Asus RT-AC5300 sägs vara världens snabbaste trådlösa router

Permalänk
Inaktiv

Kan de inte satsa på lite produkter med högre hastighet för trådade nätverk för privat personer istället för trådlösa som tappar effekten andra sidan väggen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon120798:

Kan de inte satsa på lite produkter med högre hastighet för trådade nätverk för privat personer istället för trådlösa som tappar effekten andra sidan väggen

10GBE kretsar är mycket dyra fortfarande, du får vänta några år.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Inaktiv

Härligt sci fi utseende. Hade gärna haft en sån men har inget behov för den över huvud taget.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FredrikMH:

8 ben... rätt säker på att min sambo inte ens godkänner den i teknikskåpet.

Du är det med all rätt att du inte godkänner din sambo och kickar ut henne från lägenheten istället.

Permalänk
Medlem

Look mom, i got a 5333 Mbps connection straight to my brain!

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uibi:

Typ så:

Jag kommer även att tänka på Half-Life 1 krabban av någon anledning.

Permalänk
Medlem

Perfekt i köket:
1. Som KOKPLATTA, ställ en gryta ovanpå antennerna vid långkok
2. Som MICRO, lägg din frysta matvara inne mellan antennerna och få perfekt defrostning.

Permalänk
Medlem

Tänker mig typ en citadell där ond huvudskurk sitter och trycker när jag ser den. Typ Sauron eller Arthas eller något sånt.

Men sen får man ju tänka på att den här en satans massa antenner också. Går inte att göra något särskilt snyggt med sådär många antenner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Rekommenderat pris 400$ vilket innebär cirka 4000 kr här.
Jag tyckte min ac-68 var dyr.
Som hittat.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Måste ha ett jäkligt bra nätverkskort i burken också...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Och när dina grannar gör samma sak hur bra blir det då?

Lite konflikter får man räkna med!

Visa signatur

Chassi: Define 7 TG |CPU: i9 10850K |GPU: ASUS TUF GeForce RTX 3080 OC
|MB: ASUS Z490 Maxiumus XII Hero |PSU: be quiet! 850w |CPU-kylning: Noctua NH-D15 |RAM: Crucial Ballistix 32 GB 3600mhz |SSD: Kingston A2000 1 TB & Samsung 860 EVO 1 TB |HDD: 8 TB |OS: Windows 10

Asus Essence STX II | Beyerdynamic DT 1770 PRO 250Ω

Permalänk
Medlem

roliga är ju att det finns inget nätverkskort som håller jämna steg med routern så prestandan blir meningslös. inget usb pcie mini pcie eller m.2. märkligt att inte folk i större usträckning fattar att man måste ha samma kapacitet i båda ändarna för att få ut maximal hastighet. weakest link bla bla.

Permalänk
Avstängd

Oj vad damm det kommer komma in i den routern efter en tid:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Covante:

roliga är ju att det finns inget nätverkskort som håller jämna steg med routern så prestandan blir meningslös. inget usb pcie mini pcie eller m.2. märkligt att inte folk i större usträckning fattar att man måste ha samma kapacitet i båda ändarna för att få ut maximal hastighet. weakest link bla bla.

Det är ju därför man alltid kör med kabel på en gigabitanslutning direkt på moderkortet:-)

Oj sorry för bump.

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buio:

Håller Asus ett pris på $50 per antenn för sina routrar?

Ja, de tar endast betalt för antennerna, innehållet och tekniken i själva routern är gratis.

Skrivet av Alpha77:

8 är väl lyckotal i Asiatiska länder

Bara i Kina

Skrivet av rektor:

Ingen 10 Gbit Ethernet.
Ingen USB 3.1.
Bara en USB 3.0.

Meh, I am not impressed!

Varför skulle du behöva USB 3.1 i en router?

Skrivet av RaW D Coy:

inga 10gbit portar på den :c

Till vilken nytta skulle det behövas?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Covante:

roliga är ju att det finns inget nätverkskort som håller jämna steg med routern så prestandan blir meningslös. inget usb pcie mini pcie eller m.2. märkligt att inte folk i större usträckning fattar att man måste ha samma kapacitet i båda ändarna för att få ut maximal hastighet. weakest link bla bla.

Alternativt har man tiotals trådlösa enheter på nätverket som alla kommunicerar via routern samtidigt. Då kan ju den totala hastigheten genom routern ändå bli ganska hög och då är det bra att den inte blir flaskhals på nätverket. Lite som en CPU med många kärnor, maxprestandan hos varje tråd blir inte bättre men totalt sett så blir det bättre.

Men sitter man själv på nätverket och endast använder en pryl åt gången blir det ju overkill.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Varför skulle du behöva USB 3.1 i en router?

För att plugga in en extern USB-baserad SSD som delas över nätverket via routern.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

För att plugga in en extern USB-baserad SSD som delas över nätverket via routern.

Det fungerar lika bra med USB 3, det fungerar t.o. M med USB 2

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Till vilken nytta skulle det behövas?

så man får 10gbit hastighet i lokala nätverket vissa använder det lokala nätet mera än andra å högra hastigheter uppskattas.

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RaW D Coy:

så man får 10gbit hastighet i lokala nätverket vissa använder det lokala nätet mera än andra å högra hastigheter uppskattas.

Men du kommer ju inte upp i 10GB, du kommer inte ens upp i 1GB även om du har en 1GB lina sen har det inte så stor betydelse hur många som är uppkopplade, så många är det inte i ett hem så att du skulle märka några sänkta hastigheter såvida du inte ska förse hela kvarteret med internet, så man fråga är fortfarande "Till vilken nytta skulle det behövas?"?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Men du kommer ju inte upp i 10GB, du kommer inte ens upp i 1GB även om du har en 1GB lina sen har det inte så stor betydelse hur många som är uppkopplade, så många är det inte i ett hem så att du skulle märka några sänkta hastigheter såvida du inte ska förse hela kvarteret med internet, så man fråga är fortfarande "Till vilken nytta skulle det behövas?"?

man har ett pci-e kort som ger än 10gbit anslutning som sedan går genom en router som har 10gbit samt en nas som har ssd diskar och stödjer 10gbit. det ger en maximal överföringshastighet vad är det som är så svårt att förstå? 1 gbit/s är ingenting (lokalt) och det finns ingen mellanting så 10 är ända valet för att få ut maximala överföringshastigheten på sitt lokala nätverk om man använder sig utav ssd diskar eller andra med liknande prestanda.

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RaW D Coy:

man har ett pci-e kort som ger än 10gbit anslutning som sedan går genom en router som har 10gbit samt en nas som har ssd diskar och stödjer 10gbit. det ger en maximal överföringshastighet vad är det som är så svårt att förstå? 1 gbit/s är ingenting (lokalt) och det finns ingen mellanting så 10 är ända valet för att få ut maximala överföringshastigheten på sitt lokala nätverk om man använder sig utav ssd diskar eller andra med liknande prestanda.

Jag förstår fortfarande inte nyttan med 10GB, finns inte ens SSD-diskar som skriver i den hastigheten

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Jag förstår fortfarande inte nyttan med 10GB, finns inte ens SSD-diskar som skriver i den hastigheten

vet du skillnaden på 10 Gbit/s och 10 GB/s?

10 (gbit / s) =
1250 MB / s = 1,25 GB/s

vanliga ssder ligger på runt 500 MB/s men sen finns det pci-e ssder som kör upp till 1GB/s dock så blir man ändå flaskhalsad på ssderna i nasen såvidare inte det finns pci-e nasar xD kanske sata express blir bättre då har man änu mer nytta av 10gbit

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RaW D Coy:

vet du skillnaden på 10 Gbit/s och 10 GB/s?

10 (gbit / s) =
1250 MB / s = 1,25 GB/s

vanliga ssder ligger på runt 500 MB/s men sen finns det pci-e ssder som kör upp till 1GB/s dock så blir man ändå flaskhalsad på ssderna i nasen såvidare inte det finns pci-e nasar xD kanske sata express blir bättre då har man änu mer nytta av 10gbit

Men du kommer ändå inte upp i dessa hastigheter så att 10Gbit/s behövs

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Men du kommer ändå inte upp i dessa hastigheter så att 10Gbit/s behövs

Kör två SSD:er i raid 0 Inte billigt, men vill man få ut 10Gbit så kostar det där efter.
Finns ju ett moderkort ute som har stöd för 10Gbit eller snarare kommer.

Men en sak man kan göra är att router brukar bara ha 4 stycken portar så man kan ju koppla in fyra 10 portas switchar som har 1Gbit per port Inget för normalt hem dock (om jag tänkte rätt)

Personligen klarar jag mig lätt på 1Gbit, rätt dyrt att gå upp ett steg till och då verkar annan teknik vara betydligt billigare och bättre (Infiniband, som jag fick reda på i forumet).

http://www.davidhunt.ie/infiniband-at-home-10gb-networking-on... och här http://www.zdnet.com/article/build-a-10-gbit-home-network-for... Rätt häftigt, men inget för den dödlige dock

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Kör två SSD:er i raid 0 Inte billigt, men vill man få ut 10Gbit så kostar det där efter.
Finns ju ett moderkort ute som har stöd för 10Gbit eller snarare kommer.

Men en sak man kan göra är att router brukar bara ha 4 stycken portar så man kan ju koppla in fyra 10 portas switchar som har 1Gbit per port Inget för normalt hem dock (om jag tänkte rätt)

Personligen klarar jag mig lätt på 1Gbit, rätt dyrt att gå upp ett steg till och då verkar annan teknik vara betydligt billigare och bättre (Infiniband, som jag fick reda på i forumet).

http://www.davidhunt.ie/infiniband-at-home-10gb-networking-on... och här http://www.zdnet.com/article/build-a-10-gbit-home-network-for... Rätt häftigt, men inget för den dödlige dock

ja grejen är ju att det kostar men argumentet om att man inte kommer upp i 10gbit är skitsnack

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RaW D Coy:

ja grejen är ju att det kostar men argumentet om att man inte kommer upp i 10gbit är skitsnack

Nej, för det är bara en teoretisk siffra, men i praktiken kommer du inte upp i det

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Nej, för det är bara en teoretisk siffra, men i praktiken kommer du inte upp i det

Hur kan det vara teoretiskt? Idag finns ju routers som klarar över 1Gbit/s.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Nej, för det är bara en teoretisk siffra, men i praktiken kommer du inte upp i det

I praktiken så kommer man upp i en ännu högre bandbredd. Givetvis med rätt utrustning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Hur kan det vara teoretiskt? Idag finns ju routers som klarar över 1Gbit/s.

Vad har det med hur snabbt en SSD skriver? De snabbaste M.2 SSD'er idag är specificerade att skriva 6Gbit/s, men det är bara en teoretisk siffra.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.