VGA och HDMI-anslutning inte samma bildskärmsupplösning. Hur få samma upplösning?

Permalänk
Medlem

VGA och HDMI-anslutning inte samma bildskärmsupplösning. Hur få samma upplösning?

Tjena. Jag ska inte göra detta mer komplicerat än det är. Jag har använt vga till min tv eftersom kvaliteten jag får med hdmi är dålig, och vga har alltid varit kristallklart.
För ett tag slog jag på skärmen efter att datorn hade varit i strömsparläge och då hade hela bilden flyttat sig lite grann åt ena hållet så en liten del utav bilden låg utanför skärmen, så att säga, och detta hade hänt tidigare så det var ingenting nytt och det fixade sig alltid genom att gå till inställningarna och byta upplösning och sedan byta tillbaka till den tidigare upplösningen. Problemet är att jag råkade välja en upplösning som tv:n inte stöder, vilket gjorde att skärmen blev helt svart. Nu fungerar inte vga länge för mig eftersom den är inställd på att vara i upplösningen som tv:n inte stöder. Hur kan jag fixa detta? Jag vill verkligen tillbaka till vga då hdmi inte alls är snyggt för mig.

TL;DR: När jag använder vga-kabel så är skärmen svart, eftersom den är inställd på en upplösning som min skärm inte stöder, men när jag använder hdmi-kabel så är allting som vanligt. Kan jag på något sätt fixa så att min skärm alltid är på samma upplösning, oavsett kabel? (som det var tidigare innan jag råkade ändra upplösning när jag använde vga)

Permalänk

Om du kär med AMD grafikdrivrutiner så kan du plocka bort de två xml-filerna under "C:\Users\ditt_konto_namn\AppData\Local\ATI\ACE\". Foldern AppData är dold så ändra under "Visa - Dolda objekt" eller klistra in angivna (uppdaterade) sökrad.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Ursäkta mig nu för min fråga berör egentligen inte det du vill ha hjälp med. Men på vilket sätt får du dålig bild via hdmi?

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Kör med Nvidia (GTX 760). Finns det något liknande jag kan göra där istället?

Permalänk
Medlem

@klasvonklas: Svårt att förklara med ord så här är en bild: http://imgur.com/EErRJVh Så blir det inte med vga, utan då blir det helt glasklart. Om det går att göra något så att hdmi fungerar så är det ju ännu bättre än att försöka få vga att fungera igen.

Permalänk

@GzoriV: Det var länge sedan jag körde med nVidia så jag har inte motsvarande svar. Du kan söka under "C:\Users\ditt_konto_namn\AppData\Local\..." efter nVidia foldrar. De bör ha samma typ av personliga inställningsfiler som du i alla fall kan döpa om tillfälligt.

P.S. Vilka upplösningar klarar din skärm ? Digital överföring (HDMI) är ju mer exakt än den analoga (VGA).
VGA slätar ut medan HDMI ritar exakta punkter. På din bild ser det ut som du använder superlåga 600x800 i upplösning.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

@Waxinator: Är det xml-filer jag ska leta efter? Det finns nämligen tre st: config, journalBS.main och OpsStorage. Låter det bekant?

Det jag kör är 1920x1080, vilket är rekommenderat. Finns från 1024x 768 upp till 1920x 1080

Permalänk

@GzoriV: Om de är under personliga AppData så kan du prova att döpa om "config" så den inte hittas. Då bör det bli standard uppsättningar.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Yes, ligger under C:/Användare/MittNamn/AppData/Local/NVIDIA/NvBackend

Så jag döper om config, stänger av datorn, byter från hdmi till vga och sätter på och ser om vga fungerar? Tack för hjälpen, förresten!

Permalänk

Om din TV verkligen klarar fullHD (1920*1080) så borde HDMI se betydligt bättre ut än VGA, om inte någonting är trasigt. Det måste vara en upplösning eller kombination av upplösning+inställning som din TV inte gillar, som gör att den skalar om det.

Permalänk
Medlem

@hahavaffan: Ja, någon kombination är det som gör att det inte ser bra ut, då hdmi fungerade bra på samma skärm på min gamla dator, men jag har inte tänkt på att försöka hitta en lösning eftersom vga fungerat tidigare på ett bra sätt.

Permalänk
Medlem

Vad är det för modell på tvn?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
99:e percentilen

Det syns på din bild att du inte har 1:1 pixelmappning, och då blir det skit. Men då ska man inte ge upp och förlika sig med analog överföring, utan i första hand försöka lösa problemet.

Kan vi börja med att du länkar exakt vilken TV du har? Gå även igenom grafikkortets och TV:ns inställningar och kolla efter saker som bildförhållande, skalning och liknande.

Du har väl TV:n kopplad direkt till Nvidia-kortet, inte moderkortet?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Har nu fått det att fungera med vga i alla fall, så nu ser det bra ut igen, men klart att man vill använda hdmi istället, då det ska vara bättre samt smidigare.

Tv:n https://www.netonnet.se/art/ljudbild/tv/andersson-l32510fhd/2...

Yes, TV:n var (är) kopplad direkt till Nvidia-kortet.

Måste iväg och jobba men återkommer senare. Ni får gärna tipsa på vad för inställningar jag kan titta på i själva datorn, för Tv:n inställningar har jag gått igenom flera gånger och allt är som det ska.

Det som är mest frustrerande är att det fungerade med hdmi med samma tv och min gamla dator, men med min nya (1 år) så har det inte fungerat alls, men jag gav i och för sig ganska snabbt upp och körde vga och glömde bort att undersöka vidare tills nu.

Tack allihopa för hjälpen!

Permalänk
Bildexpert 📺

Spontant baserat på bilden ser det ut som att TVn kör overscan aktiverat, zoomar och beskär bilden. För att undvika att kanterna skärs bort (Windows menyer och statusrader försvinner utanför bild) har du ställt grafikkortet i Nvidia-inställningarna till underscan som alltså skalar ned bilden till 95 procent av storleken eller liknande.

Några procent nedskalning tillsammans med några procent overscan i TV:n tuggar sönder den digitala bilden. Detta är det vanligaste felet till att HDMI-1080p till en 1920x1080-TV inte ser bra ut när det enligt alla regler ska bli perfekt pixelmappning.

Lösningen är enkel. 100% bild ut ur datorn. Stäng av overscan i TV:n. Det svåra är att hitta rätt inställning i TV:n som stänger av overscan. Väldigt få TV-apparater har ett reglage som heter "Overscan: on/off" i bildinställningarna. Det kan ligga under formatknappen eller i en specialmeny, vanligtvis ihop med någon svengelsk översättning.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Laxpudding:

Spontant baserat på bilden ser det ut som att TVn kör overscan aktiverat, zoomar och beskär bilden. För att undvika att kanterna skärs bort (Windows menyer och statusrader försvinner utanför bild) har du ställt grafikkortet i Nvidia-inställningarna till underscan som alltså skalar ned bilden till 95 procent av storleken eller liknande.

Några procent nedskalning tillsammans med några procent overscan i TV:n tuggar sönder den digitala bilden. Detta är det vanligaste felet till att HDMI-1080p till en 1920x1080-TV inte ser bra ut när det enligt alla regler ska bli perfekt pixelmappning.

Den skiten igen alltså. Varför ska alla TV-apparater sabotera för användaren på det sättet? Är vi inte förbi den analoga tidsåldern med safe zones och sån skit? Varför kan inte bara helt normal 1:1 utan massa skalningstrams skickas till TV:n? AMD har väl fortfarande den värdelösa standardinställningen som ger en sorgkant runt hela bilden även på vanliga datorskärmar som skapar dessa standardtrådar med jämna mellanrum (Google: AMD svarta kanter; Google: AMD black border)? Har du någon förklaring?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Alling:

Har du någon förklaring?

När jag är trött och uppgiven slänger jag armarna i luften och muttrar något om "muterade apor". Särskilt när man kör HDMI via AMD-kort och måste in i CCC för femtielfte gången för att stänga av underscan.

Alla Full HD-TV och Ultra HD*-TV ska kunna pixelmappa. Det är en regel för HD Ready 1080p-licensen som i stort sett alla europeiska aktörer följer. Så jag har hittills alltid kunnat bli av med problemet på alla moderna TV jag testat eller pillat på. Men det kan ta rätt många minuter av letande i menyer och knappar innan jag hittar rätt alternativ. Tillverkarna har också förmågan att byta plats, beteckning och tillvägagångssätt lite då och då.

Det är värre med TV-apparater med 1366x768 pixlar eller annan icke-full HD. Där kan det vara omöjligt att bli av med overscan. Lyckligtvis rör det sig om äldre modeller eller riktiga budgetbottenskrap. Fast ibland är detta vad man har där hemma.

*Majoriteten UHD-TV kan inte pixelmappa 1920x1080 utan använder interpolerande skalning. Men de kör åtminstone utan overscan.