Permalänk

Vad heter kablarna

Vad heter de här kablarna?

Är AV/RCA ingångar till min Samsung TV. Vill hitta förlängningar.

Permalänk
Permalänk

Det är 4-polig 3,5mm tele i ena änden och RCA i andra. Förslagsvis förlänger du RCA-sidan.

Permalänk
Skrivet av hahavaffan:

Det är 4-polig 3,5mm tele i ena änden och RCA i andra. Förslagsvis förlänger du RCA-sidan.

Okej, så det är mao ingen standardkabellösning.. Det jag vill göra är att ha både mitt Wii och min NES inkopplade samtidigt utan att göra det för knöligt bakom TV'n. Har där ett hål till andra sidan väggen där jag samlat alla kablar.

Förslag?

Permalänk
Rekordmedlem

Kablarna du visar är för olika signaltyper, en är komponentvideo och den andra är för kompositvideo och ljud.
Du kan förlänga dem med en vanlig 75ohm coax med rca kontakter om du inte skaffar nått special, en antennkabel med rca kontakter är alltså det du behöver om du ska montera det själv.
Ska du köpa färdigt så köp inte ljudförlängare för de är inte 75 Ohm och inte hf täta så de fungerar dåligt med video.
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/antenner-tillbehor/a...
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Kablarna du visar är för olika signaltyper, en är komponentvideo och den andra är för kompositvideo och ljud.
Du kan förlänga dem med en vanlig 75ohm coax med rca kontakter om du inte skaffar nått special, en antennkabel med rca kontakter är alltså det du behöver om du ska montera det själv.
Ska du köpa färdigt så köp inte ljudförlängare för de är inte 75 Ohm och inte hf täta så de fungerar dåligt med video.
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/antenner-tillbehor/a...
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca-...

Finns det inga färdiga lösningar för att bara förlänga den 4-polig 3,5mm tele:n? Kändes ju som att det skulle vara enklaste lösningen. Behöver en meter.

Dvs skulle jag (i fantasin) vilja ha en 2x 1meter 4-polig 3,5mm tele med hane i ena änden och hona i andra.

Edit: alltså något som ser ut så här http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/3-5-...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av -=*ThE_cRoW*=-:

Finns det inga färdiga lösningar för att bara förlänga den 4-polig 3,5mm tele:n? Kändes ju som att det skulle vara enklaste lösningen. Behöver en meter.

Dvs skulle jag (i fantasin) vilja ha en 2x 1meter 4-polig 3,5mm tele med hane i ena änden och hona i andra.

Edit: alltså något som ser ut så här http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/3-5-...

Du kan leta efter TRRS (Tip, Ring, Ring Sleeve) 3,5 mm tele på till exempel ebay. Fast risken finns att signalen blir dålig om den har fel impedans. Jag vet inte hur känsliga spelkonsollerna och TVn är för störningar. Det kan fungera och det kan bli skit.

Vilken av kablarna är det du ska använda? Den till vänster är komposit med stereo ljud. Den gula kontakten är bild och bör därför kopplas med 75 Ohm signalkabel. De andra två är ljud och kan kopplas med ljudkabel. Finns färdiga förlängningssladdar också: http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca-...

Den till höger som är grön, blå och röd är komponentvideo och de vill ha 75 Ohm. Även här finns färdiga förlängningssladdar: http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/komp...

Kjell säljer även en längre komposit till 3,5 mm TRRS som är till för Apples prylar: http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca-...

Det är dock inte säkert att den fungerar eftersom det inte finns någon standard på vilka kablar som går till vilka delar på telekontakten. Till exempel kör Apple ett eget race när det gäller ljud och mikrofon i headset jämfört med andra tillverkare. Så det är inte alls säkert att den fungerar.

Så enklast och säkrast är att lägga 200 kr på två färdiga förlängningssladdar för komponent och komposit så är risken för problem minimal. Inte lika snyggt men det kommer fungera.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av -=*ThE_cRoW*=-:

Finns det inga färdiga lösningar för att bara förlänga den 4-polig 3,5mm tele:n? Kändes ju som att det skulle vara enklaste lösningen. Behöver en meter.

Dvs skulle jag (i fantasin) vilja ha en 2x 1meter 4-polig 3,5mm tele med hane i ena änden och hona i andra.

Edit: alltså något som ser ut så här http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/3-5-...

Det finns headsetförlängningar men de är inte så lämpade för video eftersom det inte ryms separata koaxer i dem, men om du accepterar den bild som blir så ta en sån i så fall.
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/3-5-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Så enklast och säkrast är att lägga 200 kr på två färdiga förlängningssladdar för komponent och komposit så är risken för problem minimal. Inte lika snyggt men det kommer fungera.

Tack för ett bra svar, då vet jag läget.

Insåg en sak till. Wii:et använder ju även delar av kompositen för att få ljud. Är inte det rätt korkat? Då innebär ju det att jag aldrig kan ha en RCA och en AV inkopplade samtidigt?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av -=*ThE_cRoW*=-:

Tack för ett bra svar, då vet jag läget.

Insåg en sak till. Wii:et använder ju även delar av kompositen för att få ljud. Är inte det rätt korkat? Då innebär ju det att jag aldrig kan ha en RCA och en AV inkopplade samtidigt?

Nej det går inta att köra ljud så som du skriver, kompositvideo använder en ledare, s-video 2 ledare och både komponent och rgb använder 3 ledare för själva bildsignalen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av -=*ThE_cRoW*=-:

Tack för ett bra svar, då vet jag läget.

Insåg en sak till. Wii:et använder ju även delar av kompositen för att få ljud. Är inte det rätt korkat? Då innebär ju det att jag aldrig kan ha en RCA och en AV inkopplade samtidigt?

Hur menar du? Komposit använder en kabel för video, den gula och sen är det vanligt att man även kör två kablar för analogt ljud. Den vita och röda är alltid ljudet, höger och vänster kanal. All bild går i den gula. Komponent skickar bilden i tre kablar. Eller ja, tekniskt sett är det YPBPR för det finns flera olika typer av komponent-signaler men det brukar vara YPBPR, alltså en signal skickar luma, alltså ljusstyrkan, och de andra två skickar skillnaden mellan röd och luma respektiva blå och luma. Grönt kan sedan räknas ut utfrån det man har. Så det är två olika sätt att skicka bild. Fördelen med komposit är att man bara behöver en kabel men bildkvalitén är sämre eftersom man multiplexar ihop flera signaler i en vilket leder till förluster i konverteringen i båda ändar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

@Zotamedu: MF: Jag är med nu och varit borta från de här "projektet" ett tag. För mycket jobb och för många NES-spel som var tvungna att testas igen

Min fråga nu. Vill endast ha en uppsättning kablar till TV'n, har förstått att jag kan uppnå detta med en AV/Component switch. Så kan jag mao ha Wii, NES, SNES inkopplade till switchen med AV respektive Component beroende på enhet och sen skicka detta genom switchen som är kopplad till alla ingångarna på TV'n. Har jag fattat detta rätt?

Fråga två, vilken switch skulle ni rekommendera?

Permalänk
Bildexpert 📺

Mycket av den här problematiken löser man med hemmabioreceiver som tar emot component/YPbPr och kompositvideo. De hanterar också all koppling med ljud, samt omvandlar till HDMI. Räcker med en sladd till TV:n.

Blir förstås en slant för en receiver med rätt kapacitet. Alternativet är någon form av analog signalväxlare från eBay med godtycklig kvalitet. Kabelförlängningen löser du då genom (som föreslaget) vanliga RCA-kablar avsedda för video (75 Ohm) och inte genom att förlänga specialkontakten som ska in i TV:n

Permalänk

@Laxpudding: Absolut är det så men har allt ljud i en Philips soundbar genom TVn's HDMI ARC så vill inte knåda dit en reciver (platsmässigt då jag vill ha det cleant) också då enda behovet är just att kunna koppla in:
Wii = Komponent
SNES = komposit Stero
NES = komposit Mono
Alla med en uppsättning kablar till TV:n

Länka gärna till något så jag har att utgå ifrån.

