Ljudklipp: Detta lär vara hårddisken som är trött?

Permalänk
Medlem

Ljudklipp: Detta lär vara hårddisken som är trött?

Hej!

Mammas dator har börjat låta, antar att det är hårddisken som låter. Vad annars skulle det kunna vara? Vid runt 0:15 hör man klickandet.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/15627177/Ljudinspelning%2...

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter som en normal disk som jobbar, klicken är när läsarmen byter håll. Om den får jaga runt efter data så är en defrag på sin plats.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Okej, har aldrig hört en som låter så där mycket. Det är svårt att uppskatta nivån i ljudklippet. Kanske är en högljudd hårddisk helt enkelt.

Permalänk
Hedersmedlem

Hur ofta defragmenterar du? Mycket viktigt att göra det på vanliga HDs, men kräver minst 15-20% ledigt för att fungera någotsånär.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Hur ofta defragmenterar du? Mycket viktigt att göra det på vanliga HDs, men kräver minst 15-20% ledigt för att fungera någotsånär.

System är precis omblåst, fick precis tillgång till datorn (den är begagnad). Ska sätta den på en defragmentering. Vid eventuellt omformatering och nyinstallation, är en defragmentering nödvändig efteråt (förutsagt att det var det innan)?

Permalänk
Hedersmedlem

@trexake: Jag gör det alltid som rutin, men det är inte alltid som det är problem direkt. Dock, vissa gånger har jag legat på över 30% trots helt ny partition, formatering och ominstallation, efter att jag kört in lite drivrutiner och program som krävdes. NTFS kan alltså lyckas fragmentera trots mycket plats kvar, men då ligger ändå mesta informationen i början av disken så det märks inte lika mycket. Det är när disken använts länge och fyllts upp, med data spridd över hela ytan som det verkligen börjar märkas på allvar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av trexake:

System är precis omblåst, fick precis tillgång till datorn (den är begagnad). Ska sätta den på en defragmentering. Vid eventuellt omformatering och nyinstallation, är en defragmentering nödvändig efteråt (förutsagt att det var det innan)?

Om något så är det precis efter nyinstall och alla 100+ uppdateringar, som defrag är som mest viktigt.
Ta dock hellre hem Auslogic defrag istället, den gör bättre jobb. Jag brukar ställa in den till att defragmentera i VVS kompatibelt läge och stänga av VVS när den defragmenterar, flytta systemfiler till början och efter "Optimiz by Prefetch Layout" är ännu bättre.

Sen kan du i schemaläggning sätta den att defragmentera när datorn är idle också, så sköter den det åt dig.
Programmet är helt gratis btw, bara läs noga alla alternativ som visas när du installerar, då den vill installera boost speed och lite sånt, vilket du kan enkelt tacka nej till

Permalänk
Medlem

Tack för svar, tycker dock fortfarande att den låter lite mycket. Man kan snabbt konstatera att ssd inte är en dålig idé. Känns skönt att inte ha något roterande då det inte är stationärt också (en av de bättre investeringar till min egen laptop).

Ska kolla in auslogic också. Har inte hunnit göra något de senaste dagarna

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har provat många defrag genom åren och även jag tycker Auslogics är bäst men som sagt, var uppmärksam på all skit de försöker installera som "bonus"!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro