AngularJS-utvecklare och andra talanger, var hittar jag dem?

Permalänk
Medlem

AngularJS-utvecklare och andra talanger, var hittar jag dem?

Tjena!

Jag har grundat och driver *Bort*. Nu ska inte detta bli en annons, så jag ska hålla mig kort om företaget.. Vi finns i Malmö, Lund, Göteborg och Stockholm, med 200 anställda studenter och över 50 skolor anslutna. Vår vikarietjänst bygger på en teknisk plattform som vi har byggt själva i AngularJS. Den sköter all kontakt mellan skolor och studenter på ett innovativt sätt som är mycket uppskattat.

Min kompis, som har hjälpt oss utveckla det vi har idag, har nu fått ett jobb som utvecklare i Silicon Valley och har givetvis flyttat dit. Vi har även en duktig chalmerist anställd för utveckling, men behöver bli fler i teamet. *snip*

Mitt problem är att jag inte vet var jag ska leta. Jag själv har studerat på Chalmers, men där är intresset för Javascript begränsat och det lärs knappt ut. Var letar jag? Fysiskt finns vi i Göteborg, Lund, Malmö och Stockholm, och är väldigt flexibla med vart vi ska titta.

Vi har nu arbetat med lite annonser på högskolan, i klassgrupper på Facebook, hängt lite på meetup osv, men det har inte gett så bra resultat. Jag behöver därför inspiration, så jag mottager gärna det.. Tack på förhand!

*Mod* - Redigerat för att efterfölja reglerna, DavidtheDoom, - Moderator
Permalänk

Jag tycker nästan att du skulle kunna leta efter egenlärda människor. AngularJS är relativt fräscht och skolorna har inte hakat på än. Har träffat sjukt många talangfulla webbutvecklare och designers som är helt egenlärda.(Jag själv inkluderat då jag hade anställning 1.5 år innan studenten). Branchen har rört sig så extremt snabbt framåt de senaste åren och många som pluggar hinner väl inte med helt enkelt.

Sen är ju frågan vart man hittar dessa människor Kanske inget relevant svar direkt, ville bara skriva av mig lite. Lycka till i sökandet!

Visa signatur

"Shit, I had something for this..." - S A

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuffleSnuffz:

Jag tycker nästan att du skulle kunna leta efter egenlärda människor. AngularJS är relativt fräscht och skolorna har inte hakat på än. Har träffat sjukt många talangfulla webbutvecklare och designers som är helt egenlärda.(Jag själv inkluderat då jag hade anställning 1.5 år innan studenten). Branchen har rört sig så extremt snabbt framåt de senaste åren och många som pluggar hinner väl inte med helt enkelt.

Sen är ju frågan vart man hittar dessa människor Kanske inget relevant svar direkt, ville bara skriva av mig lite. Lycka till i sökandet!

Tack för ditt svar!

Jag är absolut intresserad av att hitta egenlärda människor. Det är nästan till och med så att jag föredrar det. De vi har arbetat med så här långt har samtliga varit egenlärda vad gäller de här bitarna, och de har varit fantastiska på många sätt. Problemet är bara att jag inte kan se att det finns någon naturlig plattform där vi kan komma i kontakt med dem. Men jag antar att det är olika event och så där personerna vi söker finns, som vi får synas på?

Permalänk
Skrivet av krippe91:

Tack för ditt svar!

Jag är absolut intresserad av att hitta egenlärda människor. Det är nästan till och med så att jag föredrar det. De vi har arbetat med så här långt har samtliga varit egenlärda vad gäller de här bitarna, och de har varit fantastiska på många sätt. Problemet är bara att jag inte kan se att det finns någon naturlig plattform där vi kan komma i kontakt med dem. Men jag antar att det är olika event och så där personerna vi söker finns, som vi får synas på?

Du kan alltid pröva din lycka på Flashback, många människor, men det kan nog vara helt meningslöst. De få jag känner som är talangfulla började nyss på universitet, så har inga specifika människor att tipsa om. Letar du efter talangfulla frontendare kan du titta till dribbble, tror det ska finnas en jobbsektion(internationell sida dock)

Hade jag inte haft anställning kanske jag skulle ansökt hehe. Lycka till i alla fall.

MVH

Visa signatur

"Shit, I had something for this..." - S A

Permalänk

Jag ser att ni är ett gäng Teknisk Fysiker... jag är själv sådan (och arbetslös).

Om jag var den som bestämde över en tyngre utbildning/kurs, då skulle jag aldrig lära ut Angular, Flash, SVG, JS eller några andra programmeringsspråk till frontend. Istället skulle jag anta "men det där fixar ni utan problem". Och ifall jag skulle träffa på en person som var expert inom frontend skulle jag fråga mig "vem är du? och varför frontend?" och misstänka jag pratar med en usel programmerare då jag tror att alla tuffingar tänker och väljer som mig och lär sig då hellre mer generella och mer användbara språk än att scripta frontend. Hur som helst... vet en självlärd frontend programmerare (jänkare) i Bangkok.. han drar in 500k-1M THB per månad.

Ni är fysiker.. så jag tror experterna är ni själva. Ni kan plocka upp ett frontend språk på ett par månader och köra på. Tror inte att en krabat från gymnasiet löser ett trixigt problem lika bra som er... däremot kanske krabaten tycker om att pyssla med layout och har en liten artist inom sig och är villig till att ägna tid till att möblera om layouten. Ni kan nog själva lära upp krabaten.

Permalänk
Medlem

Finns en jobbavdelning på Swec:
http://www.sweclockers.com/jobb

Verkar som att det är annonser från Monster.se som visas där, en sajt jag i vilket fall kan rekommendera.
Annars är väl LinkedIn ett bra tips, har ingen koll på _hur_ man gör men verkar ju gå att både annonsera och söka där.

Skulle (tyvärr) säga att bra frontendare är bland det svåraste som går att rekrytera inom IT just nu..
Gissningsvis så tror jag att bristen beror på att mixen kodare+estet är det som ställer till det. Folk som har ett kodarhuvud brukar generellt sett inte gilla/vara estetiskt lagda, samtidigt som folk med känsla för färg/form oftast inte lyckats halka in i kodarsvängen.
Det är extremt mkt snack om "fullstack"-developers nuförtiden, men jag har hittills inte stött på en enda sådan som varit bra hela stacken.

Sist men inte minst så _är_ det sjukt svårt att hitta bra folk, för bra folk har oftast redan en (bra) anställning.
Samt att bra folk får bra möjligheter, senast vi skulle anställa en frontend så tappade vi folk till Spotify, Google, Amazon, Ikea för att nämna nåra... Inte många företag har nått att sätta emot i den konkurrensen

Skrivet av ExoCranial:

Jag ser att ni är ett gäng Teknisk Fysiker... jag är själv sådan (och arbetslös).

och misstänka jag pratar med en usel programmerarejag tror att alla tuffingar tänker och väljer som mig och lär sig då hellre mer generella och mer användbara språk än att scripta frontend.

Verkar ju ha gått bra för dig.

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Verkar ju ha gått bra för dig.

Mmm... sökt över 1200 jobb på 2 år... sen fick jag praktikplats via arbetsförmedlingen.. jobbade gratis i 6-7 månader.. (ett av de flera jobben jag skulle utföra på ett par månader var att ensam bygga en sida med layout liknande if-försäkringar, handelsplattform liknande avanza, ha bankid login, m.m.).. sen fick sparken när jag skulle få lön. Vill ha skriftligt arbetsintyg... och det får jag inte heller.

Nu finns det nått som heter nystartsjobb.. den som anställer mig får 13800kr per månad från staten... men tiden tickar och jag har 0kr i lön. Nästa gång jag får chans till nystartsjobb blir om 2 år..

