HDMI -> VGA adapter funkar inte till äldre projektorer

Permalänk
Medlem

HDMI -> VGA adapter funkar inte till äldre projektorer

Hej, jag har ett märkligt problem. Har precis bytt dator från en Dell Latitude E7240 till en Latitude E7250 som har HDMI utgång, men saknar inbyggd VGA port.

Jag brukar ofta koppla in datorn till projektorer på olika platser i jobbet som i princip alltid bara har en VGA ingång. Så jag köpte en HDMI -> VGA adapter för att koppla in nya datorn till de olika projektorerna.

Det konstiga är att på vissa ställen där projektorerna är av lite äldre modell så funkar det inte. Kopplar jag in datorn med adaptern så flimrar det till i projektorn, men den vägrar visa någon bild. Kopplar jag däremot in min gamla dator direkt via den inbyggda VGA porten till samma projektor funkar det, bilden kommer upp utan problem.

Vad kan detta bero på? Och finns det nåt man kan göra?

Tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem

Vilken adapter är det har köpt? HDMI till VGA kräver att den digitala HDMI-signalen omvandlas till en analog VGA-signal, vilket kräver en aktiv adapter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Vilken adapter är det har köpt? HDMI till VGA kräver att den digitala HDMI-signalen omvandlas till en analog VGA-signal, vilket kräver en aktiv adapter.

Den kabel jag köpt är av märket Deltaco: Kolla här

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrZeto:

Köpte den av Dell, model: DANBNBC084

DANBNBC084 är inte en HDMI till VGA-adapter enligt google bilder och diverse andra hemsidor.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

DANBNBC084 är inte en HDMI till VGA-adapter enligt google bilder och diverse andra hemsidor.

Ok?

Det är i alla fall denna: Samma adapter fast på eBay

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrZeto:

Ok?

Det är i alla fall denna: Samma adapter fast på eBay

Det där är fortfarande inte en HDMI till VGA-adapter. Det står dessutom klart och tydligt i rubriken att HDMI inte har något med adaptern i fråga att göra.

Skrivet av din länk:

NEW Dell VGA To Display Port Video Adapter DANBNBC084 Kit 5KMR3 Cable M9N09

Det framgår även tydligt på bilderna att det är DP det handlar om och inte HDMI.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrZeto:

Ok?

Det är i alla fall denna: Samma adapter fast på eBay

Fan! Mycket nu, kollade på fel kabel haha, du har helt rätt, DANBNBC084 är inte HDMI.

Den kabel jag köpt är av märket Deltaco: Kolla här

(har ändrat tidigare inlägg nu också så det blir rätt)

Permalänk
Bildexpert 📺

Det brukar finnas en del ledtrådar, som att projektorns info-meny berättar att signalen är "out of range" och liknande. Då kanske det räcker att ändra upplösning i WIndows till någon gammal standard som 800x600 och liknande.

Problemet kan var omvandlaren och hur den fungerar. En äldre projektor kanske inte vill ta emot de signaler som grafikkort och omvandlare vill försöka med. VGA-kabeln kanske inte har pinnarna som används för DDC/EDID där projektorn kan meddela önskad signalformat. Projektorn kanske inte använder DDC eller har DDC avstängt i menyerna.

Det skulle behövas omvandlare som med enkla knappar eller switchar kunde forcera fram de vanligaste signalerna.