Permalänk
Medlem

Problem med flickering

Hej,

Jag blev nyligen kvitt mitt problem med filmer som hackade när skärminställningarna på datorn ändrades från 30 Hz till 60 Hz. Dock uppstod ett nytt problem med 60 Hz, nämligen att vissa program och dialogrutor drabbas av flickering. Det är enbart på 30 Hz som flickering-problemet försvinner men då kan jag inte se filmer utan att det hackar var och varannan minut ...

Hur löser man detta problem?

Permalänk
Bildexpert 📺

Omöjligt att svara på, det är inte direkt något "standardfel". Att du kört skärmen i 30 Hz är i sig ett extra frågetecken, såvida det inte handlar om 4K då förstås. Och det är väl det som är lite problemet med din fråga: Vad är det för skärm, för grafikkort, hur ansluter du? Hur ser detta "flickering" ut? Är det flimmer begränsat till diologrutan område eller är det hela skärmen som flimrar? Har du testat skärmen med annan dator? Datorn med annan skärm? Och då vidare.

Felorsaken kan alltså - utifrån din nuvarande beskrivning kan vara allt från:
Dåligt kabel
Glappkontakt
Drivrutiner som behöver uppdateras
Trasigt grafikkort
Trasig skärm
Mjukvarufel

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:

Jag löste problemet genom att ladda ned en nyligen släppt uppdatering för mitt grafikort, det var tydligen ett känt fel som många drabbats av, nått mellan win 10 och grafikkortet som orsakade problemet men som sagt, det är löst nu!

Permalänk
Medlem

@gzor:

Jag får inte ihop det, du har alltså en 60hz skärm ?

NM

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället