Samsung satsar på OLED-TV 2017

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

du glömde betrakningsvinklarna, responstid, färgåtergivning och ljusstyrka. Allt är bättre med OLED när det fungerar 100% LG2015.. not so much.

Eh, du hittar nog inte många som skriver under på att OLED har bättre ljusstyrka än LED-LCD. Mig veterligen vart HDR back in the day typ specificerat för upp till 4000 nits (riktig jävla torch-mode med andra ord), detta ska en LED belyst LCD klara komfortabelt. När till kommer till OLED börjar strömförbrukning och livslängd skena rejält vid 800-1000 nits.

Panasonics HDR OLED går t.ex. "bara" upp till 400 nits jämfört med Samsungs LCD HDR apparater som toppar typ 800-1000 nits om inte mer, SMPTE specen för HDR är 800 nits och Philips eller Dolbys HDR spec är drygt 1200 IIRC.

Permalänk
Skrivet av Kyroz:

Eh, du hittar nog inte många som skriver under på att OLED har bättre ljusstyrka än LED-LCD. Mig veterligen vart HDR back in the day typ specificerat för upp till 4000 nits (riktig jävla torch-mode med andra ord), detta ska en LED belyst LCD klara komfortabelt. När till kommer till OLED börjar strömförbrukning och livslängd skena rejält vid 800-1000 nits.

Panasonics HDR OLED går t.ex. "bara" upp till 400 nits jämfört med Samsungs LCD HDR apparater som toppar typ 800-1000 nits om inte mer, SMPTE specen för HDR är 800 nits och Philips eller Dolbys HDR spec är drygt 1200 IIRC.

Vem behöver en sol i vardagsrummet? jag har lampor för belysning:) Film kör jag helst när det är mörkt=mindre ljusstyrka på tv:en behövs.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow: Ja när LGs första OLED kom kostade den väl 99.000, sen drygt två år senare eller något så var den nere under 30. Galet

Att dom ALDRIG skulle satsa på OLED var väl inte riktigt på tapeten, men det var väl senast i våras som de sa att OLED låg en bra bit in i framtiden och att LCD med deras kvant-pixlar skulle vara "nästan lika bra som OLED".

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vem behöver en sol i vardagsrummet? jag har lampor för belysning:) Film kör jag helst när det är mörkt=mindre ljusstyrka på tv:en behövs.

Visst, 4000 nits är i överkant

När det gäller HDR är det ju bara vissa delar/detaljer av bilden som går upp i högre ljusstyrka för att skapa en högre kontrast, HDR är dock något man måste se IRL i ett mörk rum för att verkligen fatta hur jävla fett det är.

Film ska förövrigt ses i den ljusstyrka den är grade:ad för, t.ex. 100 nits för vanlig bluray eller (upp till) 800 nits för UHD bluray.

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

@Broken-arrow: Ja när LGs första OLED kom kostade den väl 99.000, sen drygt två år senare eller något så var den nere under 30. Galet

Att dom ALDRIG skulle satsa på OLED var väl inte riktigt på tapeten, men det var väl senast i våras som de sa att OLED låg en bra bit in i framtiden och att LCD med deras kvant-pixlar skulle vara "nästan lika bra som OLED".

Jo var inte billigt, få se om samsung satsar eller drar sig ur denna gången med.

Ja jag vet dom prata en del om det, men 2017 är en bra bit in i framtiden (2 år framåt), så troligen satsar dom just på kvant-pixlar och självklart vi sälja dessa, så kan ju inte gå ut med att dom ska satsa på oled om 2 år

Kunde då lika gärna sagt "köp oled i stället om två år"

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Kyroz:

Visst, 4000 nits är i överkant

När det gäller HDR är det ju bara vissa delar/detaljer av bilden som går upp i högre ljusstyrka för att skapa en högre kontrast, HDR är dock något man måste se IRL i ett mörk rum för att verkligen fatta hur jävla fett det är.

Film ska förövrigt ses i den ljusstyrka den är grade:ad för, t.ex. 100 nits för vanlig bluray eller (upp till) 800 nits för UHD bluray.

Kan säga att samsungs oled (tror det var till S5), kom upp i 600 i ljusstyrka så inte långt borta från 800

HDR har jag inte sett, men ser oled som efterlängtad uppföljare till plasman som tyvärr las ner, ihop med HDR vore kanske fint (om det är så bra som du säger, tror även jag sett någon artikel om det som lät bra).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

du glömde betrakningsvinklarna, responstid, färgåtergivning och ljusstyrka. Allt är bättre med OLED när det fungerar 100% LG2015.. not so much.

http://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=14...

Färgåtergivningen har jag inte hört något direkt klaga på pga tekniken på OLED? Att LG trycker ut billigt är en annan sak, de var inte direkt i front end på detta vad gäller LED LCD heller.

Ljusstyrkan på Panasonic ska vara 400 nits vilket är helt ok men visst där finns högre på LED.

Detta blir först OLED-TV från Panasonic som har en stark historia av att ta paneler och verkligen få fram "rätt" bild ur dem.

Jag säger inte OLED är perfekt men det är fan så mycket större steg mot LED LCD än vad LCD var mot CRT i sina första konsumentår på TV marknaden.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

"Uppgifterna kommer från en direktör hos läkemedelsbolaget Merck, som är ledande inom material för OLED-skärmpaneler, och en viktig leverantör till LG"

Okej... så, är det ett tekniskt patent, eller läkemedels patent?

Trodde inte jag skulle se läkemedel industrin vara så inblandad i våra kommande OLED paneler. Jag måste ha missat en hel del där...

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

"Uppgifterna kommer från en direktör hos läkemedelsbolaget Merck, som är ledande inom material för OLED-skärmpaneler, och en viktig leverantör till LG"

Okej... så, är det ett tekniskt patent, eller läkemedels patent?

Trodde inte jag skulle se läkemedel industrin vara så inblandad i våra kommande OLED paneler. Jag måste ha missat en hel del där...

#15657724 läs tråden nästa gång

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Hoppas Samsung slutar med sitt "curved" trams i samma veva också, helst tidigare. Fungerar bra på datorskärmar, not so much för TV.

Beror väl helt på hur nära man sitter. Men på avståndet som normalanvändaren oftast har är det väl kanske lite poänglöst.

Längtar tills 4K OLED kommer ner i vettiga priser, HD har jag inget som helst intresse av, det håller helt enkelt inte för mina behov. Inte så mycket pga. upplösningen på bilden (även om 4K förstås är mycket trevligare), utan pga. hur de tillverkar själva panelen. Man behöver inte alls komma speciellt nära för att kunna skönja en screen door-effekt eller rader mellan pixlarna vid panoreringar osv.

Permalänk
Medlem

Så förklara för mig hur LCD paneler i TV apparater kan åstadkomma kontrastförhållanden som vi bara drömmer om på datorskärmar.
Jag menar IPS paneler kämpar för att nå 1000:1, VA paneler ligger oftast runt 2500:1 och i bästa fall 5000:1.
Och OLED har ju i teorin oändligt kontrastförhållande.
Notera att kontrastförhållandet inte påverkas av hur starkt bakgrundsbelysningen kan lysa utan hänger på paneltekniken i sig.
Vad jag kan läsa mig till så innebär HDR i princip "local dimming", d.v.s inte på något sätt samma sak som att ha ett faktiskt kontrastförhållande som t.ex. en OLED eller plasma har.
Och att dom måste dra på ljusstyrkan extremt mycket för att nå dessa siffror är ju knappast någon överraskning då det blir enklare att fuska med kontrastvärdena då.
Redan idag så bländas man ju av vanliga LCD'er om man rattar på ljusstyrkan för mycket.

Nej LCD tekniken har nått vägs ände, och tillverkarna vet om det.
Nu tävlar dom bara i att komma på "nya" funktioner som inte behövs (böjd TV någon ?...).
Och mitt i allt detta revirpinkande så har HFR helt glömts bort !
Den enkla tekniken som faktiskt direkt skulle ge en enorm skillnad i filmtittandet lyser med sin frånvaro.
Jag menar t.o.m u-tube kör ju 60FPS, och TV har kört 50/60 FPS i decennier, men film ? ånej ! fast i forntiden med hack-k-k-iga 24FPS !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

#15657724 läs tråden nästa gång

Ahh... Jag svarade på artikeln bara, my bad

Permalänk
Skrivet av Pyoko:

Beror väl helt på hur nära man sitter. Men på avståndet som normalanvändaren oftast har är det väl kanske lite poänglöst.
...

Det är inte främst avståndet som ställer till det med böjda paneler, det går alltid att göra dem större och böja mer. Men det vanliga vid en TV är att man sitter fler än en person och kollar på film. Med en böjd panel blir det då jättebra för den som sitter precis i mitten. För den som sitter ute på kanten blir bortre sidan av TVn bra medan den närmare sidan knappt syns.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Bara dom ger f*n i välvda TV apparater... jäkla jippofasoner...
Hoppas Oled kommer ner till 15-16papp på 60-65" inom några år... och att barnsjukdomar är borta... hörde att vissa kan få tillfälliga inbränningar, så som vissa plasmor kan få... stämmer det...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Det är inte främst avståndet som ställer till det med böjda paneler, det går alltid att göra dem större och böja mer. Men det vanliga vid en TV är att man sitter fler än en person och kollar på film. Med en böjd panel blir det då jättebra för den som sitter precis i mitten. För den som sitter ute på kanten blir bortre sidan av TVn bra medan den närmare sidan knappt syns.

Eftersom en böjd panel endast har den tänkta effekten om HELA synfältet täcks av TVn/skärmen har avståndet en väldigt stor betydelse...om man inte har en TV/Skärm som täcker hela väggen då såklart. Optimalt är en 360 graders skärm..men det blir kanske svårt.
En böjd skärm funkar inte alls för de flesta som lagt pengar på det. Man kan intala sig det ja, men fakta är fakta, det funkar INTE i de flesta fall för de flesta användare som sitter på 2-3 meters håll och har en 55 tummare. Bara onödigt trams som luras på folk för att ge ett argument att byta ut en redan bra TV.
Dessutom är de fula att ha på väggen.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Ahh... Jag svarade på artikeln bara, my bad

Lugnt Var lite jävligt mot dig bara, förstår om du inte läst tråden.

Skrivet av Swennis:

Bara dom ger f*n i välvda TV apparater... jäkla jippofasoner...
Hoppas Oled kommer ner till 15-16papp på 60-65" inom några år... och att barnsjukdomar är borta... hörde att vissa kan få tillfälliga inbränningar, så som vissa plasmor kan få... stämmer det...?

Inbränningar har varit problem, även att dom kan vara svåra att få bort (ibland sitter dessa kvar). Men vet inte hur det är med 2015 panelerna.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Lugnt Var lite jävligt mot dig bara, förstår om du inte läst tråden.

Inbränningar har varit problem, även att dom kan vara svåra att få bort (ibland sitter dessa kvar). Men vet inte hur det är med 2015 panelerna.

Jag brukar ta mig tiden att läsa tråden före svar... jag fick mig på fan för att jag inte gjorde det, så rätt ska vara rätt

@Swennis & @Broken-arrow
Inbränningar är ett problem på en del Samsung telefoner iaf, men det krävs också ganska statiskt bild. Dock har väl plasma haft detta "problem" länge och det är ofta inga reella problem på just TV fronten (om inte ungarna lämnar en DVDs start meny på nån dag i sträck dvs).
Dock är det väl en av anledningarna till att vi fortfarande kör LCD på datorskärmarna, för där hade dessa problem blivit tydliga väldigt fort med statiska bakgrundsbilder (eller Sweclockers loggan på startsidan i webbläsaren )

Permalänk
Medlem

Dom "löste" ju mycket av inbränningsproblemen på plasmor med att varje pixel är medveten om hur sliten den är och justerar sig och ibland hela panelen därefter.
Det borde gå att fixa samma system på OLED, om dom nu inte redan gör det.
För problemet är ju att LED's tappar ljusstyrka med användning.
Och än värre är att olika färger av LED's tappar styrkan olika.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Dom "löste" ju mycket av inbränningsproblemen på plasmor med att varje pixel är medveten om hur sliten den är och justerar sig och ibland hela panelen därefter.
Det borde gå att fixa samma system på OLED, om dom nu inte redan gör det.
För problemet är ju att LED's tappar ljusstyrka med användning.
Och än värre är att olika färger av LED's tappar styrkan olika.

Fint när blåa leds går sönder Blir mest orange på skärmen då

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Fint när blåa leds går sönder Blir mest orange på skärmen då

LG löste väl det genom att blanda in vita? På så sätt behöver du inte lika mycket "kräm" i de blåa (för att göra ljusa färger) utan kunde välja en blå som höll bättre och hade bättre färgåtergivning istället. Var väl detta patent från Kodak som var guld värt och anledningen till att LG redan är var de är i OLED tekniken.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

LG löste väl det genom att blanda in vita? På så sätt behöver du inte lika mycket "kräm" i de blåa (för att göra ljusa färger) utan kunde välja en blå som höll bättre och hade bättre färgåtergivning istället. Var väl detta patent från Kodak som var guld värt och anledningen till att LG redan är var de är i OLED tekniken.

Kör vitt med färgfilter sist jag hörde Samsung i sin a mobiler hör med mindre blått (tror det var den färgen).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Eftersom en böjd panel endast har den tänkta effekten om HELA synfältet täcks av TVn/skärmen har avståndet en väldigt stor betydelse...om man inte har en TV/Skärm som täcker hela väggen då såklart. Optimalt är en 360 graders skärm..men det blir kanske svårt.
En böjd skärm funkar inte alls för de flesta som lagt pengar på det. Man kan intala sig det ja, men fakta är fakta, det funkar INTE i de flesta fall för de flesta användare som sitter på 2-3 meters håll och har en 55 tummare. Bara onödigt trams som luras på folk för att ge ett argument att byta ut en redan bra TV.
Dessutom är de fula att ha på väggen.

Tänkte mer att de som tillverkar TVn kan ju göra den så pass böjd och stor så att det passar t.ex. 2-3 meter om de flesta användare sitter på det avståndet. Alltså väldigt lite böjd om den bara är 55". Då blir det samma effekt som man vill komma åt (för den som sitter på precis rätt plats) även om den bara är på 55" och alltså inte täcker hela synfältet. Nu kanske de böjer dem mer än så? Jag vet inte. Däremot problemet om du sitter långt på sidan av en platt skärm att betraktningsvinkeln blir lite sämre på hela ytan. Är skärmen böjd och du sitter långt ute på sidan blir den bortre delen av skärmen bra då den nästan är rakt mot dig ändå, medan den närmare delen av skärmen kommer bli ändå sämre med tanke på betraktningsvinkeln. Så det kan bli riktigt illa då med en böjd panel om man sitter långt ute på sidan.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |