Rekommendation på snabb SSD-disk minst 500GB

Permalänk

Rekommendation på snabb SSD-disk minst 500GB

Bygger en speldator. Vill ha en snabb SSD med minst 500GB i lagring.

Fråga, vad har man egentligen för nytta av en separat hårddisk idag, jag menar på sidan av? Är det inte bättre att lägga pengarna på en ordentlig SSD? I mina förra dator hade jag en disk med mycket utrymme som jag inte ens använde mer än nån enstaka gång för att lagra ett par filmer.

Permalänk
Skrivet av mandapanda:

Bygger en speldator. Vill ha en snabb SSD med minst 500GB i lagring.

Fråga, vad har man egentligen för nytta av en separat hårddisk idag, jag menar på sidan av? Är det inte bättre att lägga pengarna på en ordentlig SSD? I mina förra dator hade jag en disk med mycket utrymme som jag inte ens använde mer än nån enstaka gång för att lagra ett par filmer.

behöver du intern eller extern ?
vad har du för moderkort ska det vara M.2 eller sata

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av mandapanda:

Bygger en speldator. Vill ha en snabb SSD med minst 500GB i lagring.

Fråga, vad har man egentligen för nytta av en separat hårddisk idag, jag menar på sidan av? Är det inte bättre att lägga pengarna på en ordentlig SSD? I mina förra dator hade jag en disk med mycket utrymme som jag inte ens använde mer än nån enstaka gång för att lagra ett par filmer.

Beror väl på vad man använder lagringsutrymmet till, själv har jag 15.5TB utrymme i min dator och jag tycker aldrig jag har tillräckligt då jag ständigt måste rensa bort saker.
Har man däremot en NAS eller liknande eller helt enkelt inte har något mediebibliotek hemma så klarar man sig antagligen utmärkt med bara en rejäl SSD.

Vill du bara ha en vanlig SATA SSD så skulle jag rekommendera en Samsung 850 EVO eller PRO på 500GB eller 1TB.
Vill du ha en M.2 SSD får någon annan komma med rekommendationer.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Beror väl på vad man använder lagringsutrymmet till, själv har jag 15.5TB utrymme i min dator och jag tycker aldrig jag har tillräckligt då jag ständigt måste rensa bort saker.
Har man däremot en NAS eller liknande eller helt enkelt inte har något mediebibliotek hemma så klarar man sig antagligen utmärkt med bara en rejäl SSD.

Vill du bara ha en vanlig SATA SSD så skulle jag rekommendera en Samsung 850 EVO eller PRO på 500GB eller 1TB.
Vill du ha en M.2 SSD får någon annan komma med rekommendationer.

Som ovanstående säger.
Och om man av någon anledning behöver massor med plats så rekas en NAS varmt.

Själv kör jag disklöst i mina datorer just p.g.a. jag investerade i en NAS för många år sen.

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

behöver du intern eller extern ?
vad har du för moderkort ska det vara M.2 eller sata

Intern antar jag, om det betyder att den alltid kommer sitta inne i datorn. Alltså ingen bärbar eller så. Vad är skillnaden mellan SATA och M2? :S

Skrivet av TiasE:

Beror väl på vad man använder lagringsutrymmet till, själv har jag 15.5TB utrymme i min dator och jag tycker aldrig jag har tillräckligt då jag ständigt måste rensa bort saker.
Har man däremot en NAS eller liknande eller helt enkelt inte har något mediebibliotek hemma så klarar man sig antagligen utmärkt med bara en rejäl SSD.

Vill du bara ha en vanlig SATA SSD så skulle jag rekommendera en Samsung 850 EVO eller PRO på 500GB eller 1TB.
Vill du ha en M.2 SSD får någon annan komma med rekommendationer.

Jag hade 1TB hårddisk på min förra dator, använde den aldrig. Räckte gott och väl med 250 GB SSD. Kan ju alltid köpa till en hårddisk senare om det behövs.

Samsung verkar inte ha så snabba SSD:er. Vill ju att allt ska rulla snabbt operativsystemet osv då jag kommer köpa ett snabbt DDR4-minne etc.

