Permalänk
Medlem

Olika åsikter om Noctua

Hej,

Sitter man och läser på Sweclockers så tycks dom flesta favorisera Noctuas sortiment när det kommer till luftkylning. Men läser man på mer internationella sidor så tycks Noctua inte alls vara lika populära, har även läst mig till att det tycks bero på att dom ger ifrån sig ett klickande ljud. Tror det har med PWM att göra.

Hur kommer det sig att det är skillnader i åsikter jämfört med vart åsikterna kommer ifrån?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk

Kan det vara en tillfällighet att vissa forum har ljudande medlemmar som är för eller mot, och så skapar de nån masspsykos?
Själv gillar jag ofta bolag som dediceras sig ett smalt produktområde, dom brukar bli bra på vad dom gör, snarare än oem-lösningar. Sen är ju Noctua helt outstanding när det kommer till vad man får i förpackningen.. dock fula som stryk.

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem

De lever mycket på sitt rykte. Om man läser nyare tester av fläktar så kan man se att det finns fläktar från andra tillverkare som är lika bra eller bättre. Men det kan vara svårt att navigera i djungeln och väljer man Noctua så vet man vad man får ...

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte haft något annat än Noctua fläktar(dock ingen luftkykare). Men jag är otroligt nöjd med möbgden luft de flyttar. Mina rad fläktar snurrar i 300rpm(Industrial) och håller min 4770k under 75C i spel och liknande med en överklock på 4,4ghz. Med singel 240 rad.

Ang klickande så skulle jag vilja höra vad de menar. Brorsan var helt galen över att det "klickade". Visa sig att en sladd kom emot då och då.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Det där med klickande känner jag igen, men hade för mig Noctua hade konstruktion som gjorde att det inte klickade?
Minns jag läste något om det och att det då var att Noctua inte skulle klicka?

Här står det om det. Kanske ngt nytt som kommit och att de har klickat förut?
http://www.noctua.at/main.php?show=ne_fd1_pwm_ic

Har själv 5st noctua varav 3st är PWM, kollade och jag ligger på 360varv i win o chassit är öppet, lyssnar jag nära och noga så hörs det svagt svagt som en hd laddar, kan det vara det som ska vara klickandet?
Aldrig tänkt på det innan och tänker att det kan vara min corsair h60 vattenpump med som låter, så inte säkert det är fläkten. Är mini itx chassi så svårt att direkt avgöra var det skulle komma ifrån men låter mer som det skulle vara corsair pumpen.
Men chassisidan på hörs nada.

Jag är lite av en noctua fanboy. Man vet man får det bästa och så mycket mer kostar de inte så brukar köra noctua och har varit mycket nöjd sen första fläkten jag köpte av dem.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Jag har en noctua torn/luftkylare och har i övrigt rätt tyst i min lägenhet, äger ju ingenting :). Är supernöjd. Denna hade fått väldigt bra betyg på swec's test har ju ingen erfarenhet av annat heller. Upplever det som att noctua satsar på lite udda saker, typ aktiv ljudreducering på fläktar med mera

Permalänk
Medlem

Jag har haft en Noctua processorkylare i flera år, och den har fungerat utmärkt hela tiden. Supernöjd! : )

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Inaktiv

Med en bra review kan jag köpa en kylare från vilka som helst.

Permalänk
Medlem

Jag hittade relativt nyss en mängd sidor med nyare tester då jag var i planer att byta fläktar.
Jag har tyvärr inte kvar dessa men det jag hittade var att ja, Noctua flyttar mer luft och tystare, men varje fläkt kostar ca 100kr mer än några lite "sämre" (fortfarande bra) fläktar.
Så istället för att köpa nya fläktar för 2200kr (för att uppgradera de nuvarande fungerande fläktarna), valde jag att behålla mina som ändå är väldigt tysta och endast hörs när jag sitter och pillar i chassit med datorn igång.

Så ja, Noctua är bättre och tystare, men du får betala för det också.

För mig är det en skillnad på 1000kr att köpa bra Corsair fläktar, jämfört med bra Noctua och skillnaden hade endast märkts när jag sitter med huvudet bredvid datorn som annars står på golvet.

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro AX | AMD Ryzen 5800X | 32GB 3600Mhz CL16 | GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce | Corsair Obsidan 900D | EK-WB CPU & GPU | 2x480-Radiator | ASUS PG348Q | Logitech G604 | Logitech G915 | BeyerDynamic MMX 300 + SB X-Fi Titanium Fatal1ty |

Permalänk
Avstängd

Noctua är väl poppis överallt?

