Samsungs nya LPDDR4 möjliggör telefoner med 6 GB primärminne

Permalänk
Skrivet av ArcticFire:

Börjar inte allt flera "flaggskepp" sakna SD-plats?
Känns som om att utvecklingen går bakåt.

Har en HTC Desire HD som färdigt hade en underlig rom...Men det får duga länge ännu. Har inget behov av att slänga pengar på en telefon, men visst intresserar 1+2.

Jo, tyvärr :/ LG är dom som känns som bästa kandidaten för nästa mobil, synd att få lämna oled (om dom inte släpper en riktigt bra flex nästa år då).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag har idag 1 GB RAM i telefonen vilket är på tok för lite. Vad jag har hört så kan även 2 GB vara snålt vid multitasking. Jag hade inte tackat nej till 3 GB LPDDR4.

Jag märker ingen skillnad alls mellan 2 & 3GB på G2 & Z2 som har i princip identisk hårdvara förövrigt. Båda flashade med aosp ska tilläggas.(Har inte testat originalmjukvarorna mer än en funktionskontroll)

Kanske tunga spel då? (Vilket jag inte kan uttala mig om då jag inte spelar på mobilen.)

Men det är ju alltid bättre med för mycket än för lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Du får tänka på att det fortfarande rör sig en del på den mobila marknaden. Sen tror jag det kommer dröja ett tag till vi ser 6 GB. Det stora med nyheten är att de nu antagligen kan bli standard med 3 GB istället för 2 GB då många verkar nöja sig med två kretsar RAM. Idag är det 2x1 GB men nu kan det bli 2x1,5 GB. Om du redan idag balanserar mellan 2 och 3 så är frågan hur länge 3 GB är nog. Förr eller senare kommer utvecklingen att plana ut men jag är inte övertygad om att vi är där än.

Det är snarare så att idag är 2GB helt ok, använder aldrig hela minnet även om jag har flera saker uppe. Att 3GB är ett bättre köp är ju just pga att 2GB antagligen inte kommer räcka i mycket mer än ett år till om man vill ha det "laggfritt" utan att behöva rensa minnet hela tiden. Tror inte dom flesta behöver 3GB idag, men det är bra val om man inte uppgraderar på kanske 3 år eller t.o.m lite till. Sen vet vi ju inte riktigt. Om Google fokuserar mer på prestanda nu istället för funktionalitet så kanske kravet på mängden RAM för en bra användarupplevelse inte ökar hela tiden eller i samma takt som det gjort.

Permalänk
Medlem

I en snar framtid kan man strunta i att ta med en bärbar burk (Win 10 på telefonen då också).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Friterad:

Det är snarare så att idag är 2GB helt ok, använder aldrig hela minnet även om jag har flera saker uppe. Att 3GB är ett bättre köp är ju just pga att 2GB antagligen inte kommer räcka i mycket mer än ett år till om man vill ha det "laggfritt" utan att behöva rensa minnet hela tiden. Tror inte dom flesta behöver 3GB idag, men det är bra val om man inte uppgraderar på kanske 3 år eller t.o.m lite till. Sen vet vi ju inte riktigt. Om Google fokuserar mer på prestanda nu istället för funktionalitet så kanske kravet på mängden RAM för en bra användarupplevelse inte ökar hela tiden eller i samma takt som det gjort.

Om de inte anser att enklaste sättet att öka användarupplevelsen och upplevd hastighet är att se till att dumpa mer till RAM för att gömma den sunkiga prestandan hos eMMC-lagringen

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Detta kanske ökar antalet kinaplattor med 3-4 GB RAM.
Satt precis och kollade på en 11" dual boot med Windows och Android. Men den hade bara 2 GB RAM. Så jag avvaktar lite. Om någon undrar så var det märket Onda.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

S7 lär väl få 4GB RAM om Samsung inte chockar o slår på stort med 6GB, tveksamt dock.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Skrivet av Gilgamesh:

S7 lär väl få 4GB RAM om Samsung inte chockar o slår på stort med 6GB, tveksamt dock.

Kan inte dela det så troligen. Utan 3,6 och 12 (om jag inte har fel).

Men Samsung kan ju likt edge som lyx modell släppa en med mer ram. Men troligt har dom gjort så här för att få billigare minne.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar