Den försvunna Terabyten.

Permalänk

Den försvunna Terabyten.

Installerade nyligen en 3TB hårddisk men när jag letar upp den ser jag att det bara finns 2TB utrymme. What's going on?

Visa signatur

KUNSKAPSNIVÅ PÅ OFFICIELLA NÖRD-SKALAN:
1-2-3-4-5-6-7-8-9-10

Permalänk
Hedersmedlem

Kan vara så att din dator inte klarar större diskar än 2GB. Vad har du för komponenter?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Har ts valt mbr i stället för gpt?

Bjuder på en länk som kommer förklara
Länk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zånkt:

Har ts valt mbr i stället för gpt?

Verkar som det, allt över 2.13TB kan inte mbr hantera.
https://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/hardware/dn6...

Permalänk

det är ganska modesta prylar, Asus P7H55-M moderkort, Intel Core i3 professor, det har några år på nacken. Vad är mbr o gpt för nåt?

Visa signatur

KUNSKAPSNIVÅ PÅ OFFICIELLA NÖRD-SKALAN:
1-2-3-4-5-6-7-8-9-10

Permalänk

ok tack för länken, du var snabbare än mig

Visa signatur

KUNSKAPSNIVÅ PÅ OFFICIELLA NÖRD-SKALAN:
1-2-3-4-5-6-7-8-9-10

Permalänk

Windows 7 kör jag

Visa signatur

KUNSKAPSNIVÅ PÅ OFFICIELLA NÖRD-SKALAN:
1-2-3-4-5-6-7-8-9-10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rundfunken:

Windows 7 kör jag

Japp formatera om diskenen till gpt så borde allt vara löst

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Kort fattat så handlar det om hur partitionerna hanteras.

Permalänk

Tack för hjälpen, ska försöka reda ut mysteriet med hjälp av era länkar.

Visa signatur

KUNSKAPSNIVÅ PÅ OFFICIELLA NÖRD-SKALAN:
1-2-3-4-5-6-7-8-9-10

Permalänk
Medlem

Kommer det att vara en systemdisk? Issåfall så måste du ha UEFi.
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/what-uefi

Permalänk
Medlem
Skrivet av ynot:

Kommer det att vara en systemdisk? Issåfall så måste du ha UEFi.
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/what-uefi

En 5400RPM Green rekommenderas ej till operativsystemet. Den ska väl enbart användas till lagring av data.

Permalänk
Medlem

Måste ha UEFI eller BIOS med +3TB stöd på bootdisk(tror bara Gigabyte har det) för att få ut mer än 2,2TB på systemdisken. Antingen får du byta till en annan systemdisk och köra den här som extradisk eller så får du byta moderkort som har stöd för UEFI.

Permalänk

Tack igen, för ytterligare hjälp. Man får lära av misstagen. Nackdelen att ha den här disken som systemdisk är det främst läs o skrivhastigheten? Kan jag fortsätta köra med den utan att datorn exploderar? Finns inte utrymme i budgeten för ytterligare en ny disk för tillfället.

Visa signatur

KUNSKAPSNIVÅ PÅ OFFICIELLA NÖRD-SKALAN:
1-2-3-4-5-6-7-8-9-10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rundfunken:

Tack igen, för ytterligare hjälp. Man får lära av misstagen. Nackdelen att ha den här disken som systemdisk är det främst läs o skrivhastigheten? Kan jag fortsätta köra med den utan att datorn exploderar? Finns inte utrymme i budgeten för ytterligare en ny disk för tillfället.

Det går utmärkt, men du tappar prestanda eftersom det är en långsam disk.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Visa signatur

KUNSKAPSNIVÅ PÅ OFFICIELLA NÖRD-SKALAN:
1-2-3-4-5-6-7-8-9-10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramblemoe:

Det går utmärkt, men du tappar prestanda eftersom det är en långsam disk.

Rätta mig om jag har fel här, men kan Windows 7 boota till GPT?
Den kan köra GPT som "andra disk" men för att kunna använda allt som en stor 3TB partition måste TS byta OS eller köra systemet på en annan disk.

Det kanske går att migrera över 64-bit system till GPT boot dock, men installationsprogrammet brukar inte vilja samarbeta för mig iaf för UEFI och GPT boot.

Permalänk

Jag kör med 3TB-disken som systemdisk nu, det verkar fungera bra. Har ingen direkt uppfattning om i fall det går "långsamt", jämfört med tidigare. Men jag har lyckats formatera den gamla (1TB) systemdisken nu och funderar på att switcha dom o använda den långsammare 3TB-disken som en ren lagringsenhet i stället o förhoppningsvis få tillgång till "Den försvunna Terabyten" också. Trist bara att det är en sån omständlig procedur o installera om allt o få det att funka som tidigare... Vad säger ni experter förresten, är det nån vits o "uppgradera" till Windows 10 i samma veva?

Visa signatur

KUNSKAPSNIVÅ PÅ OFFICIELLA NÖRD-SKALAN:
1-2-3-4-5-6-7-8-9-10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Rätta mig om jag har fel här, men kan Windows 7 boota till GPT?
Den kan köra GPT som "andra disk" men för att kunna använda allt som en stor 3TB partition måste TS byta OS eller köra systemet på en annan disk.

Det kanske går att migrera över 64-bit system till GPT boot dock, men installationsprogrammet brukar inte vilja samarbeta för mig iaf för UEFI och GPT boot.

Rättning incoming.
W7 kan boota från GPT, förutsatt att man bootar med UEFI (såklart) och har CSM aktiverat (W7 fixar inte native EFI).

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Rättning incoming.
W7 kan boota från GPT, förutsatt att man bootar med UEFI (såklart) och har CSM aktiverat (W7 fixar inte native EFI).

Okej, så du gör en typ av kompatibilitet "boot" som kan hantera GPT med UEFI Bios. För jag var rätt säker på att Win 7 + Nativ EFI inte går, men då finns det en väg runt.

Men du måste väl ha 64-bit också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Okej, så du gör en typ av kompatibilitet "boot" som kan hantera GPT med UEFI Bios. För jag var rätt säker på att Win 7 + Nativ EFI inte går, men då finns det en väg runt.

Men du måste väl ha 64-bit också?

Jag hade för mig att 32-bits fungerar med UEFI+CSM, men nu blev jag osäker. Det är inget jag testat.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.