Lenovo avtäcker Surface Pro 3-klonen Ideapad Miix 700 med bättre tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av casserly:

Bara jag som reagera på priset?
700Usd -> 9500Sek

Skickades från m.sweclockers.com

699 usd är for enklaste versionen, för den svenska 9500 sek versionen så är inte hårdvaran definierad

Permalänk
Medlem

Deras konvertibla gamla X-serie (med T på slutet av namnet) är hur riktiga tablet-pcs ska se ut. Konvertibla med aktiv digitizer, bara vända på skärmen och börja skissa. Hela deras nuvarande tablet-serie kan de lägga ner. Helix och Yoga är inte några riktiga ThinkPad-produkter och flera har oftast ingen aktiv digitizer eller medföljande penna som standard. Helix har aktiv digitizer, men blir underkänd på tangentbordet. Yoga är av modellen där man viker skärmen 360 grader, och varför skulle man vilja göra det istället för att vända på skärmen, den har också bara multitouch i grundutförandet. Bra tangentbord är viktigt, samtidigt vill man knappast få tangentbordet på baksidan i tabletläge.

Lenovo/IBM har aldrig gjort någon bra slate, de kan lämna den marknaden åt HP och Fujitsu, samt de nischade spelarna som TabletKiosk och Motion Computing. Som konsumentprodukt så är det ändå inget. Gör en X250 som X250T (konvertibel) istället. Det skulle åtminstone företagskunder som köper den kategorin älska.

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, men gör nu som Microsoft och undvik att bundla massa dynga med den.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Hade nog hellre köpt denna: http://www.aliexpress.com/item/8-PiPO-Work-W2-Windows-Tablet-... för 4300kr än något nerbloatat Windows från Lenovo.

Som vanligt får man vad man betalar för.
Och nedan får man typ en redan gammal pryl ju.

Item Type: Tablet PC
Tablet Data Capacity: 64GB
Network Communiction: Bluetooth,Wifi,External 3G
Screen Size: 11.6"
Extend Port: 3G External,DC Jack,HDMI,OTG,SD Card,TF card,USB
Brand Name: Teclast
Net Weight: 844g
Camera: Second Webcam
Processor Manufacture: Intel
Touch Screen Type: Capacitive Screen
Processor Main Frequency: Dual Core
Feature: Multi Touch,HDMI,G Sensor,OTG,Dual Cameras
Memory Capacity: 4GB
Second Webcam Pixels: 5MP
Operating System: Windows 8
Display resolution: 1920x1080
Cell Capacity: 45000mWh
Processor Model: Intel Core M 5Y10C
Teclast Model: X2 pro

Ideapad Miix 700

Performance and software

Display: The Lenovo IdeaPad Miix 700 has a 12in Full HD+ 2160x1440 touchscreen display

A 6th-generation Intel Core processor and up to 8GB of RAM make the IdeaPad Miix 700 quite a powerhouse for its size.
It runs Windows 10 Pro or Windows 10 Home and this seemed to run smoothly, being responsive to touch with no lag.
This is thanks to the updated Intel 6th gen processor running on the latest Skylake 14nm architecture.

Skylake is the successor to the chipmaker's Broadwell architecture and is touted to deliver significant increases in performance, battery life and power efficiency. Intel's latest chipset is the first mainstream Intel desktop platform to support DDR4 memory, and is claimed to deliver 30 percent better performance than a three-year-old PC based on Ivy Bridge architecture, 20 percent better performance than a two-year-old PC (Haswell), and 10 percent better performance than a one-year-old PC (Broadwell).

Och värt att tänka på, att alla spec är inte helt färdiga.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Som vanligt får man vad man betalar för.
Och nedan får man typ en redan gammal pryl ju.

