Permalänk
Avstängd

Bästa kylpastan?

Hej!
Jag har en noctua NH-D14 cpu kylare.
Och använder medföljande Noctua NT-H1 kylpasta.
Men finns det någon bättre pasta för mig,som kan pressa ner tempsen ytterligare?.Tack på förhand.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Hej!
Jag har en noctua NH-D14 cpu kylare.
Och använder medföljande Noctua NT-H1 kylpasta.
Men finns det någon bättre pasta för mig,som kan pressa ner tempsen ytterligare?.Tack på förhand.

Jag brukar använda mig av Arctic Silver 5 kylpasta 3,5g.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Det skiljer väldigt lite mellan dem olika märkena, nån grad upp eller ner kanske.

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

Jag kör på MX-2. Perfa för mig.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Val av pasta spelar minimal roll. Men om vi ska nämna EN pasta som håller måttet så är det just den du har. Så den behöver du verkligen inte byta ut. Jag skulle säga att den största skillnaderna mellan pastorna är konsistensen. Vissa är hårda, andra mjuka. Noctuas är mjuk, vilket jag personligen föredrar.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Avstängd

Tackar er alla för bra svar.
Men nu är det snart ett år sen jag montera ihop datorn.
Bör man byta ut pastan, försämras den efter en viss tid,eller är det bara köra på och strunta i det?

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mange43:

Tackar er alla för bra svar.
Men nu är det snart ett år sen jag montera ihop datorn.
Bör man byta ut pastan, försämras den efter en viss tid,eller är det bara köra på och strunta i det?

Jag använder samma pasta som dig och har inte märkt några trender på att temperaturerna blir sämre efter 2-3 års användning. Om det blir någon skillnad är den minimal och inom felmarginalerna.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Tackar er alla för bra svar.
Men nu är det snart ett år sen jag montera ihop datorn.
Bör man byta ut pastan, försämras den efter en viss tid,eller är det bara köra på och strunta i det?

Efter bara ett år är det nog ingen vits, så länge det inte börjar öka en massa i temperatur plötsligt.

Den torkar ju in och stelnar ordentligt efter någon vecka och sen sitter den där och överför värme i alla små håligheter i metallen så att det inte är luft där (annars är ju det bästa att ha metall mot metall bara egentligen, men då får man slipa perfekt om det ska gå utan pasta som utjämnare). Du kan ju montera om och använda lite mindre pasta ifall det blev för mycket första gången, men det gör nog inte mer än någon grad eller två.

Efter ett par år kan det vara idé, men då har man oftast bytt CPU redan

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Coollaboratory Liquid Pro bäst i test från 2013. Om det är värt det får du avgöra själv
http://www.tomshardware.com/reviews/thermal-paste-performance...
Edit: Läs hela testet.
@blackeagle: Vet du vad det är för ytkrav för att köra metall mot metall och få lika eller bättre temp?

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Coollaboratory Liquid Pro bäst i test från 2013. Om det är värt det får du avgöra själv
http://www.tomshardware.com/reviews/thermal-paste-performance...

@blackeagle: Vet du vad det är för ytkrav för att köra metall mot metall och få lika eller bättre temp?

Det är flytande metall, och är inte alls lämplig för kylpasta mellan CPU och kylare, utan mer som TIM (under IHS:en).
Visst fungerar det, men det är absolut inte värt besväret. Har Coollaboratory Liquid Pro eftersom jag gjorde en delid på min 4790k, det är inte alls lika smidigt att applicera som vanlig kylpasta, och verkligen inte värt att byta från noctuas kylpasta.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Skrivet av Storage Jar:

Coollaboratory Liquid Pro bäst i test från 2013. Om det är värt det får du avgöra själv
http://www.tomshardware.com/reviews/thermal-paste-performance...

@blackeagle: Vet du vad det är för ytkrav för att köra metall mot metall och få lika eller bättre temp?

Kör med liquid pro, och har haft Gelid Extreme samt Phobya Nano Extreme. Liquid pro är helt klart bäst, och klipper kanske 3-4 grader ytterligare mot den bästa pastan.
Funkar perfekt mellan IHS och vattenblock.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Kör med Dow Corning 340 mest för att jag fick ett 1kg gratis.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

Ok,då vet jag lite mer.:)
Har ju koll på tempsen när jag spelar.och det ser hyfsat bra ut.
65-70 grader på cpu kärnorna i bf4.
Själva cpun ca 50-55 grader c

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Coollaboratory Liquid Pro bäst i test från 2013. Om det är värt det får du avgöra själv
http://www.tomshardware.com/reviews/thermal-paste-performance...
Edit: Läs hela testet.
@blackeagle: Vet du vad det är för ytkrav för att köra metall mot metall och få lika eller bättre temp?

Nej, jag vet bara att principen "less is more" gäller just för att metall mot metall leder bättre än kylpastan, men kylpastan leder fortfarande mycket bättre än luft.

Därav det berömda lilla riskornet pasta istället för att, som vissa gör, breda ut pasta över hela ytan med ett plastkort t.ex. och få både för mycket pasta plus luftfickor, dubbelfel alltså XD

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Hej!
Jag har en noctua NH-D14 cpu kylare.
Och använder medföljande Noctua NT-H1 kylpasta.
Men finns det någon bättre pasta för mig,som kan pressa ner tempsen ytterligare?.Tack på förhand.

Artic silver 5 ger väl 1-2'c lägre temps jämfört med noctuas medföljande när jag labbat här hemma med de båda så du tjänar ju inget speciellt på det så att säga

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd

Thermal Grizzly Kryonaut fungerar mycket bra för mig.