Intel Skylake får bättre spelprestanda med ändring i UEFI

Permalänk
Melding Plague

Intel Skylake får bättre spelprestanda med ändring i UEFI

Bitvis lägre prestanda med Skylake än föregående generationer förklaras med en felinställning i LGA 1151-moderkort, någonting användare kan lösa på egen hand i väntan på nya UEFI.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

Det är alltid något.
Alla små % kan bli många.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Blir lite fundersam, hur kan det klassas som överklockning att höja FCLK till x10 istället för x8 när CPU är fastställd att fungera med den specifikationen. Intel garanterar ju att den ska fungera, så varför ska det då klassas som att man frångått garantin genom att höja den till det garanterade värdet? Det skulle innebära att man förlorar garanti på sina RAM-stickor när XMP-aktiveras i BIOS (eh, för det gör man väl inte?)

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Får hoppas att intel lär sig av den här lanseringen och inte gör om samma sak igen, Lansering samtidigt som gamescom är urbota dumt då man drunknar i alla andra nyheter.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. Nätaggregat: Corsair AX 760W 80+ Platinum.
Moderkort: Asus Z97-WS. CPU: Intel i7 4970K. CPU-Kylare: Noctua NH-U14S.
RAM: 4x8GB Corsair Vengeance 1600mhz CAS9 LP. GPU: Asus GTX 970 Strix.
Ljudkort: Asus Xonar Essence STX. SSD: Samsung 830 250GB.
OS: Win 10 Pro. Hörlurar: Sennheiser HD-595. Display: Samsung S27850T. Display: Asus ROG Swift PG279Q.

Permalänk
Medlem

Ni på redaktionen får jättegärna uppdatera er Skylake-recension så får vi se hur stor skillnaden faktiskt blir

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Size does matter.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker att moderkortstillverkarna sköter firmware uppdateringar dåligt.

Dom introducerar aldrig nya funktioner, och i bästa fall får man buggfixar.
Ändringsloggen är ofta bristfällig.

Utdaterade versioner av SMBIOS skeppas.
ACPI är ofta dåligt verifierat och implementationen inte korrekt.

Inställningarna i UEFI setupprogrammet är ofta dåligt dokumenterade och saknar dokumentation.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot BIOS uppdatering...många bäckar små.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Datavetare

@Videoapan: det är överklockning då moderkortet inte är officiellt certifierat att köras med FCLK på 1GHz. Man kan helt enkelt få problem om man bara skruvar upp det värdet själv då det fanns en teknisk anledning till att man lanserade med FCLK på 800MHz, vilket helt enkelt verkar vara att det fanns fall som inte fungerade som väntat med 1GHz FCLK.

De officiella UEFI-uppgraderingarna ska, som jag förstått, även innehålla ny mikrokod till CPUn som är testad/certifierad att fungera korrekt när FCLK går på 1GHz.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Size does matter.

Size, vad har size med saken att göra? Nyheten handlar om speed..?

Permalänk
Medlem

1 %, nästan en hel fps! I alla fall en del av en fps.

För extrem-överklockning är det ju kul, men knappast något att bry sig om i övriga sammanhang.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Inaktiv

Jag tror de flesta datoranvändare har mycket betydligt bättre insikt i vilka konsekvenser höjd FCLK har än moderkortstillverkarna, så jag ser det bara som att köra på..

Det var annars intressant att att en höjning på FCLK med 25% bara ger 1% bättre prestanda i grafik, vilket säger mig att det inte är FCLK som flaskar i dagens cpuer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av random1234:

Size, vad har size med saken att göra? Nyheten handlar om speed..?

Procent är ju en storlek av något...?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av random1234:

Size, vad har size med saken att göra? Nyheten handlar om speed..?

The size of the number that defines the speed

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Datavetare

@anon159643: Effekten är helt klart liten, men det var tillräckligt stor för att de inställningar Anandtech körde med (där GPUn är främsta flaskhals) skulle konsekvent resultera i att 6600K/6700K låg marginellt lägre.

Så nyheten är främst att detta gör Skylake till den snabbaste modellen på i stort sett alla fall man testat hos AnandTech.

En i någon bemärkelse relaterad nyhet till detta är att Intel till slut släppt information om mikroarkitektur detaljer i Skylake. Det mest iögonfallande är inte de förbättringar man gjort utan att det faktiskt finns två saker som på pappret i någon bemärkelse är "sämre" än Broadwell, i alla fall innan man förstår orsaken till ändringen

  • L2-cache har gått från "8 set associative" till "4 set associative"

  • Latensen på multiplicering av flyttal har ökat marginellt (samma kapacitet dock)

Orsaken till båda ändringarna är att det ger bättre perf/W vilket för servers betyder att man kan ha fler CPU-kärnor alt. köra samma mängd CPU-kärnor på högre frekvens än tidigare. Är också viktigt för mobila enheter och den eventuellt negativa effekt den kan ha på desktop med 2-4 kärnor och TDP >50W verkar absolut minimal (och framöver kan de eventuellt betyda att man kan öka frekvensen lite till jämfört med dagens 6600K/6700K).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Förvirrat much? Intel kommer genom microcode updation att ändra till 1000Mhz, men gör man det själv så räknas det som överklockning? Det var ju så lagom snurrigt får jag säga.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Inte så förvirrande. Du kan själv ändra inställningarna i nuvarande bios, vilket då är att överklocka. Eller så väntar du på en bios update där inställningarna ändras, och har verifierats av moderkorttillverkarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Narien:

@Ozzed: Inte så förvirrande. Du kan själv ändra inställningarna i nuvarande bios, vilket då är att överklocka. Eller så väntar du på en bios update där inställningarna ändras, och har verifierats av moderkorttillverkarna.

Om nu intel har sagt att det är OK så tycker jag att det är förvirrande att det ska räknas som överklockning. Det blir ju exakt samma resultat.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Stora frågan är om alla moderkort klarar att köra FCLK i 1 GHz. Har de endast validerats för 800MHz så är det lite frågan om. Borde samtidigt inte vara något större problem heller och i värsta fall är prestandavinsten liten/minimal.

Intel har gjort större misstag vid tidigare lanseringar (SATA-problemet med Sandy Bridge sticker ut) men denna gång ser det ut att vara relativt smärtfri lansering.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Jag tolkade det som att de sa att det BORDE vara 1000 MHz, det betyder inte att moderkorten testats för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Narien:

@Ozzed: Jag tolkade det som att de sa att det BORDE vara 1000 MHz, det betyder inte att moderkorten testats för det.

>Får verkligen hoppas att det inte är så. Annars så blir ju berörda moderkort instabila när mikrokoderna uppdateras, eller så blir folk skitförbannade för att de fått en produkt som inte kommer få uppdateringen i och med att den inte pallar och skulle bli instabil då.

Hur som haver känns det som en soppa som ett stort företag som intel inte ska kunna hamna i. De får skärpa sig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Om nu intel har sagt att det är OK så tycker jag att det är förvirrande att det ska räknas som överklockning. Det blir ju exakt samma resultat.

Uppdateringen till moderkorten innehåller även ny mikrokod till CPUn. Utan denna mikrokod är det inte garanterat att saker fungerar som de ska vid 1GHz BCLK -> du kör utan för specifikation -> det är överklockning.

Med officiell uppdatering har din CPU också ny mikrokod som är validerat att hantera 1GHz BCLK -> du kör inom specifikation -> ingen överklockning.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Det är med största sannolikhet inget att oroa sig över... Bara moderkortstillverkarna som ser till att skydda sig mot eventuella problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Uppdateringen till moderkorten innehåller även ny mikrokod till CPUn. Utan denna mikrokod är det inte garanterat att saker fungerar som de ska vid 1GHz BCLK -> du kör utan för specifikation -> det är överklockning.

Med officiell uppdatering har din CPU också ny mikrokod som är validerat att hantera 1GHz BCLK -> du kör inom specifikation -> ingen överklockning.

Ja det har du rätt i. Missade den biten.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Jag anade någonting lurt med siffrorna som Swec fick fram i sin Skylake recension när man på andra ställen på nätet ser betydligt större prestandaökningar med t.ex. 6600k mot tidigare generationer. Fast de andra recensenterna kanske inte ens har kört med denna "uppdatering"?

Exempel: https://www.youtube.com/watch?v=WZ_5p9wd2dk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Ni på redaktionen får jättegärna uppdatera er Skylake-recension så får vi se hur stor skillnaden faktiskt blir

Håller med!
Jag är speciellt intresserad av i5:orna då det var där som skillnaden var störst.

(citerar mig själv - exakta siffror finns i orginal-posten.)

Skrivet av dpom86:

Alla tycks vara helt insnöade på i7'-ornas prestanda, men den riktiga kungen här är Broadwell i5 som fullkomligt sopar mattan med Skylake i5!

NOTERA ATT ALL DATA NEDAN ENDAST ÄR TAGET FRÅN 1080p TESTERNA!
<snip test-siffror>

I de testade spelen vinner BW i5 över SL i5 i 1080p på High/Max settings med i snitt 10% högre framerate till en 13% lägre strömförbrukning (totalt för systemet) trotts en ~9% lägre clock och ett 29% lägre TDP.
En överlägsen seger!

Någon enstaka procent räcker inte för att ta in ett så stort försprång försprånget, så jag hoppas se nya siffror på i5:orna!

Edit:
Ej att förglömma heller: Ett system med BW har 13% lägre strömförbrukning och lägre TDP. Även om Skylakes prestanda fixas med denna uppdatering tvivlar jag starkt på att den kommer sänka strömförbrukningen (snarare höja den marginellt).

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Testade höja FCLK till 1GHz. Får svart skärm när den försöker boota in i windows. Jag har dock clockat min burk redan så den kan ha med instabiliteten att göra också.

Vet inte vilken volt som kontrollerar FCLK. Jag gissade på I/O volten och höjde från 1.224 till 1.3 utan förändring i windows. Osäker på max "säkra" volten.

Någon som vet vilken volt som styr?

EDIT: Noterade på Andtech att den skalas med BCLK vilket gör att jag ligger på 8x175. Kan vara av den anledningen att jag inte kan komma in i windows på 10x175 då de säger att den börjar faila vid 1.4 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag tycker att moderkortstillverkarna sköter firmware uppdateringar dåligt.

Dom introducerar aldrig nya funktioner, och i bästa fall får man buggfixar.
Ändringsloggen är ofta bristfällig.

Utdaterade versioner av SMBIOS skeppas.
ACPI är ofta dåligt verifierat och implementationen inte korrekt.

Inställningarna i UEFI setupprogrammet är ofta dåligt dokumenterade och saknar dokumentation.

Generaliseringarnas mästare orerar igen. Vilka tillverkare baserar du dessa erfarenheter (?) på?

Permalänk
Avstängd

Tur man höll sig till haswell-e då:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Generaliseringarnas mästare orerar igen. Vilka tillverkare baserar du dessa erfarenheter (?) på?

Alla som jag haft produkter ifrån.
MSI, Epox, Gigabyte och Asus.