Typ denna fast mindre overkill: http://en.cypress.com.tw/store/catalog/app/product/CSLUX-300I... Den skalar ju visserligen upp och spottar ut i HDMI vilket iofs kan funka lika bra för mig. Eller, har inte bestämt mig. Trots att de är en LCD vill man ju behålla så mycket "NES känsla" som möjligt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av -=*ThE_cRoW*=-:

@Laxpudding: Absolut är det så men har allt ljud i en Philips soundbar genom TVn's HDMI ARC så vill inte knåda dit en reciver (platsmässigt då jag vill ha det cleant) också då enda behovet är just att kunna koppla in:
Wii = Komponent
SNES = komposit Stero
NES = komposit Mono
Alla med en uppsättning kablar till TV:n

Länka gärna till något så jag har att utgå ifrån.

Typ denna fast mindre overkill: http://en.cypress.com.tw/store/catalog/app/product/CSLUX-300I... Den skalar ju visserligen upp och spottar ut i HDMI vilket iofs kan funka lika bra för mig. Eller, har inte bestämt mig. Trots att de är en LCD vill man ju behålla så mycket "NES känsla" som möjligt.

Vill du konvertera all video eller kan du använda komponent och komposit på tvn och växla ingång på den ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Tv:n kan byta mellan komposit och Komponent.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av -=*ThE_cRoW*=-:

@mrqaffe: Tv:n kan byta mellan komposit och Komponent.

Hur många ingångar för komposit har tvn ? (det finns även i scarten)
Du kan ju kanske slippa nån extern växel, men annars borde det räcka med en kompositväxel typ http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Funkar ju inte. Se första inlägget så ser du vilka ingångar jag har

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av -=*ThE_cRoW*=-:

@mrqaffe: Funkar ju inte. Se första inlägget så ser du vilka ingångar jag har

Det står faktiskt inte vilka ingångar du har tillgång till Vad har tvn för ingångar då (alla) kan du länka manualen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Sant. Fast nu är jag bara intresserad att använda kablarna i första posten.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av -=*ThE_cRoW*=-:

@mrqaffe: Sant. Fast nu är jag bara intresserad att använda kablarna i första posten.

Du syftar alltså på att du bara vill köra in signalen via de 2 ingångarna även om du skulle ha flera användbara ingångar ? I så fall måste du skaffa en extern växel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: precis. Hade du läst hela konversationen eller bara inlägget innan du postade hade du sett att jag letade efter en sådan. Har du några tips på en?

Permalänk
Bildexpert 📺

Det har aldrig inte funnit någon go-to-produkt för detta annat än en receiver. Sverige är för litet land för en egen marknad, så det är sällan man ser några komplexa växlar via kjell&company och liknande. Växlar för analog video från ebay är troligtvis det som gäller i din situation, tyvärr.

Sök på "component switcher" och det dyker upp en hel del. Många av de där apparaterna kan också för hyfsade summor skala upp till HDMI vilket torde underlätta. Men vänta inga under av bildkvalitet någonstans. Det finns en anledning till varför en produkt kan kostar 500 kr och en annan 5000 kr för vad som till synes är samma funktion.

Att jag skriver tyvärr är därför att den hållbara lösningen är en hemmabioreceiver. Med ljudlimpor och "hemmabiopaket" är man alldeles för begränsad. Utrustningen du tidigare har valt matchar dessvärre inte dina behov. Då hamnar man i den här sitsen där hoppet står till märkliga eBay-prylar, TV:ns specialadaptrar och vad som i slutändan kan bli allt annat än en "clean" lösning. Med nästa TV du köper kanske du inte kan lösa detta via en analog växel och det är samma visa igen.

Har haft den här typen av diskussion kanske femtio gånger genom åren med läsare och kunder. De enda som varit nöjda (och i många fall aldrig behövt fundera över saken) är de som landar hem en receiver. Men hittar du något på eBay som fungerar är jag nyfiken på en uppföljning.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av -=*ThE_cRoW*=-:

@mrqaffe: precis. Hade du läst hela konversationen eller bara inlägget innan du postade hade du sett att jag letade efter en sådan. Har du några tips på en?

Jag har läst allt men du skriver inte tydligt vad du är ute efter, det gäller att ställa tydliga frågor om det ska gå att få bra svar via text på ett forum.
Det är svårt att veta att du egentligen menar nått annat än det du frågar om och att du inte är intresserad av alla tekniskt möjliga lösningar utan vill ha en mycket specifik lösning på ett sätt som förmodligen inte är den tekniskt bästa pga att du begränsar dig till att bara använda vissa ingångar även om du skulle ha andra som är lämpliga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.