Och om 3-4 månader får jag jobbgarantin.. det betyder att staten betalar 18700kr per månad till den som anställer mig... under tiden lever jag på att sälja windows nycklar. Ska du ha en? Du får rabatt om du köper 2.

Jag har sökt jobb.. även förklarat att jag kan arbeta gratis på prov.. får intervju på ca 0.3% av alla ansökan. Inklusive alla bidrag.... inget jobb.

Det går bra.. hej och hå.

Permalänk
Skrivet av ExoCranial:

Istället skulle jag anta "men det där fixar ni utan problem". Och ifall jag skulle träffa på en person som var expert inom frontend skulle jag fråga mig "vem är du? och varför frontend?" och misstänka jag pratar med en usel programmerare då jag tror att alla tuffingar tänker och väljer som mig och lär sig då hellre mer generella och mer användbara språk än att scripta frontend.

Vad konstigt att du inte fått jobb när du har den inställningen.
Du framstår som en väldigt smart och ödmjuk person, se till att framföra dessa åsikter på alla arbetsintervjuer.

"Och om 3-4 månader får jag jobbgarantin.. det betyder att staten betalar 18700kr per månad till den som anställer mig"
Det är lite ironiskt att jag som senior front-end utvecklare (usel programmerare enligt dig) ska bidra till att betala din lön.

Permalänk
Skrivet av Yxskaftet:

Vad konstigt att du inte fått jobb när du har den inställningen.
Du framstår som en väldigt smart och ödmjuk person, se till att framföra dessa åsikter på alla arbetsintervjuer.

"Och om 3-4 månader får jag jobbgarantin.. det betyder att staten betalar 18700kr per månad till den som anställer mig"
Det är lite ironiskt att jag som senior front-end utvecklare (usel programmerare enligt dig) ska bidra till att betala din lön.

Front-end...
Frontend...

klurigt..

Jag ursäktar att jag retar upp er med ödmjukhet. Men jag tror att liknande "elitiskt" tänkande liknande den jag framför här *humor* är en anledning varför universiteten inte har kurser exempelvis i flash och javascript. Nya V8 ser inte så dumt ut.. men ändå.. 300k rader kod i det?? Hmm... Dessutom, antar jag, att frontend-språk förändras fort med tiden... vilket universitet vill lära sina elever (och lärare) sådant som försvinner eller snarare förändras enormt på kort tid?

En underliggande tanke, iallafall för mig, blir "hur i herrans namn har du haft tid till att lära dig frontend?" och man kan misstänka frontend-utvecklaren är till grunden en väldigt dataintresserad gymnasiehacker och inte den solida civilingenjören med kvalitetsstämpel.

Frontend-språken är risky business, för universiteten, då dessa riskerar dö ut snabbare än de större språken. Skriv en kod som ska hålla i 20 år i JavaScript.... eller skriv en kod i C + QT som ska hålla i 20 år... det finns med andra ord goda anledningar för vissa universitet avböja ge ut kurser i t.ex. Javascript just på grund av "risky business".

Kom tänka på vad TS kan göra... TS söker bland yrkesinriktade skolor eller kortare program för att snappa upp elever där? Yrkesinriktade utbildningar är ämnade till att ge snabbt jobb... inte samma filosofi som i de stora universiteten.. kanske någon sådan skola har sådana kodare?

