Permalänk
Medlem

Kass wifi hastighet

Jag köpte en Netgear R7000. Upplevde hastigheten över de trådlösa som riktigt dåligt för jag bara fick ut 40mbit på båda banden.
Lämnade tillbaks den och nu ett par månader senare har jag köpt en AC66U. Väldigt besviken på denna router också för jag får bara ut 20mbit över de trådlösa nu även fast jag står ovanför den. Mindre på 5ghz.. Dock får jag ut det jag ska på upload. Styrkan på Netgearn var extremt mycket bättre också.
Har provat olika kanaler. Kör nu Merlin men ingen skillnad. Har provat på iphone 5 och iphone 4. / Jag har 100/10 bahnhof och får ut 97/12 över kabel.

Har 6 nätverk runt omkring.

Vad är problemet? Nån viktig inställning jag missat? Normalt att få ut 15-20mbit? Tanken är ju att jag ska b börja strömma HD film och det vet jag inte om det går med det lilla jag får ut.

Permalänk
Skrivet av jussit:

Jag köpte en Netgear R7000. Upplevde hastigheten över de trådlösa som riktigt dåligt för jag bara fick ut 40mbit på båda banden.
Lämnade tillbaks den och nu ett par månader senare har jag köpt en AC66U. Väldigt besviken på denna router också för jag får bara ut 20mbit över de trådlösa nu även fast jag står ovanför den. Mindre på 5ghz.. Dock får jag ut det jag ska på upload. Styrkan på Netgearn var extremt mycket bättre också.
Har provat olika kanaler. Kör nu Merlin men ingen skillnad. Har provat på iphone 5 och iphone 4. / Jag har 100/10 bahnhof och får ut 97/12 över kabel.

Har 6 nätverk runt omkring.

Vad är problemet? Nån viktig inställning jag missat? Normalt att få ut 15-20mbit? Tanken är ju att jag ska b börja strömma HD film och det vet jag inte om det går med det lilla jag får ut.

det är väl för många andra nätverk på den kanal som du har ditt Wifi på.
ladda ner Wifianalyzer till Android kolla igenom hur det ser ut där du bor & byt kanal på routern.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden:

Har iPhone men man kan se i Merlins firmware vad de andra använder. De kör 1, 6 och 11. Har provat alla kanaler men ingen förbättring. Något bättre blev det nu på kvällen, 36mbit, känns ju ändå för lite.

Permalänk
Medlem

Testa följande på 2.4Ghz:
Använd 20 MHz kanalbredd
Av kanal 1, 6 och 11, är det någon av dessa som grannarna inte har "full styrka" på, så välj den kanalen.
Med iPhone 5 bör du nå 50-70 Mbit/s ner.
Om du är för nära routern kan hastighet sjunka beroende på hur antennerna är vinklade, utan stå 2-3 m ifrån.

Permalänk
Skrivet av jussit:

@Grönahunden:

Har iPhone men man kan se i Merlins firmware vad de andra använder. De kör 1, 6 och 11. Har provat alla kanaler men ingen förbättring. Något bättre blev det nu på kvällen, 36mbit, känns ju ändå för lite.

gå in i routern ändra land till japan, ändra nu kanal till 14 testa igen.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

gå in i routern ändra land till japan, ändra nu kanal till 14 testa igen.

Du är medveten om att man måste använda 802.11b på kanal 14 och det är dessutom olagligt att använda den i Sverige?

Permalänk
Skrivet av Zarper:

Du är medveten om att man måste använda 802.11b på kanal 14 och det är dessutom olagligt att använda den i Sverige?

var mer som ett test kolla om det verkligen är grannarna som stör TS wifi men får man inte göra det så..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

var mer som ett test kolla om det verkligen är grannarna som stör TS wifi men får man inte göra det så..

Är säkert ingen som bryr sig om man bara kopplar över en kortare stund för att felsöka, tycker bara det skulle varit bra att förklara att man egentligen inte får. Dessutom så får man som sagt bara använda 802.11b, så om routern har korrekta regler så blir man begränsad till 11 Mbit/s.

Permalänk
Skrivet av Zarper:

Du är medveten om att man måste använda 802.11b på kanal 14 och det är dessutom olagligt att använda den i Sverige?

Av ren nyfikenhet, varför är den olaglig?

Det är är det mesta jag fått ut på Speedtest med min iPhone 5

100/100 Mbit fiber.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Blev också nyfiken nu, varför är det olagligt?

Detta är vad jag får för hastigheter med min iPhone 6 på 100/100 lina:

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersHu:

Testa följande på 2.4Ghz:
Använd 20 MHz kanalbredd
Av kanal 1, 6 och 11, är det någon av dessa som grannarna inte har "full styrka" på, så välj den kanalen.
Med iPhone 5 bör du nå 50-70 Mbit/s ner.
Om du är för nära routern kan hastighet sjunka beroende på hur antennerna är vinklade, utan stå 2-3 m ifrån.

Skrivet av Grönahunden:

gå in i routern ändra land till japan, ändra nu kanal till 14 testa igen.

Ingen skillnad vid 20 mhz och kanal 6, känns något stabilare på kanal 9.

Jag har bara 13 kanaler? Den felsökningen hade ju varit smart om jag förstod hur man gjorde.

AC går inte bättre heller, får max ut 17mbit, lägre än på 2.4 bandet. Kan inte ändra kanal högre än till 42 på 80 mhz. Hur kan en granne köra på 100?

Såhär ser det ut i mitt område, inte jätte många nätverk. BildNätverkGrannar

Ska låna hem en laptop och prova imorgon och se om det blir nån skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Av ren nyfikenhet, varför är den olaglig?

Skrivet av jackan18:

Blev också nyfiken nu, varför är det olagligt?

I stort sett hela radiovågsspektrumet är väldigt hårt reglerat i nästan hela världen för att olika saker inte ska störa ut varandra. T ex skulle jag gissa på att TS inte kan ändra sin 5 GHz kanal högre än 42 med 80 MHz då han använder ett tredjeparts firmware som inte har stöd för DFS. DFS är ett krav för att få använda kanal 52 och uppåt för att inte störa militär och väderradar (iaf i USA).

Tänk er själva att folk satte upp stora antenner lite överallt och brassa på med massa effekt och störde ut saker som mobiltelefoner och radio.

Ursäkta för OT.

Permalänk
Rekordmedlem

Så här får wifikanalerna användas
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_WLAN_channels
Här finns det frekvensutrymme att använda relativt fritt utan särskilda tillstånd.
https://en.wikipedia.org/wiki/ISM_band
Mer specifika användningsområden för vissa frekvensområden
https://en.wikipedia.org/wiki/Short_Range_Devices

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Lånade hem en nätverkssticka idag och provade. Ingen skillnad i testerna. Förstår heller inte hur grannarna kan ha en Linkscore på 100. Jag får mindre och sitter 3 meter från routern utan att något som blockerar.
InSSiderGrannarNätverk

Satte på DSF på AC och kom då till kanal 52 / 80mhz, 50mbit får jag då. Men det fattas ju 50 till.

Kan likagärna köra på en lågbudget router, den borde ge lika bra resultat som denna. Men då det har varit likadant på två routrar nu så måste det ju vara störning?

Vilken kanal ska jag köra på 2.4ghz bandet?

Permalänk
Medlem

Ser ju väldigt fullt ut där.
Om du skulle kunna koordinera med grannarna skulle ni kunna få en kanal till ledig då ni använder default kanalerna vilket gör att ni bara kan vara 3 st nära varandra. I Sverige får man använda kanal 12 och 13, så om ni trycker ihop er på 1, 5, 9 och 13 så får ni plats med lite fler. Sen verkar superJ ha gått utanför spec då ni med så många nätverk bredvid varandra borde bli begränsade till 20 MHz men han kör på med 40 MHz trots det.
Förstår att du får dåligt wlan när det ser ut sådär, skulle vara intressant och se hur det ser ut på 5 GHz.

Permalänk
Medlem

Se till att ingen enhet med n standard kör på 5ghz bandet, det ställer då om sig till n standard för alla. Du går då miste om AC standardens fördelar.

Tror knappast du har överlappande kanaler på 5 ghz bandet, väldigt ovanligt att folk har en AC router och det bandet har betydligt fler kanaler även om spannet är större.

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Medlem

En fråga bara. Vilken enhet är det du mäter din hastighet med?

För att få ett pålitligt resultat måste du alltid först kolla med en kabelansluten dator som garanterat har nog med prestanda för att orka med 100mbit. Efter det får du kolla vilken bandbredd datorn länkar med till routern trådlöst, länkar den med 72mbit så kan du räkna med att få ut max 52 i normalfallen. För att kunna närma sig 100mbit bör den länka minst 144mbit mot routern.

