Permalänk

Router som extra Accesspunkt?

Jag bor i en lägenhet och köpte för något år sedan ASUS "värsting-router" RT-AC66U med förhoppningen att den skulle ge bra Wi-fi-täckning i hela lägenheten. Dessvärre verkar det som att väggarna i lägenheten skärmar av rätt så bra från vardagsrummet där routern står och in till sovrummet i andra delen av lägenheten då mitt wi-fi nästan faller ur ibland i sovrummet. Jag har därför dragit en nätverkskabel in till sovrummet och funderar på att köpa ASUS RT-AC51U och använda den som en extra Accesspunkt.

Länk till: ASUS RT-AC51U på CDON

Fråga ett:
Är det en bra ide av mig att köpa denna router för att kunna förlänga mitt Wi-fi, eller finns det bättre alternativ till ungefär samma peng?

Fråga två:
Vilka inställningar ska jag i så fall använda mig av på mina routrar för att få bäst täckning, främst då på 5 GHz-nätet? Samma SSID eller olika? Vilka kanaler? Kanalbandbredd? Osv...

Permalänk
Skrivet av Sir.Persson:

Jag bor i en lägenhet och köpte för något år sedan ASUS "värsting-router" RT-AC66U med förhoppningen att den skulle ge bra Wi-fi-täckning i hela lägenheten. Dessvärre verkar det som att väggarna i lägenheten skärmar av rätt så bra från vardagsrummet där routern står och in till sovrummet i andra delen av lägenheten då mitt wi-fi nästan faller ur ibland i sovrummet. Jag har därför dragit en nätverkskabel in till sovrummet och funderar på att köpa ASUS RT-AC51U och använda den som en extra Accesspunkt.

Länk till: ASUS RT-AC51U på CDON

Fråga ett:
Är det en bra ide av mig att köpa denna router för att kunna förlänga mitt Wi-fi, eller finns det bättre alternativ till ungefär samma peng?

Fråga två:
Vilka inställningar ska jag i så fall använda mig av på mina routrar för att få bäst täckning, främst då på 5 GHz-nätet? Samma SSID eller olika? Vilka kanaler? Kanalbandbredd? Osv...

Jag hade samma problem som dig och råkar faktiskt ha samma setup nästan.

Jag har min första router i en garderob i hallen och satte den andra Asus routern i vardagsrummet med sladd in i vägen. När du sedan går in på router adressen som kommer den känna av båda routers om du kopplat rätt och du får ett val att connecta dom tillsammans. Så det är väldigt lätt att sammankoppla två routers från Asus iallafall.

När det kommer till 2 och 5 ghz, så sätter du samma lösenord och användarnamn på båda. På så vis så kommer dina enheter ändra mellan dessa automatisk. Är du tillgängligt nära kör den på 5ghz och försvinner du lite längre bort så går den automatiskt på 2ghz.

Du kan testa en wifi extender, men det funkade inte för mig då jag hade för tjocka väggar! Så jag vart tvungen att köra två routers sammankopplade för att få bra nätverk!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör också dubbla ASUS-routrar, N66U + N56U. Kör samma SSID, men olika SSID för 2.4GHz och 5GHz. Vilka kanaler som är bäst för 2.4GHz beror helt och hållet på vilka kanaler dina grannar kör sina routrar på, använd någon form av wifi-scanner och ta reda på vilken kanal som vore bäst. 5GHz är inte lika lättpåverkat. Kanalbredden är jag också lite osäker på, men kör Auto 20/40MHz tills vidare.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk

Nu är routern inköpt, inkopplad och inställd som Accesspunkt! Allt funkar bra MEN den telefon eller dator som jag har uppkopplad byter ju inte vilken router den är ansluten till av sig själv när signalstyrkan förändras?!

Om jag t.ex. har kopplat upp mig mot routern i vardagsrummet och sedan går in i sovrummet där jag har min nya Acesspunkt så är jag fortfarande uppkopplad mot routern i vardagsrummet trots att signalstyrkan är väldigt låg från den (dock befintlig)... Går jag in på mina inställningar i telefonen och ansluter på nytt till nätverket så får jag anslutning till den starkaste acesspunkten, men detta vill ju jag gärna ska ske automatiskt...

Tips på inställningar som kanske kan ändras i routern?

De routrar som det gäller är alltså:
ASUS RT-AC66U (huvudrouter)
ASUS RT-N12C (acesspunkt)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir.Persson:

Nu är routern inköpt, inkopplad och inställd som Accesspunkt! Allt funkar bra MEN den telefon eller dator som jag har uppkopplad byter ju inte vilken router den är ansluten till av sig själv när signalstyrkan förändras?!

Jag har en router och en extra AP och har valt att ha olika SSID av just det skälet du nämner.

Det blir en manuell "roaming" mellan AP:erna men fördelen är full kontroll. Det tar typ 5s att byta AP.