Permalänk

Uppgraderings tips!

Tjena!
Dags att uppgradera min burk, och är inte speccielt insatt i datorbyggen längre.

Här är nuvarande rigg, köpt för ett år sedan ungefär:

AMD fx 8320 3.5 Ghz 8 kärnig
8 Gb ram (oklar frekvens )
AMD radeon R9 290
SSD disk

Är som sagt noob, så hittar inte vad jag har för cpu anslutningar på mitt moderkort. hade helst velat ha en intel cpu och ett nvidia grafikkort.

Tack för hjälpen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hoppilandkall3:

Tjena!
Dags att uppgradera min burk, och är inte speccielt insatt i datorbyggen längre.

Här är nuvarande rigg, köpt för ett år sedan ungefär:

AMD fx 8320 3.5 Ghz 8 kärnig
8 Gb ram (oklar frekvens )
AMD radeon R9 290
SSD disk

Är som sagt noob, så hittar inte vad jag har för cpu anslutningar på mitt moderkort. hade helst velat ha en intel cpu och ett nvidia grafikkort.

Tack för hjälpen

Frågan är vad du har för budget att tillgå. Vad använder du datorn till? Själv kan jag rekommendera att du byter plattform till intel (i5). kika på 380x/970.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoppilandkall3:

Är som sagt noob, så hittar inte vad jag har för cpu anslutningar på mitt moderkort. hade helst velat ha en intel cpu och ett nvidia grafikkort.

Tack för hjälpen

Om du nu är "noob" som du säger så undrar jag varför du just vill ha Intel och nvidia?
Har det du har nu krånglat?

Permalänk

@Alle22: Har ingen direkt budget, men det beror på. måste jag köpa nytt moderkort för ny processor så blir budgeten högre och då kanske jag överväger att köpa allt nytt, utom hårddisk kanske.
just nu har jag gjort en kundvagn på komplett med geforce 970 och en I5 4690K. hamnar på 6 k ungefär.
Använder datorn till CS främst, vilket funkar kalas för tillfället. men spelar också en hel del arma 3 mods som inte flyter på som jag vill.

Permalänk

@anderjo4: Har nästan uteslutande haft datorer med AMD, och ja det har krånglat tidigare, speciellt grafikkort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hoppilandkall3:

@Alle22: Har ingen direkt budget, men det beror på. måste jag köpa nytt moderkort för ny processor så blir budgeten högre och då kanske jag överväger att köpa allt nytt, utom hårddisk kanske.
just nu har jag gjort en kundvagn på komplett med geforce 970 och en I5 4690K. hamnar på 6 k ungefär.
Använder datorn till CS främst, vilket funkar kalas för tillfället. men spelar också en hel del arma 3 mods som inte flyter på som jag vill.

du måste även byta moderkort.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8434452/2015-09-05 + något av 970 / 380x

Köp annars grafikkortet begagnat om det skulle spräcka din budget.

Permalänk
Medlem

@Hoppilandkall3: Hade som du var inne på skaffat en 4690K och då också ett annat moderkort, tror dock inte att det blir ett jättelyft från ditt 290 till ett 970, kanske skulle fundera på ett beg. 980 istället brukar finnas på marknaden för runt 4500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoppilandkall3:

Tjena!
Dags att uppgradera min burk, och är inte speccielt insatt i datorbyggen längre.

Här är nuvarande rigg, köpt för ett år sedan ungefär:

AMD fx 8320 3.5 Ghz 8 kärnig
8 Gb ram (oklar frekvens )
AMD radeon R9 290
SSD disk

Är som sagt noob, så hittar inte vad jag har för cpu anslutningar på mitt moderkort. hade helst velat ha en intel cpu och ett nvidia grafikkort.

Tack för hjälpen

Du har ju en bra burk redan?
Ett 290 presterar som 970 samt 290 har inte 970is delade minne med en del snabbt och en del långsamt minne. Samt just nu är nvidia i blåsväder ang deras dx12 stöd, så att byta från amd till nvidia i dagsläget känns som ett osäkert val:
http://www.sweclockers.com/nyhet/21007-nvidia-maxwell-saknar-...

Jag hade inväntat dx12 titlarna och sett hur det så ut då. För AMD korten verkar få en rejäl boost med dx12 samt ska overheaden minska så belastningen på processorn blir mindre.
Ev hade jag skaffat en 1440p freesync skärm om det är ngt jag hade uppdaterat.
Ev hade jag skaffat en bra cpu kylare och klockat din 8320.

Du installerade rent windows för ett år sedan? Kör senaste drivrutinerna? Ljudkort och nätverk drivisar från moderkorttillverkarens hemsida va och inte windows generella drivisar? Senaste chipset drivisarna för osäker om de kommer med catalyst längre?

Du har lagt in senaste bios i moderkortet?

Du har ej en massa crap installerat som drar resurser? Kolla dina processer efter en clean startup.
Såhär ska det se ut:

Dold text
Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk

@stimpen: tack så mycket. det låter mycket vettigt det du säger. har nog en del skit på datorn och drivrutinerna är inte helt hundra kanske. ska ta och omformatera och se över drivisar! är inne på ny skärm också så får väl se lite tack!