Fördelen med deras produkter är att de presterar bra, sen gillar jag skarpt att dom skickar ut kit helt gratis om monteringsanordningen ändras för någon plattform.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Har kört med Noctuakylare och fläktar i något år nu och är supernöjd. Visst lever dom kanske lite på sitt namn om man ska vara riktigt ärlig, men samtidigt är fläktarna av riktigt bra kvalité också. Färgen stör mig inte heller då jag inte har något fönster på mitt chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacontree:

Har kört med Noctuakylare och fläktar i något år nu och är supernöjd. Visst lever dom kanske lite på sitt namn om man ska vara riktigt ärlig, men samtidigt är fläktarna av riktigt bra kvalité också. Färgen stör mig inte heller då jag inte har något fönster på mitt chassi.

Många verkar störa sig på färgen, tycker de ha sobra och propra färger. Inget flashande neon crap, men det är väl det fjortisar vill ha?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Många verkar störa sig på färgen, tycker de ha sobra och propra färger. Inget flashande neon crap, men det är väl det fjortisar vill ha?

Om du bryr dig om hur datorn ser ut inuti (som många mer än bara fjortisar gör), till exempel folk som bygger extrembyggen professionellt eller bara amatörer som vill göra en snygg dator till sig själva.
Så är beige'a och bruna fläktar rätt "udda", då i princip inga andra komponenter har den färgen och går därför inte att matcha med något.
Det är därför många stör sig på det, och inte för att dem vill ha fläktar med neon.

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro AX | AMD Ryzen 5800X | 32GB 3600Mhz CL16 | GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce | Corsair Obsidan 900D | EK-WB CPU & GPU | 2x480-Radiator | ASUS PG348Q | Logitech G604 | Logitech G915 | BeyerDynamic MMX 300 + SB X-Fi Titanium Fatal1ty |

Permalänk
Skrivet av stimpen:

Många verkar störa sig på färgen, tycker de ha sobra och propra färger. Inget flashande neon crap, men det är väl det fjortisar vill ha?

Jo visst är det så. Har varit i det stadiet själv en gång i tiden. Nu har jag inte ens bakgrundsbelysning på tangentbordet, föredrar det stilrent.

Permalänk
Medlem

Att Noctua flyttar luft på ett bra sätt är det nog ingen som klagar på, det jag har sett klagomål på rör just någon form av klickande ljud. Tydligen så kan det hända om man använder deras Low Noise Adapter LNA tillsammans med PWM fläkt att fläkten helt enkelt ramlar ner mot för låga varv, dom ska tydligen som minst snurra med 300 varv annars kan det uppstå ett klickande ljud, så det verkar i det närmaste mera ligga i handhavande fel än någon form av fel på fläktarna

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Skrivet av FlashTec:

Att Noctua flyttar luft på ett bra sätt är det nog ingen som klagar på, det jag har sett klagomål på rör just någon form av klickande ljud. Tydligen så kan det hända om man använder deras Low Noise Adapter LNA tillsammans med PWM fläkt att fläkten helt enkelt ramlar ner mot för låga varv, dom ska tydligen som minst snurra med 300 varv annars kan det uppstå ett klickande ljud, så det verkar i det närmaste mera ligga i handhavande fel än någon form av fel på fläktarna

Håller med. Jag är en sån.
Jag har idag ett chassi med endast Noctua-fläktar och är toknöjd. Det enda som stör mig är att övergången mellan tyst och ljudligt är så markant, plus att jag ser ibland hur en utlufts-fläkt (baktill) "gungar".
Vad beror det på då? Jo, handhavandefel. Jag valde att köpa ULN-fläktar till chassit för ljudnivån och dom klarar inte att köra på låga varv + att dom flyttar förhållandevis lite luft.
Lösning: Gör om, gör rätt. Byter nu till PWM-fläktar istället i chassit. Startar tidigare (PWM på moderkortet) och behöver inte gå så högt i varvtal.

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Att Noctua flyttar luft på ett bra sätt är det nog ingen som klagar på, det jag har sett klagomål på rör just någon form av klickande ljud. Tydligen så kan det hända om man använder deras Low Noise Adapter LNA tillsammans med PWM fläkt att fläkten helt enkelt ramlar ner mot för låga varv, dom ska tydligen som minst snurra med 300 varv annars kan det uppstå ett klickande ljud, så det verkar i det närmaste mera ligga i handhavande fel än någon form av fel på fläktarna

Ah, då har jag upplevt det själv, när mina droppade under 300RPM så blev de helt knäppa. Men det försvann när jag startade om datorn. Men det har väl med att de inte är specade att köras under 300RPM och motorn får fnatt.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FlashTec:

Tydligen så kan det hända om man använder deras Low Noise Adapter LNA tillsammans med PWM

Gör man det har man ju noll koll på vad man gör, och har således ingen åsikt värd att lyssna på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag ser många som klagar på färgen på t.ex. d15 men sedan köper de deras fläktar till sina 240mm rad aio
Ganska kul att se. Större på internationella forum dock

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Gör man det har man ju noll koll på vad man gör, och har således ingen åsikt värd att lyssna på.