Item Type: Tablet PC
Tablet Data Capacity: 64GB
Network Communiction: Bluetooth,Wifi,External 3G
Screen Size: 11.6"
Extend Port: 3G External,DC Jack,HDMI,OTG,SD Card,TF card,USB
Brand Name: Teclast
Net Weight: 844g
Camera: Second Webcam
Processor Manufacture: Intel
Touch Screen Type: Capacitive Screen
Processor Main Frequency: Dual Core
Feature: Multi Touch,HDMI,G Sensor,OTG,Dual Cameras
Memory Capacity: 4GB
Second Webcam Pixels: 5MP
Operating System: Windows 8
Display resolution: 1920x1080
Cell Capacity: 45000mWh
Processor Model: Intel Core M 5Y10C
Teclast Model: X2 pro

Ideapad Miix 700

Performance and software

Display: The Lenovo IdeaPad Miix 700 has a 12in Full HD+ 2160x1440 touchscreen display

A 6th-generation Intel Core processor and up to 8GB of RAM make the IdeaPad Miix 700 quite a powerhouse for its size.
It runs Windows 10 Pro or Windows 10 Home and this seemed to run smoothly, being responsive to touch with no lag.
This is thanks to the updated Intel 6th gen processor running on the latest Skylake 14nm architecture.

Skylake is the successor to the chipmaker's Broadwell architecture and is touted to deliver significant increases in performance, battery life and power efficiency. Intel's latest chipset is the first mainstream Intel desktop platform to support DDR4 memory, and is claimed to deliver 30 percent better performance than a three-year-old PC based on Ivy Bridge architecture, 20 percent better performance than a two-year-old PC (Haswell), and 10 percent better performance than a one-year-old PC (Broadwell).

Och värt att tänka på, att alla spec är inte helt färdiga.

Givetvis är det skillnad på att köpa ett no name märke och märkesvara. Men Skillnaden mellan Broadwell och Skylake är ju inte super stor, tror knappast man märker skillnad på DDR4 i verkligheten ännu. 6000kr skillnad är ändå rätt mycket. Det finns även modeller med 1440p skärmar, men ser ingen anledning att ha det på 10" då Windows skalar så fruktansvärt dåligt så man får sitta med förstoringsglas om man ska göra något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Givetvis är det skillnad på att köpa ett no name märke och märkesvara. Men Skillnaden mellan Broadwell och Skylake är ju inte super stor, tror knappast man märker skillnad på DDR4 i verkligheten ännu. 6000kr skillnad är ändå rätt mycket. Det finns även modeller med 1440p skärmar, men ser ingen anledning att ha det på 10" då Windows skalar så fruktansvärt dåligt så man får sitta med förstoringsglas om man ska göra något.

Jo jag håller med dig att skillnaden mellan Broadwell och Skylake är inte så superstor i prestanda. När det kommer till batteritid, så kräver ju ändå Skylake mindre av batteriet.
MIIX 700 sägs ju klara av 9 timmars filmtittande i ett sträck....Om det är sant vet jag inte.

Och jag tror det är en väldigt stor skillnad på kvallitèn med. Flera sajter har ju redan hyllat t-bordet som superbra t e x.

Och 8GB RAM mot 4GB i RAM när det inte går att byta spelar roll med.

Men du har en poäng, om det är värt 5000Kr extra, för alla är det nog inte det.
Jag själv hade lätt lagt på 5000Kr.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Precis som Surface pro så är den optimal för studierna och precis som surface pro så måste man betala en arm och ett ben. De enda som skulle köpa någon sådana är antingen rika eller samma folk som köper macbooks och dem som köper macbooks, ja de köper macbooks och inte något som är värt pengarna

Permalänk
Medlem

SP3 går som smör både till de som vill ha en liten bärbar och till de som har växt ur Ipaden eller motsvarande och vill ha nått rejälare

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Precis som Surface pro så är den optimal för studierna och precis som surface pro så måste man betala en arm och ett ben. De enda som skulle köpa någon sådana är antingen rika eller samma folk som köper macbooks och dem som köper macbooks, ja de köper macbooks och inte något som är värt pengarna

Tyvärr är det ju så att kvalitet med bra komponenter och ihopsättning med bra byggkvalitet tenderar att kosta lite mer. Svårt att komma runt det.

Själv är jag en sådan där konstig typ som faktiskt köper både MacBook Pro och Surface Pro, och uppskattar kvaliteten i bägge. Har även några klassiska ThinkPads som arbetshästar i jobbet. Tycker alla de har sin poäng och ser ingen motsättning emot det ena eller andra. Bra vid olika tillfällen.

