Permalänk
Medlem

Vad är EFI Shell?

Hallå

Jag köpte för ett tag sedan en Intel 750 PCIE 400GB disk som jag kör med i min burk.
Moderkort är MSI Z97 GAMING 5. Har inte fast boot enabled.

Ibland när jag kallstartar datorn så får jag följande fönster
Bild

Det brukar hjälpa av att vänta lite, sen trycka ctrl+alt+delete för att starta om datorn, sen bootar Windows precis som det ska.

Min fråga är, vad är EFI Shell för något egentligen? Jag kan skriva exit i det, vilket i stort bara rebootar datorn, men andra kommandon så som LS, PWD etc fungerar inte. Vad är syftet med detta Shell ? Vad är relationen till mitt UEFI-BIOS ?

Har googlat lite såklart redan, samt kollat i manualen, men blir inte klokare

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Medlem

Hej!
När bioset inte hittar en bootbar disk så kommer detta upp.. prova att sätta hårddisken i en annan sata port..

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matwik:

Hej!
När bioset inte hittar en bootbar disk så kommer detta upp.. prova att sätta hårddisken i en annan sata port..

Tack för svaret, men de är ingen SATA-disk, de är en PCIe

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnisch:

Tack för svaret, men de är ingen SATA-disk, de är en PCIe

ok.. men symtomen blir densamma när ufi inte hittar en bootbar disk, prova uppdatera bios, men det verkar vara ett känt fel.

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

UEFI Shell är ett litet OS som kan konfigurera enheter och ladda drivare för att ladda OS eller utföra firmware uppdateringar. Kort sagt kan man säga att ett UEFI shell ersätter behovet av att göra firmware uppdateringar med en DOS Diskett. Istället kan leverantören kompilera sitt program till en UEFI binär som kan laddas direkt från en USB sticka. Du borde nog se till att uppdatera ditt "BIOS" eftersom det inte är meningen att detta ska starta om BIOS hittar din PCI-e disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

UEFI Shell är ett litet OS som kan konfigurera enheter och ladda drivare för att ladda OS eller utföra firmware uppdateringar. Kort sagt kan man säga att ett UEFI shell ersätter behovet av att göra firmware uppdateringar med en DOS Diskett. Istället kan leverantören kompilera sitt program till en UEFI binär som kan laddas direkt från en USB sticka. Du borde nog se till att uppdatera ditt "BIOS" eftersom det inte är meningen att detta ska starta om BIOS hittar din PCI-e disk.

Okay då förstår jag lite mer. Jag har dock det senaste BIOS för mig, version 1.B, http://www.msi.com/support/mb/Z97-GAMING-5.html#down-bios

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W