Samsung U32E850R – 4K UHD och AMD Freesync på 32 tum

Permalänk
Melding Plague

Samsung U32E850R – 4K UHD och AMD Freesync på 32 tum

Det vankas hög upplösning och dynamiska uppdateringsfrekvenser när Samsungs jättelika datorskärm U32E850R går varm i testlabbet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser fin ut

Visa signatur

“Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today”

-James Dean

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roaster:

Ser fin ut

Satan vad du måste läsa snabbt!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Jag har inte läst färdigt håller på just nu, Tyckte bara att den såg cool ut @kevve1:

Visa signatur

“Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today”

-James Dean

Permalänk
Inaktiv

Ett bra sätt att köra freesync som Thomas inte nämner tycker jag är att istället för att aktivera v-sync så använder man en framerate limiter som man sätter på den övre gränsen, i detta fallet 60fps. AMD har numera en sådan limiter inbyggd i sin grafikdrivrutin, så ingen tredjepartsmjukvara krävs. Resultatet är att man får tearing om man går under den lägre gränsen för freesync-intervallet, vilket är trevligare än den drastiska halveringen av bildfrekvensen som man får med v-sync på, men du slipper tearing ovanför intervallet, eftersom du inte kommer passera den övre gränsen.

Bäst att stava Thomas på rätt sätt.
Permalänk
Medlem

Det jag har funderar på efter att ha läst en mängd olika skärmrecensioner är varför tillverkarna envisas med att trycka in oanvändbara tramspresets. Borde det inte vara mer attraktivt att istället för att ha fem presets, varav ett är nästan rätt, ha fem profiler där man kan kalibrera skärmen för olika färgstandarder. Detta utan att inställningar "gråas" ut. Dessutom, finns det någon i hela världen som använder dynamisk kontrast?

Permalänk
Medlem

40 tum är mer.

http://www.sweclockers.com/nyhet/19564-philips-tar-4k-uhd-til...

Men, utan att ha jämfört så verkar 40 tum 4k vettigare än 32 tum. Eller finns det argument åt andra hållet?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

40 tum är mer.

http://www.sweclockers.com/nyhet/19564-philips-tar-4k-uhd-til...

Men, utan att ha jämfört så verkar 40 tum 4k vettigare än 32 tum. Eller finns det argument åt andra hållet?

Sämre ppi och ingen freesync är ju två argument, sen är det väl som alltid behovet som styr. Inte alla som vill sitta framför en 40 tummare heller.

Permalänk
Medlem

Ännu en riktigt dålig freesync skärm tycker jag. Känns bara som det är Acer som tar freesync på allvar än så länge.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gambit_2K:

Ännu en riktigt dålig freesync skärm tycker jag. Känns bara som det är Acer som tar freesync på allvar än så länge.

Hur kan du påstå det?
Hört talas om t.ex. följande skärmar?
Benq XL2730Z
Asus MG278Q
Asus MG279Q
Och den kommande Eizo FORIS FS2735

Dessa fyra (varav två är IPS, och samtliga klarar 144hz) hade jag valt framför Acern alla dagar i veckan. Det enda Acern har att skryta med är det låga priset.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon78208:

Ett bra sätt att köra freesync som Thomas inte nämner tycker jag är att istället för att aktivera v-sync så använder man en framerate limiter som man sätter på den övre gränsen, i detta fallet 60fps. AMD har numera en sådan limiter inbyggd i sin grafikdrivrutin, så ingen tredjepartsmjukvara krävs. Resultatet är att man får tearing om man går under den lägre gränsen för freesync-intervallet, vilket är trevligare än den drastiska halveringen av bildfrekvensen som man får med v-sync på, men du slipper tearing ovanför intervallet, eftersom du inte kommer passera den övre gränsen.

Tackar för info! AMD måste ha smugit in denna funktion någon gång mellan badbollen och kräftskivan när jag var som minst vaksam.

Permalänk
Inaktiv

Det var så lite så. Synd bara att man inte kan ställa den individuellt för varje spel, utan att det bara är en global inställning. Också värt att nämna är att den inte fungerar i äldre spel som kör dx9.

https://cms-images.idgesg.net/images/article/2015/06/frtc-ccc...

Permalänk
Medlem

uselt spann som vanligt..

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Skrivet av anon78208:

Hur kan du påstå det?
Hört talas om t.ex. följande skärmar?
Benq XL2730Z
Asus MG278Q
Asus MG279Q
Och den kommande Eizo FORIS FS2735

Dessa fyra (varav två är IPS, och samtliga klarar 144hz) hade jag valt framför Acern alla dagar i veckan. Det enda Acern har att skryta med är det låga priset.

Dock kör IPS i 90Hz som högst. Tyvärr verkar asus mest ute efter lägga krokben för Adaptive-Sync (trots dom borde vara dom som skulle ha gjort det bäst/kunna detta mest av alla skärmtillverkare).

Skrivet av Defender:

uselt spann som vanligt..

Bror på skärmtillverkarna och scalers.Dessutom lite som swec sa i senaste fredagspanelen, där skärmtillverkarna slänger in Adaptive-Sync scaler för det kostar inte mycket extra.

Synd AMD inte sätter något krav, som minimum spann. 40-60 är lite tajt om man inte kan hålla det stabilt på 60Hz.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Dock kör IPS i 90Hz som högst. Tyvärr verkar asus mest ute efter lägga krokben för Adaptive-Sync (trots dom borde vara dom som skulle ha gjort det bäst/kunna detta mest av alla skärmtillverkare).

Du menar MG279Q? Jo, jag vet, jag råkar ha just en sån skärm själv. Innan jag skaffade den tyckte jag också att det var lite tråkigt att det var så, men efter att ha testat det i praktiken så inser jag att 35 - 90hz är mer än nog, och jag är mycket nöjd med det intervallet och skärmen i övrigt. Det är ingen annan freesync-skärm för tillfället som går så lågt som 35hz. De flesta andra går ner till 40hz, och ärlig talat så är det inte alls så dumt att förlora lite på toppen för att istället få lite lägre undre gräns, där det faktiskt behövs.

Det är bara CSGO och liknande spel som man verkligen behöver 144hz i och de spelen vill man ändå inte köra med freesync eller g-sync eftersom man är ute efter minsta möjliga input lag. Jag har bara skrivit "-freq 144" i mina startalternativ till CSGO så skärmen går över till 144hz och stänger av freesync så fort jag startar CSGO. Även om freesync hade gått upp till 144hz så tror jag inte att jag skulle vilja ha det igång när jag kör CSGO, för det kommer alltid ge lite mer input lag.

"Krokben på adaptive sync"? Skitsnack. Antar att du aldrig provat några av dessa skärmar i praktiken, utan bara går på vad som står i specifikationerna. Jag tyckte också det såg uselt ut, tills jag faktiskt provade i verkligheten. Min uppfattning fick en helomvändning.

Permalänk
Medlem

Hur kan det vara så att det inte finns DisplayPort 1.3 på skärmar?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

@anon78208: Sorry borde varit tydligare, jag är alldeles för bortskämd. Men för mig räknas ingen skärm utan IPS panel samt minst 2560*1440 upplösning och det viktiga freeync stödet kring 30-75+, som en bra freesync skärm. TN paneler och lägre lösning än 1440p har jag inte använt på många år och ryser vid bara tanken.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Bra att ni la till en bild med en 24" framför. Tror inte jag skulle gilla att sitta så nära som jag gör mot en så stor skärm
Tycker de 25" som har 1440p är optimala just nu, Dell och Acer har några fina modeller. Skulle va kul om ni kunde testa en sådan framöver. Tex Acer H257HU

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av anon78208:

Du menar MG279Q? Jo, jag vet, jag råkar ha just en sån skärm själv. Innan jag skaffade den tyckte jag också att det var lite tråkigt att det var så, men efter att ha testat det i praktiken så inser jag att 35 - 90hz är mer än nog, och jag är mycket nöjd med det intervallet och skärmen i övrigt. Det är ingen annan freesync-skärm för tillfället som går så lågt som 35hz. De flesta andra går ner till 40hz, och ärlig talat så är det inte alls så dumt att förlora lite på toppen för att istället få lite lägre undre gräns, där det faktiskt behövs.

Det är bara CSGO och liknande spel som man verkligen behöver 144hz i och de spelen vill man ändå inte köra med freesync eller g-sync eftersom man är ute efter minsta möjliga input lag. Jag har bara skrivit "-freq 144" i mina startalternativ till CSGO så skärmen går över till 144hz och stänger av freesync så fort jag startar CSGO. Även om freesync hade gått upp till 144hz så tror jag inte att jag skulle vilja ha det igång när jag kör CSGO, för det kommer alltid ge lite mer input lag.

"Krokben på adaptive sync"? Skitsnack. Antar att du aldrig provat några av dessa skärmar i praktiken, utan bara går på vad som står i specifikationerna. Jag tyckte också det såg uselt ut, tills jag faktiskt provade i verkligheten. Min uppfattning fick en helomvändning.

Jo, dock slängs stödet in utan tanke i vissa skärmar, som swec tog upp i sin fredagspanel. Inte att det fungerar

Utan slänger in det med dåligt sync spann. Men asus skärmen har ju okej spann, men tyvärr inte lika bra som g-sync skärmarna.

I för si har det släppts fler skärmar med adaptive-sync, än g-synk första året och verkar ju komma fler med lägre priser och det är riktigt nice.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Väldigt bra test! Jag läste flera fakta som jag inte visste tidigare, speciellt om freesync.

Förtydligande
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Ett bra sätt att köra freesync som Thomas inte nämner tycker jag är att istället för att aktivera v-sync så använder man en framerate limiter som man sätter på den övre gränsen, i detta fallet 60fps. AMD har numera en sådan limiter inbyggd i sin grafikdrivrutin, så ingen tredjepartsmjukvara krävs. Resultatet är att man får tearing om man går under den lägre gränsen för freesync-intervallet, vilket är trevligare än den drastiska halveringen av bildfrekvensen som man får med v-sync på, men du slipper tearing ovanför intervallet, eftersom du inte kommer passera den övre gränsen.

Hmm, funkar verkligen det där klockrent i praktiken?
Om man kör frameratelimiter till 60hz utan vsync aktiverat så borde det fortfarande riskera bli någon form av tearing kan jag tycka. I bästa fall är det väl en "statisk" tear som man kanske knappt märker, men om inte 60fps matchar perfekt med 60hz, så skulle man ju tex kunna få en tear som "kryper" upp eller ner längst skärmen.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, funkar verkligen det där klockrent i praktiken?
Om man kör frameratelimiter till 60hz utan vsync aktiverat så borde det fortfarande riskera bli någon form av tearing kan jag tycka. I bästa fall är det väl en "statisk" tear som man kanske knappt märker, men om inte 60fps matchar perfekt med 60hz, så skulle man ju tex kunna få en tear som "kryper" upp eller ner längst skärmen.

Adaptive sync synkar varje frame under 60 fps till skärmen. Borde inte bli någon tear.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Roger W:

Hmm, funkar verkligen det där klockrent i praktiken?
Om man kör frameratelimiter till 60hz utan vsync aktiverat så borde det fortfarande riskera bli någon form av tearing kan jag tycka. I bästa fall är det väl en "statisk" tear som man kanske knappt märker, men om inte 60fps matchar perfekt med 60hz, så skulle man ju tex kunna få en tear som "kryper" upp eller ner längst skärmen.

Har inte märkt av detta problem i praktiken. Skulle man råka ut för det kan man alltid bara sänka limitern lite, t.ex. till 59fps. Jag gjorde lite tester med min MG279Q som enligt specifikationen klarar 35-90hz och jag kunde lägga framerate-limitern precis på, och till och med ett snäpp under/över skärmens specifikation och ändå inte se någon tearing. Nästan så man misstänker att det finns någon inbyggd säkerhetsmarginal i skärmens specifikation.

Skrivet av Novdid:

Adaptive sync synkar varje frame under 60 fps till skärmen. Borde inte bli någon tear.

Tror Roger syftade på om framerate-limitern inte har helt perfekt timing och någon bild råkar skickas till skärmen innan den är klar för att ta emot en ny bildruta. Detta skulle kunna hända om framerate-limitern inte har helt perfekt timing, men som jag skrev ovan så har jag inte sett problemet i praktiken.

Permalänk
Medlem

Flimrar vid låg ljusstyrka är otrolig besvikelse.
Det är ett problem man verkligen borde löst i den här prisklassen!

Permalänk
Medlem

Oj, den kostade en slant eller två.. Varför inte Wasabi Mango:n för 6.500:-

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Equilibrium:

Hur kan det vara så att det inte finns DisplayPort 1.3 på skärmar?

Orsaken är följande:

1. Displayport 1.2 räcker för att med god marginal driva den här skärmen i den frekvens panelen mäktar med.
2. Det finns inga grafikkort som bygger på DP 1.3-standarden ännu
3. Det finns inga kretsuppsättningar till skärmarna som bygger på DP 1.3 ännu eftersom #2 inte finns och därför att #1. DP 1.2 räcker till för dagens skärmar.

Med andra ord, Samsung valde bort att använda kretsar som ännu inte finns för att lösa ett behov som inte finns för den här produkten.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Roger W:

Hmm, funkar verkligen det där klockrent i praktiken?
Om man kör frameratelimiter till 60hz utan vsync aktiverat så borde det fortfarande riskera bli någon form av tearing kan jag tycka. I bästa fall är det väl en "statisk" tear som man kanske knappt märker, men om inte 60fps matchar perfekt med 60hz, så skulle man ju tex kunna få en tear som "kryper" upp eller ner längst skärmen.

Ska testa limitern med nästa Freesyncare som landar på bordet. Men det bör bli så att denna skärm med V-sync off och limiter synkar adaptivt mellan 42 och 60 fps. Stannar vid 60 fps utan tearing och under 42 fps kommer tearingen fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Orsaken är följande:

1. Displayport 1.2 räcker för att med god marginal driva den här skärmen i den frekvens panelen mäktar med.
2. Det finns inga grafikkort som bygger på DP 1.3-standarden ännu
3. Det finns inga kretsuppsättningar till skärmarna som bygger på DP 1.3 ännu eftersom #2 inte finns och därför att #1. DP 1.2 räcker till för dagens skärmar.

Med andra ord, Samsung valde bort att använda kretsar som ännu inte finns för att lösa ett behov som inte finns för den här produkten.

Men skulle det inte vara bättre om skärmen och grafikkortet skulle ha stöd för DP1.3?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Equilibrium:

Men skulle det inte vara bättre om skärmen och grafikkortet skulle ha stöd för DP1.3?

Bättre hur? Allt skärmen behöver och är kapabel till att utnyttja ryms inom DP 1.2-standarden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Bättre hur? Allt skärmen behöver och är kapabel till att utnyttja ryms inom DP 1.2-standarden.

Bättre hz typ av det som jag nu har läst och pånågotvis fattat. Och ja sen då nästan storlek.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.