Telefoner och "plattor" är tyvärr ej tillförlitliga vid test då de ej har prestanda nog för arbetet.

//mvh Martin

Permalänk
Skrivet av jussit:

Lånade hem en nätverkssticka idag och provade. Ingen skillnad i testerna. Förstår heller inte hur grannarna kan ha en Linkscore på 100. Jag får mindre och sitter 3 meter från routern utan att något som blockerar.
InSSiderGrannarNätverk

Satte på DSF på AC och kom då till kanal 52 / 80mhz, 50mbit får jag då. Men det fattas ju 50 till.

Kan likagärna köra på en lågbudget router, den borde ge lika bra resultat som denna. Men då det har varit likadant på två routrar nu så måste det ju vara störning?

Vilken kanal ska jag köra på 2.4ghz bandet?

du har bara 13 kanaler för att du inte ändrade regions koden i routern. ändra till japan och testa igen.
5st nätverk är ingenting ja ser mellan 30-40st.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarper:

Ser ju väldigt fullt ut där.
Om du skulle kunna koordinera med grannarna skulle ni kunna få en kanal till ledig då ni använder default kanalerna vilket gör att ni bara kan vara 3 st nära varandra. I Sverige får man använda kanal 12 och 13, så om ni trycker ihop er på 1, 5, 9 och 13 så får ni plats med lite fler. Sen verkar superJ ha gått utanför spec då ni med så många nätverk bredvid varandra borde bli begränsade till 20 MHz men han kör på med 40 MHz trots det.
Förstår att du får dåligt wlan när det ser ut sådär, skulle vara intressant och se hur det ser ut på 5 GHz.

Skrivet av spacecow:

En fråga bara. Vilken enhet är det du mäter din hastighet med?

För att få ett pålitligt resultat måste du alltid först kolla med en kabelansluten dator som garanterat har nog med prestanda för att orka med 100mbit. Efter det får du kolla vilken bandbredd datorn länkar med till routern trådlöst, länkar den med 72mbit så kan du räkna med att få ut max 52 i normalfallen. För att kunna närma sig 100mbit bör den länka minst 144mbit mot routern.

Telefoner och "plattor" är tyvärr ej tillförlitliga vid test då de ej har prestanda nog för arbetet.

//mvh Martin

Skrivet av Grönahunden:

du har bara 13 kanaler för att du inte ändrade regions koden i routern. ändra till japan och testa igen.
5st nätverk är ingenting ja ser mellan 30-40st.

Har pillat o pillat med inställningar och kanaler. Det bästa jag får ut på 5 ghz bandet är 60mbit ner. Då är det inte en AC enhet jag mäter med heller. Vet ej om det ska vara godkänt eller inte. Körs på kanal 52 / 80 mhz. Varierar mycket i hastigheten.

Kör kabelanslutning och får ut 96/11 av 100/10 i throughput. Så inget fel där. Nätverksstickan jag lånade hade 300mbit mot routern och samma resultat som visas på mobilen får jag.

2.4ghz bandet är så himla ostabilt. Det hoppar mellan 1mbit och 40mbit ner.
Även fast bild ovan visar 5-6 nätverk så hittar jag ca 20 nätverk till om jag går ut utanför dörren, vet inte hur mycket det påverkar.

Försökte byta till Japan men hitta inte nån guide på hur man går tillväga för det. Googla och fick bara fram något man skulle ändra i nvram som jag inte förstod mig på hur

Vet inte om det är något mer jag kan testa? Som det är nu så har ju inte pengarna för routern varit värt de eftersom jag inte får ut det jag borde.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jussit:

Har pillat o pillat med inställningar och kanaler. Det bästa jag får ut på 5 ghz bandet är 60mbit ner. Då är det inte en AC enhet jag mäter med heller. Vet ej om det ska vara godkänt eller inte. Körs på kanal 52 / 80 mhz. Varierar mycket i hastigheten.

Kör kabelanslutning och får ut 96/11 av 100/10 i throughput. Så inget fel där. Nätverksstickan jag lånade hade 300mbit mot routern och samma resultat som visas på mobilen får jag.