Skrivet av Svensktiger:

Som ovanstående säger.
Och om man av någon anledning behöver massor med plats så rekas en NAS varmt.

Själv kör jag disklöst i mina datorer just p.g.a. jag investerade i en NAS för många år sen.

NAS är jag inte intresserad av, men tack endå

Permalänk
Medlem
Skrivet av mandapanda:

Samsung verkar inte ha så snabba SSD:er. Vill ju att allt ska rulla snabbt operativsystemet osv då jag kommer köpa ett snabbt DDR4-minne etc.

Wait what ?
850 PRO tillhör ju fortfarande toppsegmentet vad gäller prestanda.
Inte heller 850EVO behöver ju skämmas i benchmarks.
Och utöver det så är samsung fortfarande ensamma (?) med "rapid".
Som ju ger en märkbar skillnad vid normal användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

850 PRO tillhör ju fortfarande toppsegmentet vad gäller prestanda.

För SSD's som kommunicerar över SATA stämmer det, men räknar man in alla SSD's (NVMe T.ex. ) så har inte 850 Pro en suck. Sedan anser jag att knappt någon konsument behöver mer än måttlig prestanda så även 850 Pro är i högkant för normalt bruk. Rekommenderar Bx100 eller 850 evo då jag tror inte ts kan utnyttja snabbare SSD's i vilket fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mandapanda:

Samsung verkar inte ha så snabba SSD:er. Vill ju att allt ska rulla snabbt operativsystemet osv då jag kommer köpa ett snabbt DDR4-minne etc.

Samsung har i princip de snabbaste SATA SSD på marknaden, vet inte riktigt vad du kollat för enheter om du anser att de har inte har så snabba?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

@TiasE: Jag kollar läshastighet och skrivarhastighet på Inet. Förutsatte att detta var hur snabb disken är. Men kollar uppenbarligen på fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mandapanda:

@TiasE: Jag kollar läshastighet och skrivarhastighet på Inet. Förutsatte att detta var hur snabb disken är. Men kollar uppenbarligen på fel?

Även om det är läs/skrivhastighet du kollar på så ligger Samsung 850 i toppskiktet och aktiverar man även Samsungs Rapid mode så finns det inga SATA enheter som klår dessa, så återigen kvarstår frågan vad det är för monsterenheter du kollat på?
Det som gör en SSD snabb är dock dess accesstid, hög läs och skrivhastighet är bra när du läser och skriver med mycket stora filer.

850 Pro ligger på 550 read och 520 write, 850 EVO ligger på 540/520, det snabbaste dagens SATA klarar är ~550 och för att gå förbi det så krävs som sagt andra anslutningar och då är frågan mest hur mycket pengar du vill lägga ut, det ska dock stå klart för dig att du inte kommer märka någon större skillnad vid dagligt bruk mellan en SSD som har runt 500MB/s i läs och skriv mot en som har 2000MB/s (PCIe enheter).
För att dessutom kunna nyttja de SSD som går på PCIe eller M.2 så krävs moderkort som faktiskt klarar att boota från dessa om du inte vill ha en annan SSD att boota ifrån.
Så vad för övriga delar har du planerat att köpa?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Även om det är läs/skrivhastighet du kollar på så ligger Samsung 850 i toppskiktet och aktiverar man även Samsungs Rapid mode så finns det inga SATA enheter som klår dessa, så återigen kvarstår frågan vad det är för monsterenheter du kollat på?
Det som gör en SSD snabb är dock dess accesstid, hög läs och skrivhastighet är bra när du läser och skriver med mycket stora filer.

850 Pro ligger på 550 read och 520 write, 850 EVO ligger på 540/520, det snabbaste dagens SATA klarar är ~550 och för att gå förbi det så krävs som sagt andra anslutningar och då är frågan mest hur mycket pengar du vill lägga ut, det ska dock stå klart för dig att du inte kommer märka någon större skillnad vid dagligt bruk mellan en SSD som har runt 500MB/s i läs och skriv mot en som har 2000MB/s (PCIe enheter).
För att dessutom kunna nyttja de SSD som går på PCIe eller M.2 så krävs moderkort som faktiskt klarar att boota från dessa om du inte vill ha en annan SSD att boota ifrån.
Så vad för övriga delar har du planerat att köpa?

