Skärm slutade funka efter jag slog av datorn [HJÄLP]

Permalänk

Skärm slutade funka efter jag slog av datorn [HJÄLP]

Så... jag har 3 skärmar, 2 funkar utmärkt, men min 3:e och äldsta skärm funkar inte.
Det var en tid där jag nästan aldrig slog av datorn (natt eller dag) och skärmen funkade då felfritt.
Sen bestämde jag mig för att börja slå av den, och dan efter när jag startade den så funkade inte skärmen.
Knappen lyste och den kunde gå igång efter att jag kopplat ur alla kablar ur den ett tag, och funkade ända tills jag valde att slå av datorn OCH slå av skärmen på knappen, tröck jag inte på strömknappen på skärmen så gick den igång utan problem, med den hade som ett litet tjutande ljud när den var igång så slog av den.

Nu när jag har flyttat och tänkte testa min skärm igen så går den inte igång, knappen blinkade men ingen bild alls, testade koppla ur och in kablar osv och nu lyser inte knappen ens, testade annan strömkabel också.

Är skärmen slut eller är detta något problem man känner till?

PS: Jag tror det är trasig men känns bäst att fråga er kunniga först.

EDIT: Kopplade i den igen efter att den varit urkopplad ett tag.. nu blinkar knappen och så kom det upp "Power Saving Mode" snabbt.

EDIT2: Testade koppla skärmen ensam till ett helt eget vägguttag, då funkade den uttmärkt, kan det vara så att min skarvsladd inte pallar?

EDIT3: Det är kopplat så här, Uttag --> 6:a Skarvsladd --> 6:a Skarvsladd... Kopplade en 3:a Skarvsladd i den första skarven och skärmen till den, nu funkar det! YAY! Det konstiga är ju att jag har en annan skarvsladd nu än i mitt gamla hem, ändå krånglade det på samma sätt men fixades med en ny skarvsladd.

Visa signatur

AsRock Z77 Extreme4
Intel I7 3770k 4.2GHz
Gigabyte GTX 980Ti G1 Gaming
16GB Corsair Vengeance 1866MHz
Crucial MX100 512GB SSD

Permalänk

Återupplivar denna tråd en snabbis då mitt problem har kommit tillbaka efter att jag trodde det var fixat.

Men jag har ny information som gör att jag tror jag vet vad felet är men vill fråga så jag är 100% innan man börjar köpa saker.

Så, jag har märkt att om jag kopplar ur DVI sladden och sen kopplar i strömmen så går skärmen igång utan problem, sen direkt jag kopplar i DVI sladden så går den till Power Saving Mode och allt slocknar. Tydligen kan mappar osv fortfarande öppnas på den men den går inte igång av knappen alls, den lyser inte ens.

Betyder det då att jag inte har tillräckligt med kraft i mitt nätagg?

Visa signatur

AsRock Z77 Extreme4
Intel I7 3770k 4.2GHz
Gigabyte GTX 980Ti G1 Gaming
16GB Corsair Vengeance 1866MHz
Crucial MX100 512GB SSD

Permalänk
Medlem

Skulle du kunna berätta lite mer om komponenterna och skärmen, det är lite rörigt det där. Det som är intressant är vilka ingångar det finns i skärmen och vilket moderkort / grafikkort du har och om du har inbyggd grafikport på moderkortet.

Enligt din Edit3 så verkar det vara ett jordningsfel eftersom man inte ska ha skarvsladdar i skarvsladdar eftersom det blir fasfel, speciellt inte datorn i ena och skärmen i en annan.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Skulle du kunna berätta lite mer om komponenterna och skärmen, det är lite rörigt det där. Det som är intressant är vilka ingångar det finns i skärmen och vilket moderkort / grafikkort du har och om du har inbyggd grafikport på moderkortet.

Enligt din Edit3 så verkar det vara ett jordningsfel eftersom man inte ska ha skarvsladdar i skarvsladdar eftersom det blir fasfel, speciellt inte datorn i ena och skärmen i en annan.

Jag har en AsRock Z77 Extreme4 med en GTX 980Ti. Kör med en 1440p Korean Crossover IPS, en 1440p RoG Swift och den som inte funkar är min äldsta, någon gammal LG skärm. Det konstiga är att när den väl går igång så funkar den felfritt tills man drar ut strömmen ur den.
Vilket jag gjort då den har ett litet ljud den gör när den är ikopplad och det kan vara störande när man försöker sova

Visa signatur

AsRock Z77 Extreme4
Intel I7 3770k 4.2GHz
Gigabyte GTX 980Ti G1 Gaming
16GB Corsair Vengeance 1866MHz
Crucial MX100 512GB SSD

Permalänk
Medlem

Låter som att det är en kondensator i skärmen som orsakar ljudet. Slutar det om skärmen är igång länge? I så fall har det med värmen att göra då det kan sluta när en apparat är ordentligt uppvärmd. Får alla skärmar upp BIOS-skärmen eller är det bara en skärm till OS har startat?

Är alla skärmar i samma kort och har dom samma anslutning? Eller kör du olika grafikkort eller någon variant där någon är kopplad till moderkortets grafikport?

För mig låter det som att skärmen är på väg att ge upp, speciellt om det tar lång innan den kan leverera bild och dessutom har ett tjut som pågår under lång tid. Så kan det inte lösas med "renare" kopplingar så skulle jag skrota skärmen. En metod är att enbart testa skärmarna en och en och se vad det ger, då kan du avgöra om det är skärmen eller belastningen i datorn eller på grafikkortet / specifik port som felet uppstår. om det går prova skärmarna med alla portar / kablar som går.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Låter som att det är en kondensator i skärmen som orsakar ljudet. Slutar det om skärmen är igång länge? I så fall har det med värmen att göra då det kan sluta när en apparat är ordentligt uppvärmd. Får alla skärmar upp BIOS-skärmen eller är det bara en skärm till OS har startat?

Är alla skärmar i samma kort och har dom samma anslutning? Eller kör du olika grafikkort eller någon variant där någon är kopplad till moderkortets grafikport?

För mig låter det som att skärmen är på väg att ge upp, speciellt om det tar lång innan den kan leverera bild och dessutom har ett tjut som pågår under lång tid. Så kan det inte lösas med "renare" kopplingar så skulle jag skrota skärmen. En metod är att enbart testa skärmarna en och en och se vad det ger, då kan du avgöra om det är skärmen eller belastningen i datorn eller på grafikkortet / specifik port som felet uppstår. om det går prova skärmarna med alla portar / kablar som går.

Alla skärmarna är kopplade till samma grafikkort, har testat koppla ur 2st och bara köra en gammla men det hjälpte inte.
Tjutet är alltid när den har ström kopplad.
När jag startar datorn så visas bara en skärm tills jag kommer till skrivbordet.
När den väl funkar så tar det inte lång tid att få bild när jag slår av och på den. Men den börjar väl bli med åren nu.
Kanske får beställa en ny billig skit skärm. Efter jag har haft 3 så är det väldigt ovanligt med 2st.

Visa signatur

AsRock Z77 Extreme4
Intel I7 3770k 4.2GHz
Gigabyte GTX 980Ti G1 Gaming
16GB Corsair Vengeance 1866MHz
Crucial MX100 512GB SSD