Programmering med Java och Notepadd ++ (Högskolenivå)

Permalänk
Inaktiv

Programmering med Java och Notepadd ++ (Högskolenivå)

Hejsan!

Har börjat Dataingenjör nu i år. Undrar om någon har några bra tips (sidor,youtube m.m) för att lära sig att programmera?

Om jag får en fråga som denna nedan. Hur ska jag börja här t.ex?

**
Skriv ett program som läser två positiva heltal från kommandoraden och skriver
ut true om något av dem delar det andra och false annars. Programmet ska sparas
i en fil som heter OneDividesTheOther.java och det är bara denna fil som ska
laddas upp i Blackboard.

Jag vill kunna skriva det på först papper och sen kunna skriva om det till kod på datorn

Några tips och trix här kanske?

Hälsningar/ Panik

Permalänk
Medlem

Hej,
Här har du länkar till video guider.

svenska: http://youtu.be/0P8qNvGdRpQ?list=PLC4B5135BA62B663FF

engelska: https://www.thenewboston.com/videos.php?cat=31

Kan rekommendera visual studio code som ett alternativ till notepad++.

Skriv programmet i pseudokod och översätt sedan till java för att enklare bryta ner problemen.

//emeens

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Först och främst: jag skulle avråda från att skriva det på papper först. Du kommer upptäcka att det blir första gången som du kommer på att "tusan, jag skulle gjort x mellan rad 12 och 13", det blir väldigt jobbigt på papper medans det bara är att skjuta in en ny rad mellan raderna.

Vad gäller frågan, börja med att fundera ut vad du ska göra i grova drag. I exemplet ovan skulle det vara:
1. Läs in ett tal och spara detta som en variabel.
2. Läs in ett till tal och spara detta som en annan variabel.
3. Kolla om var1 är delbart med var2. (Detta görs bäst via en if/else-sats)

Om du vid något tillfälle märker att du vill göra något som du misstänker redan finns inbyggt i java, kolla först i boken. Om inte detta fungerar, googla (ja faktiskt!), exempelvis "java dividable" så får du genast upp en hel drös med svar på hur du gör i java för att kolla om ett tal är delbart med ett annat.

Jag rekommenderar också att du skaffar en editor som kan visa dig din kod med olikfärgad text (beroende på om det är en variabel, funktion etc), detta ökar läsbarheten markant.

Visa signatur

[Fractal Design R5] [Intel i7 4790k + CM 212 Evo] [8Gb DDR3] [Asus Z97-A] [MSI GTX 970]
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[Samsung Chronos 7] Intel i5-3210M (2,5Ghz), 6Gb DDR3, 1Tb, nVidia GT 640M 1024Mb GDDR5

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186265:

Hejsan!

Har börjat Dataingenjör nu i år. Undrar om någon har några bra tips (sidor,youtube m.m) för att lära sig att programmera?

Om jag får en fråga som denna nedan. Hur ska jag börja här t.ex?

**
Skriv ett program som läser två positiva heltal från kommandoraden och skriver
ut true om något av dem delar det andra och false annars. Programmet ska sparas
i en fil som heter OneDividesTheOther.java och det är bara denna fil som ska
laddas upp i Blackboard.

Jag vill kunna skriva det på först papper och sen kunna skriva om det till kod på datorn

Några tips och trix här kanske?

Hälsningar/ Panik

En tutorial som väldigt många är ense om är bra är gjord av Derek Banas:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLE7E8B7F4856C9B19

Kör lite i den först så kommer du säkert få lite idéer för hur du ska ställa upp pproblemen.

Visa signatur

/M

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av emeens:

Hej,
Här har du länkar till video guider.
svenska: http://youtu.be/0P8qNvGdRpQ?list=PLC4B5135BA62B663FF
engelska: https://www.thenewboston.com/videos.php?cat=31
Kan rekommendera visual studio code som ett alternativ till notepad++.
Skriv programmet i pseudokod och översätt sedan till java för att enklare bryta ner problemen.
//emeens
Skickades från m.sweclockers.com

Tack så hemskt mycket! En fråga bara. Den här visual studio kan man alltså skriva in koden. Och där skriver den vad t.ex

System.out.println( Math.round( Math.random() ) );

Gör för något ord för ord?

*Vill absolut inte vara lat och skriva in allt så är det klart. Vill lära mig detta helt från grunden nämligen så jag vet vad jag håller på med.

Skrivet av Calsoe:

Först och främst: jag skulle avråda från att skriva det på papper först. Du kommer upptäcka att det blir första gången som du kommer på att "tusan, jag skulle gjort x mellan rad 12 och 13", det blir väldigt jobbigt på papper medans det bara är att skjuta in en ny rad mellan raderna.

Vad gäller frågan, börja med att fundera ut vad du ska göra i grova drag. I exemplet ovan skulle det vara:
1. Läs in ett tal och spara detta som en variabel.
2. Läs in ett till tal och spara detta som en annan variabel.
3. Kolla om var1 är delbart med var2. (Detta görs bäst via en if/else-sats)

Om du vid något tillfälle märker att du vill göra något som du misstänker redan finns inbyggt i java, kolla först i boken. Om inte detta fungerar, googla (ja faktiskt!), exempelvis "java dividable" så får du genast upp en hel drös med svar på hur du gör i java för att kolla om ett tal är delbart med ett annat.

Jag rekommenderar också att du skaffar en editor som kan visa dig din kod med olikfärgad text (beroende på om det är en variabel, funktion etc), detta ökar läsbarheten markant.

Okej! Tack så mycket. Fick mig att fundera ordentligt här nu. Vi har faktist redan gjort uppgiften men vill som sakt lära mig allt om hur den fungerar, Hur vi kan optimera den osv.

Det du gjorde ovan 1,2,3 Det är precis det tänket jag vill kunna lära upp mig så jag själv kan stå på egna ben. Hur gjorde du för att få till dig det?

När jag själv läser blir det som en soppa allt ihop....

Skrivet av Marowak:

En tutorial som väldigt många är ense om är bra är gjord av Derek Banas:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLE7E8B7F4856C9B19

Kör lite i den först så kommer du säkert få lite idéer för hur du ska ställa upp pproblemen.

Tack! Skall självklart titta till detta genast!

Permalänk
Medlem

public static final PrintStream out

The "standard" output stream. This stream is already open and ready to accept output data. Typically this stream corresponds to display output or another output destination specified by the host environment or user.
For simple stand-alone Java applications, a typical way to write a line of output data is:

System.out.println(data)

random()
Returns a double value with a positive sign, greater than or equal to 0.0 and less than 1.0.

round(double a)
Returns the closest long to the argument, with ties rounding up.

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av anon186265:

Det du gjorde ovan 1,2,3 Det är precis det tänket jag vill kunna lära upp mig så jag själv kan stå på egna ben. Hur gjorde du för att få till dig det?

Försök att dela upp problemet i mindre delar som kan lösas separat. Att lära sig det är en del av syftet med den här typen av uppgifter så det är inget att bekymra sig över. Exemplet ovan kräver att du kan skapa och köra ett litet program, läsa in ett par uppgifter från kommandoraden, försöka konvertera dessa till heltal, kontrollera om två heltal är delbara med varandra, samt skriva ut ett resultat. Vilka av problemen kan du redan lösa? Vilka behöver du öva med först? Är det något som borde delas upp ännu mer?

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Skrivet av Marowak:

En tutorial som väldigt många är ense om är bra är gjord av Derek Banas:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLE7E8B7F4856C9B19

Kör lite i den först så kommer du säkert få lite idéer för hur du ska ställa upp pproblemen.

+1 på Derek Banas

Permalänk
Skrivet av anon186265:

Hejsan!

Har börjat Dataingenjör nu i år. Undrar om någon har några bra tips (sidor,youtube m.m) för att lära sig att programmera?

Om jag får en fråga som denna nedan. Hur ska jag börja här t.ex?

**
Skriv ett program som läser två positiva heltal från kommandoraden och skriver
ut true om något av dem delar det andra och false annars. Programmet ska sparas
i en fil som heter OneDividesTheOther.java och det är bara denna fil som ska
laddas upp i Blackboard.

Jag vill kunna skriva det på först papper och sen kunna skriva om det till kod på datorn

Några tips och trix här kanske?

Hälsningar/ Panik

Koda inte på papper, vill du använda papper och penna först så använd det för att dela upp problemet i delproblem och räkna ut i vilken ordning du ska göra dem. Om man ser den uppgift du tog som exempel så börja med att titta på den och fundera på vilka delar den består av
Första vi ser är läs in 2 heltal
nästa ta reda på om något av dem är jämnt delbart med det andra
skriv ut om något av dem var jämnt delbart med det andra

Känns sedan delproblemen fortfarande för stora så kan man fundera på om man kan dela ner det i ytterligare delproblem. Det är det som är grunden i programmering, dela ner uppgifter i bitar som är hanterbara, vissa har lätt för det och ser det direkt andra får använda papper och penna eller börja koda för att kunna se det.

Vad gäller vad man använder för program att koda i är det väldigt mycket tycke och smak. Jag själv kör något som heter Eclipse där man dels kan få lite info om de metoder man använder (även om det finns mycket bättre i javas API på nätet ) men även trevliga bonusar som kodkompletering och kommandon för att automatiskt justera indragen när man tappat bort sig.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

@anon186265: Visual Studio Code är ett alternativ till notepad++ det du får är olika färger på koden, formatering och indentering så att koden blir strukturerad och lättläst.
Notepad++ har dessa funktioner också men jag själv föredrar VSC.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gaminggirl:

Koda inte på papper, vill du använda papper och penna först så använd det för att dela upp problemet i delproblem och räkna ut i vilken ordning du ska göra dem. Om man ser den uppgift du tog som exempel så börja med att titta på den och fundera på vilka delar den består av
Första vi ser är läs in 2 heltal
nästa ta reda på om något av dem är jämnt delbart med det andra
skriv ut om något av dem var jämnt delbart med det andra
Känns sedan delproblemen fortfarande för stora så kan man fundera på om man kan dela ner det i ytterligare delproblem. Det är det som är grunden i programmering, dela ner uppgifter i bitar som är hanterbara, vissa har lätt för det och ser det direkt andra får använda papper och penna eller börja koda för att kunna se det.
Vad gäller vad man använder för program att koda i är det väldigt mycket tycke och smak. Jag själv kör något som heter Eclipse där man dels kan få lite info om de metoder man använder (även om det finns mycket bättre i javas API på nätet ) men även trevliga bonusar som kodkompletering och kommandon för att automatiskt justera indragen när man tappat bort sig.

Tack så jättemycket ska försöka det du nämnde. Ang våra val av program är vad läraren har sakt till oss

Skrivet av emeens:

@Peterpanik: Visual Studio Code är ett alternativ till notepad++ det du får är olika färger på koden, formatering och indentering så att koden blir strukturerad och lättläst.
Notepad++ har dessa funktioner också men jag själv föredrar VSC.

Okej. Tack men vi måste använda notepad++ på högskolan enligt läraren ^^

Permalänk
Skrivet av anon186265:

Tack så jättemycket ska försöka det du nämnde. Ang våra val av program är vad läraren har sakt till oss

Okej. Tack men vi måste använda notepad++ på högskolan enligt läraren ^^

När man läser en kurs sådär är det lättast för läraren att alla använder samma program, eventuellt att de säger att de hjälper en bara med problem med programmet om man använder det de rekommenderar.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gaminggirl:

När man läser en kurs sådär är det lättast för läraren att alla använder samma program, eventuellt att de säger att de hjälper en bara med problem med programmet om man använder det de rekommenderar.

Vet jag faktist inte hur det ligger till. Jag kör på det dom säger åt mig att göra. Sen kan jag göra som ni andra. Köra det man tycker känns bäst om jag nu kommer så långt och klarar mina 3 år nu framöver