Samsung 840 EVO Firmware Update

Permalänk
Medlem

Samsung 840 EVO Firmware Update

Så... fick för mig att uppdatera Firmwaren på min köra SSD nyss... gick bra, sedan BSOD "CRITICAL_PROCESS_DIED"... och nu finns tydligen inte min SSD längre.

Tänkte prova SSD boot updaten nu och hoppas till gudarna att den går att rädda.

Någon som varit med om liknande med misslyckad uppdatering av firmware till Samsung SSD? Hur ordnade ni det?

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem

UPDATE: Efter antal omstarter och försök att köra firmware updaten genom USB boot utan att den kände igen SSDn, så startade den nu upp normalt helt plötsligt. Forrfarande med gamla firmwaren dock.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem

Första gången jag hör detta misslyckas.
Roliga att se den "återhämta sig" dock. Faktiskt oväntat...

Var all din data kvar?

Jag hade nog pratat med ÅF eller Samsung själva. Du kan ju testa en gång till, men jag hade nog både pratat med dem först så du vet att du får ersättning om den dör, samt haft full backup på allt på den (ev tom rensat den, sen uppdaterat den).

Har sett nått fall där de fått läsfel av enstaka filer efter uppdateringen. Filer som varit så illa degraderade att de inte gick att rädda efter. Men det är nån av väldigt många.

Om du ska göra det igen, för det via DOS läge med en ISO. Det kan ju varit något program eller AV som stört första gången.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Mjo, vart själv väldigt förvånad att den fungerade fortfarande.

Alla filer är kvar, och allt verkar fungera som det gjorde några timmar innan jag försökte uppdatera.
Det vill säga tar 3min att starta datorn, med fast boot och allt aktiverat.

Hade precis innan jag testade att uppdatera lyckats fixa det på något vänster.

Tack för tipsen, ska höra av mig till ÅF samt Samsung.

Dock körde jag en update genom DOS, och det gick snabbt som satan så jag han inte se vad den sade där, men den misslyckades att uppdatera tydligen. För den är samma gamla version som den var innan när jag startade upp datorn igen sedan.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem

Jag skickade in mina på RMA trots uppdateringar då de knappast löste problemet på ett vettigt vis, var inga problem hos butikerna och jag fick pengarna tillbaka och en ny enhet av annat märke på de två olika ställena.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Jag skickade in mina på RMA trots uppdateringar då de knappast löste problemet på ett vettigt vis, var inga problem hos butikerna och jag fick pengarna tillbaka och en ny enhet av annat märke på de två olika ställena.

Ah, ska se vad de säger och om jag får något bra svar så kommer jag nog göra något liknande, var ett tag sedan jag köpte denna enhet dock (2 år om några dagar).

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem

Vet att vissa butiker avskyr dessa SSDer just på sitt prestanda problem. Om man patchar till FW "D" så fungerar de dock klockrent har 3 diskar som kan intyga detta, och jag håller på med lite mer tester på dem.

Men eftersom din uppdatering misslyckas så bör du utan tvekan kunna få RMA. Du har då gjort det Samsung bett dig göra, och det fungerar inte. Mer kan du som slutanvändare inte göra. Men var tydlig när du kontaktar dem och förklara att du har försökt, 2 gånger, både i Windows och DOS läge så de förstår vad som sker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Vet att vissa butiker avskyr dessa SSDer just på sitt prestanda problem. Om man patchar till FW "D" så fungerar de dock klockrent har 3 diskar som kan intyga detta, och jag håller på med lite mer tester på dem.

Men eftersom din uppdatering misslyckas så bör du utan tvekan kunna få RMA. Du har då gjort det Samsung bett dig göra, och det fungerar inte. Mer kan du som slutanvändare inte göra. Men var tydlig när du kontaktar dem och förklara att du har försökt, 2 gånger, både i Windows och DOS läge så de förstår vad som sker.

