Hårddisk försvinner ibland vid uppstart WIN7 64 ?

Permalänk

Hårddisk försvinner ibland vid uppstart WIN7 64 ?

Har en 2TB SATA disk, som jag nyligen stoppade in i datorn.
Den verkar funka fint - Perfekt enligt Hard disk Sentinel / HD Tune, inga fel lr så.
Men ibland, varannan, var tredje omstart finns den inte med i Win7 ( 64 bit )....?
STartar jag då om burken finns den där igen - intermittent alltså.
Har sedan tidigare en 2TB SATA disk i burken, av äldre långsammare slag - som alltid funkar toppen.
Den nya är en Seagate Constellation S.3 7200, 128Mb Cache
Den äldre är en WD20EARS långsammare, 64 MB Cache

Vad kan detta bero på ?

Permalänk

Lustigt, nu installerade jag Samsung Magician 4.7 för att spana på min 840 Evo disk. Då dök Seagate disken upp - plopp sa det....?

Så, med Samsung magician igång har jag alla 3 diskar synliga.

Spännande

Permalänk
Medlem

Seagate Constellation är ju en Enterprise klassad disk. De är inte gjorda för att spinna upp vidare ofta, eller snabbt.
Kan vara så att din dator bootar lite för fort och disken inte hinner komma igång i tid. Det går ofta att sätta lite delay på BIOS boot så att alla diskar hinner "hittas". Det låter lite konstigt att det är just vid omstart dock, då detta fel brukar ske mer ofta vid sk "kall boot".

Troligen så har Samsung mjukvaran gjort en sk "hårdvaru update" och testat om där fanns ny hårdvara, och då har även Windows hittat din mekaniska i samma veva.

Om du kollar SMART värdena med tex Crystal Disk Info. Där brukar vara ett värde som heter något i stil med "Spin up time". Kan du kolla hur den ligger till på den bråkande HDDn? (Ska vara ett tröskelvärde, ett "värsta" värde och ett nuvarande värde.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Seagate Constellation är ju en Enterprise klassad disk. De är inte gjorda för att spinna upp vidare ofta, eller snabbt.
Kan vara så att din dator bootar lite för fort och disken inte hinner komma igång i tid. Det går ofta att sätta lite delay på BIOS boot så att alla diskar hinner "hittas". Det låter lite konstigt att det är just vid omstart dock, då detta fel brukar ske mer ofta vid sk "kall boot".

Troligen så har Samsung mjukvaran gjort en sk "hårdvaru update" och testat om där fanns ny hårdvara, och då har även Windows hittat din mekaniska i samma veva.

Om du kollar SMART värdena med tex Crystal Disk Info. Där brukar vara ett värde som heter något i stil med "Spin up time". Kan du kolla hur den ligger till på den bråkande HDDn? (Ska vara ett tröskelvärde, ett "värsta" värde och ett nuvarande värde.

Coolt tips, tack