Att Lenovo kopierat Surface Pro tycker jag att man kan se som en komplimang, och bra att det finns lite mer leverantörer att välja emellan. För de som ofta och orättvist klagar på Microsoft (och/eller Apple) så visar det även att det inte blir så himla billigt. Svårt att bygga hög kvalitet till lågpris - även för Lenovo.

Nackdelen som jag ser med Lenovo jämfört med Microsoft, är att de bundlar mer skräpappar med sina datorer (inget problem med min huvudsakliga ThinkPad då den har en custom image för företaget jag jobbar för - men annars rätt irriterande). Förhoppningsvis blir detta en dator i ThinkPad-serien - annars är risken för mycket skräpappar extremt mycket större (här är ju både Apple och Microsoft underbara med att man slipper all sådan skit).

En annan sak är att jag skulle sakna en aktiv digitizer, men är lite osäker på hurvida det kommer till denna?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Fingeravtrycken på skärmen på första fotot. FYYY FAAAN vad smutsigt det ser ut. Fast inget emot den iPad:en som ungarna har hemma.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tyvärr är det ju så att kvalitet med bra komponenter och ihopsättning med bra byggkvalitet tenderar att kosta lite mer. Svårt att komma runt det.

Själv är jag en sådan där konstig typ som faktiskt köper både MacBook Pro och Surface Pro, och uppskattar kvaliteten i bägge. Har även några klassiska ThinkPads som arbetshästar i jobbet. Tycker alla de har sin poäng och ser ingen motsättning emot det ena eller andra. Bra vid olika tillfällen.

Att Lenovo kopierat Surface Pro tycker jag att man kan se som en komplimang, och bra att det finns lite mer leverantörer att välja emellan. För de som ofta och orättvist klagar på Microsoft (och/eller Apple) så visar det även att det inte blir så himla billigt. Svårt att bygga hög kvalitet till lågpris - även för Lenovo.

Nackdelen som jag ser med Lenovo jämfört med Microsoft, är att de bundlar mer skräpappar med sina datorer (inget problem med min huvudsakliga ThinkPad då den har en custom image för företaget jag jobbar för - men annars rätt irriterande). Förhoppningsvis blir detta en dator i ThinkPad-serien - annars är risken för mycket skräpappar extremt mycket större (här är ju både Apple och Microsoft underbara med att man slipper all sådan skit).

En annan sak är att jag skulle sakna en aktiv digitizer, men är lite osäker på hurvida det kommer till denna?

Absolut så är det ju, vill inget hellre än att ha en surface pro 3 då den vore helt underbar men fick komprimissa med en tablet. Visst den är knappt häften så bra men när den kostar en tredjedel så kan jag inte övertala mig själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av casserly:

Bara jag som reagera på priset?
700Usd -> 9500Sek

Skickades från m.sweclockers.com

Moms du vet

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Medlem

Trevligt med lite fler alternativ än bara Surface pro 3. Men man sätts juh samtidigt i en svår position nu. Jag var på väg att köpa en SP3 (i5, 8GB, 256 GB) men nu kanske man ska fundera om. Dels denna från Lenovo med skylake istället, trevligare tangentbord som ingår, fläktlös och billigare. Dels Dells nya XPS 12 som är på gång med som vi inte vet något speciellt om ännu och så sist surface 4/ surface pro 4. Så nu får man sitta lugnt i båten och vänta och se. Miix 700 ser vi inte i Sverige fören i januari och vi vet inte heller i vilka konfigurationer. Och SP4 och XPS 12 vet vi ingenting alls.

Surt att vänta

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Karazhan:

Absolut så är det ju, vill inget hellre än att ha en surface pro 3 då den vore helt underbar men fick komprimissa med en tablet. Visst den är knappt häften så bra men när den kostar en tredjedel så kan jag inte övertala mig själv

Så istället för att köpa en dator (Surface Pro 3) köpte du istället en tablet? Då kanske du ändå inte behövde en SP3.

Skickades från m.sweclockers.com