Nu kan ju jag ha helt fel.. men jag tror, tycker och tänker och har denna åsikten från ingenstans, att de välutbildade (menar då de med universitetsexamen) kan dåligt med frontend (då de aldrig hade tid med att lära sig sådant) medans de självutbildade (de som kom på något roligare än spela dataspel) har lärt sig frontend och har sannolikt missat godbitar man normalt lär sig i universitet. Den som har missat godbitarna riskerar per automatik bli "usel programmerare" utan att behöva vara korkad.. och det finns ju ingen statlig kvalitetsstämpel att den självlärde fick dessa godbitar och det finns inte heller en garanti att den självlärde kan hålla ordning på "massa saker" i hjärnkontoret på samma sätt som t.ex. civilingenjören. Själv är jag ingen grym kodare.. mej jag känner till vissa saker som kan göra en algoritm 10x-1000x snabbare och dessa hade jag inte lärt mig genom att Googla och jagt vet att man inte lär sig dessa genom att Googla. Det finns ju möjlighet att TS tar en gammal klasskamrat, som efter 6 månaders erfarenhet, levererar dubbelt så mycket än en Flashbackare från gymnasiet? Chalmers klasskamraten har väl redan bevisat att denne kan anpassa sig till nya kunskaper på kort tid?

Hits i platsbanken
Javascript.... 328 träffar
C++.... 182 träffar
Python.... 152 träffar
Java.... 572 träffar

@Yxskaftet
Tyvärr får inte arbetsgivare se min ödmjukhet i intervjuerna för i sådana situationer väljer jag vara mer falsk och politiskt korrekt. Kan ju inte se ut som en streber.. Har sökt många jobb och även berättat att jag kan jobba gratis och får svaret "vi har inte tid med praktikanter" så jag tror dina skattepengar går till bättre saker. Om du är så orolig så är det faktiskt så att det är arbetsgivaren som får 18900kr och inte jag som får pengarna. Och det kan nog aldrig vara så att jag har betalat så mycket skatt och kommer aldrig betala så mycket skatt och blir förtjänt denna hjälp?

Permalänk
Medlem

@ExoCranial:

Min teori är att universitet sällan lär ut javascript eftersom det är för abstrakt och saknar koncept som passar in på de mer traditionella språken, t ex JavaScripts prototyp/async koncept. Python t ex har mer generella koncept och det blir därför lättare att gå från Python och vidare utan att forma om mycket av tänket. Sen att slippa förklara varför allt går sönder i internet Explorer underlättar nog också.
JavaScript i sig ändras inte så enormt mycket, det finns anledningar till att javascript(el ecma) ser ut som det gör då det ska uppfylla en standard som webbläsare implementerar. Går därför inte att ändra hur man vill. Att det kommer många nya ramverk tyder snarare på att språket är levande.

I den verkliga världen vill man få saker gjort och med rimlig kvalitet så det går att underhålla. Därför existerar ramverk som t ex angularjs, backbone osv. Folk som inte programmerar mot något embedded system använder antagligen ett ramverk som assisterar med vettiga design principer. Detta är därför kunskaper som förväntas av arbetsgivare. En utvecklare som inte har erfarenheter av något ramverk skulle jag personligen vara skeptisk mot.

@OP:
Mitt tips till OP är att kolla in angularjs grupper på t ex linkedin eller likn communitys. Angularjs är ju ganska populärt, hade det varit ett nytt projekt om ca 4 månader då hade nog jag personligen tyckt det varit intressant. Då skulle man nog kunna börja använda version 2 som ändrar en del koncept som varit lite störande, t ex scope arv och hur man kommunicerar med generella directives.

Edit: mycket blev kaos pga skriver på en surfplatta mer spec en ajpad
Permalänk
Skrivet av PHOEW:

En utvecklare som inte har erfarenheter av något ramverk skulle jag personligen vara skeptisk mot.

Något som jag inte tänkte på, på grund av att min värdering är annorlunda. Det du skrev tycker jag är intressant... och kan vara nytta för mig att känna till. Själv har jag inga speciella kunskaper i något ramverk... vet inte heller vilket ramverk skulle passa mig då de jag känner till verkar kännas ofullständiga.

