis integrerat i bord och arbetsytor, att inte behöva koppla in datorn när man kommer hem och sätter sig vid den skulle jag kunna tänka mig att många skulle uppskatta.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

Jag förstår ditt argument och kan köpa att det finns vissa som skulle tycka att det var bra, men över lag (och för mina preferenser specifikt) tycker jag fortfarande att det verkar onödigt, om man bara hade typ två platta magneter som strömförsörjning så känns det ju lika lättanvänt men utan nackdelarna som extra strålning/störningar, effektförluster osv.
Sedan syftade jag till artikelns "Tekniken ska i ett första skede integreras /.../ i tangentbordsdockorna för hybrider.", då måste man ju fortfarande ansluta tangentbordsdockan till ett eluttag med en sladd, varför inte sätta kontakten i datorn/plattan direkt? Känns som att gå över ån efter vatten.

Givetvis är alla berättigade till sin egen uppfattning om teknikens eventuella värde, men för personlig del vill jag mena på att nackdelarna du nämner väger ganska lätt mot fördelarna i att slippa kontaktdon som är såväl fysiskt som galvaniskt nakna mot omvärlden, och i allmänhet utgör en svag och utsatt punkt i enhetens konstruktion. Din magnetlösning är förstås robustare än ett konventionellt kontaktdon, men fortfarande oändligt mycket känsligare för yttre påverkan än inget kontaktdon alls

Njaee, det är det väl ändå inte? Förutsätter att tanken är att dockningsstationen blir där den blir, antingen det är på jobbet eller hemma, och att man kör laptopen på batteri när man inte använder den där man har dockningsstationen. Man kan ju kanske också tänka sig att det kommer billiga tredjepartstillverkade laddstationer av ett eller annat slag på sikt, precis som det gjort med Qi-laddare, och att man fasar ut den medföljande dockningsstationen när man fått tag i någon annan variant man gillar bättre?

Skrivet av hag.com:

Det håller jag med om, låter jättesmidigt men som du skriver för telefoner och mindre enheter.
Utom möjligtvis integrerat i bord och arbetsytor, att inte behöva koppla in datorn när man kommer hem och sätter sig vid den skulle jag kunna tänka mig att många skulle uppskatta.

Åh, det hade varit helt grymt. Bara ställa ner laptopen på arbetsbordet och köra. Inget fippla fram laddaren ur väskan, trassla ut sladdar, koppla in i något omöjligt uttag under bordet, etc

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Smidigt med processor med trådlös laddning.
Nu väntar vi bara på kompletterande RAM-minnen med trådlös laddning, hårddiskar med trådlös laddning moderkort med trådlös laddning, etc...

Jag har hört att AMD snart kommer med ett grafikkort med trådlös laddning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Givetvis är alla berättigade till sin egen uppfattning om teknikens eventuella värde, men för personlig del vill jag mena på att nackdelarna du nämner väger ganska lätt mot fördelarna i att slippa kontaktdon som är såväl fysiskt som galvaniskt nakna mot omvärlden, och i allmänhet utgör en svag och utsatt punkt i enhetens konstruktion. Din magnetlösning är förstås robustare än ett konventionellt kontaktdon, men fortfarande oändligt mycket känsligare för yttre påverkan än inget kontaktdon alls

Det är ju sant, men sedan får man fundera på hur känsliga de egentligen är. Jag har vad jag minns aldrig varit med om en glappande strömkontakt vare sig i laptop eller mobil, men sedan är jag nog mer rädd om kontakter än snittet. När jag tänker efter så hör man ju då och då att någon har glappande kontakter så det kanske ligger mer i det du säger än jag vill tro.

Skrivet av kaput:

Njaee, det är det väl ändå inte? Förutsätter att tanken är att dockningsstationen blir där den blir, antingen det är på jobbet eller hemma, och att man kör laptopen på batteri när man inte använder den där man har dockningsstationen. Man kan ju kanske också tänka sig att det kommer billiga tredjepartstillverkade laddstationer av ett eller annat slag på sikt, precis som det gjort med Qi-laddare, och att man fasar ut den medföljande dockningsstationen när man fått tag i någon annan variant man gillar bättre?

Om det är en "fast" tangentbordsdocka vid ett skrivbord så vore det nog fungerande, men känns ändå underligt. En fast dockningsstation för laptops har ju kontakter för kringutrustning, och då måste man ändå passa in minst en kontakt. (Om inte allt går trådlöst i #framtiden, men det hoppas jag inte. )
Surfplattor/hybrider i sin tur brukar väl vara gjorda för att tangentbordet ska vara lätt att ta med och skydda vid transport. Om det är för jobb så känns det rätt oproduktivt utan tangentbord och då måste man ju koppla ur det om man ska ta med sig det. Om du inte har två vill säga.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Rekordmedlem

På tiden, just att snart kunna docka helt kontaktlöst är ju det man väntar på, snart försvinner nog laptopen som koncept och man har en helt trådlöst dockbar telefonstor enhet som innehåller "intelligensen" man lägger den sedan bara på rätt plats så kopplas fullstor skärm och tangentbord in när man inte använder den portabelt och den strömförsörjs, en enhet som verkligen blir portabel, dessutom blir det lättare att göra dem vattentäta om man slipper kontakterna.

Trådlös laddning i stor skala är ett viktigt steg på vägen och det vore bra om det blev en defacto standard för hur den ska skötas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.