Dock är viktigaste 4k och iops

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

@mandapanda: M.2 är mindre snabbare fast du behöver ha den kontakten på moderkortet.
kolla vad du har för moderkort i datorn, sen använder du google för att kolla om det kortet har M.2

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Även om det är läs/skrivhastighet du kollar på så ligger Samsung 850 i toppskiktet och aktiverar man även Samsungs Rapid mode så finns det inga SATA enheter som klår dessa, så återigen kvarstår frågan vad det är för monsterenheter du kollat på?
Det som gör en SSD snabb är dock dess accesstid, hög läs och skrivhastighet är bra när du läser och skriver med mycket stora filer.

850 Pro ligger på 550 read och 520 write, 850 EVO ligger på 540/520, det snabbaste dagens SATA klarar är ~550 och för att gå förbi det så krävs som sagt andra anslutningar och då är frågan mest hur mycket pengar du vill lägga ut, det ska dock stå klart för dig att du inte kommer märka någon större skillnad vid dagligt bruk mellan en SSD som har runt 500MB/s i läs och skriv mot en som har 2000MB/s (PCIe enheter).
För att dessutom kunna nyttja de SSD som går på PCIe eller M.2 så krävs moderkort som faktiskt klarar att boota från dessa om du inte vill ha en annan SSD att boota ifrån.
Så vad för övriga delar har du planerat att köpa?

Tack för ett utförligt svar. Jag kollade lite nogrannare och det stämmer att de som var snabbare var PCI, har inte valt moderkort ännu men tror den stödjer PCI. Men den billigaste PCI-disken ligger runt 5000kr för 480GB, det betalar jag aldrig. Blir Samsung 850 Pro 512GB, då jag nu hört från flera håll att de är de snabbaste SSD-diskarna.

Permalänk

Får jag byta samtalsämne i tråden så jag slipper göra en ny, vad jag förstått behöver man alltid ha en vanlig hårddisk också. Jag trodde innan att den bara var för lagring(och jag använde aldrig den disken i förra datorn) men tydligen krävs det för annat också, antar att det har med formatering och operativsystemet att göra? Hur viktigt är det för datorns prestanda att ha en snabb hårddisk på sidan av SSD? Storleken som folk rekommenderat till mig är minst 2-3TB Hur mycket rekommenderar ni att man lägger? Som sagt, lagringsmässigt så använde jag inte min förra på 1TB. Visst ibland om man hade några filmer eller bilder som tog massa plats kunde det vara bekvämt men då kan man ju lika gärna ha en extern, usb osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mandapanda:

Får jag byta samtalsämne i tråden så jag slipper göra en ny, vad jag förstått behöver man alltid ha en vanlig hårddisk också. Jag trodde innan att den bara var för lagring(och jag använde aldrig den disken i förra datorn) men tydligen krävs det för annat också, antar att det har med formatering och operativsystemet att göra? Hur viktigt är det för datorns prestanda att ha en snabb hårddisk på sidan av SSD? Storleken som folk rekommenderat till mig är minst 2-3TB Hur mycket rekommenderar ni att man lägger? Som sagt, lagringsmässigt så använde jag inte min förra på 1TB. Visst ibland om man hade några filmer eller bilder som tog massa plats kunde det vara bekvämt men då kan man ju lika gärna ha en extern, usb osv.

Var har du hört att man måste ha en vanlig hårddisk också? Av egna erfarenheter är jag 100% säker på att det är nonsens och att en SSD räcker för att datorn ska fungera utan problem.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av mandapanda:

Får jag byta samtalsämne i tråden så jag slipper göra en ny, vad jag förstått behöver man alltid ha en vanlig hårddisk också. Jag trodde innan att den bara var för lagring(och jag använde aldrig den disken i förra datorn) men tydligen krävs det för annat också, antar att det har med formatering och operativsystemet att göra? Hur viktigt är det för datorns prestanda att ha en snabb hårddisk på sidan av SSD? Storleken som folk rekommenderat till mig är minst 2-3TB Hur mycket rekommenderar ni att man lägger? Som sagt, lagringsmässigt så använde jag inte min förra på 1TB. Visst ibland om man hade några filmer eller bilder som tog massa plats kunde det vara bekvämt men då kan man ju lika gärna ha en extern, usb osv.

Du behöver absolut inte något mer i datorn än t.ex. en SSD. Mer eller mindre bara om du vill/behöver ha mer lagring/backup som det är aktuellt.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av mandapanda:

Får jag byta samtalsämne i tråden så jag slipper göra en ny, vad jag förstått behöver man alltid ha en vanlig hårddisk också. Jag trodde innan att den bara var för lagring(och jag använde aldrig den disken i förra datorn) men tydligen krävs det för annat också, antar att det har med formatering och operativsystemet att göra? Hur viktigt är det för datorns prestanda att ha en snabb hårddisk på sidan av SSD? Storleken som folk rekommenderat till mig är minst 2-3TB Hur mycket rekommenderar ni att man lägger? Som sagt, lagringsmässigt så använde jag inte min förra på 1TB. Visst ibland om man hade några filmer eller bilder som tog massa plats kunde det vara bekvämt men då kan man ju lika gärna ha en extern, usb osv.

Varför det rekommenderas, är i fall utrymmet inte räcker på SSD:n. HDD är långsammare och funkar bättre till lagring av bilder,film och musik. Sen program som inte får plats på SSD eller du inte använder ofta.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mandapanda:

Tack för ett utförligt svar. Jag kollade lite nogrannare och det stämmer att de som var snabbare var PCI, har inte valt moderkort ännu men tror den stödjer PCI. Men den billigaste PCI-disken ligger runt 5000kr för 480GB, det betalar jag aldrig. Blir Samsung 850 Pro 512GB, då jag nu hört från flera håll att de är de snabbaste SSD-diskarna.

Samsung SM951 512GB M.2, NVMe erbjuder helt skjuk prestanda och kostar inga 5 000kr. Denna är dock m.2 anslutning men bör inte vara några problem då du inte har köpt moderkortet än så kan du se till att detta krav uppfylls.

Ett test som ställerSamsung SM951-NVMe Versus AHCI Versus SATA 850 Pro mot varandra.

Jag köpte min Samsung SM951 256GB M.2, NVMe från flexxmemory, 512GB finns här ibland är de slut men de brukar få in diskar lite då och då, typ varranann vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Varför det rekommenderas, är i fall utrymmet inte räcker på SSD:n. HDD är långsammare och funkar bättre till lagring av bilder,film och musik. Sen program som inte får plats på SSD eller du inte använder ofta.

Får se om det blir nån skillnad på det när alla 3D NAND SSDer kommer till marknaden. HDDn kanske är död och vi vet det inte än

@Tino
Ärligt. Ja den är snabbare på M.2.

Men om du inte gör uppgifter som kräver extrem SSD prestanda så är det bortkastade pengar idag. De kommer bli vanligare, och billigare, och bör då bli självklara ersättare.
Tvivlar stort på att TS, eller någon annan hemanvändare kommer lida av SATAs max hastighet för något. Vi pratar så lite vinst att det mäts i millisekunder vid normal användning, eller i bästa fall nån enstaka sekund.

Om du ska kunna använda dessa hastigheter till något annat än benchmarking skryt så måste du ha 2 diskar, så du kan kopiera mellan dem, samtidigt som du gör videoredigering mot disk, samtidigt som du gör virus skanning. Blir liksom lite extrem fall...

Så du har helt rätt att den är snabbare, i teorin, men det finns en anledning till varför många gånger budget SSDer som BX100 tex räcker lååångt. Man kan nämligen inte använda all prestanda i praktiken...