Skickades från m.sweclockers.com

Det med handhavandefel tror jag står för en stor procent av felen men sen finns det säkert såna som fått fläktar med något fel på som man också ser till, men på det roliga är att jag aldrig sett någon nämna något dåligt om noctua på till exempel SweC medans man ser en del av det på mer internationella sidor. Men jorden är stor så skulle väl vara märkligt om ingen klagade.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Väcker en gammal tråd till liv.

Jag kör bara Noctua Nf-A14 ippc 2000 pwm fläktar i mitt chassi (4st) och är jättenöjd. Men det senaste har en av fläktarna börjat låta från motorn. Gjorde en RMA anmälan på deras hemsida och fick svar:

"We are very sorry to hear that you are having issues with your iPPC fan. We'll dispatch you a replacement shortly. Please expect a shipping time of up to 5-8 working days though.
After you've received the replacement fan, please take the defective fan and break off one of it's fan blades. Then take a photo of the broken fan next your ID card and send it to us as a reply to the original ticket. This way we can avoid the hassle that you have to send back the old fan."

Bra fläktar med lika bra service. Kommer lätt fortsätta välja Noctua!

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem

Bra med lite necropost ibland, annars hade jag inte hittat den här tråden.

Hade ett klickande i min förra dator som långsamt drev mig till vansinne då jag aldrig lyckades lokalisera var det kom ifrån, men nu inser jag att det var Fractacl Designs PWM-fläktar som satt i fronten! Kan det vara så att fenomenet uppstår när fläktarna går långsammare än de är designade för?

Permalänk
Medlem

Noctua är ju lite udda. visst färgen är ju lite speciell men man betalar ju ganska mycket för dom (dyrast på marknaden?) så vill man ju att det ska synas ;P

ljudnivån som folk säger är ju toppklass. men det finns billigare som konkurrerar. Sen vet jag för lite för att prata om "bygg kvalite" MEN jag får mycket bra vibbar från mina noctua.
Sen att det är ett nordiskt företag och inte från China/Taiwan tycker jag är roligt.
Deras kundtjänst är också topp notch;)

Permalänk
Medlem

@Sveklockarn: Är fläktar PWN styrda eller om man använder någon typ av fläktstyrning så kan man landa på en volt som just den specifika fläkten inte gillar. man får pilla lite med sånt. de flesta har missljud vid lägre varv, om man sakta ökar volten så hittar man ofta en "sweetspot" rätta mig gärna om jag har fel detta är baserat helt på egna upplevelser.

Permalänk
Medlem

Mycket nöjd med NH-U12P. Kör singelfläkt på 800 RPM, ljudlöst. Inga klick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Många verkar störa sig på färgen, tycker de ha sobra och propra färger. Inget flashande neon crap, men det är väl det fjortisar vill ha?

Jag stör mig lite på färgen, men man ser inte fläktarna speciellt ofta
Men skulle hellre ha dom i svart eller någon annan färg än den dom har nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DooL3Y:

Sen att det är ett nordiskt företag och inte från China/Taiwan tycker jag är roligt.

Noctua är från Österrike, inte Norden.

De har även en viss koppling till Taiwan:

Citat:

The company was founded in 2005 and is a joint venture between Austrian Rascom Computer Distribution GmbH and Taiwanese Kolink International Corporation.

Permalänk
Medlem

Köpte mig precis en NH-D15S med medföljande fläkt för att ersätta min NH-U12S, och alla mina fläktar har alltid mer eller mindre varit noctua, aldrig stött på något klickande ljud, har i och för sig har jag aldrig kört dem vid 300 rpm.

Trodde bara medföljande L.N.A sänkte max rpm och inte lägsta, inte använt dem på PWM fläktar då fläkten aldrig ens kommer upp i max.

Fler färg scheman på fläktarna kan jag hålla med om att det hade varit trevligt att se, nu finns det ju grå/svarta men kostar också ca 100 kr mer än den andra varianten, men hade varit trevligt att behålla noctua fläktarna och ändå matcha resterande färg schema i datorn, utan att själv måla ramen/bladen. Har inte fönster på mitt chassi men ändå trevligt att ha, kanske lite tramsigt men men

Permalänk
Medlem

@Tommy: ursäkta my bad europa iaf

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig heller upplevt något klickande med Noctuas fläktar. Däremot med Cougars fläktar var det ett gnisslande klickande som var helt olidligt med mitt moderkort... de ligger därmed i en låda och väntar på ett annat projekt där de kanske skulle funka istället.

Skrivet av DooL3Y:

@Sveklockarn: Är fläktar PWN styrda eller om man använder någon typ av fläktstyrning så kan man landa på en volt som just den specifika fläkten inte gillar. man får pilla lite med sånt. de flesta har missljud vid lägre varv, om man sakta ökar volten så hittar man ofta en "sweetspot" rätta mig gärna om jag har fel detta är baserat helt på egna upplevelser.

Exakt så betedde sig Cougar-fläktarna, på maxvarv var de tysta men på lägre var det ett jävla kvittrande från dom.
Det ska tydligen skilja mellan moderkort och fläktstyrning som du är inne på.