Hur skulle du gå tillväga för att snabbast möjliga sätt gratis införskaffa kunskaper inom ett ramverk förutom att leta i YouTube, stackexchange, läsa manualen och läsa andras techbloggar? Är det t.ex. tidsmässigt lönsamt att hacka i andras open-sourcekod för att hitta svar på kniviga problem? Och hur göra ifall ramverket inte erbjuder det du söker? Lönsamt skriva om ramverkets kod? Hur ofta upplever du ramverk buggiga? Antag att möjligheten till att köpa dig hjälp inte finns och ingen annan anställd kan hjälpa dig.

Permalänk
Skrivet av krippe91:

Tack för ditt svar!

Jag är absolut intresserad av att hitta egenlärda människor. Det är nästan till och med så att jag föredrar det. De vi har arbetat med så här långt har samtliga varit egenlärda vad gäller de här bitarna, och de har varit fantastiska på många sätt. Problemet är bara att jag inte kan se att det finns någon naturlig plattform där vi kan komma i kontakt med dem. Men jag antar att det är olika event och så där personerna vi söker finns, som vi får synas på?

Testa googla efter hire a freelancer så hittar du plattformar... min gissning blir att nya problem uppstår den vägen, problemen är kommunikation, administration och kvalitet då kodarna är från andra länder än väst.

Permalänk
Medlem

Arbetsgivare vill ha personer som kan allt, ha över 10 års erfarenhet och kan nästan jobba gratis. Men i verkligheten så fungerar det inte alltid så.

Ni kanske behöver överväga att ta en en person som har erfarenhet och är väldigt duktig på just kanske Java, Jscript men som inte har erfarenhet av just AngularJS som kan komma in och lära sig det under en viss period. Oftast så tar det 2-4 månader för en arbetskraft att komma upp till den nivå en arbetsgivare förväntar sig, eftersom det kanske måste lära sig nya system, rutiner, lära känna arbetskamrater osv.

Permalänk
Skrivet av ExoCranial:

Jag ursäktar att jag retar upp er med ödmjukhet.

Att kalla en hel yrkesgrupp med utvecklare för "usla programmerare" och sedan be om ursäkt med ödmjukhet går inte riktigt ihop.

Skrivet av ExoCranial:

Nu kan ju jag ha helt fel.. men jag tror, tycker och tänker och har denna åsikten från ingenstans, att de välutbildade (menar då de med universitetsexamen) kan dåligt med frontend

Jag har universitetsexamen. Mina kollegor, över 20 st, har universitets eller högskoleexamen.
Jag har suttit och tragglat C+ i skolan men har gått vidare till modernare språk som jag tycker är roligare.
Ska jag sitta och knacka server side-kod väljer jag Node.js över .NET alla dagar i veckan.

Skrivet av ExoCranial:

Skriv en kod som ska hålla i 20 år i JavaScript

Där är en av anledningarna till varför man väljer att jobba med front-end.
Jag har inget intresse av att skriva kod som ska hålla i 20 år i ett språk som inte kommer förändra sig nänmvärt under den tiden.

@ExoCranial
Antagligen ingen idé att jag försöker ändra din förutfattade bild av front-end-utvecklare, men tänkte att det kunde vara värt ett försök.

Ber om ursäkt för off topic, ska ge mig nu.

§ 1.5.
Permalänk
Skrivet av Yxskaftet:

Att kalla en hel yrkesgrupp med utvecklare för "usla programmerare" och sedan be om ursäkt med ödmjukhet går inte riktigt ihop.

Vad betyder det när man skriver ord i "citat" och vad är då vikten av seriösitet av ironi eller överdrift?

Kan vara bra om du bearbetar sådant som ploppar upp i dina tankar... speciellt angående arbetslöshet.

Skrivet av Yxskaftet:

Jag har universitetsexamen. Mina kollegor, över 20 st, har universitets eller högskoleexamen.

Men lärde ni er JS i universitet? Vill inte tro det..

