Permalänk
Medlem

Begränsad upplösning via HDMI?

Efter 10+ år av endast Mac så har jag återgått till PC. Eftersom jag inte lirar spel i nån större utsträckning har jag nöjt mig med intel HD4600 som grafikdel. Jag kikar fortfarande på skärm.

I en videoreview på youtube kritiserades BenQ BL3200PT en skärm jag funderade på för att inte inkludera HDMI-kabel, "men å andra sidan är det lika bra eftersom du bliur begränsad till 1920x1080". https://youtu.be/ifU4ZWWZNb8?t=2m28s

Skärmen stödjer HDMI 1.4, vilket väl tar högre upplösning än så? Utgångarna på moderkortet är DVI och HDMI, och jag vill helst undvika separat grafikkort.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

Se "Följer gammal HDMI-standard" i Sweclockers artikel om bildanslutningar. Jag vågar dock inte säga vad just BenQ-skärmen klarar av.

Permalänk
Bildexpert 📺

Inga tester jag googlade fram bekräftar vad som är möjligt över HDMI. Det kan vara så att det fungerar, det är förväntat att 2560x1440 ska fungera och ingen testare därför skriver ut det i klartext. "HDMI fungerar som det ska".

Det vore oväntat att en så pass ny skärm som BL3200PT inte klarar 2560x1440/60 Hz över HDMI, men ska aldrig säga aldrig. Att tillverkaren specar version 1.4 brukar tyda på att skärmen klarar en pixelklocka på 300 MHz och därför klarar full drift via HDMI.

Men inte ens handboken från BenQ är tydlig med vad som gäller. Står inte ett ord om detta.

Permalänk
Medlem

Intel HD4600 spottar bara ur sig 24 Hz vid 2560x1440 via HDMI... det låter ju lite väl mesigt även om jag mest knackar conf i nätverksprylar. Så även om det lirar på skärmen vet jag inte om det känns så kul att använda.

Jag saknar en DP rätt ordentligt nu.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Bildexpert 📺

165 MHz pixelklocka och 90-talsnivå med andra ord. Ingen möjlighet till något enkelt grafikkort? Eller är det bärbart med endast en HDMI-anslutning?

Permalänk
Hedersmedlem

Det är över lag dåligt stöd för högre upplösning än 1080P med HDMI. Tillverkarna bryr sig helt enkelt inte om att hantera de delarna av standarden, tyvärr. Så ska du köra något över 1080P så räkna inte med att HDMI funkar är mitt tips.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Man använder inte HDMI till en skärm, det är för att koppla ihop datorer med projektorer och tv-apparater. Till skärm använder man displayport eller DVI.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

DVI (singel) stödjer ännu lägre upplösning, det är anledningen till att jag kör HDMI. Har personligen aldrig gillat DVI alls, sanslöst grötig standard där dom aldrig kunde enas om nåt, stor ful kontakt från 90-talet och värdelös signalstyrka.

Enligt sweclockers guide så är Acer XG270HU en skärm som det kanske skulle funka med... för min del är det lite synd att den är röd, men kanske får strunta i det. Enligt manualen till moderkortet (MSI Krait Z97S) ska den klara 2560x1600@60Hz, så bara jag hittar en skärm som fixar det via HDMI så borde det funka. Måste jag så köper jag nåt grafikkort, men vill helst slippa.

EDIT: Eftrer att ha plöjt igenom manualer för ett 10-tal skärmar hittade jag AOC Q2770PQU, där dom faktiskt specificerar både pixelklocka (241,5 MHz) och upplösningen 2560x1440 över HDMI.

Komplettering
Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecce:

Enligt manualen till moderkortet (MSI Krait Z97S) ska den klara 2560x1600@60Hz, så bara jag hittar en skärm som fixar det via HDMI så borde det funka. Måste jag så köper jag nåt grafikkort, men vill helst slippa.

På bilder av Z97S SLI Krait så syns det att moderkortet har en DVI-D dual-link, men i manualen står det att moderkortet max klarar 1920x1200@60Hz, dvs. single-link DVI. Underligt...

Permalänk
Bildexpert 📺

Moderkortet bör endast tillhandahålla kontakter och signalvägar. Det är upp till den integrerade GPU:n att driva en signal. Är då Intel HD4600 begränsad till 165 MHz pixelklocka för TMDS-signal är du rökt. Nu bör denna krets klarar mycket mer moderna pixelklockor, åtminstone upp till 300 MHz. Exakta specar och tillvägagångssätt på sådana här saker är ju lite väl dolda. Det kanske är någon BIOS-inställning som står ställd på att prioritera DVI eller liknande (BIOS/moderkort är inte mitt område)

Fast om du sitter med SLI-moderkort, varför inte köra på ett enkelt och billigt men ändå modernt grafikkort med Displayport? Löser liksom allt på en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecce:

Efter 10+ år av endast Mac så har jag återgått till PC. Eftersom jag inte lirar spel i nån större utsträckning har jag nöjt mig med intel HD4600 som grafikdel. Jag kikar fortfarande på skärm.

I en videoreview på youtube kritiserades BenQ BL3200PT en skärm jag funderade på för att inte inkludera HDMI-kabel, "men å andra sidan är det lika bra eftersom du bliur begränsad till 1920x1080". https://youtu.be/ifU4ZWWZNb8?t=2m28s

Skärmen stödjer HDMI 1.4, vilket väl tar högre upplösning än så? Utgångarna på moderkortet är DVI och HDMI, och jag vill helst undvika separat grafikkort.

HDMI 1.4 stödjer väldigt sällan över 1920x1080 60hz i teorin ska det göra det, men i praktiken väldigt sällan.

Men nu har ju ditt moderkort DVI, kolla bara så det är DVI Dual link, annars finns inga möjligheter att få högre än 1920x1080 60hz, alternativt högre upplösning och 30hz.

Ska nämnas att DVI är på raskt uttåg som standard också, flertal nya skärmar och grafikkort som inte har DVI längre.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Moderkortet bör endast tillhandahålla kontakter och signalvägar. Det är upp till den integrerade GPU:n att driva en signal. Är då Intel HD4600 begränsad till 165 MHz pixelklocka för TMDS-signal är du rökt. Nu bör denna krets klarar mycket mer moderna pixelklockor, åtminstone upp till 300 MHz. Exakta specar och tillvägagångssätt på sådana här saker är ju lite väl dolda. Det kanske är någon BIOS-inställning som står ställd på att prioritera DVI eller liknande (BIOS/moderkort är inte mitt område)

Fast om du sitter med SLI-moderkort, varför inte köra på ett enkelt och billigt men ändå modernt grafikkort med Displayport? Löser liksom allt på en gång.

När jag byggde burken var målet en rätt "clean" och helt svartvit konstruktion. Bild här Måste jag ha grafikkort så köper jag ett, men intel är långt bättre på att skriva stabila drivers än nvidia och AMD. Enligt Intels ARK och moderkortets manual ska den klara högre upplösningar än 1080p via HDMI. Pixelklockan i skärmen var news för mig, men om skärmen uttryckligen specificerar 245 MHz och 2560x1600@60Hz så kan jag inte varför det inte skulle fungera. Pixelklockan i HD4600 ska vara 165 MHz för DVI och 300 MHz för HDMI, den stödjer inte dual DVI, enligt den här sidan

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Bildexpert 📺

Då borde det fungera (hur ofta har man inte hört den...) men det skulle alltså kunna vara något med moderkortet eventuella begränsningar. 165 MHz TMDS-pixelklocka som högst och moderkortet når endast 2560x1600-målet via DVI dual link (2x165 MHz) vilket inte Intel-chipet klarar av.

Men det är ett långskott från min sida. Inte min specialitet.