Permalänk

Problem med HDD

Tjena!
Jag har en HDD som inte vill fungera som den ska. Den har aldrig tagits ur datorn och den har formaterats (vad jag vet) en gång. Jag köpte nämligen datorn begagnad 2011, och vad jag vet så byggdes den runt 2009.

För några år sedan så låg OS på den och då så en dag verkade den inte läsa in operativsystemet, då det enda som hände var att musen kom fram på en svart skärm o sedan hände inget mer. Jag lämnade då in datorn och fick tillbaka den fixad med os o alla drivrutiner. Sedan skaffade jag en SSD och la OS där, och HDD användes endast som lagring. Detta var i början av året.

Nu verkar hårddisken möta ett liknande problem, då utforskaren(eller om man föredrar explorer.exe) kraschar då man går in i vissa mappar. Däremot så har det hänt att om man startat om datorn, och låtit det gå en tid så har man kommit åt det sedan. IBland går det bara väldigt segt att läsa filer. Jag bör även tillägga att varje gång jag startar datorn så vill Windows söka igenom den.

Det är väl all information jag har att ge. Det jag vet är att det är en Western Digital HDD, men jag ska undersöka om det är en green, blue eller black (om det nu spelar någon större roll.) Jag ska väl även tillägga att jag inte är bäst på datorer, intresset för dem har kommit nu i början av året, så jag lär mig fortfarande Jag är villig att köpa en ny HDD, men jag tänkte om jag kunde spara lite pengar då studierna kommer i första hand.

Specs på datorn:
CPU: i5 760: 2.80GHz
RAM: 16GB
Grafikkort: HIS Radeon HD 5770
Mobo: Asus P7P55D LE
HDD: Western Digital 1000GB
SSD: Intel 535 Series 120GB

La till mer information
Permalänk
Hedersmedlem

@Krabb Salva: Ladda ner CrystalDiskInfo ("Standard Edition" räcker) och se vad programmet säger om den specifika hårddisken. Om "Hälsostatus" är något annat än "Bra" så bör du fundera på att byta ut hårddisken om du är rädd om datan på den.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk

Ok, tack för hjälpen. Fick "Varning" så antar att det bara är att köpa en ny disk. That's life I guess

Permalänk
Medlem

När en disk håller på att gå sönder så har man ofta ett begränsat antal försök att kopiera det man inte vill förlora innan felet blir värre och värre tills den inte syns längre.

Jätte viktigt att INTE öppna eller leka med några filer och mappar på disken i onödan. Har du inget utrymme så kopplar du ur disken tills du köpt en till. Börja med det som är jätte viktigt.

Tex har jag haft 2-3 diskar jag misstänkte som gick sönder mitt i ett långt test av disken med bla tillverkarens test program. Som tur var jag noga med att först ha backup innan jag gjorde ett enda test.

stavning
Permalänk

@panpo98 Ja, jag misstänkte att diksen inte hade så långt kvar, så jag gjorde backup på det mest nödvändiga (typ skoldokument och bilder). Nu finns det egentligen inget kvar som jag måste göra backup på. Det var väldigt bra tips du gav dock, hade ingen aning om att man skulle undvika att leka för mycket med mapparna

Nåväl, nu kommer jag inte åt hårddisken alls, så jag tänkte ta ut den nu i dag. Tack för hjälpen