Yes, skickade iväg ett meddelande till dem om att jag försökte uppdatera den både genom deras DOS-tool och genom Magician, och ska nu se vad som händer.
Även kontaktat ÅF som jag köpte den från bara för att, men tror nog inte de kommer kunna hjälpa mig mer än att säga åt mig att kontakta Samsung.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldritzh:

Yes, skickade iväg ett meddelande till dem om att jag försökte uppdatera den både genom deras DOS-tool och genom Magician, och ska nu se vad som händer.
Även kontaktat ÅF som jag köpte den från bara för att, men tror nog inte de kommer kunna hjälpa mig mer än att säga åt mig att kontakta Samsung.

Har du garanti kvar från ÅF så ska de hjälpa dig.
De får ersätta disken helt enkelt med en ekvivalent disk.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Jo, precis. Är osäker på om jag har garanti kvar hos dem dock, då det var nästan 2 år sedan jag köpte den. Men ska undersöka det vidare. Har varit i kontakta med ÅF om detta också. Så vi får se.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldritzh:

@Paddanx: Jo, precis. Är osäker på om jag har garanti kvar hos dem dock, då det var nästan 2 år sedan jag köpte den. Men ska undersöka det vidare. Har varit i kontakta med ÅF om detta också. Så vi får se.

Ok.

Skulle du inte få rätta på det så säg till så ska jag se om jag kan hjälpa dig få rätta på disken. Jag har lyckats få liv i brickade diskar förr, och kanske kan hjälpa dig få den uppdaterad.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Tack så mycket. Håller er uppdaterade hur det går här.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Jag skickade in mina på RMA trots uppdateringar då de knappast löste problemet på ett vettigt vis, var inga problem hos butikerna och jag fick pengarna tillbaka och en ny enhet av annat märke på de två olika ställena.

Skrivet av Paddanx:

Vet att vissa butiker avskyr dessa SSDer just på sitt prestanda problem. Om man patchar till FW "D" så fungerar de dock klockrent har 3 diskar som kan intyga detta, och jag håller på med lite mer tester på dem.

Men eftersom din uppdatering misslyckas så bör du utan tvekan kunna få RMA. Du har då gjort det Samsung bett dig göra, och det fungerar inte. Mer kan du som slutanvändare inte göra. Men var tydlig när du kontaktar dem och förklara att du har försökt, 2 gånger, både i Windows och DOS läge så de förstår vad som sker.

Update: ÅF har tydligen 3 års garanti på min kära SSD, så de ska ta en titt på den... så blir utan fungerande stationär i ca 1 vecka när jag väl skickat in den. Sucks.
Men får se vad som händer med det.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldritzh:

Update: ÅF har tydligen 3 års garanti på min kära SSD, så de ska ta en titt på den... så blir utan fungerande stationär i ca 1 vecka när jag väl skickat in den. Sucks.
Men får se vad som händer med det.

Har du ingen HDD eller något du kan klona över installen på? Blir segare, ja, men du kan iaf köra vidare den veckan (samt du slipper mista allt/installera om om de nu byter disken).

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Nej, inte någon som jag kan använda som installationsmedium tyvärr. Eller jo, kanske en gammal som gatan.
Men det gör inget om jag behöver installera om allt, var ny installerad på ändå.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem

Update!
ÅF fick inte ens igång SSDn, så får en 850 EVO 500GB för ett billigt pris skickat till mig idag, så på måndag borde jag kunna installera!

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldritzh:

Update!
ÅF fick inte ens igång SSDn, så får en 850 EVO 500GB för ett billigt pris skickat till mig idag, så på måndag borde jag kunna installera!

Nice! Får man fråga vilken ÅF det var?

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

Nice! Får man fråga vilken ÅF det var?

Inet.se, snabb och trevlig service som vanligt med min erfarenhet från dem.
Kommer bli trevligt att installera in allt jag hade på SSDn förut + Skyrim (med en sjuk mängd mods) med mera andra spel jag inte fick plats med förut.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldritzh:

Update!
ÅF fick inte ens igång SSDn, så får en 850 EVO 500GB för ett billigt pris skickat till mig idag, så på måndag borde jag kunna installera!

Då var det ju inte bara du som hade bekymret iaf. Det finns ju defekta ex hos alla tillverkare, oavsett så har du förhoppningsvis fått ett ex som fungerar i många år nu. Har inte haft några problem, eller ens läst om några problem med 850 EVO.

Antar att du gick från 250GB till 500GB då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Då var det ju inte bara du som hade bekymret iaf. Det finns ju defekta ex hos alla tillverkare, oavsett så har du förhoppningsvis fått ett ex som fungerar i många år nu. Har inte haft några problem, eller ens läst om några problem med 850 EVO.

Antar att du gick från 250GB till 500GB då?

Stämmer mycket bra det. Ska bli skönt med lite mer utrymme. Kan man äntligen installera in Skyrim + alla andra spel jag vill ha på en SSD.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldritzh:

Stämmer mycket bra det. Ska bli skönt med lite mer utrymme. Kan man äntligen installera in Skyrim + alla andra spel jag vill ha på en SSD.

Man borde citera detta när folk idag säger att "man klarar sig på 120GB SSD till Windows och nått spel

Tror när vi börjar nå 500-1000GB så klarar sig de flesta, men om nu 3D NAND och deras 10-100TB SSDer som de lovar så friskt ska bli standard så vete F va man ska med 250GB SSD till... temp/swap disk?

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Precis haha!
Ska bli en intressant utveckling att se.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem

Så vågar man uppdatera eller ej

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Så vågar man uppdatera eller ej

Som med all FW uppdatering så bör du ha backup, men detta är ett fall av många miljoner diskar, där disken visade sig vara trasig.
Om inget annat så har TS fått en snabbare disk pga detta, och han lyckades rädda sin info från den. Dessa diskar behöver ha "D" fw för att fungera bra, och inte tappa hastighet vid normal drift.

Så självklart ska du uppgradera, och skulle du få problem så får man lösa det med ÅF eller liknande då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldritzh:

Alla filer är kvar, och allt verkar fungera som det gjorde några timmar innan jag försökte uppdatera.
Det vill säga tar 3min att starta datorn, med fast boot och allt aktiverat.

Varför 3 min? Med min 850 evo tar det kanske max 20 sekunder för allt ska vara igång.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk

Min 840 började j*vlas igår. Vet inte vad som har hänt. Ibland försvinner den ifrån både OS och BIOS. Både formaterat och uppdaterat den. Aja, blir väl till och skaffa en ny nu då...Men definitivt aldrig EVO-diskarna igen.

Visa signatur

Nuvarande rigg: CPU: AMD R7 3700X, RAM: G.Skill Flare X, GPU: EVGA 1080Ti FTW3, Moderkort: Gigabyte GA-AX370-Gaming K7 (F51g), HDD: Samsung 840 SSD Pro Basic, WD Black Caviar 1TB SATA II, CPU-kylare: Corsair H115i (Noctua NF-A14), Chassi: Fractal Design R5, PSU: Seasonic Prime GX 1000

Permalänk
Medlem

@xcluzive: Antagligen för att den höll på att dö, då de inte fick igång den alls.
Men kan också ha varit att jag fick den kända buggen med slow boot efter att jag installerade om när jag byte hårdvara.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-FighterPilot:

Min 840 började j*vlas igår. Vet inte vad som har hänt. Ibland försvinner den ifrån både OS och BIOS. Både formaterat och uppdaterat den. Aja, blir väl till och skaffa en ny nu då...Men definitivt aldrig EVO-diskarna igen.

Om du känner så då bör du titta på tex BX100 eller nått liknande. Den disken är både billig, relativt snabb och hittills iaf, pålitlig.

Men börja med att kontakta din ÅF. Alla diskar kan få problem, tyvärr så har 840 ett numera känt problem, som 850 inte har. Men jag förstår din ilska, då det inte är kul när saker bråkar. Och vill du byta tillverkare så gör det.

@Eldritzh & @xcluzive Den "buggen" som all NAND (oavsett tillverkare och modell) har, är att NAND celler tappar sin laddning. Är ett fundamentalt problem med vanligt 2D NAND. Normalt har det varit enkelt att hålla kontroll över på 50, 40 och tom 30nm NAND. När man började närma sig 20nm (notera, nanomater, dvs förbaskat litet) så började isolering och cellerna bli så små att urladdningen skedde mycket fortare. Kombinera det med TLC läge som måste ha 4 gångers högre precision i sina laddningsnivåer så blev det ett problem.

Samsung trodde sig ha kompenserat för detta (och tro mig, alla tillverkare kompenserar för detta idag), men felet visade sig öka allt eftersom disken slets, och isoleringen slets. Med den senaste FW "D" så har samsung skrivit om hela algoritmen som hanterar detta, samt lagt in en omskrivnings rutin i garbage collection rutinen så att om en cell blir för dålig, så skriver den om informationen innan det blir ett problem för användaren. De har baserat denna på de sjuka diskar de fick in i retur, så den är baserad på verklig fakta bakom hur felet uppstår.

Tittar man på "denna generation" av SSDer så kör Crucial med 16nm MLC, Intel med likadant 16nm MLC (med lite sämre kontroller dock som egentligen inte är bra med 16nm), och OCZ på 19nm. Finns även en hel del nya TLC diskar på både 19nm och skrämmande nog 16nm... Alla dessa har samma "fel" i grunden som Samsungs har, frågan är endast, har de kompenserat nog för felet???

Tittar man hårdvarumässigt så har idag Samsung 850 bästa NANDet, eftersom det bygger på 40nm 3D NAND. Man är alltså tillbaka på större celler, med förbättrad isolering och staplingsbar teknik. Även TLC med detta har mer marginal än någon annan konsument SSD på marknaden, sett till det fel som plågar 840. De har mao lärt sig av sitt misstag.

Nästa år planerar Intel/Micron (Crucial) och Sandisk/Toshiba (OCZ) att sjösätta 3D NAND själva. Först då kommer dessa tillverkare att ens ha hårdvaran att göra bra NAND till SSD, sett till hur Samsung gör idag. Vi kommer även se en snabbare ökning (troligen iaf) mot betydligt större SSDer. Samsung har redan släppt en 16TB SSD, och de andra planerar iaf med 10TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Som med all FW uppdatering så bör du ha backup, men detta är ett fall av många miljoner diskar, där disken visade sig vara trasig.
Om inget annat så har TS fått en snabbare disk pga detta, och han lyckades rädda sin info från den. Dessa diskar behöver ha "D" fw för att fungera bra, och inte tappa hastighet vid normal drift.

Så självklart ska du uppgradera, och skulle du få problem så får man lösa det med ÅF eller liknande då.

Ok får hoppas på det bästa.

"Får dock bara There was a problem with your internet connection" när jag trycker update. Har stängt ner alla brandväggar men hjälper icke.

Laddade ner EXT0DB6Q och körde via dos verkar fungera.

Fast när jag kolla vad den Magician ville hämta hem innan jag manuellt uppdatera heter den EXT0BB6Q men den finns ju inte på deras hemsida, vilken har ni nu efter uppdateringen, vad heter firmwaren?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Ok får hoppas på det bästa.

"Får dock bara There was a problem with your internet connection" när jag trycker update. Har stängt ner alla brandväggar men hjälper icke.

Laddade ner EXT0DB6Q och körde via dos verkar fungera.

Fast när jag kolla vad den Magician ville hämta hem innan jag manuellt uppdatera heter den EXT0BB6Q men den finns ju inte på deras hemsida, vilken har ni nu efter uppdateringen, vad heter firmwaren?

Hmm... låter konstigt.
"EXT0BB6Q" är "B" fw, och den version som de flesta 840 EVO skeppades med.

"EXT0DB6Q" är "D" fw, och den versionen som har fått ny algoritm. "C" version finns också, med mindre justeringar, men har återkommande problem efter ett tag ändå.

Att uppgradera via DOS är helt okej, troligen tom bästa sättet. Men vilken version av Samsung Magigican kör du?
4.6 har "D" FW. 4,7 har den även för mSata diskar.