2.4ghz bandet är så himla ostabilt. Det hoppar mellan 1mbit och 40mbit ner.
Även fast bild ovan visar 5-6 nätverk så hittar jag ca 20 nätverk till om jag går ut utanför dörren, vet inte hur mycket det påverkar.

Försökte byta till Japan men hitta inte nån guide på hur man går tillväga för det. Googla och fick bara fram något man skulle ändra i nvram som jag inte förstod mig på hur

Vet inte om det är något mer jag kan testa? Som det är nu så har ju inte pengarna för routern varit värt de eftersom jag inte får ut det jag borde.

Jo du får ut det du borde, man mäter alltid det via kabel. du får nog helt enkelt skaffa 5GHz prylar, helst med 802.11ac om du måste ha bättre wifiprestanda, att montera upp accesspunkter gör det också bättre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

APs hjälper täckningen men stryper hastigheten ganska bra fyi

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ante9224:

APs hjälper täckningen men stryper hastigheten ganska bra fyi

Varför skulle en bra AP strypa farten menar du ? Visst finns det budget APs att köpa men det finns även "värstingar" typ Xirrus som definitivt spöar skiten ur det mesta i wifiprestanda, du behöver däremot 10Gbit ethernet för att ansluta dem så att kabelnätet inte stryper APn
7,2Gbit/s med 16 x 802.11ac radioenheter, inte billig men den kommer definitivt inte att slöa ner ett wifinät heller.
http://www.xirrus.com/product/xr-6000-series/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

Menade givetvis trådlösa APs då de flesta redan dragit in routern om de harden möjligheten. Men med kabel kan APn hjälpa, helt klart.

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ante9224:

@mrqaffe:

Menade givetvis trådlösa APs då de flesta redan dragit in routern om de harden möjligheten. Men med kabel kan APn hjälpa, helt klart.

Du blandar nog ihop accesspunkt och repeater, en accesspunkt ansluts alltid "fast" till lanet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

Råkade visst göra det! My bad

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Medlem

Så att köra på 2,4 ghz bandet är bara o glömma? Men även på 5ghz bandet får jag ibland bara 10mbit ner. Det är på nätterna det kan ligga på 40-50mbit ner.
Tycker ju att en sådan router ska klara av det bra, inte ska man behöva köpa extra utrustning för att få ut mer än halva prestandan trådlöst?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jussit:

Så att köra på 2,4 ghz bandet är bara o glömma? Men även på 5ghz bandet får jag ibland bara 10mbit ner. Det är på nätterna det kan ligga på 40-50mbit ner.
Tycker ju att en sådan router ska klara av det bra, inte ska man behöva köpa extra utrustning för att få ut mer än halva prestandan trådlöst?

Att farten ökar på nätterna kan vara ett tecken på att det finns mycket annat i etern där du bor, det är ju inte bara wifinät som använder radio utan alla delar på eterutrymmet och påverkar varandra, ska du ha snabbt wifi så är det många accesspunkter, kort räckvidd och helst riktade antenner o dyl som gäller om man inte är helt ensam i etern, är man ensam är det mest signaldämpningen i hinder på vägen som påverkar, man slipper iallafall "vänta på sin tur att sända"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Att farten ökar på nätterna kan vara ett tecken på att det finns mycket annat i etern där du bor, det är ju inte bara wifinät som använder radio utan alla delar på eterutrymmet och påverkar varandra, ska du ha snabbt wifi så är det många accesspunkter, kort räckvidd och helst riktade antenner o dyl som gäller om man inte är helt ensam i etern, är man ensam är det mest signaldämpningen i hinder på vägen som påverkar, man slipper iallafall "vänta på sin tur att sända"

Hm okej. Bluetooth verkar störa signalen ordentligt. Har det med etern att göra?
Är bluetooth On på någon av våra telefoner hemma så får vi knappt ut 10mbit.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jussit:

Hm okej. Bluetooth verkar störa signalen ordentligt. Har det med etern att göra?
Är bluetooth On på någon av våra telefoner hemma så får vi knappt ut 10mbit.

Skickades från m.sweclockers.com

Bluetooth, trådlösa spelkontroller, mikrovågsugnar m.m. använder alla 2,4 GHz bandet. Det är nog ett av de mer använda banden och fungerar nästan alltid dåligt i områden där folk bor nära varandra.
Därav 5 GHz som vid samma effekt har sämre räckvidd och går genom väggar och golv mycket sämre. Men finns mycket fler kanaler och inte alls lika fullt.