Kan du tänka dig att jag menade att visa sadlar om, t.ex. jänkaren som jag nämnde tjänar upptill 1M THb (250k SEK) i månaden... (Han hoppade av skolan och gör frontend till medicinska apparater)... vissa sadlar om där det finns jobb.. och det är naturligt att anta den utexaminerad dataingenjör är duktigare än flashbackaren i nästan alla tekniska områden.

Skrivet av Yxskaftet:

Jag har suttit och tragglat C+ i skolan men har gått vidare till modernare språk som jag tycker är roligare.
Ska jag sitta och knacka server side-kod väljer jag Node.js över .NET alla dagar i veckan.

Själv tyckte jag att vert.x såg ut som intressant alternativ till Node.js... men är själv inte längre intresserad.

Skrivet av Yxskaftet:

Där är en av anledningarna till varför man väljer att jobba med front-end.
Jag har inget intresse av att skriva kod som ska hålla i 20 år i ett språk som inte kommer förändra sig nänmvärt under den tiden.

Högskolorna kanske inte väljer som dig då det behövs extra resurser till språk som förändras hela tiden. Dessutom tummar man på utbildningen för eleverna, då ett språk kan vara helt annorlunda eller borta efter 5år. Tänk dig en elev som lär sig exotiska språket XYZ första året som sedan är helt annorlunda ett par år efter examen.

Skrivet av Yxskaftet:

@ExoCranial
Antagligen ingen idé att jag försöker ändra din förutfattade bild av front-end-utvecklare, men tänkte att det kunde vara värt ett försök.

Njae.. du har ingen verklig bild av mig. Jag slår inte ner på folk.. finns plats för alla.

Citat redigerat.
Permalänk
Medlem

För att återgå lite till trådens huvudämne "hint hint"
Jag hade siktat på Lund/Malmö regionen då arbetsmarknaden är mycket hårdare här än i Stockholm vilket gör det lättare hitta bra utvecklare som söker jobb. I Stockholm är marknaden så bra att jag har svårt att tänka mig det finns några bra lediga utvecklare kvar .

Har själv ett team webutvecklare här nere i Malmö/Lund med flera guldkorn som togs in för några månader sen.

Om du vill göra det enkelt för dig och komma igång snabbt så gå till några av de lite mindre men bra konsultbolagen och be dem ta fram bra kandidater. En konsult här nere lär kostar nästan samma som en anställd i Stockholm . Sen om allt går bra och ni växer så tar ni in en billigare nyexaminerad/rookie som lärs upp av konsulten då får ni in kompetensen i bolaget dessutom billigt, och sen i nästa steg så växlar ni ut konsulten mot en anställd till om ni vill det.

Mvh Jonas

Permalänk

Om du fortfarande är intresserad av förslag så har jag några stycken. Jag är själv civilingengör i datateknik från KTH(Fast hade min början på teknisk fysik också). Först och främst, fokusera inte på att ni använder javascript med Angular-js osv, det är bara verktyg, som i princip alla utvecklare plockar upp rätt snabbt. Just javascript har dessutom fått ett väldigt dåligt rykte hos många, eftersom det finns mycket skitusel kod skriven i det. Om ni lägger fokuset på vad ni försöker uppnå(Mycket intressantare för de flesta utvecklare) och sen kommer till att javascript har varit ett smart val för er del är det nog mycket lättare att svälja. Mångårig erfarenhet av språk lönar sig dessutom nästan bara om man verkligen behöver optimera i något avseende(i min erfarenhet).

Sen verkar det väldigt värt att vända sig direkt till personer som man har fått nys om på ett eller annat sätt(typ linkedIn eller bekanta till anställda). Det är väldigt svårt för många studenter etc. att ta sig tid och ork att hoppa på ett meddelande som levereras generellt till en grupp, men det är mycket lättare att engagera sig i något/någon som vänder sig direkt till en.

Jag har lite mer tankar om sånt här, men det börjar redan bli väldigt långdraget
Lycka till!